Historisch Archief 1877-1940
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 23 JULI 1927
No. 2616
Rubensherdenking te Antwerpen
door Dr. MAURITS SABBE
T~\ EGENEN die op de aanstaande
Rubensfeesten te Antwerpen een vertoon van
oudBrabantsche pracht en weelde verwachten, met op
tochten, praalwagens,rijk gecostumeerde groepen en
v; dies meer, zullen wel ontgoocheld worden. De nood
der tijden dwingt tot beperking van uitgaven, en
hoe de wijkcomité's ook in de weer zijn en zich
inspannen om de stad gedurende de Bubensdagen
(13, 14 en 15 Augustus) een feestelijk uitzicht te
geven, en hoe gelukkig sommige van de ons be
kende versieringsontwerpen ook mogen zijn, toch
zullen wij ver verwijderd blijven van den wonder
baren stadstopi, dien Rubens destijds zelf bedacht
voor de blijde intrede van den Prins-Kardinaal,
en die door Th. van Thulden in het prachtwerk van
C. Gevaertius, de bekende Pompa Iniroïtus, werd
vereeuwigd.
Wat men aan praalvertoon zal missen, wordt
wellicht vergoed door de innigheid ei degelijkheid,
die zullen spreken uit het meer intellectueele ge
deelte der feestelijkheden, en vooral uit het ont
worpen tentoonstellingen-complex.
Er zullen er niet minder dan zes van verschil
lenden aard geopend worden tusschen 23 Juli en
15 Augustus, en tot einde September toegankelijk
blijven. Op n na, gewijd aan de afgietsels van al
de gebeitelde versieringen van den Antwerpschen
O. L. Vrouwetoren, waarvan de spits hersteld
wordt, zullen al die tentoonstellingen een ver
schillend uitzicht van Rubens' kunst, zijn tijdvak
en de studie van zijn werk geven.
*?*
De eerste begint al op 23 Juli in de Stedelijke
Hoofdbibliotheek op het Conscienceplein, een van
de stadsbuurten waar het karakter van Rubens'
tijd zeker het treffendst tot den bezoeker spreekt.
De stadsbibliotheek is immers gevestigd in het
oude Professenhuis van de Sociëteit Jesu, naast het
Jezuïetenklooster en vlak tegenover den pralerigen
barokgevel van de Jezuïetenkerk, aldaar in 1621
opgericht als een symbool van de overwinning der
Contra-Reformatie te Antwerpen, waarvan Rubens'
kunst voor een ruim deel de grootsch-zwierige
apotheose is.
Langen tijd dacht men dat Rubens de ontwer
per van dien tempel was, doch latere opzoekingen
toonden aan, dat alleen zijn Palazzi die Genova
den thans bekenden bouwmeester, Pater P.
Huyssens, eenigszins inspireerden. Voor deze
kerk heeft Rubens echter de bekende
zolderingsstukken gemaakt, die in het begin der 18e eeuw
door een brand vernield werden, en een paar
schitterende altaarstukken, die zich thans te
, Weenen bevinden.
't Is een heele brok geschiedenis, die op dit
stemmige, zoo ongerept in stijl gebleven pleintje
voortleeft. De Jezuïetenorde had in Rubens' tijd
een groot deel van de geestelijke leiding te Ant
werpen in handen, en het is alsof de geest van al de
toenmalige geleerde, vrome paters, waaronder veel
persoonlijke vrienden van den grooten schilder,
a.d.z. A. Schottus, Oarolus Scribani, F. d'Aguilon,
J. Tirinus, J. de Tollenaer, Bauhusius en zooveel
anderen, hier nog rondwaart. In het professenhuis
zelf was het dat de sodaliteiten samenkwamen,
onder meer ook de Sodalitas latina major B. Mariae
Virginis, waarvan Rubens in 1623 bestuurslid en
in 1627 secretaris was.
Een passender kader voor een
Rubens-tentoonstelling is niet denkbaar.
Hier komt de Rubensliteratuur aan de beurt.
Alles wat de Antwerpsche hoofdboekerij bezit aan
werken en tijdschriftartikelen over den Vlaamschen
meester en zijn kunst, werd hier door den
biblio"thecaris E. de Bom bijeen gebracht en uitgestald.
Dat is geen kleinigheid. Bijna negenhonderd
nummers komen in den catalogus voor, die, in druk
yerschenen, niet de volledige Rubens-bibliographie
uitmaakt, maar er toch wel niet zoo heel ver zal
van af blijven.
Bij de opening van deze tentoonstelling houdt
de heer J. Muis een lezing over Rubens als animator.
* * *
De tweede tentoonstelling brengt ons op 30 Juli
naar het Museum Plantin-Moretus.
