Historisch Archief 1877-1940
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 30 JULI 1927
No. 261?
Vliegdienst op Indi
door A. PLESMAN
(met teeKening voor de Groene Amsterdammer", door B. van Vlijmen)
T T EEL Nederland, in Europa en in Azië, heeft
?*? ?*? medegeleefd met de vlucht van het
K.L.M.vliegtuig H?NADP. De belangstelling is zoo groot
geweest, omdat men niet alleen met rechtmatigen
nationalen trots het werk der stoere Nederlandsche
vliegers bewonderde, die het prachtige
Nederlandsche Fokker-vliegtuig binnen omstreeks een
maand tij ds heen en weer Amsterdam?Batavia
loodsten, maar omdat men,er het nationale
belang van de luchtvaart op Indxëin besefte.
Nederland is zijn tijdperk van inzinking, door
Potgieter gegeeseld in den Jan Salie, te boven.
In 1870 gingen er nog stemmen op tegen de
schepping van de eigen stoomvaartlijn op Indië,
tegen de stichting der My. Nederland. Heden is
er wel niemand, die niet het belang van een eigen
luchtweg naar en van Indiëzich bewust is. Amster
dam en Batavia 12, 10, misschien zelfs 6 dagen
reizens tot elkander te brengen, wie beseft
niet de geweldige beteekenis hiervan?
Wat heden mogelijk bleek en misschien nog
velen als een uitzonderlijke onderneming zal toe
schijnen, kan morgen regel zijn. De techniek maakt
zulke rassche vorderingen, al blijken deze den leek
ook niet terstond, dat wat thans nog een onopge
loste moeilijkheid lijkt, weldra zoo gemakkelijk
overwonnen wordt, dat men zich achteraf amper
meer voorstellen kan, ooit voor een moeilijkheid
te hebben gestaan. Vroeger bijvoorbeeld, in 1921,
1922, 1923, had de K.L.M, voor een dagelijkschen
luchtdienst op Londen zes toestellen noodig. Voor
elk vliegtuig, dat in de vaart was, en dat waren er
dus twee, stonden er twee, dus in het geheel vier,
in reserve. Sedert 1926 echter vliegt de K.L.M.
niet nmaal, doch tweemaal per dag op en neer
naar Londen en bezigt daarvoor niet twaalf, doch
.... drie toestellen. Hieruit moge de reusachtige
ontwikkeling der techniek blijken. Ook de vlucht
naar Batavia en terug toont dezen vooruitgang
duidelijk: Van der Hoop deed over zijn tocht 20
dagreizen, Geysendorffer en Scholte slechts 13.
En sedert dien waren slechts 2J jaar verloopen.
Van der Hoop maakte dan ook een gemiddelde
snelheid van 120 K.M., de H?NADP van 175 K.M.
Het eerste toestel was een vliegende werkplaats
gelijk, dat behalve 3 koppen bemanning, alleen
reservedeelen aan boord had; het tweede vliegt
met 3 koppen bemanning en twee passagiers (den
heer Van Lear Black en zijn bediende), zijn kajuit
is een weelderig ingerichte ruimte, die wel in de
verste verte geen gelijkenis meer toont met de
werkplaats van Van den Broeke.
Over wér 2£ jaar zullen we weer een stuk verder
zijn. Want laten we deze reis heen en terug eens
Groote sorteering
gepolitoerde
SLAAPKAMERS
in diverse houtsoorten.
AM5 T C e D A n
m HAAM)
Ook Zaterdags tot 6 uur geopend.
op den keper beschouwen en daarvoor in de eerste
plaats eens nagaan, hoe op een geregeld bevlogen
luchtlijn de organisatie is. Langs de geheele lijn
zien we vliegvelden en noodlandingsterreinen
aangelegd. Een uitgebreide radio- en seindienst
langs de route zorgt voor weerberichten en weers
voorspellingen. Er is draadlooze gemeenschap o.a.
ten dienste van radio-peilingen tusschen vlieg
tuig en grondstations. De vliegtuigbestuurders
kennen de lijn op een prikje.
Zoo zal het op de luchtlijn naar Indiëook moeten
worden, maar zoo is het nog geenszins. Op deze lijn
zijn de vliegvelden nog schaarsch en slecht, om
van noodlandingsterreinen niet te spreken. Kadio
en seindienst ontbreken, evenals weerberichten.
Draadlooze gemeenschap tusschen vliegtuigen
grondstations ontbreekt. De vliegtuigbestuurders
Geysendorffer en Scholte kenden de route niet,
nog minder de daar zich voordoende weersgesteld
heden. Ze hadden nog nimmer een zandstorm of
een moessonregen meegemaakt. Deze vlucht werd
voorbereid in 14 dagen, en de meeste voorbereiding
bestond in het gereedmaken van den papierwinkel
zooals paspoorten, visa, toestemmingen der be
trokken regeeringen enz. Het toestel was er een
van gewone route, in het geheel niet voor het
bijzondere doel ingericht. Het moest een groot
deel van zijn nuttigen last opofferen aan reserve
deelen, welke langs de route niet voorradig waren.
