Historisch Archief 1877-1940
Sr*"
No. 2618
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 6 AUGUSTUS 1927
De Russische petroleum
TeeJcening voor ,,de Groene Amsterdammer" door Joh. Bradkensiek
DETERDING: DAT IS GEEN KUNST MET ZOO'N BOOT TE VAREN, WANNEER JE GESTOLEN
PETROLEUM STOOKT!"
Moderne jeugd
door H. G. CANNEGIETER
XI. Het nieuwe levensrhythme
I~~J E psalmen brengen my op een wel zeer
kenmerkend onderscheid tusschen vroeger en nu. De
lijzige dreunen geven het moderne rhythme niet
weer. Zij zijn voor het na-oorlogsche gemoed
Koptisch of Sanskriet geworden evenals de
ouderwetsche sentimentaliteit.
Een koninklijk woord sprak op voor ons land wel
het kritiekste moment uit de oorlogsjaren van
den polsslag van den tegenwoordigen tijd." Die
polsslag is volmaakt anders dan die van het ver
leden. Niet alleen is het tempo ontzagwekkend
versneld, doch ook het rhythme heeft zich onher
kenbaar gewijzigd.
Het kon wel niet anders in het tijdperk van
claxon en knalpot, motor en accumulator. Het
kon wel niet anders in het tijdperk van verkeers
problemen en verkeersongevallen. De oorlog heeft
ook hier weer acuut gemaakt, wat latent reeds lang
sluimerde. De oorlog heeft in de menschheid het
primitieve instinct doen herleven. De oorlog heeft
de onmiddellijke aanraking gebracht tusschen
mensch en werkelijkheid.
De gevoelens, die de nood en de opwinding van
mobilisatie, distributie en revolutie wakker riepen,
waren althans echt. Laten vele ervan in het
moraliseerend oog slecht of daemonisch of afschuweüjk
geweest zijn, het is beter een slecht gevoel echt
dan een mooi gevoel ingebeeld te openbaren. Het
zuivere koperstukje heeft grooter waarde dan een
valsch bankbiljet. En de gevoelens, waarmee de
voor-oorlogsche menschheid pronkte, waren voor
het overgroote deel valsch.
Het allerpijnlijkste wat een modern mensch kan
overkomen.is nuchterweg ca te gaan, wat er oprecht
is in de grootsche gevoelens, die een traditioneel
vrome klakkeloos verklaart te belijden. Met welk
zwaar geschut werkt het kerkelijk taaleigen! Is
het niet grootendeels loos alarm? De traditoneel
levende wereld schrikt het hevigst, wanneer een
argeloos buitenstaander haar betuigingen voor
ernst opneemt. Dan ervaart ze voor een oogenblik
de eigenlijke beteekenis van haar ondoordachte
gemeenplaatsen.
Laat het niet veel bizonders" geweest zijn, wat
de soldaten in de loopgraven, de buiten hun werk
gedreven gemobiliseerden, de verlaten vrouwen,
de aan alle kanten beangste, bedreigde, door dood
en nood omstuwde schepselen in de universeele
crisis der menschheid gevoeld hebben. Het was
althans echt, het was menschelijk.
De menschheid was van de sentimenteele frases
en de abstracte redenaties tot zijn primitieve
instincten teruggedreven. En deze dwongen hem
noodwendig tot nieuwe uiting. Als tegenhanger
van den nood, als een veiligheidsklep voor de
spanning, als een bevestiging van zijn behoefte
naar vrijheid en vreugde ontstond de gesmade dans
woede."
Komt het ten zijnen laste, dat de moderne dans
met de hem begeleidende muziek aan de negers
ontleend is? Kenmerkt deze afkomst dit
na-oorlogsch product niet als een prae-historisch atavisme ?
Dit zou zoo zijn, indien geen elementaire gesteld
heden het verre verleden met de verre toekomst
verbonden. Praktisch de dans, theorethisch de
psycho-analyse hebben de bestendiging van het
oermenschelijke in het onderbewuste bewezen.
