Historisch Archief 1877-1940
'l?
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 30 JULI 1927
No. 2617
^j ?"-.?'J" *j
A. M. CASSANDRE DE STER VAN HET NOORDEN
FELIX TIMMERMANS
DE STER VAN BETHLEHEM
k
t
W
jrt
Toegepaste kunst
door OTTO VAN TUSSENBROEK
Aanplakbiljetten
De oogst van nieuwe en.... goede biljetten
?welke het bespreken in deze rubriek waard zijn,
is den laatsten tijd helaas niet overvloedig, maar
?een plaat als door den Franschen kunstenaar
A. M. Casaandre geteekend voor den dienst der
a.g. ,,Etoile du Nord", uitgegeven vanwege een
viertal Fransche, Belgische en Nederlandsche
Spoorwegmaatschappijen, maakt veel goed.
Reeds eerder, tijdens een vroeger verblijf in
Frankrijk, hebben wij gelegenheid gehad te wijzen
op Cassandre's. zeer oorspronkelijke en persoon
lijke werk en ook ditmaal was hij volkomen
zichzelf met een plaat, welke zoowel uit zakelijk
-als uit aesthetisch oogmerk volkomen aan het
beoogde doel der verspreiding beantwoordt.
Er is eigenlijk maar weinig op te zien, doch
-dit weinige zegt den beschouwer veel. Er gaat
?van de voorstelling eene zeer suggestieve werking
uit: over dof zwarten grond met grijs ballastbed
«n zwarte dwarsliggers zijn flitsend witte rails
getrokken met op het voorplan een wissel. Aan
den horizont, waar de witte lijnen in n punt
.samen komen, is tegen een blauwen hemel een
.jfroote witte ster gezet: ,,1'Etoile du Nord!" In
geel op blauw, en zwart op geel vormen de namen
-der betrokken spoorwegmaatschappijen een kader
?en ook hierin, in de belettering bleef, de teekenaar
Tioel en strak, zonder noodelooze sier.
De bekende drukkerij Hachard et Oie. te Parijs
-verzorgde de uitvoering van dit zér geslaagd biljet.
Voor de in September te houden
herdenkingsieesten te Beverwijk heeft Laurent Bleeker, wiens
naam ons voor de eerste maal onder oogen komt,
«en biljet ontworpen en op steen geteekend
<gedrukt door Fröhlich te Beverwijk) in zwart,
COMOEBIA
door HENRIK SCHOLTE
JOS. HARTOG
Louis de Vries in Pro Domo."
T~~\ E flambouwen der romantiek vlamden in de
orkestruimte toen Louis de Vries als de graaf
de Grancé, zeer bleek maar met edele emphase,
voor het beklaagdenhekje trad om zijn oratio pro
domo uit te spreken. En nu mag men achteraf
lachen om dit stuk. sympathiek maar imbeciel,
lachen om de dikopgelegd theatrale vondst" van
een gebroken vader, die den rechters de recht
matigheid verduidelijkt van zijn moord op den
zoon, die het nobele geslacht te schande maakte
....toch moet iedereen uit de wijze waarop de
Vries dezen monoloog voordroeg gevoeld hebben,
dat hier een stuk tooneel geleverd werd van zeer
hoog en zeer zuiver gehalte. Ik vermoed dat voor
de Vries deze monoloog meer een afzonderlijk
werkstuk" dan een motief uit het geheel geweest
is: alle mogelijkheden van een prachtig- gescha
keerde en week-bewogen stem worden hier de een
na de andere uitgespeeld en deze heele acte was
een meesterwerk van romantische zegging, zoo
aangrijpend en zoo groot, dat men het
sentimenteele pathos van den text vergat voor de smartelijke
gedragenheid van deze stem, die wel een van de
mooiste stemmen is welke wij op dit oogenblik voor
ons tooneel bezitten. Louis de Vries heeft, als elke
Pro Domo"-vertolker, naar deze scène toegespeeld
en kon haar ook niet in de feller bewogen slotacte
Hoofdsteeg 17
Rotterdam
Nobelstraat 28
Utrecht.
Alle FotobeaoodJgdlieden. Nog enkele prima
gelegeaneidstoestellen. Ook genegen te ruilen (alleen goede toestellen).
evenaren. Het technisch overleg en de kundigheid
van zijn gebarenspel schiep niet die bijna
smettelooze ontroering van zijn in meer dan een opzicht
pro domo gehouden redevoering.
Nu is trouwens Pro Domo" geheel en al de rol
van den ouden graaf de Grancéen door het gemis
aan realiteitsbesef en de antieke partis pris, die
vrijwel al het werk van Jhr. A. W. G. van Riemsdijk
kenmerken, blijven er voor de bijfiguren niet veel
levenskansen over. Noch het gezwatel van het
mormelig zoontje uit de derde acte, die beter kon
vervallen, noch de naief gedachte biecht" van de
barmeid Toni zijn meer geworden dan doodgeboren
goede bedoelingen, waardoor zelfs de bovenrangen
van den schouwburg niet meer afdoende beneveld
worden. Toch had in het overigens niet erg ge
vaarlijk nachtkroegje vaii deze opvoering Minni
van Ollefen nog wel gelegenheid om haar scène
goed en gevoelig uit te spelen en ook het aangescho
ten type van H. K. Teune voldeed wel.
Tenslotte debuteerde met deze voorstelling de
naar het beroepstooneel overgegane Haarlemsche
dilettante Jo Stam in de rol van Anna. Ondanks
haar door onzuiver spreken nogal eens fout gelegde
accenten en wat te weinig natuurlijke gebaren had
dit spel reeds routine en het mimisch-dankbare
Freule Julie-scènetje, waarmee de eerste acte
besluit, nam zij verdienstelijk voor haar rekening.
blauw, rood en geel, doch doordat er uitsluitend
met lithografisch vetkrijt gewerkt werd en niet
met inkt, heeft de kleur-tegenstelling door het
korrelige karakter van den druk aan kracht
ingeboet; er zit te weinig pit in en een te kort
aan afstandswerking is hiervan (mede door het
illustratief opvatten der teekening) het onmid
dellijk gevolg.
Toch zijn deze bedenkingen niet van dien
aard dat om sommige eigenschappen het biljet
niet tevens te loven is, dat, hoewel niet sterk,
toch door het gevoelige in de voordracht boeit
met den ruiter langs de golvende graanvelden en
op den achtergrond het silhouet der stad. Mocht
ons vermoeden juist zijn dat deze plaat een
eersteling is van een nog jeugdig ontwerper,
dan houdt zij eene aangename belofte in.
In de maand Augustus Tentoonstellingen
van Werken van
M+ Ortiz de Zarate
Harrie Kuyten
Otto van Rees
Galerie van Moderne Kunst
W. H. HOFSTEE DEELMAN
Vondelstraat 10 Amsterdam.