En trots dit alles, hebben de K.L.M.-vliegers
met hun prachtige Fokker-toestel het klaargespeeld
in 13 vliegdagen heen en 14 terug! En bij slot is
deze snelle Fokker type F VIIA slechts een ver
betering van Van der Hoop's Fokker type F VII !
Over 2£ jaar zullen we dus naar we stellig
mogen verwachten een stuk verder zijn. Er
zullen, indien de buitenlandsche regeeringen
medewerken, en de Britsche werkt al zeer
ingespannen ! mér en betere vliegvelden langs
de route liggen. Men zal, dank zij de korte golf
betere radioverbindingen bezitten. Men zal met
materieel vliegen, waarbij de kans op storingen tot
het uiterste is beperkt, bijv. de Fokker F VIII,
het nieuwste toestel der K.L.M., uitgerust met 2
motoren, dat met vollast op l motor kan vliegen !
En bovenal, men zal personeel hebben, dat de
route kent. Voor elke etappe een groep bestuur
ders, welke deze op haar duimpje kennen.
Het is alles een kwestie van organisatie en..
van geld. Maar de Nederlandsche en de Indische
handelswereld, zal er dat direct en indirect voor
over hebben. Welk een tijdsbesparing, welk een
voordeel, indien men op, een brief naar Indi
binnen een maand antwoord kan hebben,
straks misschien, binnen veertien dagen!
Gemiddeld bevat l Kilo post pl.m. 75 brieven.
Laat een toestel, wat nog gering mag heeten,
800 Kilo medenemeii, d.w.z. 60.000 brieven en
laat op eiken brief 40 a 50 et. port extra zitten.
Daarmee zouden in de toekomst de reiskosten al
een heil eind goedgemaakt zijn. En wie kan deze
veertig of vijftig cent extra er niet voor over hebben ?
Enkele jaren geleden golden dergelijke plannen
nog voor fantastisch. Thans beseft elkeen, dat de
verwezenlijking ervan nadert. En dit is de groote
beteekenis van de vlucht van den heer Van Lear
Black, de eerste passagier, die niet alleen naar
Indiëreisde door de lucht, doch langs denzelfden
weg terugkeerde. Hij vertrok den 15cn Juni,
hij reisde gemiddeld slechts 7 uur per dag,
hij zag 15 landen, bezocht vele belangwekkende
f^Wffy
De vliegers en de sprekers
steden, verbleef 6 dagen in ons Insulinde, en
keerde even geriefelijk terug op den 23en Juli.
Zoo snel, zoo eenvoudig, zoo vol afwisseling
en toch zonder vermoeienis, is nog nooit iemand
op en neer naar onze koloniën geweest.
De vliegtuigbestuurders Geysendorffer en,Scholte
hebben prachtig werk geleverd en bewezen mannen
van stavast te zijn, kaerels van den ouden stem
pel, van het slag dat ons volk groot maakte en.
groot hield. Hun taak was buitensporig zwaar en.
vereischte groote kunde en nog grooter beleid
Weber, de werkmeester, heeft niet minder blijk
gegeven van groote vakkennis, toen hij motor en
vliegtuig, blootgesteld aan weer en wind, aan
verzengende hitte en zondvloedachtigen regen,
steeds bedrijfszeker wist te houden. De passagier
Van Lear Black, die deze vlucht mogelijk maakte,
die, als eerste de praktische ervaring der lange
afstandsvluchten wenschte op te doen en daarbij
zijn volle vertrouwen aan de K.L.M, schonk,
deze Amerikaan van Nederlandsehen stam, heeft
pionierswerk verricht, dat niet te hoog kan worden
geschat en dat voor de ontwikkeling van onze
luchtvaart op Indiëvan het grootste belang zal
blijken.
Daarom past een woord van oprechte hulde aan
alle opvarenden van de H-NADP. Zij hebben na.
Van der Hoop, Van Weerden Poelman en Vanden
Broeke, er daadwerkelijk toe bijgedragen, Neder
land en N.O.-Indiëdichter bij elkaar te brengen.
Hotel Duin en Daal" - Bloemendaal
Str. kond en warm water op alle kamers
PRIVÉBADKAMERS - Telefoon 22223
Nieuwe uitgaven
J. M. VAN DEN HOUTEN, Cactussen Rotterdam,
W. L. en J. Brusse 1927.
Dit, met vijftig afbeeldingen verluchte,
boekjeover de familie der cacteeën, is een eenvoudige
wegwijzer, waarin iedere natuurliefhebber vol
doende practische gegevens zal aantreffen om
zonder kostbare hulpmiddelen een aantal
daartoegeschikte cactussen te leeren opkweeken.
Kon. Meubeltransport-Maatschappij
DE GRUYTER 6 Co.
*a 03 oo DEN HAAG os oo os
AMSTERDAM - ARNHEM
Verz. van Tentoonstellinggoederen