Historisch Archief 1877-1940
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 2 JULI 1927
No. 2613
De Lichtbeelden-Vereeniging te Amsterdam
door Dr. JOH. D. HINTZEN
TDEEDS in 1898 had zich te Amsterdam
gevormd een Lichtbeelden-Vereeniging", met
het doel om een goede collectie lantaarnplaten
bjjeen te brengen, die tegen een vastgestelden
huurprijs zouden worden uitgeleend. Het oor
spronkelijke plan ging uit van de besturen van
Ons Huis, die geregeld platen noodig hadden voor
hun lezingen en voordrachtsavonden voor oud en
jong. Zoo droeg de Vereeniging aanvankelijk ook
een uitgesproken sociaal karakter. Sedert 1910
is dat alles echter veranderd. Mejuffrouw de
Gijselaar, die ook thans nog directrice is der Ver
eeniging, nam de leiding op zich. De Koninklijke
Goedkeuring werd verkregen, de Vereeniging werd
als zelfstandig lichaam erkend; eigen lokaliteiten
werden betrokken, waaraan een fotografisch
atelier verbonden werd. Dit laatste was van zeer
groot belang, vele mogelijkheden openden zich
daarmee. Men kon nu eigen negatieven maken,
waardoor men in het vervolg ook lichtbeelden op
bestelling kon leveren. Tevens kon men voor de
eigen collectie zooveel duplicaten maken als noodig
was; aan de qualiteit van het lichtbeeld werd de
grootste zorg besteed.
"Zeer belangrijk is het echter, dat sedert dien
ook werd begonnen met het aanleggen van een
fotografisch archief voor Nederland. Bewust en
systematisch kon dit pas in de laatste jaren
gebeuren, toen ook het personeel was uitgebreid.
Drie fotografen zijn nu in vasten dienst van de
Vereeniging; Bij werken in de verschillende musea,
soms in opdracht van de museum-directies, dan
weer in opdracht van de directie der Vereeniging.
Ook wordt er geregeld en systematisch gefotogra
feerd buiten en in verschillende Nederlandsche ste
den, zoowel gebouwen, als stadsgezichten en land
schappen worden opgenomen. De bedoeling is, om
zoodoende te vormen een centraal punt, waartoe
ieder zich wenden kan, die een goede fotografie
Zoekt van eenig kunstvoorwerp in Nederlandsche
musea, van gebouwen, enz., enz. in Nederland.
Het arbeidsveld der Vereeniging omvat dus
twee te onderscheiden takken:
I. Het beheeren, verzorgen en aanvullen van
de lichtbeelden-collectie.
II. Het vormen van een fotografisch archief.
Van beide takken wil ik iets naders vertellen.
Ten eerste wat de samenstelling der
lichtbeeldencollectie betreft. Zij bestaat op het oogenblik uit
ca. 30000 nummers, gecatalogiseerd in zes ver
schillende catalogi, die weer in series zijn onder
verdeeld. Br zijn nog vele lacunes; periodes,
landen, tijdperken, enz., die geheel onvoldoende
of in het geheel niet vertegenwoordigd zijn. Om
zulk een collectie echter uit te bouwen naar aller
behoefte is veel tijd noodig, veel geld en vele
arbeidskrachten.
De eerste afdeeling bevat de Aardrijkskunde
en de Geologie. Bij de samenstelling der aardrijks
kundige series is voor elk land gezocht naar het
verband tusschen bodem en cultuur. De landen
zijn verdeeld naar hun geografische landschappen,
waarbjj een inleiding vooraf gaat, die een beeld
geeft van de morphologie. Daar sluiten dan bij
aan andere afdeelingen over bebouwing, ligging
en ontwikkeling van steden en dorpen, de groote
verkeerswegen, typeerende landschappen en stads
beelden. Overal zijn veel kaarten aan toegevoegd,
terwijl vooral gezocht is naar typeerende beelden.
