Historisch Archief 1877-1940
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 23 JULI 1927
11
DE VLIEGERS GEIJSSENDORFFER EN SCHOLTE
VAN DEN DIENST AMSTERDAM?BATAVIA V.V.
VLIEGENDE VISSCHEN
COMOEDIA
door HENRIK SCHOLTE
Paleis voor Volksvlijt! Wie is Barton?"
door E. Jefferson Farjeon
lp IGENLIJK begon die vraag ons pas in de
voorlaatste scène te interesseeren en toen was
die vraag ook al geen vraag meer. Voor dien tijd
werden wij bezig gehouden met de
gebruikelijkehutspot van leegstaande huizen, wegwandelende
lijken, paarlencolliers, boeven en dubbelgangers,
die complicaties veroorzaakten, waaraan kop en
staart ontbrak en die dan ook maar voor een klein
deel bevredigend opgelost werden.
Boef of detective het verschil is alleen dat de
laatste nog meer onvergeeflijke stommiteiten
begaat dan de eerste loopt hier den heelen avond
met een revolver rond, en dat maakt zenuwachtig.
Maar spanning was er geen oogenblik, omdat er
geen centrale gedachte of figuur bestond, die onze
belangstelling wakker riep en het geheele geval
met misleidende en niet ter zake dienende
overbpdigheden was getruqueerd. Als men onder een
detective-stuk, in plaats van een nonsens-tale, een
logisch-gesloten puzzle verstaat, voelt men zich
met deze apekool aardig beetgenomen.
Toch zorgden text en spel van deze alzijdige
mystificatie wel voor bet noodige amusement en
de bezwaren achterna komen dan ook slechts voor
.bij die zwaartülende lieden, die van een grapje
itt den zomer nog iets meer dan een beetje pret
verwachten., Cor Hermus als Ben van de Koop
vaardij was tien moorden en honderd detectives
waard en dit meesterstukje van komische typee
ring redt stuk en opvoering. Hermus' talent
bestaat m die droge, maar onweerstaanbaar
werkende humor, die Dickens' typen zoo levend
maakt, en hij zou daarmee, bij een goeden text,
werkelijk groote dingen kunnen bereiken. Waar
in déze rol zijn improvisatie begint en de text
ophoudt is voor xden toeschouwer natuurlijk niet
na te gaan, maar het plezier aan dit heerlijk en
daarbij in het geheel niet zinneloos-dwaas gespeeld
volkstype duurt zoolang als hij op de planken
staat, en dat is bijna den geheelen avond het geval.
Hoe jammer dat wij dit stuk met de honderd
fouten niet nog genoegelijker hadden kunnen ver
teren, indien het spel van de beide eigenlijke hoofd
figuren maar minder blank en onpersoonlijk
geweest zou zijn. Frits Bouwmeester miste alle
autoriteit, die voor zijn toch al hachelijk
ge' bouwde rol zoo dubbel noodig was en Dogi Kugani
deed zelfs geen oogenblik moeite om iets uit het
gecompliceerde en zeker wel speelbare karakter,
J. 8. MEUWSEN, Hofl. A'dam?RMam-Dtn Hu*
DE BESTE HOEDEN IN HOLLAND
dat in haar rol stak, naar voren te brengen.
Onder de bijfiguren, die in dit stuk maar zoo'n
beetje rondspoken, vielen Charlotte Kohier en
Bichard Flink op, die beiden met zorg hun rollen
speelden en geloofwaardiger waren dan de antieke
rooverhoofdman van Balledux of het onbegrijpelijk
deusje ex machina van Fred. Milton, die zelf
scheen te trillen van de onverwachte effecten
welke hij bereikte en wiens rol en spel, tegen de
bedoeling in, min of meer komisch werkten.
Teekening voor de Groene Amsterdammer"
door B. van Vlijmen
COR HERMUS IN WIE IS BARTON?"'
Muziek in de hoofdstad
door CONSTANT VAN WESSEM
Ignaz Neumark:
P\ E jonge Poolsche dirigent Ignaz Neumark,
sinds eenigen tijd tweede dirigent aan het
Kurhaus te Scheveningen, dirigeerde verleden
Donderdagavond voor het eerst het
Concertgebouw-erkest. De eigenschappen van dezen
dirigent maken, dat hij op zijn onvoordeeligst i»
voor een vreemd orkest. Zijn bewegelijke, snelle^
en impulsieve gebaren, zijn moeilijk zich
beheerschend, wat nerveus lan, bereiken niet steeds wat
zij willen en stichten soms een gejaagde verwarring.
onder de spelers, zoodat o. a. de Don. Juan"
van Richard Strauss beurtelings hollen of stilstaan
werd, en de détails in de jacht der geluiden verloren
gingen. Ook Strauss Burleske" leed onder deze
onvastheid in de leiding, hoewel de pianiste, die in
dit stuk de solo speelde, Margarete Wit, op zich zelf
staand een gevoelig, verzorgd, maar wat te weinig
brillant spel ten gehqore gaf. Het Burleske" in dit
stuk van Straus is mij nooit duidelijk geweest en
voorgedragen als Donderdagavond vermoed ik,.
dat Straus hier onder burleske verstaat: een stuk
muziek, dat niet met een zwaarwichtig gezicht
gecomponeerd is en zich in speelsche, licht
walsendeteederheden van klank en rhythme begeeft, een
beetje melancholiek, a la Brahms. Het stuk heeft
charme, al kon het speelsche pittiger uitkomen dan
Margarete Wit deed.
Op zijn best leek mij Neumark in Dvorak's
symphonie ,,Aus der neuen Welt" een z. g.
Amerikaansche symphonie met nigger-songs,
maarin Bohème overgebracht, dunkt mij. Overigens een
vloeiend, geïnspireerd en uiterst aangenaam melo
dieus stuk muziek, waarvan men de frischheid
met genoegen van tijd tot tijd terughoort en dat
Neumark een mooie kans gaf zijn minder gelukkige
momenten van vóór de pauze tot zijn groot succes
bij het publiek goed te maken.
DIT
MERK
IS EEN WAARBORG VOOR
ONOVERTROFFËN REPRODUCTIE EN)
ONGEËVENAARDE AFWERKING.
N.V. DUTCH GRAMOPHONE COMPANY,
AMSTERD. VEERKADE Z2A DEN HAA»