Historisch Archief 1877-1940
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 9 JULI 1927
Moderne jeugd
door H. G. CANNEGIETER
VIL De rechtstrceksche levenshouding
TJ BT kenmerkend na-oorlogsche meen ik het
*? zuiverst te kunnen omschrijven als: de
rechtstreeksche levenshouding. Er zijn veel oogen
schijnlijk moderne verschijnselen, welke bij nadere
beschouwing echter een herhaling of een besten
diging blijken van 't ouderwetsche. Terloops heb
ik reeds een paar voorbeelden genoemd.
Wat echter den jongsten tijd stellig en nadruk
kelijk van het verleden onderscheidt, is de vanzelf
sprekende afkeer van omwegen, het als van nature
recht op den man af gaan, het onopzettelijk ver
mijden van omslag, het on verheeld noemen en
openbaren van hetgeen aan de orde is, het on
middellijk en onafgeleid zich bepalen bij de zaak
van het oogenblik.
Dat deze levenshouding vanzelfsprekend, na
tuurlijk, onopzettelijk is, bewijst haar wetmatigheid
Zij vloeit, voort uit de orde der dingen. En omdat
zij haar ontstaan duidelijk aan de oorlogservaringen
heeft te danken, kan men haar als karakteristiek
na-oorlogsch kwalificeeren. Het is niet veel, wat er
aldus als slotsom van mijn onderzoek als
naoorlogsch overblijft, maar dit weinige is niettemin
van beteekenis. Naar ik hoop aan te toonen,
overheerscht deze rechtstreekschheid van
levenshouding het geheele terrein-complex van de
hedendaagsche cultuur.
De oorlog heeft den modernen m'ensch gedwongen
zich toe te spitsen op eenvoud, gerief en doel
matigheid. In den bitteren strijd om lijfsbehoud
kwam het er op aan, profijt te trekken van iedere
seconde van den tijd, van elk greintje van het
beschikbare materiaal, van elk deeltje aanwezige
kracht. Het vernuft legde zich toe op het doelmatig
gebruik van al wat te gebruiken viel, en naarmate
de bruikbare voorraad verminderde, verscherpte
zich dit vernuft. Verspilling werd de hoofdzonde
van den tijd. Bezuiniging werd de opperste deugd.
En wat aldus aanvankelijk van harde nood
zakelijkheid voorschrift werd, ontwikkelde zich
gaandeweg tot gewoonte. Deze nieuwe gewoonte
werd het kleed, de liturgie, het veldteeken van den
modernen tijd. Het kleedlooze kleed, de
liturgielooze liturgie, het teekenlooze veldteeken.
Scherp uit zich de tegenstelling reeds dadelijk in
de uniform van de strijders op 't slagveld. Voor
heen was het leger een sieraad. Welk tijdperk uit
de wereldgeschiedenis men neemt, altijd weer
blinkt de krijgsman van kleuren en goud. De
helmboswuivende Hector, de kruisridders, de
kurassiers, maar ook de vaderlandsche flankeurs
en schutters, de grenadiers en jagers, de huzaren,
geele rijders en marechaussees, het zijn allen
kleurige en fleurige figuren. Een wapenschouw.
een parade, een veldslag, het was alles een
schitterende vertooning. De vliegende vaandels en
slaande trom, de tamboer-majoor met zijn fonke
lend en schetterend muziekcorps, zij roepen de
heugenis wakker aan de cadetten van 't oude
Gascogne en aan het brallend geschreeuw van
l'Aiglon.
De krijgsmansromantiek mocht vóór den oorlog
jonge mannen bekoren en indruk maken op jonge
meisjes, na den oorlog is dit veranderd.
De bittere noodzaak leerde, dat oorlog geen spel
noch een sieraad is. De jaren in de loopgraven
gewenden het romantisch oog aan de werkelijkheid.
Het moderne gevecht is zaak van techniek. Men
heeft er muziek noch parade bij noodig. Hoe
grauwer en eenvoudiger het krijgsmanskleed. te
kleiner de trefkans. Hoe minder omslag, hoe beter.
Mr. Britling sees it through"; hij ziet dwars
door de franjes en frasen waar het om gaat". Dit
is het gezichtspunt va,n den na-oorlogschen
mensch. Hij laat zich door geen romantiek meer
bedotten en, wijl deze romantiek hem in de ellende
van den oorlog zoo'n koopje geleverd heeft, is zijn
afkeer van haar hartgrondig. Romantiek is iets
minderwaardigs, iets onzedelijks geworden. De
zonde bij uitstek ten overstaan van den
naoorlogschen tijd.