Algemeene geologie en morphologie zijn in aparte
afdeelingen behandeld.
Catalogus II bevat de afdeeling kunstgeschie
denis. Men heeft hier steeds het algemeen
historisch verband gezocht, en waar het de
belangrijkste figuren geldt, wordt een overzicht
Charles van Qinneken & Zoon, Zundert, N.Br.
Het van ouds gunstig bekende adres voor:
Dennen, ter bebossching (uitsluitend Inheemsch zaad)
Exotische Dennen- en Sparrensoorten,
Bosch- en Haagplantsoen,
Boomen en Heesters.
Catalogi op aanvraag gratis en franco.
Tel Interc. No. 1. Telegr.-Adr.: Wilhelmina,Zundert.
gegeven van het geheele oeuvre, illustreerende
de ontwikkeling van den meester. Toch is de keuze
hier natuurlijk dikwijls sterk persoonlijk, waar toch
vaak de aesthetische appreciatie van een kunste
naar of van een kunstwerk den doorslag moet
geven. Bovendien heeft hier bij de samenstelling
der series soms nog een andere factor meegewerkt:
men heeft wel in de eerste plaats gekozen schilde
rijen en kunstvoorwerpen uit Nederlandsche Musea.
Dit is echter alleen een factor van beteekenis, waar
het de Nederlandsche schilderkunst betreft. Be
halve schilderkunst, sculptuur en architectuur,
zijn ook enkele kunstnijverheidstakken vertegen
woordigd, als meubels, glas en aardewerk, kant, enz.
Cat. III en IV bevatten Natuurlijke Historie,
Sterrenkunde, Geneeskunde en Hygiëne. Waar zij
echter niet voldoende zijn bijgehouden op het
oogenblik, wil ik daar niet verder over uitweiden.
Dan volgen in cat. V Land- en tuinbouw en
veeteelt. Deze series worden samengesteld in
samenwerking met de Directie van Landbouw; op
aanwijzing van de landbouwconsulenten wordt
gefotografeerd, wat deze belangrijk oordeelen
voor het landbouwonderwijs. Vooral bij deze
afdeeling komt het herhaaldelijk voor, dat zij ook
m het buitenland wordt gebruikt, o.a. ter voor
bereiding van excursies van buitenlanders in
Nederland.
De laatste catalogus, afd. VI bevat de Verhalen
voor Oud en Jong".
Langen tijd was dit de belangrijkste groep, en
nog altijd worden misschien juist deze series het
meest aangevraagd. Zij trekken door het heele land,
naar de afdeelingen van Ons Huis en andere
maatschappelijke instellingen; maar ook vele
particulieren gebruiken ze bij kinderfeesten, enz.
Zoo mogelijk wordt ieder jaar een nieuw verhaal
geïllustreerd. Er zijn er bij waarvan de illustraties
uit boeken zijn overgenomen. Maar vaak wordt
ook een illustrator uitgenoodigd om een goed
verhaal te illustreeren, de origineele teekeningen
blijven dan het eigendom van de Vereeniging.
Tenslotte dan het tweede arbeidsveld van de
Lichtbeelden-Vereeniging, n.l. het vormen van een
fotografisch archief.
* ,*
Zij wil hier werken in de richting van gelijk
soortige buitenlandsche instellingen. In Frankrijk
heeft men de Archives photographiques d'Art
et d'Histoire", na den oorlog georganiseerd van
staatswege, om de vele negatieven tijdens den
oorlog gemaakt die van groot belang waren voor
kunst en geschiedenis goed te bewaren en te
beheeren, samen met de reeds bestaande foto's der
Monuments Historiques. Bovendien hebben an
deren hun negatieven afgestaan; fotografen als
Martin Sabon, Mieusement en ook particulieren
hebben op deze wijze hun medewerking verleend.
Sedert 1922 werken nu deze Archives als zelf
standig lichaam onder patronaat van het Mi
nisterie van Schoone kunsten. Haar fotografen
werken intusschen om de bestaande collectie
negatieven te completeeren. Zoo werd er van
staatswege gevormd een centraal fotografisch
archief voor Frankrijk, waartoe iedereen zich
wenden"kan,~die foto's zoekt van Fransche ge
bouwen enz., of van kunstvoorwerpen uit Fransche
musea.
Op dezelfde wijze is in Oostenrijk de
Lichtbildstelle" werkzaam; ook Duitschland heeft zijn
centraal bureau te Berlijn. Bovendien zijn er in
Duitschland twee groote firma's, Bruckmann en
Hanfstaengl, die in dit opzicht veel hebben gedaan,
zooals in ItaliëAnderson en Alinari een groote
collectie negatieven bijeengebracht hebben. In
Duitschland hebben Hanfstaengl en Bruckmann
zich bepaald tot het werken in de musea en zoo
heeft de Duitsche Lichtbildstelle" daarentegen
zich in de eerste plaats bemoeid met de monu
menten l). In Engeland is geen centraal punt, ook
Belgiëkent zoo'n instelling niet, waarvan men
vooral in Belgiëde groote bezwaren ondervindt.
"^Waar er in Nederland niets van dien aard be
staat, daar immers de opnamen van het Rijks
bureau voor Monumentenzorg voor het publiek
moeilijk toegankelijk zijn, is de
LichtbeeldenVereeniging in beide richtingen werkzaam. Ieder
voorjaar werkt zij systematisch in een Hollandsche
stad. Zoo kan men bij haar reeds vele opnamen
CBOSSLEy
THE quALixy CAB
IMPORTEUR
AJSTIKKELJR ALKMAAR
vinden van Amsterdam, Haarlem, Delft, Dordrecht,
Utrecht, Kampen, welk werk geregeld wordt
voortgezet. En tegelijkertijd werkt zij in de Musea.
Het meeste heeft zij tot nu toe gedaan voor het
Rijksmuseum en voor het museum Boymans te
Rotterdam. Maar ook in het Mauritshuis, in het
Frans Halsmuseum, in het Centraal Museum te
Utrecht en in de Lakenhal heeft zij opnamen
gemaakt.
Ook op verschillende tentoonstellingen heeft
zij gewerkt. En zoo-doende heeft zij reeds een zeer
belangrijke collectie negatieven bijeengebracht,
belangrijk voor allen, die in Nederland en in de
Nederlandsche kunst belangstellen. Zij hoopt dan
ook, dat de Nederlandsche regeering haar bij dit
streven op den duur zal steunen en dat zij daarbij
haar volle medewerking zal verleenen.
1) De Lichtbeelden-Vereeniging is reeds met al
deze instellingen in geregeld contact, en wil gaarne
naar bemiddeling verleenen, als voor studiedoeleinden
buitenlandsche foto's worden gezocht. Haar eigen
rijke collectie foto's kan men dagelijks bestudeeren
op het bureau der Vereeniging, Singel 280.
TABA SIGAREN
*- ** ZIJN TOCH DE BESTE ?*- ~
Tentoonstellingen
Buffa en Zoon, Amsterdam. Werken van Prof.
K. Tuch en Jan Gregoire. Tot 2 Juli.
Stedelijk Museum (Tuinzaal), Amsterdam.
Beeldhouwwerken van L. Zijl. Tot 10 Juli.
Voor de Kunst", Utrecht. Teekeniugen en
Grafisch werk van Floris Vei-ster. Tot l Augustus.
Kunstzaal Willem Brok, Hilversum. Schilderijen
van verschillende meesters en krijtteekeningen
door Mevr. Brok. Tot l September.
tegen ongekend
lage prijzen
van
BENIGE KAMERS
die als
model gediend
hebben
MEECEnOBACHT 5OO
AMSTEBDAn
HAAM)