Historisch Archief 1877-1940
No. 2612
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 25 JUNI 1927
lange gelederen heele zalmen,
tarbotten, heilbotten, tongen en botjes,
alles hard als hout, stijfbevroren. Ben
ander deurtje gaat open, dat toegang
geeft tot een tweede ruimte. Wij gaan
er binnen. Het is er even koud, doch
de wanddecoratie wordt gevormd door
ontelbare kippen, eenden, ganzen en
kalkoenen. Een derde kamer bevat
helften van koeien, schapen en var
kens en heele hammen. Onze vriende
lijke geleider laat ons gelukkig eerst
langzaam in de groentenbergplaats
ontdooien en voert ons dan langs
20000 eieren de bevolking van de
Slamat verbruikt duizend eieren per
dag ! weer naar dek. Tot onze ver
bazing zien wij, dat de lucht betrokken
is en de golven witte kopjes vertoonen.
Het is juist tijd voor de zang
repetitie .
Dat zit zoo: Er zal den volgenden
avond gedanst worden aan dek. Karel
van Seben, die de gelukkige bezitter
is van een prachtige natuurstem en
die zooals vele dillettanten graag
zingt, heeft met den vlotten Jhr.
von Bosse, administrateur, afge
sproken, dat hij ter verhooging van de
gezelligheid den volgenden avond bij
het dansje een paar liederen ten beste
zal geven.
Om een debacle te vermijden raad
ik hem eerst te repeteeren. Het
middagslaapje van de passagiers
moet gerespecteerd worden. Daarna
kan worden geproefstoomd in de
2e klasse muziekkamer, die goed is
af te sluiten. In de
scheeps-bibliotheek zoeken wij eenige leutige
liedekens uit. Des teekenaars geweldige
orgaan dringt blijkbaar door ruiten
en muren heen. Eerst komen een paar
van de Longobarden"
langgebaarde zendelingen uit de 2e klasse
om de muziekkamer heenwandelen
en daarna komen de kindertjes. Van
kinderen, die aan tafel nog niet
alleen kunnen eten tot bakvischjes
toe. Allemaal komen ze op de muziek
af, net als bij den Rattenvanger van
Hameln. De kleintjes klauteren op
de schouders van de grooten.
Eén brutaal Indo-joggie opent van
buiten een venster van de muziekzaal.
Zijn voorbeeld vindt navolging en zoo
ontstaat direct contact tusschen or
kest en publiek. Om de kleintjes aan
het lachen te maken draai ik achter
des zangers rug als aan een
denkbeeldigen slinger van gramofoon of draai
orgel. Dat heeft een geweldig succes !
Schaterlachen ! Brullen van den lach !
Toe menérrr, nog es drrraaien,
ja, menérrr !" roept het Indo-joggie.
Als het lied uit is, klappen de kleintjes
met geestdrift, maar het Indo-knaapje
is nog niet tevreden.
Toe, menérrr, sing U es van
Valencia", ja, menérrr ! Van
Valencia", menérrr!" zegt ons Indo
manneke. Valencia is niet in de ver
zameling, dus wordt een ander num
mer gekozen: Tosca", het lied van
Cavaradossi. De hooge a wordt door
den artiest met zooveel fougue in de
atmosfeer geslingerd, dat alles trilt
en des zangers mond eenige seconden
wijd open blijft in een zér blozend
gelaat! Juist gaat de gong: driemaal.
Als de klok slaat, blijf u zoo,
menérrr", roept het brutale
Indojoggie, dat z'n Valencia niet had
gekregen !
Toen was het concert uit en de
kleintjes verdwenen naar de hobbel
paarden op het kinder-speeldek.
's Avonds bij het dansje was het
succes des zangers groot. Maar de
kindertjes hadden er toch nog meer
pret van gehad.
Morgen zal mij een dierbare
levenswensch vervuld worden. Morjje-n zal
ik den voet mogen zetten op den
-T
geheiligden bodem van Afrika met
zijn duizendjarige historie !
Morgen zal ik den Oriënt betreden.
Me batte il cor".
Ik zal een stukje zien van den 1001
nacht! Ik zal wandelen onder palmen,
die niet in potten staan! Ik zal
Mooren zien, geen tooneel-Othello's
met kurk zwartgemaakt, maar
onvervalschte Mooren, wier voorvaderen
Granada en Sevilla hebben gesticht en
beheerscht. En ik zal Tanger zien, het
vierduizend jaar oude Tanger.
Een flinke douche, die over de brug
spuit, bekoelt ietwat m'n vóórpret
betreffende Tanger en de palmen. En
voor ik het weet,.... weg is de pet,
de pet met de stormkleppen ! Ik had
natuurlijk verzuimd dezelve vast te
knoopen....
Ik hoor den glunderen lach van
den kapitein!
Een golf slaat over de brug.
Nu hebben we toch een storm,
kaptein" ! zeg ik.
Ha, ha", zegt de Heer Adam,
lachend, dat is maar spuitwater".
