De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1927 9 juli pagina 9

9 juli 1927 – pagina 9

Dit is een ingescande tekst.

DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 9 JULI 1927 VOOR VROUWEN Teekening voor de Groene Amsterdammer" van Hermine Uzerdraat ZOMERPAKJES VOOR DE JEUGD De keest ie de Fraesche door J. WITMONDT ^^ OG als een duidelijk beeld ligt daar voor me. de Parijsche Kunsttentoonstelling van 1925 l'Exposition des Arts Décoratifs et Modernes", een niting van hetgeen het Pransche volk op kunstge bied presteert. Het geheel was te grootsch, te machtig, om in details te bestudeeren. Niettegen staande herhaalde bezoeken moest veel kunst ?vluchtig worden bekeken. Toch zijn mij scheppin gen en namen van Fransche kunstenaars op velerlei igebied in gedachte gebleven. Zoo b.v. Lalique met ?zijn zilverfontein en zijn vele andere aparte glascreaties; Bacarat, een dito kunstenaar, een kristal.goochelaar, die dit aparte materiaal in de meest wondervolle, meest ingenieuze gedaanten en be"werkingen presenteerde. Ook de kunstuitingen van .Bouard zijn nog niet aan mijn gedachten ontvloden, aoomede het machtige smeedijzerwerk van Brand; ?de stofbeschilderingen van Dunant, de ontwerper van vele kunstgewrochten voor Maison Agnès; de meest moderne meubelen van Dominique, enz. enz. JSen afdeeling, die mij toen het meest boeide, was ?die der bijoux. Hier hadden bijna alle Fransche iunstenaars van naam hun prestaties in de kleine vitrines tentoongesteld. Vele hunner namen zouden mij zijn ontgaan, ware ik niet kort geleden weder getuige geweest van het rusteloos streven der Fran sche bijoutiers en joaüliers, en wel op de Exposition -van Raymond Templier in de Barbasanges Galerie, ?waar wederom het hooge gehalte der bijouterie kunst elke toets der kritiek kon weerstaan. Roept de bijouterie niet altijd feërique rijkdom men op ? Geeft zij niet, zoowel aan de ruwe als aan ?de kostbare grondstoffen, de betoovering van de waarde in haar kunst gelegd ? Vertegenwoordigt de tasch van Indische parels, het snoer van de meest ?uitgezochte Zuid-Afrikaansche diamanten niets meer dan een waarde, vastgesteld door internatio nale berekeningen? Hoe dit te bepalen? De bijouterie wijdt zich thans veel aan de nuttige bibelots, daar deze in de geheele vrouwelijke parure zulk een belangrijke rol spelen. Zulke vrouwelijke bibelots worden uit een groot aantal fraaie en zeld zame grondstoffen tot een harmonieus geheel samengesteld. Onyx, rotskristal, goud, platina, jade, koraal, quartz, lapis-lazuli, alle deze kostbare materialen zijn opgeroepen om, in combinatie met technische vaardigheid, de kunstscheppingen in den handel te brengen. Ze hebben zich de medewerking van vele mode-accessoires verzekerd. De maroquinerie prijkt met schitterende sluitingen van onyx. De ceintuurs, hoeden, schoenen, enz. zien zich door fraaie gespen van fijne metalen en steenen tot een hooge graad van luxe verheven. Ook horlo ges en pendules hebben door deze nieuwe richting der bijouterie een wedergeboorte ondergaan. Kan men zelfs niet horloges van magnifieke smaragden bewonderen, met teere wijzers van uiterst fijne dia manten, vormend een betooverend geheel, beves tigd aan den pols door het aparte lint met een slui ting van fijne steenen? Steeds evolutie der mode ! Steeds een rusteloos zoeken. De ,^Renovateurs de l'Art Appliqué" heb ben vele jaren hun nieuwe kunstrichtingen toe gepast, waarvan het museum Galliera ons het be wijs levert. Men beproefde combinaties, waarin het email een superieure plaats boven de edelgesteenten moest innemen. Bijoux van een uiterste fragiliteit bleken geen weerstand te kunnen bieden aan hét gebruik; andere daarentegen toonden weer te veel ruwheden. Daar tegenover stelde men weer Grieksche stijlen, stijl Louis XVI, enz. Men bewerkte het platina, leverde perfect gesneden brillanten, doch in vele gevallen te klein, om aan het beoogde doel te beantwoorden. En zoo rusteloos voortgaande hebben we de bovengenoemde Exposition des Arts Décoratifs et Modernes" weder gepasseerd. Ook deze heeft ons weder een keerpunt gegeven. Nog maar kort na deze grootsche onderneming, hebben wederom eenige kunstenaars de leiding genomen. In de reeds genoemde