Weer een huis, waar Rubens onder de trouwe
bezoekers en meest geliefde vrienden behoorde.
Balthasar Moretus I, de toenmalige bestuurder der
aartsdrukkerij was een schoolmakker van Rubens.
Fratrem tuum jam a puero cognovi in scholis,
et amavi lectissimi ac suavissimi ingenii Juvenem",
schreef hij aan Philips, Rubens broeder. Talrijk
zijn de schilderijen meestal portretstukken
die Rubens voor Moretus vervaardigde. Nu nog
worden ze in de oude pronkzalen van het
Plantijnsche huis bewaard en geven ons het beeld van
een heele groep van de toenmalige Antwerpsche
humanisten der Lipsiaansche school. Moretus'
officina was immers, naast de kloosters der Je
zuïeten en Augustijners, het centrum van het
intellectueele leven te Antwerpen in de eerste helft
der 17e eeuw.
Maar kon men dan een beter plaats vinden voor
een tentoonstelling, die tot doel heeft juist dat
Antwerpsche geestesleven uit Rubens' tijd op te
roepen? Niet alleen het gebouw is daarvoor als van
zelf bestemd, maar ook al het gewenschte materiaal
is er voorhanden. De twee derden van de boeken,
hier in die jaren uitgegeven, kwamen van Moretus'
persen en werden hier bewaard. Hier krijgen wij
dan een overzicht op de geschriften van Justus
Lipsius, den grooten voorganger, die zijn stempel
op den tijd drukte, en van al zijn volgelingen,
waaronder in de eerste plaats verscheidene leden
van Rubens' familie zelf.
Een van de aantrekkelijkheden van deze ten
toonstelling zal stellig de volledige reeks zijn van
de boeken gedrukt door Moretus, Meursuis,
Cnobbaert en anderen, en waarvoor Rubens de
titelprenten teekende. Er komt ook een goed
voorziene verzameling autographen van de Ant
werpsche beroemdheden dier dagen, en een zeer
interessante reeks portretten en historische pren
ten en teekeningen, waarvan er enkele weinig
gekend zijn.
Ook voor deze tentoonstelling is er een cataloog
verkrijgbaar.
***
Op 31 Juli worden in de zaal van de Academie
voor Schoone Kunsten (Venusstraat) gravuren
en photo's uitgestald, die er op berekend zijn om
aan het groote publiek een denkbeeld te geven
van den omvang van Rubens' werk. De zeer rijke
verzameling reproducties van Rubens' schilderijen
door Rooses en Ruelens bijeengebracht, en destijds
ondergebracht in het Museum voor Schoone
Kunsten, waar er sedert enkele jaren geen ruimte
meer voor is, worden hier weer voor het publiek
zichtbaar. Er zijn sedert de samenstelling van die
verzameling nog tal van werken van den meester
ontdekt, die daar zullen ontbreken, maar, die
uitgezonderd, zal het heele oeuvre van den meester
daar in overzicht kunnen genomen worden.
Op 7 Augustus, in het Kunstverbond
(Arenbergstraat), is de opening van de tentoon
stelling der Antwerpsche wit-en-zwart-kunst in
Rubens' tijd. Hier onderscheiden wij twee af dee
lingen. Eerst de teekeningen, waaronder er hoogst
merkwaardige voorkomen van Rubens' zelf, Van
Dyck, Jordaens, Jan Oossiers, Th. van Thulden,
Th. Willeborts, Nic. van der Horst, Artus Guellin,
Jan Brueghel, Gilles Neyts, Bon. Peeters, David
Teniers, Jan Fyt, LUC. van Uden, Seb. VranCkx,
Snijders, enz. Dit alles vertegenwoordigt een keuze
uit de teekeningen in het bezit van het Museum
Plantin, hoofdzakelijk uit de verzamelingen Rooses
en Cl. van Cauwenberghs, de laatste onlangs door
een groep maecenen aangekocht en voor de lief
hebbers nog zoo goed als ongekend. Er is ook een
selectie uit de verzamelingen van Frits Lugt te
Utrecht (o.a. % Rubensen), van Frans Koenigs te
Haarlem (13 Rubensen), van Prof. M. Delacre uit
Gent en enkele andere particulieren. Men rekent
op circa 25 teekeningen van Rubens, 15 van Van
Dijck, evenveel van Jordaens en een groot aantal
van kleinere meesters. Uit de verzameling Koenigs
komen o.a. het zittend portret van H. Fourment,
studie voor het schilderij van München; een studie
voor een vrouwenfiguur uit het Jardin d'Amour,
en het portret van Fr. Francken jr. door Van Dijck.
