De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1927 30 juli pagina 2

30 juli 1927 – pagina 2

Dit is een ingescande tekst.

DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 30 JULI 1927 No. 261? Vliegdienst op Indi door A. PLESMAN (met teeKening voor de Groene Amsterdammer", door B. van Vlijmen) T T EEL Nederland, in Europa en in Azië, heeft ?*? ?*? medegeleefd met de vlucht van het K.L.M.vliegtuig H?NADP. De belangstelling is zoo groot geweest, omdat men niet alleen met rechtmatigen nationalen trots het werk der stoere Nederlandsche vliegers bewonderde, die het prachtige Nederlandsche Fokker-vliegtuig binnen omstreeks een maand tij ds heen en weer Amsterdam?Batavia loodsten, maar omdat men,er het nationale belang van de luchtvaart op Indxëin besefte. Nederland is zijn tijdperk van inzinking, door Potgieter gegeeseld in den Jan Salie, te boven. In 1870 gingen er nog stemmen op tegen de schepping van de eigen stoomvaartlijn op Indië, tegen de stichting der My. Nederland. Heden is er wel niemand, die niet het belang van een eigen luchtweg naar en van Indiëzich bewust is. Amster dam en Batavia 12, 10, misschien zelfs 6 dagen reizens tot elkander te brengen, wie beseft niet de geweldige beteekenis hiervan? Wat heden mogelijk bleek en misschien nog velen als een uitzonderlijke onderneming zal toe schijnen, kan morgen regel zijn. De techniek maakt zulke rassche vorderingen, al blijken deze den leek ook niet terstond, dat wat thans nog een onopge loste moeilijkheid lijkt, weldra zoo gemakkelijk overwonnen wordt, dat men zich achteraf amper meer voorstellen kan, ooit voor een moeilijkheid te hebben gestaan. Vroeger bijvoorbeeld, in 1921, 1922, 1923, had de K.L.M, voor een dagelijkschen luchtdienst op Londen zes toestellen noodig. Voor elk vliegtuig, dat in de vaart was, en dat waren er dus twee, stonden er twee, dus in het geheel vier, in reserve. Sedert 1926 echter vliegt de K.L.M. niet nmaal, doch tweemaal per dag op en neer naar Londen en bezigt daarvoor niet twaalf, doch .... drie toestellen. Hieruit moge de reusachtige ontwikkeling der techniek blijken. Ook de vlucht naar Batavia en terug toont dezen vooruitgang duidelijk: Van der Hoop deed over zijn tocht 20 dagreizen, Geysendorffer en Scholte slechts 13. En sedert dien waren slechts 2J jaar verloopen. Van der Hoop maakte dan ook een gemiddelde snelheid van 120 K.M., de H?NADP van 175 K.M. Het eerste toestel was een vliegende werkplaats gelijk, dat behalve 3 koppen bemanning, alleen reservedeelen aan boord had; het tweede vliegt met 3 koppen bemanning en twee passagiers (den heer Van Lear Black en zijn bediende), zijn kajuit is een weelderig ingerichte ruimte, die wel in de verste verte geen gelijkenis meer toont met de werkplaats van Van den Broeke. Over wér 2£ jaar zullen we weer een stuk verder zijn. Want laten we deze reis heen en terug eens Groote sorteering gepolitoerde SLAAPKAMERS in diverse houtsoorten. AM5 T C e D A n m HAAM) Ook Zaterdags tot 6 uur geopend. op den keper beschouwen en daarvoor in de eerste plaats eens nagaan, hoe op een geregeld bevlogen luchtlijn de organisatie is. Langs de geheele lijn zien we vliegvelden en noodlandingsterreinen aangelegd. Een uitgebreide radio- en seindienst langs de route zorgt voor weerberichten en weers voorspellingen. Er is draadlooze gemeenschap o.a. ten dienste van radio-peilingen tusschen vlieg tuig en grondstations. De vliegtuigbestuurders kennen de lijn op een prikje. Zoo zal het op de luchtlijn naar Indiëook moeten worden, maar zoo is het nog geenszins. Op deze lijn zijn de vliegvelden nog schaarsch en slecht, om van noodlandingsterreinen niet te spreken. Kadio en seindienst ontbreken, evenals weerberichten. Draadlooze gemeenschap tusschen vliegtuigen grondstations ontbreekt. De vliegtuigbestuurders Geysendorffer en Scholte kenden de route niet, nog minder de daar zich voordoende weersgesteld heden. Ze hadden nog nimmer een zandstorm of een moessonregen meegemaakt. Deze vlucht werd voorbereid in 14 dagen, en de meeste voorbereiding bestond in het gereedmaken van den papierwinkel zooals paspoorten, visa, toestemmingen der be trokken regeeringen enz. Het toestel was er een van gewone route, in het geheel niet voor het bijzondere doel ingericht. Het moest een groot deel van zijn nuttigen last opofferen aan reserve deelen, welke langs de route niet voorradig waren. En trots dit alles, hebben de K.L.M.