Historisch Archief 1877-1940
No. 2615
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 16 JULI 1927
Surcouf, de kaper
door C. K. KESLËR
honderdste gedenkdag van den dood van
vermaarden Surcouf, dien men in deze
maand te Parijs viert, doet de gedachten van
zelf teruggaan naar de dagen van de
zeilvaart, roept voor den geest het ras van koene
Nonnandische en Bretonsche zeelieden, die onzen
handel in de 17e eeuw zooveel last veroorzaakten.
Niet geheel ten onrechte worden de Franschen wel
eens aangeduid als la nation pirate". Het lijkt
geen eerenaam, maar toch, het epitheton doet ons
in de verheelding het snelle kaperschip zien, met
volle zeilen voortsnellende over de bruisende
golven; de bemanning met enterbijl en kort jan
gereed tot den aanval, den kapitein, met
arendsoogen iedere manoeuvre van het vervolgde schip
bespiedende, dat hem tracht te ontsnappen, en
ieder voordeel van wind en stroom gebruikende om
dat te beletten.
Eeuwen reeds hadden zij dat bedrijf uitgeoefend,
de zeelieden van de Fransche kust van Vlaanderen
tot den mond der Gironde en haast geen plaatsje
ligt daar, dat niet eenige zijner vroegere bewoners
onder de onversaagde zwervers telde. Vaak gingen
zq op eigen gelegenheid als zeeroovers erop uit en
maakten hun naam geducht in de zeeën van de
West, the Spanish Main; soms ook stelden zij zich
in dienst hunner regeering en deden als kapers den
vijanden afbreuk. Maar, of zij piraten waren, zooals
Montbar, PExterminateur, Francois, POlonnais en
zoovele anderen, of kapers, als De Pointis, Cassart,
Duguay Trouin 1), niet minder dan onze eigen en
de Britsche aanvoerders waren hun namen in Oost
en West bekend en gevreesd,
Toch is Frankrijk nooit een zeemogendheid van
den eersten rang geweest, zooals onze Republiek
en Engeland. Uitstekende legers kon Louvois ter
beschikking van den Zonnekoning stellen, de beste
van zijn eeuw, maar het organiseeren van de marine
gaf voortdurend moeilijkheden. De Fransche
zeeman ging er liever op eigen gelegenheid op xtit,
in dienst van een kapitein en een reeder, die hij
kende; de marine met haar strenge krijgstucht trok
hem minder aan. Was het noodig, dat groote
eskaders gevormd werden,, dan zag de regeering
zich dan ook meestal genoodzaakt, de hulp van
particuliere reederijen in te roepen. En evenals
onder de regeering van den Zonnekoning, zoo was
het gebleven tot den tijd van Napoleon. De Fran
sche tricolore kon zegevierend gedragen worden
door half Europa, maar ter zee was en bleef de
Britsche macht meester. Het was weder hetzelfde
schouwspel, dat de 17e eeuw te zien gegeven had,
Fransche triomfen te land, Fransche tegenspoed
ter zee; La Hogue uit den Bourbonschen tijd vindt
zijn pendant in Trafalgar uit den Bonapartistischen.
Het was dan ook begrijpelijk, dat Napoleon gaarne
de diensten aanvaardde van een man als Surcouf
en hem als belooning ervoor verhief tot baron van
het Keizerrijk.
Bobert Surcouf werd in 1773 te St. Malo ge
boren. Hij behoorde tot een geslacht van zeelieden
en ging reeds als 13-jarige knaap het zeegat uit.
Toen had hij zijn bestemming gevonden, als eenmaal
onze De Ruyter. Evenmin als met dezen was er
aan den wal veel met hem te beginnen, maar aan
boord was hij in zijn element. Hij zwierf van
Madagascar naar Ile de France en naar Indiëen, als
bekwaam zeeman in zijn geboorteplaats terugge
keerd, zeilde hij in 1793 op 20-jarigen leeftijd uit,
als kapitein van een kaperschip om jacht te maken
op Engelsche vaartuigen. De Nationale Conventie
had den oorlog verklaard aan de Koningen van
Engeland, Sardinië, Napels en Spanje en aan onzen
Stadhouder Willem V; met Pruisen en Oostenrijk
was Frankrijk reeds in oorlog, ter zee en te land
was het dus door vijanden omringd. Dat was een
MOTORBOOTEN
BINGHAM & LUGT
Haringvliet 85
ROTTERDAM
tijd voor mannen als
Robert Surcouf. Rusteloos
was hij bezig, den
Engelschen afbreuk te doen.
Achtereenvolgens voerde
hij het bevel op de kapers
de Emilie, de Clarisse en
de Confiance, rondzwer
vende vooral op den
Indischen Oceaan. Met het
laatste schip maakte hij
zich in 1800 o.a. meester
van de Kent, een Britsch
fregat met 38 stukken
geschut en 400 man. Rijk
kwam hij in het volgende
jaar te St. Malo terug en
hield zich daar gedurende
een zestal jaren ijverig
bezig met de reederij,
vooral nadat na den
kortstondigen vrede vanAmiens
in 1802 Frankrijk opnieuw
met den erfvijand aan de
overzijde van het Kanaal
in oorlog geraakt was.
En toen in 1807 na den
slag bij Friedland en den
vrede van Tilsit Pruisen
vernietigd en Rusland
Napoleons bondgenoot ge
worden was, toen scheen
het, alsof ook Albion ten
onder gebracht zou kun
nen worden. In dat jaar
zeilde Surcouf wederom
uit, thans op zijn schip
Le Revenant" en maakte
in den Indischen Oceaan
o.a. tal van met rijst gela
den Britsche koopvaarders
buit, die hij naar Ile de
France opbracht. Van die
reis veilig teruggekeerd,
ofschoon een groote prijs
op zijn gevangenneming
gesteld was, werd hij tot
baron verheven en hield
zich tot den vrede met
Engeland bezig met het
uitrusten van
kaperschepen in zijn geboorteplaats.
In 1827 stierf hij op zijn
in de nabijheid gelegen
landgoed.
Het was niet te ver
wonderen, dat Suroouf de
loopbaan van kaper koos. _______________
Tradities in zijn familie
brachten hem daar vanzelf toe. Voor het indruk
wekkende paleis te Versailles staat het standbeeld
en in het museum hangt het portret van een zijner
voorvaders van moederszijde, RénéDuguay Trouin.
Diens vader, LUC Trouin de La Barbinais was in de
17e eeuw een bekend reeder en koopman te
St.Malo. Zijn zoon Renéhad hij voor den geestelijken
stand bestemd en deed hem daartoe zijn studiën
te Rennes beginnen. Het bleek echter al spoedig,
dat de aanleg van den jongeling hem ongeschikt
maakte voor de waardigheid van geestelijke. In
1689 kreeg hij daarom verlof, zijn studiën op te
geven en dienst te nemen op een kaperschip. Hier
bleek hij op zijn plaats te zijn, zoozeer, dat hem
twee jaar later het commando over een fregat kon
worden toevertrouwd. In 1694 werd hij door een
overmacht van Engelschen bij de Scilly-eilanden
gevangen genomen. De 21-jarige, interessante
Fransche zeeofficier wekte de belangstelling van
een aanzienlijke Engelsche jonge dame en door
haar bemiddeling herkreeg hij zijn vrijheid. In
Frankrijk teruggekeerd, ontving hij van Lodewijk
XIV een commando bij de marine en streed in den
Spaanschen successieoorlog vooral in de Noordzee
en in de Amerikaansche wateren. In 1711 deed hij
o.a. van zich spreken door de verwoesting van de
forten van Rio de Janeiro. Het jaar te voren was
hij door den Zonnekoning in den adelstand ver
heven. Hij diende nog tot 1731, fcoen hij wegens
gezondheidsredenen ontslag moest nemen.
DuguayTrouin moet zich behalve door zijn moed onder
scheiden hebben door onbaatzuchtigheid, wat niet
van het meerendeel zijner tijdgenooten gezegd kan
worden. Bij zijn dood liet hij slechts een
onbeteekenend vermogen na.
1) Naar hem is het Fransche oorlogsschip genoemd,
dat onlangs een bezoek bracht aan ons land.
De film De Moeder" voor de Haagsche
raadsleden vertoond
Teekening voor de Oroene Amsterdammer", door L. J. Jordaan
DE HAAGSCHE OOIEVAAR : MERKWAARDIG, AL Z'N LEVEN HEB
IK HET KIND GEBRACHT, EN NU BRENG IK DE MOEDER l"
TABA SIGAREN
??~ ZIJN TOCH DE BESTE ~ **
Nieuwe Uitgaven
Kaart van Zivitserland, schaal l : 600.000, uit
gegeven door de Zwitsersche Verkeerscentrale te
Zurich en Lausanne. 1927.
De nieuwe druk van deze kaart zal den toeristen,
die zich naar Zwitserland begeven, groote diensten
kunnen bewijzen. Alle spoorweglijnen en de
postautomobiel-wegen zijn aangegeven, evenals de
vreemdelingen-, kuur- en badplaatsen enz. Deze
kaart met twee afzonderlijke plattegronden van
Montreux en omgeving en van de ligging van
Zwitserland in het Europeesche spoorwegverkeer
is ook voor voetreizigers geschikt. J*»- "' ***j
De achterzijde der kaart geeft, naast een aantal
mooie illustraties, talrijke inlichtingen over Zwit
serland in het algemeen, zijne kuuroorden, douane
formaliteiten, transporttarieven enz.
Deze kaart is bij alle reisagentschappen en
verkeersbureaux en bij de Zwitsersche Verkeers
centrale te Zurich verkrijgbaar.
GIDDING
ITUYNENBURG MUYS|