Barbasanges Galerie, in het begin van dit jaar, heeft Raymond Templier opnieuw een bewijs geleverd van den echt Franschen smaak. Hier werkte deze kunstenaar in vereeniging met Legrain en Puiforcat, de kunstenaar-zilversmid. Bracelets, broches, ringen, pendentifs, zij alle ge tuigden van de moderne Fransche kunstrichting. Templier toonde hier zijn voorliefde voor zilver, gepolijst platina en lichtgeel goud, terwijl zijn kleuren-schema's uitblonken door combinaties van zwart en wit; het zwart dan meestal vertolkt door laque of onyx. Ten opzichte zijner vormen bedient zich Templier gaarne van de geometrische richting. Zijn uitvoeringen bestaan dan ook uit cirkels en hoeken, vormen, die zoo goed de moderne kunst kunnen uitdruk ken. De kunst der bijouterie grijpt weer naar de edele metalen. De bovengenoemde kunstenaars zijn hierin reeds voorgegaan en meer deren volgen reeds. Langen tijd hebben we de juweelen van een zeldzame samenstelling van paarlen, brillanten, Rijnsteen en andere gekleurde steenen kunnen be wonderen. Zijn ze minder kostbaar dan de bijoux, kunstvol gesneden uit goud? In geenen deele ! Dui zenden guldens vertegenwoordigt niet zelden hun waarde. Een on schatbaar bedrag vormt hun collec tie in de vitrine van den juwelier. Kunstvol waren ze en zijn ze nog, zulke scheppingen, want hun regeering, hoewel zwakker [ wor dende, zal wel niet aftreden. Hoe kunstig die samenstelling der kleine veelkleurige steenen met de mat glanzende parels of schitterende brillanten, vormend geheele bloe men of ingewikkelde figuren. Mach tig doen zulke armbanden in hun breede uitvoering aan. Imponeerend zijn de pendentifs van zulk een bewerking. Grootsch de broches in hun forsche samenstelling. Fascineerend de gespen. Welk een schit tering voor de vrouw, die zich deze weelde kan ver oorloven, die haar avond-robe kan stoffeeren met zulk een pracht. Steeds wisseling! Als onweerstaan bare troepen dringen thans de gouden sieraden voor waarts. Welk een ander aspect! Welk een macht spreekt er uit die eenvoud, welk een kunst uit die lijnen ! Welk een betoovering straalt van den arm af, indien omhangen met den bracelet, bestaande uit zeven rijen van goudkoralen, met als gesp een effen gouden plaque ! Welk een kunst spreekt uit den armband van kleine gouden gegraveerde vier kanten, te zamen gehouden door gouden gleufjes, en hoewel de armband den indruk maakt bijzonder zwaar te zijn, is hij daarentegen uiterst licht. En hoe geschikt voor de trotsche vrouw de collier ver vaardigd van gouden slangekettingen, waartusschen als oogen af en toe een donkerblauwe koraal. Er zijn echter noch durfachtiger stukken. De nieuwste armband bestaat uit achttien rijen van goudkora len, te zamen gesoldeerd, de sluiting onzichtbaar, het geheel eenigszins stijf aandoend. Bijzonder apart zijn ook de gestrengelde snoeren van twee tinten goud, met daartusschen zilver, waarnaast weer scheppingen in een geheel platte uitvoering van platte gouden schakels met een effen gouden sluiting. Naast zulke ultra-moderne creaties ziet men dan de scheppingen van Oostersche inspiratie, een combinatie van goud en kostbare steenen. Zulke kunstuitingen bestaan uit lange colliers van ge vlochten goudsnoeren, met daartusschen zettingen van gekleurde steenen, het geheel afgemaakt met een pendentif in Chineesche uitvoering. Als nieuw ste mode, want wat zou de hedendaagsche kunst zonder de mode tot stand kunnen brengen?, is zoo juist de kniebracelet gelanceerd, een kunststukje meestal van goud, doch ook veel van zilver, waarbij in sommige gevallen het feërique door fantasiesteenen is aangebracht. De adoptatie hiervan is voorloopig echter een geheim, dat de mode niet verklapt. Zoo zien we dus de eeuwigdurende kunst-evolu ties. Wat geweest is, komt weer terug, om daarna weder eene periode te verdwijnen. Doch de geest van den kunstenaar is steeds anders, blijft eeuwig nieuw. En het zijn vooral de juweelen, die bijoux, die zulk een verheven kunst kunnen uitstralen, een kunst, die slechts door een inspiration divine" tot scheppen in staat is. Wie YOGHURT van OUD-BUSSEM eet, wordt oud, maar blijft jong» KERKSTRAAT 67 _ TELEFOON 37344

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl