Historisch Archief 1877-1940
GROENE AMSTERDAMMER VAN 9 JULI 1927
13
l
De nieuwe etappe
De Film-liga
onder buitengewonen ophef
men zou kunnen zeggen: in
allen eenvoud, is de totstand
koming der Nederlandsche
film-liga's een feit geworden.
Een paar simpele pers-be
richtjes hebben het doel, de
beteekenis en de oprichting
van dit nieuwe lichaam ge
memoreerd een bescheiden
proef demonstratie, door enkele ondernemende jour
nalisten bijgewoond, werd in wat vriendelijke
woorden herdacht .... en daarbij is het gebleven.
Vergeleken met de belevingen van een
tenniskampioene, de rokkenlengte voor het komend
seizoen en de herrie over een raads-zetel gelijk
men ziet een gebeurtenis van den tienden rang.
Het is wél zoo ! Want deze eenvoud dit ver
mijden van luidruchtigheid en reclame, mag in de
filmwereld ongetwijfeld als een novum aange
merkt worden .... men zou het zelfs in hooge
mate ón-vakmatig kunnen noemen. En ziedaar in
«en enkel woord de eigenlijke beteekenis van den
liga-bond gekarakteriseerd: on-vakmatig! Met het
fcedrijf als zoodanig, noch nïet de exploitatie heeft
de Liga-idee iets te maken zij beteekent een
ingrijpen, voorzichtiger gezegd: een poging tot in
grijpen, in den ontwikkelingsgang van de kunst
film door het publiek-zelf. Hier valt voor het eerst
een collectief en georganiseerd optreden van dat
publiek te constateeren. De film-belangstellenden
tot nu toe als een onmondige kudde overgeleverd
aan de commercieele gestie der producenten en
de onduldbare bevoogding van een gemeentelijke
censuur hebben zich vereenigd tot een organi
satie met een wei-omschreven programma. Het is
in dit verband volkomen bijzaak in hoeverre deze
eerste poging slagen zal de onheils-profetieën
der sceptici, zoowel als de luchtkasteelen der
geestdriftigen kunnen hier buiten beschouwing
l>ujven. Hoofdzaak is, dat het publiek van passief
actief is geworden! Het feit, dat na luttele
publicatie en nog bescheidener propaganda, zich
een zoo sterke belangstelling ontwikkelde, dat niet
alleen in Amsterdam, maar ook in Den Haag,
Hotterdam en Dordrecht liga's werden opgericht
terwijl men in tal van plaatsen als Groningen,
Utrecht en Delft diligent is wijst op een krachtige
strooming in de publieke mentaliteit. Het
waarachtig-belangstellende deel der bioscoop-gangers
(wel te onderscheiden van het onverschillige
amusements-publiek) heeft den gang van zaken
blijkbaar lang genoeg aangezien het verlangt
dringend medezeggenschap, zoo dringend, dat op
liet eerste sein van allen kant de
adhaesie-betuigingen toestroomen. Het publiek is wakker
ge; worden en laat zich niet meer in slaap sussen;
als dit experiment mislukt, zal een tweede volgen
«n desnoods meerdere, net zoolang tot het levend
verlangen naar goede filmkunst zal worden erkend
en als factor in de productie meetelt.
De ontwikkeling der film-kunst heeft hiermee
een nieuwe etappe bereikt is hiermee een nieuw
stadium ingetreden en het mag met vreugde ge
constateerd worden, dat zij aldus blijk geeft van een
gezonden, natuurlijken groei. De eerste etappe
toch, was de opkomst eener ernstige filmpers
Nederlandsche Munt
Holland's beste 10 cents sigaar
van een werkelijke film-kritiek. Reeds in haar
eerste aarzelende, tastende pogen, was deze
filmjournalistiek een soort van palladium voor de
cineasten, die zich wijd en zijd verloren waanden
onder de menigte der onverschilligen. Zij was een
tastbaar bewijs voor die tallooze adepten, dat
men in zijn sympathie niet alleen stond dat er
ook andere ernstige menschen rondliepen met een
groote belangstelling en een warme genegenheid
voor de geminachte cinema. Meeningen werden
gewisseld correspondentie gevoerd, zelfs met
lezers in Indiëen Amerika .... kortom er vormde
zich, door die film-journalistiek iets als een gees
telijke gemeenschap. Het is goed dat wij film
critici en essayisten de voldoening van deze
resultaten nog eens releveeren, want men heeft
het ons om den dood niet gemakkelijk gemaakt!
Wij bevorderden wan-cultuur heette het in den
aanvang, wij vergooiden tijd en moeite aan een
volkomen waardeloos begrip, wij bedreven sen
satie-journalistiek en meer van dat moois. Het
gunstigste oordeel was nog, dat wij onbegonnen
werk deden en tegen de Bierkaai vochten. Ten
slotte is daar nog het aardige gilde der
Bedachtzamen der Maat-houders, deftige lieden, die
men in de achterhoede van iedere sociale en
kultureele beweging kan zien meedrentelen. Zij schudden
het hoofd over ons en glimlachen en noemen ons
theoretici. Het is de waarachtige waarheid: Zij
noemen ons theoretici! En zij geven ons den raad
niet over filmkunst te divageeren, voor men er
ons mee om de ooren slaat. Een hunner gaat
zelfs zoover te beweren, dat wij, pretentieuze
kunstbedenkers", hebben te zwijgen en het werk
over te laten aan de practische filmmannen met
een eerlijk (!) oog en een eenvoudig warm hart".
Twintig en meer jaren was de cinematografie
overgelaten aan dat eerlijke oog en dat warme
hart dier practische filmmannen zooal niet aan
hun gulzige portemonnaie en het resultaat was,
dat de practische Bedachtzamen met het eerlijke,
maar ietwat slaperige oog en het eenvoudige, maar
eenigszins trage hart, niet wisten, dat er een cine
matografie bestond. En deze heeren .... nou ja
wel te rusten! We zullen ze weer wakker
maken, als er wat nieuws te melden is.
Het was reeds lang duidelijk, dat er op bioscoop
gebied iets moest gebeuren in den geest, als nu
met de oprichting der Liga is geschied. Door het
Instituut voor Arbeidersontwikkeling was van te
voren reeds ingegrepen zij het op geheel aparte
wijze. Daarvoor zij het alle eer gegeven, die het
toekomt. Maar gelijk gezegd een spontane
organisatie van het publiek-zelf is een novum en
een zuiver gevolg van den nood der tijden. Het
bewijst, dat de toestand vrijwel onhoudbaar werd.
Aan den eenen kant een belangrijk en steeds
groeiend contingent belangstellenden in de
filmom-haar-zelfs-wil. Aan de andere zijde echter een
altijd nog overdonderende meerderheid van
vermaakzoekenden, wien het er alleen maar om te
doen is, den tijd in een gezellig lokaal op de bekende
moorddadige wijze dood te slaan. De bioscoop,
die nu eenmaal een geschaft" en geen
philantropische instelling is, had als ieder geschaft"
met de meerderheid rekening te houden en maakt
dus voor alles van haar etablissement een
ontspanningsgelegenheid. Op zichzelf volkomen logisch
en in den haak. Maar het ongelukkige is, dat hier
door een onduldbare minderheids-terrorisatie in
zwang kwam. Immers wie als belangstellende
een goede film wil zien, is eenvoudig gedwongen
zich te onderwerpen aan al de ellende van het
beruchte bij-programma". Stel u voor, dat gij,
om een goed tooneelstuk laat ons zeggen:
Doodendans" van Strindberg te zien, eerst
vergast zoudt worden op een nummer gedres
seerde eenden, of een Lach-dan-Paljassoo
!"tenor, of een geval van charleston-epilepsie, of een
stotterenden conférencier ! Welnu dit
stemmingdoodende vagevuur heeft de filmbezoeker te door
staan en hij moet al bijzonder gehard zijn, wil hem
de gal niet reeds overloopen, lang voor de film,
die het doel van zijn komst is, vertoond wordt.
Er bestaat geen keus: men heeft de film mét het
H.D.MACGILLAVRY]
AMBARAWA /
INDISCHE SIGARETTEN
Verkrijgbaar: DEN HAAG,
Elandstraat No. 77! Tel. No. 36856.
ijs-sjookela-amusement te aanvaarden of men
kan wegblijven. Het gevolg is makkelijk te raden:
het overgroote deel der intellectueele film-belang
stellenden blijft weg !
Met het karakter van vermaaks-instelling der
bioscoop, gaat een ander gevaar gepaard: het
carteeren van goede en belangrijke films. Het
eigenaardige van deze werken meestal experi
menten is n.L, dat zij oncommercieel" zijn,
d.w.z. als winst-object waardeloos. Het
amusements-publiek blieft ze niet het wil sheik's en
danseressen en plastron-helden a discrétion en de
practische f'ilmmannen bovengemeld, met het
eerlijke oog en het warme, eenvoudige hart leveren
ze graag bij dozijnen ! Wat zal de bioscoop
directie, tusschen producent en consument inge
klemd, anders doen dan steeds maar opnieuw
vlotte" films brengen? Zoo ontgaan ons de aller
belangrijkste werken der jonge Fransche en
Russische cinegrafisten en het is niet het minst
deze misstand, welke de Liga's in het leven heeft
geroepen.
Het is hier niet de bedoeling reclame te maken
voor het nieuwe instituut. Het heeft zelf gemeend
met een minimum publiciteit te kunnen volstaan.
Het geldt een experiment de vraag in hoeverre
de eenvoudige idee van organisatie bij het film
publiek weerklank vindt zonder bijzondere aan
beveling en verder de vraag, wat zij voor de ont
wikkeling der filmkunst zal kunnen doen. De
eerste vraag is, op boven verwachting nadrukke
lijke wijze, bevestigend beantwoord de tweecJe
zal mettertijd haar oplossing vinden.
De grond-gedachte in deze beschouwing naar
voren gebracht, is het introden van een nieuwe
phasc van het film-leven. Wij gaan van deze
etappe vol goeden moed naar de volgende !
Nieuwe Uitgave-o
Mr. A. C. N. PIEREN, Beknopte handleiding bij
het aangaan van een Arbeidsovereenkomst met
inwonend dienstpersoneel. Hilversum, J. W. Ebert.
J. v. n. BRUGGE, De Magnetische kracht en hare
toepassiny als geneesmethode. Deze thans in druk
verschenen rede werd in beknopter vorm voor de
Radio gehouden. Zalt-Bommel, J. Pekelharing.
Nieuw stratenboekje van Amsterdam, uitgegeven
door de Amsterdamsche Gemeente-Tram.
Dit nieuwe stratenboekje bevat eene lijst van
Grachten, Kaden, Pleinen, Straten onz. der Gem.
Amsterdam met opgaaf der Tram- en Autobuslijnen
waarmede deze zijn te bereiken, benevens een
opsomming der gangen en hofjes, met aanduiding
der straten waarin zij zijn genummerd.
Van de lijnen, waarvan de loop in 1927 zal
worden gewijzigd, is het nieuwe traject in deze
lijst opgenomen; ook is de nieuwe verdeeling van
Amsterdam in Centrum, Noord, Zuid, Oost en
West aangegeven. Een aanwijzing hieromtrent
staat achter eiken straatnaam vermeld.
OOKTFRED:JROESKE
ZANDBLAD- SIC AREN 6 enIO ets.