In den vroegen ochtend zien wij de
zwarte bergen van Afrika's Noordkust
voor ons uit den nevel opdoemen.
Vaag teekent zich daarop af een witte
plek. Later duidelijker. Die witte
plek is Tanger. Door den kijker zie ik
de vierkante Arabische huizen en een
slanke minaret. Langs de kust zie ik
een karavaan bewegen. Trage
speelgoedkameelt j es.
Om de Slamat heen schommelen
booten met Morianen in
fantastischvuile pakjes, de roode fez of een gore
tulband op het hoofd. Ze willen met
hun koopwaar aan boord. De trap
wordt neergelaten. Vlug als katten
zijn de Moursche kooplieden uit hun
heftig schommelende booten geklau
terd en zijn nu aan boord met hun
zakken vol ja waarmee? Aan.
dek spreiden ze hun koopwaar uit.
Taschjes, schrijfmappen, portefeuilles
van Marokko-leer. Ze zullen goede
zaken doen. Immers, niemand kan
aan wal gaan en probeeren, of 't daar
goedkooper is ! Want om slecht weer
kan liet uitstapje naar Tanger niet
doorgaan !
De teleurstelling onder de passagiers
is natuurlijk heel groot. Maar de
Othello's met hun taschjes, schrijf
mappen en portefeuilles van het
glociendst rood tot het blankste wit
zijn ware bliksemafleiders ! Zie de
kij klust en dan de kooplust ! Maar de
grootste lust is toch wis en zeker: de
afdinglust ! de pingel-lust J Dat is een
lieve lust om te observeeren ! Vooral
om de hooghartige wijze, waarop n
der Moorsche kooplieden, een slip
van z'n. burnous statig over z'n arm,
daarop reageert ! Alsof hij de Sultan
MAttsEiU-B
zelve waar! Zoo wordt aan boord
genoegelijk yetangerd" (nieuw werk
woord).
En zoo heb ik, evenals mijn groote
voorvader Mozes, het beloofde land
wel gezien, maar ik heb het niet
betreden.
Te elf uur licht de Slamat het anker,
verlaat de reede van Tanger en zet
koers naar de Straat van Gibraltar.
Het weer blijft slecht. Wij passeeren
den Kots van Gibraltar nog een
rêve in nacht en nevel. Ik zag niet
den Slapenden Leeuw. Valencia" en
Barcelona" hebben we wel gehoord
aan tafel van 't strijkje maar niet
gezien. En zonder dat er iets
vermeldenswaards geschiedt, stoomt onze
Slamat Marseille's eindelooze dokken
binnen.
Van Marseille zou ik U nog veel
kunnen vertellen. Van de Vieux Port,
die de Romeinen al kenden en van de
Bouillabaisse bij Basso. Maar er is
een tijd van komen en er is een tijd
van gaan.
Met een stevigen handdruk neem ik
afscheid van mijn vaderlijken vriend,
den kapitein Adam en van zijne
officieren.
En ik dank hen hier nog wel voor
degulle gastvrijheid, die ze mij, den
landrot en genezerik" in hun mess
bij de liedjes en bij de guitaar hebben
verleend ! En voor hun geduld bij.
mijne vragen
Zij hebben dit uitstapje voor
mijgemaakt tot een reisje, dat ik nooit
vergeet !" Ik zal ze allen een Groene'7
sturen voor moeder de vrouw !
En nu is de taart op. Vlug het
spoorboek geraadpleegd om den
Pullmann" op te zoeken die mij terug
zal brengen naar de boorden van den
Amstel, waar mijn lieve vrouw en
jongens mitsgaders mijne dierbaren
patiënten mijn thuiskomst [van het
vacantiereisje ongetwijfeld met ver
langen tegemoetzien !
Amsterdam, Juni 1927.
»aven
R wierstra, Radio-ontvangst in
theorie en pradijk 3e Druk,
De beide deeltjes, waaruit de vorige
drukken bestonden, zijn in deze nieuwe
uitgave tot n geheel vereenigd. De
in de twee deeltjes gegeven theorie is
op meer elementaire wijze weerge
geven en een hoofdstuk vanpractischen.
aard is toegevoegd
AT.F. Philips Radio. Practische
u-enken ten gebruike bij den ^Philips
Luidspreker.
Ten behoeve van de bezitters van
een Philips Luidspreker heeft de N.V.
Philips Kadio eenige practische wenken
in druk laten verschijnen, waardoor
het ieder mogelijk is zelf na te gaan
of zijn ontvanginstallatie voldoet aan
de eischen, aan goede luidspreker
ontvangst te stellen. Deze brochure
wordt op aanvrage gratis toegezonden.
Deze brochure bevat schema's voor
de vervaardiging van goed,;
plaatsstmomapparaten, met gebruikmaking
van de nieuwe Telefunkenlamp K.(S.N.
1503. Deze uitgave is eveneens gratis
te verkrijgen.