Uit de collectie Lugt zal er een studie zijn voor den
Val der Verdoemden en een portret van LUC. van
Leiden door Rubens; een St. Sebastiaan en de Abt
Scaglia door Van Dijck; en de Aanbidding der
Herders van Jordaens, studie voor het schilderij,
dat tijdens het bombardement van Veurne in 1914
in de kerk vernield werd. Het Museum Plantin
leent zijn prachtige Jordaensverzameling.
Men kan voorzien, dat deze
teekeningenverzameling op zijn minst zoo interessant zal zijn als die
welke op de jongste tentoonstelling van Vlaamsche
II 1 MUZIEKHANDEL 1 1 1
P I A N O 'S 1
A' 1835 D U
Acht«rSt.PiitBM n'
l VLEUGELS j
PAHP D Tel 443 1
K/inK UTRECHT 1
kunst te Londen de algemeene bewondering wekte.
In de tweede afdeeling zullen al de Antwerpsche
graveurs in hout en koper, en de etsers van de
eerste helft der 17e eeuw vertegenwoordigd zijn.
Wij citeeren maar uit den hoop het volledig
graveerwerk van Chr. Jegher; zeer zeldzame etsen van
Jan Fyt; merkwaardige houtsneden van G. de
Craeyer.
Het zal wellicht de eerste maal zijn, dat de
Antwerpsche graveerkunst uit Rubens' tijd zoo.
volledig bijeen werd gebracht.
* **
Tenslotte komt op Zondag 11 Augustus in het
Museum voor Schoone Kunsten een schilderijen
tentoonstelling. Daar Antwerpen er op rekent in
1930 een groote world-show" van Vlaamsche
kunst in te richten, heeft men zich dat jaar beperkt
tot het bijeenbrengen van. enkele merkwaardige
stukken uit het Museum en de kerken van Ant
werpen, en enkele andere schilderijen uit Belgische
openbare en particuliere verzamelingen. Enkele
werken uit het buitenland werden door de eige
naars uit eigen beweging toch aan den inrichter,
conservator A. Cornette toevertrouwd, o.a. een.
Aanbidding van de II. Koningen uit de collectie
van Mevr. Kleykamp uit Den Haag.
Op Maandag 15 Augustus wordt er in de Vlaam
sche Opera een plechtige academische zitting
gehouden, waarop o.a. de bekende
Rubens'specialist Glück, uit Weenen. het woord zal nemen.
Naar aanleiding van de Antwerpsche
leestenlaat de Brusselsche uitgever L. J. Krijn
(Leuvensche Weg, 94) een boek verschijnen, dat zeker niet
nalaten zal belangstelling te wekken, Rubens en
zijn Eeuit' is het getiteld en bevat vijf uitvoerige
studiën van verschillende hand: Politiek en econo
misch Antwerpen in Rubens' tijd door E. II.
Flor-Prims, archivaris te Antwerpen; Het Geestes
leven te Antwerpen, door Maurits Sabbe; Hef
Volksleven door V. de Meyere; Rubens en zijn Werk
door Paul Lambotte, en Rubens' Voorlooperx,
Tijdgenooten en Volgelingen door A. Delen.
Een vraagstuk, dat te Antwerpen bij deze
Rubensstemming weer met vernieuwde en ver
sterkte hartstochtelijkheid wordt besproken, is dat
van het Rubenshuis. Men weet dat de heerlijke
woning, die zich de grootvorst onzer schilders,
naar eigen plannen, te Antwerpen liet optrekken,
in groote lijnen nog bestaat. De triomfboog
tusschen het binnenplein en den tuin, alsook het
paviljoen in het achterdeel van den tuin opge
richt, zijn nog ongeschonden. Met de platen in
1684 en 1694 door Harrewijn uitgevoerd, en met
enkele schilderijen van Rubens zelf, waarop deeleii
van zijn huis voorkomen, ware het betrekkelijk
gemakkelijk alles in zijn oorspronkelijker! staat te
herstellen. Bouwmeester Henri Blomme had daar
op de wereldtentoonstelling te Brussel in 1910 al
eenige stalen van gegeven. Men vond dat alles
eenigszins overladen en erg onecht en er werd
vinnig getwist over de vraag of men het Rubens
huis zou laten zooals het thans is, of wel herstellen.
Zijn daar de meeningen nog verschillend over,
daarentegen is er geen enkel kunstvrieiid te Ant
werpen, die niet hoopt dat dit historisch gebouw
uit particulier bezit in stadsbezit zal overgaan en
een bestemming krijgen, waardig aan zijn verleden.
Misschien brengen de a.s. Rubensfeesten ons in
dezen een verrassing.
Groote sorteering
gepolitoerde
SLAAPKAMERS
in diverse houtsoorten.
5Qd
Ook Zaterdags tot 6 uur geopend.