Historisch Archief 1877-1940
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 25 JUNI 1927
No. 2612
T~^ IEN avond, na het aardige maar
vermoeiende uitstapje op Wight,
gaan de meeste passagiers op enkele
bridge-slaven na vroeg naar kooi.
De meesten liggen den volgenden
morgen nog vredig in Morpheus'
armen, als onze trotsche Slamat, zich
van haar plicht bewust, stillekens de
Slamat "uitstoomt langs de wonder
mooie Needies", dat zijn de laatste
rotsachtige uitloopers van het eiland
Wight met den vuurtoren op het
uiterste puntje.
Meerdere bekende gezichten mis ik
zelfs nog aan de lunch, dewelke wij
génieten ter hoogte van Ouessant",
h«t vuurtoren-eilandje, dat op de
kaart als een druppel aan den neus van
Bretagne hangt. Met een rilling bereid
ik mij voor op den Golf van Biscaye,
den beruchten Golf van zeeziekte en
schipbreuk, bijgenaamd -?schrik niet
lieve lezeres ! ? Het Zeemansgraf".
Ocharm, is dat de Golf van Biscaye,
waardoor Sinterklaas de stoute kin
dertjes naar Spanje stoomboot" !
Weet U waar 't op lijkt? Op een
oeverlooze Westeinderplas of op de Haar
lemmermeer vóór de droogmaking bij
windstilte gezien van de stoep van
het stadhuis te Hoofddorp !
Wij hebben afgesproken vandaag
de machinekamer te gaan bekijken.
De hoofd-machinist ontvangt ons
in z'n gezellige zitkamer op het
sloependek, die bijna zoo mooi is als
die van den gezagvoerder. Op het
bureau-ministre heeft hij allerlei boe
ken en afbeeldingen van machines
uitgestald. Nu alle genoodigden, zoo
dames als heeren, aanwezig zijn,
begint de heer Boerke een college
over scheepsmachines, dat even kort
als glashelder is.
Op m'n eindexamen vijf", de ge
leerdste periode uit mijn leven, toen ik
ontzaggelijk veel wist en nog niet
twijfelde heb ik geweten wat het
verschil was tusschen een
zuigermachine en een stoomturbine. Ik
schrok ervan, zoo volledig als eenige
jaren van academische studie en vele
jaren van huidologische praktijk de
turbine uit mijn brein hadden
weggewischt! Er was niet meer dan een
zeer, zér vage notie van over. Maar
Met de Slamat op Reis
door ED. WIENER
Teekeningen voor de Groene Amsterdammer" door Karel van Seben
juist genoeg om het den heer Boerke
mogelijk te maken mij de
scheepsturbine weer klaar voor oogen te
tooveren! ta»
K Het bestek van dit pretentieloos
causerietje laat niet toe, dat ik U
alles mededeel wat de heer Boerke
ons vertelde. Ziehier de zaak in a
nutshell".
j%,, Dames en heeren", aldus de
hoofd-machinist, waar wij beneden
in de machine-kamer elkaar absoluut
niet verstaan kunnen, geef ik U eenige
hoofdlijnen. De Slamat" wordt door
stoomturbines voortbewogen. Dat zijn
machines, waarbij de stoom zijn
energie aan 84000 metalen schoepjes
mededeelt en niet aan zuigers zooals
bij locomotieven en andere zuiger
machines. Als brandstof wordt stook
olie gebruikt. Dat heeft vele
voordeelen. In de eerste plaats heeft olie
een hoogere calorische waarde dan
steenkool, men kan dus voor de
heele reis ineens genoeg brandstof
medenemen in de olietanks van het
schip. Daardoor vervalt het voor de
passagiers zoo onaangename en vieze
bunkeren" niet al dat kolengruis.
Bovendien behoeven wij in
PortSaid geen steenkool moei' te koopen,
waar deze dubbel zoo duur is als in
"Rotterdam. Ook dat spaart dus geld.
