Historisch Archief 1877-1940
16
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 30 JULI 1927
No. 2617
IL
Stabilisaties
door C. A. KLAASSE
Q ENOEGZAAM tijd is thans
ver^"^ streken sedert het tijdstip der
effectieve stabiliseering van de Belgi
sche munteenheid, om te mogen
aannemen, dat deze coup de finance"
een volkomen succes is geworden.
Sinds de eerste dagen van het expe
riment bleef voortdurend de koers
van den franc juister uitgedrukt
van de belga, de ten gerieve van
het betalingsverkeer met het buiten
land gecreëerde rekeningseenheid te
Amsterdam boven het peil van de
muntpariteit.
Het zal velen lezers wellicht niet
bekend zijn, dat de fixatie van de
waarde der Belgische valuta eerst
na een geheel mislukte poging daartoe
is stand tot gekomen. In den aanvang
van 1926 namelijk werd door de
Belgische volksvertegenwoordiging een
wet gevoteerd, houdende voorzienin
gen ten aanzien van eene stabilisatie
volgens het zgn. plan-Janssen", aldus
genaamd naar den minister van
financiën die, deel uitmakend van het
toenmaals aan het bewind zijnde
ministerie Poullet, dit plan had ont
worpen, waarvan de uitvoering op een
echec is uitgeloopen.
Een Belgisch econoom, Emile
Hoffmazm, deed voor kort een werkje het
licht zien, waarin tegenover elkaar
worden gesteld het plan-Janssen"
en het stabilisatie-project, zooals dat
in October 1926 onder leiding van
minister Francqui werd ten uitvoer
gelegd. In deze brochure somt de
schrijver de redenen op, die, naar
zijne meening, hebben geleid tot het
mislukken van de eerste poging, die,
naar hij doet voorkomen, minstens
even grondig en vakkundig was
voorbereid als de volgende, en die
niet door eigen onvolkomenheid tot
schipbreuk-lijden gedoemd was.
In groote trekken omvatte het
plan-Janssen, dat tot zoo heftige
critiek aanleiding is geworden de
navolgende punten: 1°. afschaffing
van de gedwongen koers der munt
eenheid, door inwisselbaarheid van de
munt in goud of deviezen; 2°. aflossing
van het grootste deel van de schuld
van den Staat aan de Belgische Nati
onale Bank; en tenslotte het aangaan
van een buitenlandsche leening, die
weliswaar zoude dienen voor het
onder 2°omschreven doel, doch welke
- a doubléusage tevens tot resul
taat zou hebben de deviezenvoorraad
der centrale bank te versterken.
Wat is nu de oorzaak geweest van
het mislukken dezer stabilisatiepo
ging, die naar de overtuiging van hen
die daartoe het initiatief namen, op
zeer hechte basis stond? De schrijver
van bovenaangehaalde brochure is
geneigd zich te scharen aan de zijde
van hen, die meenen dat het echeo
in hoofdzaak is te wijten aan een
deloyale perscampagne, die zich, op insti
gatie van een zeker kamp uit de
Belgi'sche haute-finance het werkje
noemt namen van enkele der grootste
Brusselsche banken richtte tegen
het plan, en tegen Poullet, den leider
van het ministerie, dat van het pro
ject de Deus ex machina vormde.
Hiermede begeeft de auteur zich op
glibberig terrein en keert zich aldus
af van de opinie der groote meerder
heid van de Belgische en buitenland
sche financiers, die in het plan-Janssen
inderdaad ernstiger gebreken meenden
te ontdekken dan alleen het feit dat
de ministerpresident die dit minister
raad-kind ten doop hield, krachtige
politieke vijanden had. De aantijging
als bovenomschreven is dan ook eerst
voortgesproten uit later beschouwin
gen van den schrijver, die aanvankelijk
blijkens een oudere brochure, meer
waarde hechtte aan het meer algemeen
gehuldigde argument, dat ik hieronder
zal toelichten.
Hoewel het ongetwijfeld waar is. dat
juist bij een materie als de onder
havige, waarbij het vertrouwen een
zeer belangrijke factor is, een afbreken
de en verdacht makende perscampagne
buitengemeen veel kwaad kan stichten,
klinkt toch het argument, dat de
financieele wereld, zoo in als buiten
België, tegen de uitvoerbaarheid van
het plan-Janssen heeft aangevoerd,
meer aannemelijk en meer reëel ge
fundeerd.
Met schoof nml. als allerzwakste
punt in dit stelsel naar voren: het
ontbreken van eenige afdoende regeling
der vlottende staatsschuld, belichaamd
in kortloopende bons de trésor."
