Historisch Archief 1877-1940
Ho. 2619
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 13 AUGUSTUS 1927
11
C. J. Maks: De Fratellini's in het Ci
l'Hïver
Ter gelegenheid van het bezoek van de Fratellini's aan Amsterdam, icordt in het Stedelijk Museum een tentoonstelling gehouden van
schilderijen en teékeningen, door den schilder C. J. Maks naar de drie clowns vervaardigd. De tentoonstelling bevat vijftien^stuks,
waarvan wij een, in het Cirque d'Hiver, hierboven reproduceeren
Schilderkunst
door A. PLASSCHAERT
V
i
Werken van B. van der Leek, Museum
Kröller, Den Haag
Ge vindt op deze tentoonstelling van werken
door Van der Leek gemaakt wat ge zoudt kunnen
noemen: normaal schilderwerk, met ruimtewerking
dus; 2o werk waar alles zooveel mogelijk in het
platte vlak is gebracht door een eenvoudig even
wicht yan en profil" en ,,en face", dan 3o werk
met feitelijke silhouetten der figuren, en ten
slotte een. zoo geheeten abstracte schilderkunst,
maar die ge zuiverder een schematische zoudt
kunnen noemen, (zooals ge in wetenschappelijke
werken schemata van bloemen etc. vindt). Waar
de meeste eenvoud is, is de meeste macht bereikt,
ik herinner me dit niet alleen uit de werken hier
aanwezig, maar ook van andere. Het is o.a. de
periode van de eenigszins wandschildering-achtig
behandelde groepen, ofschoon onmiddellijk te
constateeren is, dat er een eentonigheid in de koppen
heerscht, die niet gewild is, maar meer voortkomt
uit onvermogen tot schakeering. Deze realistische
trant van werken, die bij Kröller volgt op eenigs
zins lamoyante. koppen uit het oude en nieuwe
huis en op een landschap (boerderij) met wel vol
heid in de stemming, is een der meest bekende
van Van der Leek, en wordt door de ultra's zijner
voorstanders vermoedelijk het minst gewaardeerd.
Wat zij moeten weten !
II
Daarna volgt de periode van het en profil'' en het
HET adres voor prima
PARKETVLOEREN
tegen sterk concurreerende prijzen is
FRED. MEIJER - Amsterdam
v. Baerlestraat 160 - Tel. 25615 - Gev. 1908
en face", met andere woorden: door dit eenvoudig
evenwicht wordt de ruimte zooveel mogelijk
ontkend en wordt een sterke nadruk gelegd
op het vlak-zijn van het beschilderd vlak. De
koppen worden gemakkelijk herhaald, als steeds,
maar naast slap werk als aan den Gooischen haard
b.v. vindt ge hiertusschen sterker voorbeelden.
zooals het bekende buurpraatje uit 1913 met de
vier vrouwefiguren,het kind.en. op den achtergrond,
een huis. Alles is hier vereenvoudigd, maai1 niet
mathematisch-geconstrueerd.
III
Een verdere vereenvoudiging volgt: de silhouet
heerscht, en beheerscht de voorstelling; de ..Storm"
uit 1910 is van deze silhouettenperiode een best
voorbeeld. Dit tijdperk erkent feitelijk maar twee
dimensies meer; het platte vlak blijft do»r de
wijze, waarop de voorstelling gegeven is ten
eenenmale vlak.
IV.
Daarna volgt, alles geschiedt met overgangen,
en dit gebeurt ook hier, de periode der abstracte
schilderkunst, maar die ik, zooals ik zeide, liever
de schematische wou noemen. Dit standpunt moet
misschien eenigszins worden verdedigd. Het lijkt
mij toch toe, dat alleen zuiver gesproken kan
worden van abstracte schilderkunst, wanneer,
zooals bij Mondriaan, de natuur-vorm zóó ver
werkt of zóó verlaten werd,' dat, dat ware het
grootst, hij aanleiding alleen bleef tot het scheppen
van een ornament, of ten minste tot een versiering
van een enkelkleurig vlak (wit meestentijds) met
heele eenvoudige vormen, figuren, uit de vlakke
meetkunde. Dit alles is bij Van der Leek niet
dikwijls het geval en in de werken, de
schrijver (uit 1923) en het Meisjesportret (uit
1926) zeker niet (meer) het geval. Het is daar
ongetwijfeld geen abstracte, maar schematische
schilderkunst, en het meisjesportret (met oogen,
neus, en mond, haar etc.) bewijst deze stelling
volledig.
V.
Uit het voorgaande zal duidelijk zijn, dat ik de
schematische schilderkunst van Van der Leek
J. S. MBUWSBN, HoB, A'dam-R'dam-Dai Ha»«.
DE BESTE HOEDEN IN
HOLLANDniet acht te behooren tot een schilderkunst van
groote hoedanigheid. Ik weet, dat de properheid
van het wit en de zuiverheid van de eenvoudige
kleur het oog niet teisteren, en zelfs als frisch
aandoen, maar daardoor mag niet vergeten worden.,
dat deze properheid en deze zuiverheid toch tege
lijk een geestelijk maniertje, een geentel ijke «i'inoed
zijn; dat, daarenboven deze schemata, niet her
haald, de gaande grootheid missen, die een orna
ment kan bezitten. Het eenige wat te wenscheri
overblijft in deze is, dat ook deze schematische
schilderkunst een overgangstijd is voor Van der
Leek, en dat zij do aanleiding, het begin is van
een reine schildering van de figuur op den
witgetinten, witgekalkten muur; dat dus. gewijzigd
en naar nieuwe eischen geschikt, de schildering
der groepen figuren, die meer van het Leven en
meer van de Schoonheid kunnen dragen, dan deze
ijl schemata, weer hervat wordt; met nog andere
woorden: dat een kille theorie overwonnen wordt.
door de daad van het leven. Blijft Van der Leek
zich vermeyen in deze schrale zuiverheid en
zuinigheid, dan kan hij andere dogmatici en theo
retici misschien een grootheid lijken, voor de rijpe
en rijke schilderkunst blijft hij een. niet eens.
gansch origineele, probeerder en wordt hij niet tot
voltooier. Het is noodzakelijk, dat hij uit deze
proefnemingen komt tot een volledige daad. want
de tijd van deze soort proefnemingen is in Holland
voorbij, we willen nu de werken na de probeersels..
GIDDINGl
ITUYNENBURG MUYS!
215CHILDER5I