Historisch Archief 1877-1940
Ho. 2617
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 30 JULI 1927
Moderne jeugd
door H. G. CANNEGIETER
X. Geen geestelijke belangstelling?
EN moet niet zeggen, dat de jongelui van den
tegenwoordigen tijd voor het geestelijk leven''
geen belangstelling koesteren en dat ze louter
?voor sport en pleizier leven. De belangstelling is
Krachtiger dan ooit te voren; alleen het object van
?belangstelling heeft zich verplaatst.
Galileïis de eerste geweest, die bij de waarne
ming van de dingen niet meer vroeg naar het wat
.?«n waarom, maar naar het hoe. Het huidig geslacht
is bg zijn stelsel opgevoed en aanvaardt daarvan
de consequenties. Juist de jeugd is zeer vatbaar
voor het streven om na te gaan, hoe de boel in
mekaar zit. Een klein kind peutert met dit doel
aan een horloge, een groot kind aan de radio. Het
;genot van een speelgoedlocomotiefje bestaat voor
?een klein kind niet in het rijden daarmee, maar
in het bestudeeren van 't mechaniek. Een groot
ifeind onderbeekt de radio-concerten door onop
houdelijke proeven om dit station of dat station te
-verkrijgen.
De natuurwetenschappelijk onderlegde en
techaüsch geïnteresseerde jeugd experimenteert. Wat
«kunnen haar methaphysische abstracties omtrent
«en veronderstelde oorzaak en afkomst of een
?Verondersteld doel schelen? Het is haar niet om
^beweringen en veronderstellingen omtrent het
ding te doen, maar om het ding zélf. En dit ding
zélf is niet het schemerachtige, onkenbare Ding an
«ich", waarover Kant, noch de even schimachtige
Idee, waarover Plato philosopheerde, maar het
"waarneembare, bruikbare, concrete object.
Niet waar de ziel vandaan komt of heengaat,
maar hoe de ziel in mekaar zit; niet, wie de wereld
geschapen heeft, maar hoe de wereld in mekaar
?zit, trekt de aandacht van de moderne jeugd. Door
d.e sluiers en verbloemingen heen tast zij ook hier
de naakte werkelijkheid aan, om die te omschrijven,
te onderzoeken en te ontleden.
De proefondervindelijke wetenschap heeft een
zoo eindeloos arbeidsterrein beschikbaar gesteld
«en een zoo ontzagwekkend materiaal aangedragen,
<dat de tegenwoordige onderzoeker er al zijn werk
kracht en tijd aan heeft te besteden en toch nimmer
klaar komt.. De moderne cultuur is zoo prikkelend,
? -zoo uitdagend van belangwekkendheid, dat men
?van onze jongens en meisjes niet meer mag ver
langen, hun nieuwsgierigheid te bevredigen door
mijmerend te turen in een goudvisschenkom.
Van sluiers en verbloemingen wil de moderne
kunst ook niet weten. In den tijd, waarin men de
schoonheid van 't menschelijk lichaam trachtte te
overtroeven met staartpruik en hoepelrok, plakte
men het sieraad op zijne werkstukken en ook
liier goldt het: hoe zwaarder en ingewikkelder de
tooi, des te bewonderenswaardiger de schoonheid.
Thans werkt de schilder, de beeldhouwer, de
tooneeldecorateur, de bouwmeester, de
toon, kunstenaar en de schrijver met eenvoudige,
rechtatreeksche middelen en de schoonheid vindt hij in
"'t naakte materiaal zélf. Hout is hout, baksteen
is baksteen en beton is beton. Om iets te zeggen
in Iflii en kleur, heeft men heusch geen verf pot vol
noodig. Om iets te zeggen in woorden, geen
boekdeelen vol.
Tqd is geld; spreek op, zonder omhaal! Maak
liet kort asjeblieft. Wij zijn geen ouwe wijven of
idioten, die een lange inleiding noodig hebben;
gpen argwanende boeren, die in een gesprek over
koetjes en kalfjes elkanders heimelijke bedoelingen
trachten te raden.
Zoo ontstaat uit den noodzaak van den tijd een
'?eigen stijl met een eigen schoonheid. Pittig,
Icrachtig, onomwonden, rechtschapen.
Zuiverheid heet ook de hoofddeugd in de
heden«daagsche moraal. Geen valsche verhoudingen, geen
duistere ingewikkeldheden. Zeg, waar het op staat
«n wees eerlijk, ook tegen jezelf. Wees sportief,
?ook buiten het sportveld.
Mijn overgrootvader was, naar ik van harte
geloof, een braaf en oprecht man. Maar als dominee
Vraagt steeds
PATRIA BISCUITS
VAN OUDS HET BESTE MERK
mocht hij niet kaart
spelen. Toch deed hij
het met vrouw en kinde
ren dikwijls op Zondag
avond. Als het dienst
meisje aan de kamerdeur
klopte, roeff, verdwenen
de kaarten op schoot.
Mijn overgrootmoeder
was een vrouw met een
nobel hart. ' Op een
broeiheeten Augustusdag
bracht de slager haar
karbonaadjes. Toen ze deze
wou braden, zaten er
maden in. Mijn overgroot
moeder pakte de
karbonaadjes in een papier en
gaf ze den tuinman
cadeau. Zulk Volk merkt
dat toch niet."
Zeg nu niet, lezer, dat
dergelijke opvattingen
volslagen verouderd zijn.
Het krioelt er nog van
om ons heen. Ze worden
gehuldigd door correcte
en keurige lieden, die
zich de bolleboozen wa
nen van de cultuur. Toch
zijn deze bolleboozen ty
pisch voor-oorlogsch.
De na-oorlogsche hoofd
zonden zijn stiekemheid
en gebrek aan
democratischen zin. De na-oorlog
sche gruwel is de ge
moedelijke frase, die
kannibalistische zelfzucht
maskeeren moet. En kan
nibalistische domheid. De
jeugd walgt ervan.
Daarom is moderne
jeugd veelal onbetrouw
baar in politiek. Ik be
doel onbetrouwbaar voor
schelmsche mooipraters,
die weten waar Abram'de
mosterd haalt. De jeugd
doorziet hen, als Mr.
Britling. Ook in de po
litiek wil de jeugd weten., waar ze aan toe is.
Onverhuld en concreet. Draait er niet omheen,
demagogen, maar belijdt, duidelijk en klaar, wat
ge ten opzichte van de actueele problemen denkt.
Liever: doe rechtstreeks en onverwijld, wat ge
ten opzichte van de actueele problemen te doen
hebt. Want moderne jeugd wil: de daad !
Het actueele, ook het onderwijs heeft er behoefte
aan. De groote onderwijshervorming zal zijn, dat
men de historie laat varen voor de geschiedenis
van den dag. De ballast van het verleden wordt
met het jaar grooter, en we hebben geen tijd meer,
om via Dirk I, Dirk II, Arnout tot Tsjen, Lenin en
Mussolini te komen. Het palaeontologisch archief
dient eens uitgeschud om plaatsruimte te maken voor
het nieuws van den dag. Moderne jeugd verdraagt.
langer niet, wat wij een kwart eeuw geleden als
gymnasiasten moesten verdragen; wij kenden de
namen van de schoenveters der Romeinsche
senatoren en van de emblemen der Joodsche pries
ters tijdens Jezus, maar hoe onze Nederlandsche
staat anno 1900 werd bestuurd, moesten we maar
zelf uitvisschen.
Stellig luistert de jeugd nog wel naar een
preek. Maar zij begrijpt niet, hoe men in het tijd
perk van de efficiency nog drie kwartier praten
moet over Nebukadnezar of Epaminondas, aleer
men kan overgaan tot een vermaan omtrent de
levenshouding voor 1927. Abram, Izak en Jakob
zijn ongetwijfeld even eerbiedwaardige personen
geweest als de Dirken en Arnouten uit de geschie
denis, maar er is inzake moreele en godsdienstige
voorlichting heden ten dage een en ander, dat de
voorrang verdient boven de praehistorische helden.
Wanneer men zegt, dat de jongelui van den
tegenwoordigen tijd ongodsdienstig zijn, bedoelt
men klaarblijkelijk, dat ze aan het Palestinisme
en aan de Datheensche psalmen ontgroeid zijn.
Religie echter is in modern oog iets anders dan
Palestinisme en psalm. Het tekort ligt niet bij
de jeugd, maar bij hen, die het een met het ander
vereenzelvigen. Ook in religieus opzicht denkt en
voelt de na-oorlogsche mensch rechtstreeks en
niet meer gelijk zijn voor-oorlogsche voorganger
langs den kerkelijken weg," die via oude Syrische
mythen en middeleeuwsche leerstukken naar het
De Gasbedrijven in Nederland
Teekening voor de Groene Amsterdammer" door Joh. BraaJcensiek
MINISTER DONNER; WIJ ZULLEN DE ZAAK EENS MOETEN
NAGAAN HEELEMAAL ZUIVER RUIKT HET HIER NIET!"
{TUYNENBURG HUYS|
aSCHILDEESI
levende heden kronkelt, en daar.... vaak niet
eens aankomt. Want onderweg, op die long long
way to Tipperary" is, in negen van de tien gevallen
de beschikbare energie, tijd en belangstelling reeds
lang verbruikt !
VERZOEKE ALLE STUKKEN VOOR DE REDACTIE
IN TE ZENDEN AAN HET SECRETARIAAT VAN DE
GROENE AMSTERDAMMER" KEIZERS
GRACHT 333, AMSTERDAM.
OEN HAAG
A
R
M
O
S T
T T
R D
R O
A M
A M
VERMIJDT KLACHTEN
KOOPT FABRIKAAT
DER
ZOMBM
PERMANENTE
GARANTIE