Dit rechtstreeks natuurlijke kreeg zijn eigen
rhythme terug. Maar dan gewijzigd naar de nieuwe
omgeving. Het zichzelf gelijk blijvende, het eeuwige
was het formeele, in dit geval: het onbevangen,
oprecht zich geven, het ongegeneerd zich open
baren van de met emotie geladen ziel. De wijziging
betrof den inhoud dezer emoties, die inplaats van
de animistische verhouding tot de
gemythologiseerde natuur de mechanische verhouding tot de
sociaal technische cultuur betroffen.
Wat in de verwarring het woord niet vermocht,
bracht het rhythmisch bewegen; het bracht de
ontlading. De formule heeft afgedaan voor het
moderne bewustzijn; de daad heeft haar vervangen.
Door een daad stortte de oorlogvoerende,
revolutiemakende mensch zich in angst
en ontbering; een daad alleen
kon hem door vrijheid en
vreugde verlossen.
Het schijnbaar zinneloos stap
pen, draaien, wrikken en kron
kelen van de zwijgende lijven
is het getuigenis van de her
leefde, oerkrachtige dynamiek.
In de moderne dans heeft zich
een groot levensbeginsel beli
chaamd: de eenheid in ver
scheidenheid. Het universeele
rhythme dwingt het individu
slechts, zijn persoonlijke
uitingswijze aan het gemeenschappe
lijke kader ondergeschikt te
maken. Maar die persoonlijke
vrijheid is zoo eindeloos groot,
dat er ruimte blijft voor de
meest gevarieerde oorspronke
lijkheid.
Sterk ben ik mij bewust, ten
opzichte van het verschijnsel,
waarmee ik me thans bezig
houd, ten zeerste te kort schie
ten. Hoe moeilijk te erkennen,
hoe moeilijker voor velen nog
te waardeeren misschien, is het
onloochenbare feit, dat uw
zonen, uw dochters, uw perso
neel en uw dienstmeisje, o
kregele criticus! voor en boven
alles den dans en de jazzband
behoeven, en dat zich dit feit
herhaalt over gansch de be
woonde wereld. Deze univer
saliteit maakt het tot een onvergeeflijke domheid,
het verschijnsel op struisvogelwijze te
disqualificeeren. Liever waag ik mij aan een onbeholpen
poging om te verklaren, dan de schande op uiij te
laden, tegenover het meest kenmerkende tijdsver
schijnsel doofstom en blind tegelijk te zijn. Daar
maakt men zich niet met een nieuwen dood
doener van af !
De voor-oorlogsche mensch had in zijn
snipperuurtjes verpoozing noodig van inspannenden
aard. Zijn leven, gespeend van ontroering, zocht
deze in htrsenarbeid. Maar de door het intense
arbeidsbestaan afgematte en door onzekerheid
uitgesloofde moderne mensch zoekt zijn verade
ming in de ontlading van het primitieve gevoel door
de oer-rhythmische beweging. Zijn hersenen zijn
te vermoeid om te schaken of van gedachten te
wisselen over een leerstellig probleem. In den dans
trekt hij heel zijn ziel samen, niet in een woord,
maar op een eenvoudige daad, welke met haar
rhythme het vrije, vreugdevolle complement van
den zwaren, vermoeienden arbeid is. Want het
rhythme zijner ontspanning komt met dat van zijn
inspanning overeen. Zoo is er harmonie tusschen
verpoozing en arbeid.
Ik zie in den modernen dans met de
jazzbandmuziek een symbool. Het symbool van het
naoorlogsche levensrhythme, dat zich gevoegd heeft
naar het electrische tijdperk. Er zit iets van den
electrischen schok in dezen dans en in deze muziek.
Dezelfde electrische schok, welke ook het doek van
de rolprent doortrilt.
VACANTIE IN ZWITSERLAND
PER K.L.M. NAAR BAZEL
F 60.--.
OEN HAAG
A M
R O
S T E R D A
T T E R D A
VERMIJDT KLACHTEN
KOOPT FABRIKAAT
DER
ZOMEN
PERMANENTE
GARANTIE