-vliegers met hun prachtige Fokker-toestel het klaargespeeld in 13 vliegdagen heen en 14 terug! En bij slot is deze snelle Fokker type F VIIA slechts een ver betering van Van der Hoop's Fokker type F VII ! Over 2£ jaar zullen we dus naar we stellig mogen verwachten een stuk verder zijn. Er zullen, indien de buitenlandsche regeeringen medewerken, en de Britsche werkt al zeer ingespannen ! mér en betere vliegvelden langs de route liggen. Men zal, dank zij de korte golf betere radioverbindingen bezitten. Men zal met materieel vliegen, waarbij de kans op storingen tot het uiterste is beperkt, bijv. de Fokker F VIII, het nieuwste toestel der K.L.M., uitgerust met 2 motoren, dat met vollast op l motor kan vliegen ! En bovenal, men zal personeel hebben, dat de route kent. Voor elke etappe een groep bestuur ders, welke deze op haar duimpje kennen. Het is alles een kwestie van organisatie en.. van geld. Maar de Nederlandsche en de Indische handelswereld, zal er dat direct en indirect voor over hebben. Welk een tijdsbesparing, welk een voordeel, indien men op, een brief naar Indi binnen een maand antwoord kan hebben, straks misschien, binnen veertien dagen! Gemiddeld bevat l Kilo post pl.m. 75 brieven. Laat een toestel, wat nog gering mag heeten, 800 Kilo medenemeii, d.w.z. 60.000 brieven en laat op eiken brief 40 a 50 et. port extra zitten. Daarmee zouden in de toekomst de reiskosten al een heil eind goedgemaakt zijn. En wie kan deze veertig of vijftig cent extra er niet voor over hebben ? Enkele jaren geleden golden dergelijke plannen nog voor fantastisch. Thans beseft elkeen, dat de verwezenlijking ervan nadert. En dit is de groote beteekenis van de vlucht van den heer Van Lear Black, de eerste passagier, die niet alleen naar Indiëreisde door de lucht, doch langs denzelfden weg terugkeerde. Hij vertrok den 15cn Juni, hij reisde gemiddeld slechts 7 uur per dag, hij zag 15 landen, bezocht vele belangwekkende f^Wffy De vliegers en de sprekers steden, verbleef 6 dagen in ons Insulinde, en keerde even geriefelijk terug op den 23en Juli. Zoo snel, zoo eenvoudig, zoo vol afwisseling en toch zonder vermoeienis, is nog nooit iemand op en neer naar onze koloniën geweest. De vliegtuigbestuurders Geysendorffer en,Scholte hebben prachtig werk geleverd en bewezen mannen van stavast te zijn, kaerels van den ouden stem pel, van het slag dat ons volk groot maakte en. groot hield. Hun taak was buitensporig zwaar en. vereischte groote kunde en nog grooter beleid Weber, de werkmeester, heeft niet minder blijk gegeven van groote vakkennis, toen hij motor en vliegtuig, blootgesteld aan weer en wind, aan verzengende hitte en zondvloedachtigen regen, steeds bedrijfszeker wist te houden. De passagier Van Lear Black, die deze vlucht mogelijk maakte, die, als eerste de praktische ervaring der lange afstandsvluchten wenschte op te doen en daarbij zijn volle vertrouwen aan de K.L.M, schonk, deze Amerikaan van Nederlandsehen stam, heeft pionierswerk verricht, dat niet te hoog kan worden geschat en dat voor de ontwikkeling van onze luchtvaart op Indiëvan het grootste belang zal blijken. Daarom past een woord van oprechte hulde aan alle opvarenden van de H-NADP. Zij hebben na. Van der Hoop, Van Weerden Poelman en Vanden Broeke, er daadwerkelijk toe bijgedragen, Neder land en N.O.-Indiëdichter bij elkaar te brengen. Hotel Duin en Daal" - Bloemendaal Str. kond en warm water op alle kamers PRIVÉBADKAMERS - Telefoon 22223 Nieuwe uitgaven J. M. VAN DEN HOUTEN, Cactussen Rotterdam, W. L. en J. Brusse 1927. Dit, met vijftig afbeeldingen verluchte, boekjeover de familie der cacteeën, is een eenvoudige wegwijzer, waarin iedere natuurliefhebber vol doende practische gegevens zal aantreffen om zonder kostbare hulpmiddelen een aantal daartoegeschikte cactussen te leeren opkweeken. Kon. Meubeltransport-Maatschappij DE GRUYTER 6 Co. *a 03 oo DEN HAAG os oo os AMSTERDAM - ARNHEM Verz. van Tentoonstellinggoederen

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl