Historisch Archief 1877-1940
18
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 6 AUGUSTUS 1927
No. 2618
Uit het kladschrift van Jantje
taf
f
De triomf van de
overheidsexploitatie
De gemeentelijke Sint-NicoJaas
door MELIS STOKE
LJ OB verwend de gretigaards op
het gebied van
overheids-exploitatie de laatste jaren ook zijn mogen,
het schijnt wel dat ze nog steeds honge
ren naar nieuwe objecten.
Spoorwegen, melk- en vischwinkels,
wasscherjjen, fokkerijen,
radiotelefoonbedrjjven, uitspanningen... kort
om, van alles hebben de liefhebbers
van overheidszorg al op hun menu;
tallooze variaties en smakelijke re
cepten uit dezelfde van lichtrose tot
bloedroode ingrediënten bereid
en nog is hun onverlambare
dadendrang, hun verbijsterende fantasie niet
uitgeput.
De overheids-exploitatie-aanbidders
zijn, laten we het eerlijk zeggen, in
het stadium geraakt waarin alle van
iets-speciaals-bezetenen en alle lieden
met verprikkelde tongen en
verhemelten nmaal, volgens de wetten
der natuur moeten belanden: in het
exotische, het buitenmiddelpuntige,
het gezocht-buitennissige
En zoo kon het dan mogelijk zijn dat
aan den gemeenteraad van Deventer
in den jare 1927 zij het dan ook op
een wel hinderlijk warmen dag, en zeer
kort na een cycloontje, het voorstel
gedaan is om Sint Nicolaas te maken
tot een lijdend voorwerp van gemeen
telijke exploitatie...
Men wenscht de gemeentelijke po
litieverordening in dien zin te herzien
dat zich te Deventer, noch op den
openbaren weg, noch in winkels of op
eenigerlei andere voor het publiek
toegankelijke plaatsen Sint Nicolazen
mogen vertoonen... behalve die ne,
die officieele,die boven alles verhevene:
de door het dagelijksch bestuur en het
hoofd der politie erkende en van vrij
brieven voorziene Heilige.
En zoover is het dus al met Deventer,
de stad van de koek, die als zoodanig
alles aan den Spaanschen bisschop te
danken heeft, gekomen, dat ze hem
wil voorzien niet van de sleutels
der stad op een fluweelen kussen
maar van een soort politiebriefje,
zooals dolende zigeuners, orgeldraaiers,
apendresseerders, scharensliepen en
andere zwervers die krijgen om ge
vrijwaard te zijn tegen de grijpende
handen en snauwende stemmen van
veldwachters en stedelijke dienders. ..
Men zal, in Deventer, Sint Nicolaas
aanhouden, ondanks zijn rijk opge
tuigd melkblank ros en zijn gevolg van
koolzwarte slaven, men zal hem, als
een doodgewonen zwerver, naar zijn
bewijssie van de peliessie" vragen
om hem, zoo Zijne Heiligheid het
toevallig verloren mocht hebben, of
vergeten bij een moeilijken tocht door
de schoorsteen van een centraal
verwarmd huis, te bedreigen met het
tehuis voor dakloozen of het cachot
onder politiebureau of gemeentehuis'
Maar dit is alleen de uiterlijke zijde
van de geschapen situatie. Blijft ons
te beschouwen de innerlijke, zooals
die zich aan ons vertoont, gestimu
leerd door vrijzinnige sociaal-econo
mie. Deze is minstens even gruwzaam.
Men solt met den Spaanschen
Bisschop alsof hij niet al die gebrilde
economen en gewichtige politici in
hun prille jeugd uren van de grootste
blijdschap verschaft had. Men maakt
hem tot een wellicht winstgevende
gemeentelijke exploitatie, en zulks nog
wel in concurrentie met het particu
lier initiatief dat zich, juist op het
gebied van het Sinterklazisme, immer
van een zoo frissche en verrassende
zijde heeft doen kennen.
Wat men ons volk ook moge ver
wijten op het stuk van initiatief en
ondernemingsgeest, juist op en om
streeks den dag van Sint Nicolaas
waren alom, en vooral ook teDeventer,
de teekenen merkbaar van een ge
zonden drang tot daden.
Wie het maar eenigszins kon be
talen, huurde zich een mijter, tabbard,
bisschopstaf en grijzen baard. . ..
Geheele volksgroepen, die hun mid
delen tot levensonderhoud trekken
uit het verhuren van costuums, het
maken van grijze baarden, snorren en
pruiken, worden door dit ruw ingrijpen
der overheid in hun eerzaam en nijver
bestaan bedreigd. En niet slechts dat:
ook zij die in de harde wintermaanden
plachten een extra-centje voor turf te
verdienen door, als Bisschop gekleed,
in een winkel of koffiehuis op te
treden, worden door het instituut van
den
overheids-officieele-dictatorialemonopolie-Sint Nicolaas hoogst ernstig
getroffen.
Wat moet er - zoo vragen verschil
lende van deze medeburgers zich thans
af van ons worden, wanneer andere
gemeenten het voorbeeld van Deven
ter volgen.. . . ? Is er n onderwerp
minder geschikt voor
overheidsexploitatie dan juist het Sinterklazisme,
dat in zijn diepste wezen berust op het
principe van geven, terwijl de moderne
overheid doordrongen is van de supe
rioriteit van het nemen, juist het
omgekeerde dus. . .. ?"
Er ligt, voor ons, een kern van
diepe economische en moreele waar
heid in deze overweging.
De gemeentelijke
Monopolie-Sinterklaas-met-politioneele-bescherming
Kenners zeggen:
MIJ smaakt allén een
BROCHES
Cigaret"
is een inbreuk op de heiligste i-echten
van ons volk.
Wij geven volkomen toe dat het
particulier initiatief, ook op het
gebied van het Sinterklazisme, wel
eens tot excessen is gekomen. Wij
behooren volstrekt niet tot de ver
dedigers van excessen, zooals men
die weieens, en speciaal ook in Indië.
heeft kunnen gadeslaan bij de ont
moeting van twee of meerdere Sinter
klazen. Ook ons staat het schouwspe
van bloedneuzen, uitgeslagen tanden
uitgerukte grijze haarplukken uit
baarden en pruiken, en. bemorste o.
gescheurde tabbers en ingeslagei
mijters, heftig tegen.
Overal zoo redeneeren. wij
waar de particuliere ondernemers
geest den vrijen teugel geniet, zijl
botsingen tusschen concurrenten t<
verwachten.
Ook en vooral op het gebied vai
het particulier Sinterklazisme, da
wordt beoefend door lieden van allerle_
rang en stand en uit alle klassen de
samenleving.
Het voorkomen van dergelijke bot
singen is mogelijk door de preventiev.
werking die uitgaat van eene uiters
gestrenge hanteering der politie-ver
ordeningen. Maar daarvoor is stellij
niet noodig dat men onder volkomei
negatie van 't geen in ons land op da
gebied gepresteerd is en werd Siu
terklaas maakt tot een Gemeente
bedrijf, ressorteerend onder den eerst
den besten willekeurling die niet een
meer in hem gelooft, en, wat minsten
even erg is, tot een met een politie
bewijsje voorzienen zwerver. . . .