Het is.bekend, dat sedert eenigen tijd
vrijwel alle landen, die ernstig het
voornemen koesterden om de positie
hunner gedeprecieerde valuta te ver
beteren, zijn overgegaan tot conso
lidatie hunner vlottende schulden;
wel een bewijs, dat men zulks als
eerste vereisehte voor een
munthervorming beschouwt. En dit mag nau
welijks verwondering wekken. Wat
kan de stabiliteit van een munt meer
in gevaar brengen dan de kans, dat
plotseling door opvraging der schulden
de circulatie met zeer groote bedragen
moet worden uitgebreid, om de voor
aflossing benoodigde middelen te
scheppen?
Francqui heeft dan ook zorggedra
gen op dit punt afdoende voorzienin
gen te treffen. De wet van 7 Juni
1926 decreteerde de oprichting van
een autonome amortisatie-kas, waar
aan bepaalde jaarlijksche inkomsten
werden toegewezen. Aanvankelijk
meende men te kunnen volstaan met
dezen maatregel, die de vlottende
schuld eerst zeer geleidelijk geheel zou
kunnen doen verdwijnen, doch in
dachtig aan de les, die men uit het falen
van het project-Janssen had getrokken,
besloot men alles in het werk te stellen,
om te kunnen schrijden tot
onmiddelijke delging van het overgroote
deel der vlottende schuld, zulks mede
op advies van buitenlandsche finan
ciers. Men koos daartoe de gedwongen
consolidatie door verplichte omwis
seling der bons de trésor" in pre
ferente aandeelen der Nationale Maat
schappij der Belgische Spoorwegen,
in welke nieuw opgerichte vennoot
schap de staat zijn bezittingen: de
staatsspoorwegen inbracht. Hiermede
was de schatkist ontheven van de
drukkende last der mogelijke opvra
gingen, die de evenwichtspositie der
buitengewone begrooting bij voort
during bedreigde.
Dat onder deze omstandigheden de
buitenlandsche financiers eerder ge
neigd waren de stabilisatie te steunen
dan onder de werking van het plan
janssen spreekt wel vanzelf. Met
de voltooiing van de voorwaarden
ter stabilisatie met vorenvermelden
maatregel was dan ook de weg bereid
voor een succesvolle poging' daartoe.
Dat het succes volkomen is geweest
hebben de feiten voldoende bewezen.
Van de credieten, door de buiten
landsche circulatiebanken aan de
Belgische nationale bank in gemeen
schappelijk overleg geopend, behoefde
geen oogenblik gebruik te worden
gemaakt. De moreele steun bleek
voldoende !
Nederlandsche
Handel ~ Maatschappij
AMSTERDAM.
Gestort Kapitaal ........ f 80,000,000.?.
Statutaire Reserve ....... f 40,000,000 __ .
AGENTSCHAPPEN te ROTTERDAM en VGRAVENHAGE
VOOR DEPOSITO'S:
% per jaar.
Direct opvorderbaar l
l maand opzegging 2
3 maanden opzegging 2\
6 3
12 44
%
ó/
/o
o/
/o
Voor .'andere en Vaste termijnen, zoomede voor groote
bedragen rentevergoeding nader overeen te komen
SAFE-DEPOSIT
Utrechtsche Hypotheekbank
UTRECHT
Pandbrieven f 43.000.000
De Bank stelt beschikbaar:
4^2 pCt. Pandbrieven a 99 pCt
in stukken van f 1000.?, f 500.?en f 100.
De Directie:
Mr. A. J. S. VAN LIER Mr. P. R. HOORWEG
Hypotheekbank
.De Jrlaarlemscne
Leden der Directie: ^f&¥P' Mr. A. S. M I E D E M A,
P. H. CRAANDIJK en A. E. THIERRY DE BYE DOLLEMAN
Kapitaal . . f 3.500.000 Pandbrjeven f 31.064.800
Hypotheken f 32.020.735.?Reserves . . f 824.988.92
4i pCt. PANDBRIEVEN TEGEN LAATSTEN AMSTERD. BEURSKOERS
Rott. Hypotheekbank v. Nederland
Opgericht in 1864
Volteekend Maatschappelijk Kapitaal
f 5.000.000.
Verstrekt geld op eerste hypotheek.
Voor inlichtingen wende men zich tot
het kantoor der Bank, Ged. Bierhaven 25
te R'dam of tot hare Agenten.
De Directie:
Mi. Th. Reepmaker, Mr. N. P. C. v. Wijk,
Mr. B. van Rossem.
Abonneert U op De Vrouw
en haar Huis"
Prijs per jaar f 10 Franco p.p.
f 10.75 Proefhr. op aanvraag
Uitgave Van Holkema 6
Warendorfs Uitg. Mij. A'dam
(SJnder den 3i. y/taarten
(Jlaarlem
(-u)ina'sor
Q)en
Qlmsfera'
am
Abonneert U op:
De Groene Amsterdammer