Dan hebben wij minder personeel
noodig voor de machinekamer ook
dat is een besparing bij de hoogt'
loon en van tegenwoordig, terwijl ten
slotte de ongezonde
arbeids-omstandigheden van den stoker oneindig
verbeterd zijn. Op de stookplaat"
zult U dus geen halfnaakte
transpireerende ongeschoren vuurslaven meer
zien, maar keurige chineezen, welke
de 18 vuren controleeren, die den
stoom in onze driedubbel-ketels ver
warmen ! Die controle geschiedt door
kleine mica-venstertjes. Voor vuren is
behalve brandstof ook luchttoevoer
noodig, zooals U weet; die lucht nu
wordt door ,,fan"-machines in de
vuren geblazen, terwijl de stookolie
net als bij den sproeier in den carbu
rateur van uw auto onder druk
wordt toegevoerd. De turbine-assen
maken 3(300 omwentelingen per mi
nuut, welke door tandwielconstructie
in 90 omwentelingen van de
scheepsschroefassen worden omgezet.
Het kamblok", d.w.z. het apparaat
waardoor de voortstuwende beweging
van de scliroefas op het schip zelf
wordt overgebracht, heeft maar n
kraag". Het is wel aardig te, weten,
dat dank zij ons smeiïngssysteem
onder druk de slijtage aan de assen
van de ..Slamat" na drie jaar varen
nog niet een tiende m.M. bedraagt.
Dan zult 'U in de machine-kamer
nog zien onze ijsmachincs en natuurlijk
do noodi^'o dynamo's voor het
oloctrisch licht, dat ovocal aan boord
brandt. Ook onzo luchtma.chines on do
noodigc pompen voor den stook- 011
smoorolio-toovoor. En nu, dames on
heeren, geef ik U elk een dot
poetskatoen om Uw handen af te wisschem
en als U het goedvindt, zal ik U
maarvoorgaan".
Wij volgen den heer Boerke, de dot
poetskatoen in de hand geklemd en
beginnen de steile trapjes naar
demachine-kamer af te dalen.
Mijnheer Boerke, ik heb een licht
japonnetje aan, wordt het heusch niet
bedorven:"' vraagt het jonge
Mevrouwtje van E?blijkbaar niet
heelemaal gerust omtrent het lot van
haaiinderdaad beeldige crope-de-chine-tje r
Geen zorgen, Mevrouwtje", ant
woordt de heer Boerke, zie dien
machinist 'maar eens, die daar beneden
loopt, die is ook in 't wit". En waarlijk,,
de controleerende" wandelt in een.
keurig wit jasje zonder n smetje.
Zoo dalen wij af, trap na trap,.
dieper en dieper. Een helsche muziek
klinkt ons in de ooren. Strawinsky en
Schönberg zijn er kinderen bij.
Zooa-tonaal als de modernste Volks
concert-bezoeker in zijn bangste nacht
merrie maar droomen kan. Turbines
grommen, krukassen slaan blinkerend
rond, groote vliegwielen draaien excen
trisch, pompen zuigen, dynamo's wen
telen ! Een leven als een oordeel! Hier
en daar zien wij mica-vensters, waar
achter de olie in dikke stralen door
schiet. Ginds een wijzerplaat, die
toeren telt net als die van m'n
Hupmobile", met telkens verspringende
cijfers. En meters-lange, mansdikke
assen.
Wat is het heerlijk aan dek als wij
weer boven komen!
* *
*
De organisatie van een moderne
mailboot als de Slamat is eigenlijk in.
elk opzicht een wonder en het won
derlijkste is, dat je je er niet meer
oververwondert! Welk een gecondenseerd
vernuft en generaties-ervaring-in-blik
zit er in dat alles ! De restaurateur, de
heer de Haast (105 reizen) voert ons
persoonlijk door zijn rijk. Eerst door
de keukens, waar de wit- en
goedgemutste koks voor helsche vuren.
staan. Dan door de slagerij, vervolgens.
langs de borden-, wasch- en
koffiezetmachines: heet water binnen
dominuut ! huismoeders! Daarna gaat
de tocht door de banketbakkerij.
waar juist reeksen taartjes geboren
worden. Vervolgens door de magazij
nen van meel, van blikjes,
kruidenierswaren, enz. enz. Tenslotte door
dewijnkelders.
En nu, heeren," zegt onze vrien
delijke geleider, de jassen aan .t-w
uw dassen om, want we komen in de
vries- en koelkamers". Wij zijn den
restaurateur dankbaar voor dezen
goeden raad, want wij bibberen neg,
ondanks jas en das. Geen wonder, de
temperatuur in de vrieskamers is 6°.
onder nul !
Daar hangen voor onze oogen in