Een specifiek na-oorlogsch woord is: efficiency.
Wij hebben ten onzent geen oorlog gehad, maar
distributie en mobilisatie zijn nog geenszins ver
geten klanken. Ook wij hebben door bittere nood
zaak gedreven, de gewoonte ons eigen gemaakt het
nuttig effect van de te onzer beschikking staande
tijd, kracht en stof vóór alles te meten. De deugd
der bezuiniging en de zonde der verspilling zijn ook
onze moraal gaan beheerschen. Dat er nog zoo
Wegenbelasting en wegenverbetering
DE WEG NAAR DE HEL IS GEPLAVEID MET BELASTINGBILJETTEN
weinig bezuinigd en zooveel verspild wordt, vindt
zijn oorzaak in de taaiheid van het in doodsstuipen
wegstervend geslacht van den voor-oorlogschen
mensch. Laten wij deze reactionnaire doodstuipen
toch in 's Hemelsnaam niet voor geboorteweeën
gaan houden !
Zou er geen verband bestaan tusschen het
Kahki en de korte rokken? Ook de korte rokken zijn
goedkoop en doelmatig. Men zij zuinig op de be
schikbare stof ! Er is gemeenschap tusschen het
korte haar en de broodbon; zelfs de voorzitter der
befaamde Asser synode heeft toegegeven, dat Eva
zich had mogen ontdoen van het schriftuurlijk
sieraad der vrouw, indien dit haar nuttig geweest
ware in haar strijd tegen de slang. En het is geens
zins ongerijmd, dat juist het agrarische conser
vatisme zich weert tegen den zomertijd, wijl deze
doelmatige instelling de romantische fictie van
den tijd" verscheurt.
Zomertijd is een principe: het nuttige gaat boven
het ware, goede en schoone; de werkelijkheid
boven den schijn.
We zouden ook van de technische
levenshoudingkunnen spreken. Psycho-techniek en psychoanalyse
zijn als mr. Britling; ook zij hebben het door ! Kom
tot de kern der dingen, o mensch, en maak u die
wetenschap ten nutte. Denk, voel en werk pro
fijtelijk, en laat u niet verlakken.
Men pleegt in dit verband ook te spreken van
Amerikanisme. De praktische Yankee heeft den
West-Europeeër wegwijs gemaakt. Heeft hij iii
het oosten een equivalent en is de tegenpool van
het Amerikanisme het bolsjewisme? Ook dat werkt
methodisch en rechtstreeks op den man af. Ook
dat peinst en zint op efficiency en kent slechts n
god: het resultaat.
J. S. MEUWSEN, Hofl. A'dam-R'dam-Den Haag.
DE BESTE HOEDEN IN HOLLAND
Eén ding is er als oorlogsverschijnsel, dat met
de rest in tegenspraak schijnt. De oorlog heeft den
massalen dood over de wereld doen waren en
huiverend hebben wij allen zijn voetstappen ge
voeld. De na-oorlogsche mensch is als de mensch
uit de middeleeuwen iu voelbaar contact gekomen
mét de vernietiging. Is zij het einde van alles? Of
is zij de eeuwigheid? De moderne mensch zag zich
uit bittere noodzaak voor het metaphysische
puzzle geplaatst.
Heeft hij het opgelost? Hoe? Door scepticisme:
eten en drinken en fox-trotten, want morgen
sterven wij ? Door het occultisme: groot is Annie
Besarit en Krisknamurti is haar profeet? Door het
clericalisme: de herleving van het godsdienstig
bewustzijn, het herstel van de kerk, de
verroomsching van Nederland? Door het pessimisme: de
ondergang van het Avondland ? Of het optimisme,
dat de leider van de S.D.A.P. in zijn Paaschrede
hiertegenover gesteld heeft ?
Doodstuipen of geboorteweeën? Reactie of
revolutie? Slechts hetgeen zich in al deze dingen
als rechtstreeksche levenshouding uit, is aJs
typisch-naoorlogsch betrouwbaar.
MUZIEK D STRIJKINSTRUMENTEN D SNAREN
g H., RAHR
PIANO'S
Achter St. Pieter 4
Utrecht D Tel. 443
Q n VERHUREN D D VLEUGELS
a
a