De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1927 13 augustus pagina 12

13 augustus 1927 – pagina 12

Dit is een ingescande tekst.

12 DE. GROENE AMSTERDAMMER 1TAN 13 AUGUSTUS 1927 No. 26K DE ELECTRISCHE STOEL IN SING-SING MODERNE ARMSTOEL ?88. f. l v t' l ' i. l COMOEDIA door HENRIK SCHOLTE Vcreenigd Tooneel: Het Chineesche Landhuis", door Marion Osmond en James Corbet. l_T ET drama vangt aan in een maannacht in een bungalow op Malakka', een nacht waarin het begrijpelijk wordt wat den Maleier tot amok maken ?drijft" gelijk de text zegt , en dank zij een tropischen zomeravond en een in zenuwstillende sanatorium-kleuren opgeschilderden schouwburg kunnen wij navoelen wat dat zeggen wil. In het volle seizoen was deze amokmakerij er misschien niet zoo glad doorgeslopen. Nu glim lachen wij weliswaar een beetje over de vele schrikaanjagende geluidjes, welluidend en naargeestig gezang^ kortom de heele opera van een tropennacht, maar als wij er eenmaal goed inzitten, laten wij deze mechanisch opgewekte Chineezen-griezeling -fcoch welwillend over ons heen gaan. Het conflict van een mysterieuzen Chineeschen kamerdespoot om twee blanke vrouwen is handig, oppervlakkig maar -verdienstelijk maakwerk. Het heeft na een mislukt exposé, waarin trouwens de heele opzet bloot Tcomt te liggen, een goede groote scène voor de pauze en een derde acte met een soort Amerikaansch ?duel tusschen blank en geel, waarbij het ondanks noodelooze uitvoerigheid aan spanning niet ont breekt. Maar bovenal geeft het gelegenheid tot spel, ?en daarvan heeft het Vereenigd Tooneel ditmaal ?dankbaar gebruik gemaakt. Paviljoen Vondelpark" Tel. 24190-27595 Groote en kleine Zalen voor Déjeuners, Diners, Soupers, Bals en Recepties Huize ZOMERDIJK BUSSINK. Van Dalsum als Yuan (Sing \vas een stijgende verrukking. Dit bezeten, maar volmaakt beheerschte, hooghartige karakter is een meesterwerk gewor den, dat buiten medediging meedoet in den prijskamp der anderen. Het was groot spel van een groot speler, een meeslepende rol en eigenlijk te goed voor dit zomerstuk. Eerens kwam in zijn angst-scène om de loterij des doods goed los. maar zijn spel was meer sterk dan mooi. Van de beide vrouwenrollen leek mij Minny ten Hove de beste, al droeg een geforceerd manuaal en een onwelluidend accentueerende stem haar groote scènes niet. Nel Htants. die het best genuanceerde karakter te spelen kreeg, bleef helaas slordig, onnatuurlijk en ongeloofwaardig. Belangrijk voor de sfeer van het geheel waren in dit geval ook de bediendenrollen uit de omgeving van Sing: het door Xell Knoop met kennis van zaken gespeelde Maleische meisje, dat zoo jammer lijk weggevoerd werd al bleef het onduidelijk of de wreede Sing deze knoop doorhakte of alleen maar tijdelijk liet verwijderen en het slobberchineesje met den beaten grijns, waarmee Frits van Dijk het beroemde voorbeeld van Kloppers uit den (zelen Mantel" evenaarde. De Aziatische partij in deze opvoering zal daarom wellicht dezen Chineeschen draak nog weten te temmen t'üeen goed gedresseerde duizendpoot, waarna men ook in koelere seizoenen curieus en geamuseerd komt kijken. * * * Z omerspelen Frankendaal: Don Quichot op de Bruiloft van Kamacho", door Pieter Langendijk Op een idealen zomeravond, dat het verblijf op Frankendaal een waar genot was. heb ik een weder opvoering van Langendijk's ..Don Quichot" gezien. zoo vlot en zoo vermakelijk als er maar zelden in een gesloten schouwburg iets wordt vertoond. Het is merkwaardig hoe dit werk van een zes tienjarige uit een malheureuzen tijd hier opnieuw tot leven gekomen is. /eer zeker was dit in de eerste plaatste]da.riken aan den terugkeer van Johan Kaart. die in dit debuut als Sanche Pance de geesten van de hansworsten aller eeuwen in zich scheen te ver eenigen en een volksman op poolen zette van zoo oerkomische vitaliteit, dat men bijna buiten zich zelf van vreugde over dit waarlijke tooneelspelen raakte. Hij werd daarbij ondersteund door prachtig tegenspel van Lachapelle's Don Quichot, gaaf en met een stiltragische grandezza, al is zijn text minder dan die van Sanche, den natuurlijken hoofdpersoon, en al ligt er in de soms wat starre monologen-zelf nauwelijks iets van de moderne gevoeligheid, die wij zoo graag in Don Quichot aan wezig denken. Ken derde groote figuur uit stuk en opvoering was de Kamacho van Lucas Wensing. Deze acteur, dien wij meestal in bescheid.en type werk zien. speelde hier den boer zonder n fout accent en daarbij met een kleur, die zoo van een onzer oude schilderijen scheen afgenomen. Het was aan deze rt»l te danken dat het stuk zelfs de vrij zwakke ontknooping goed passeerde. Maar naast het meesterlijk samenspel van dit trio waren ook de kleinere rollen, met name de Waalsche kok Vetlasoepe van Hunsche en de Meester Jochem van Verbeek, genrewerk van het beste soort. De omstandigheden brengen met zich mee. dat waarschijnlijk maar weinig tooneelliefhebbers deze voortreffelijke opvoeringen bijgewoond hebben. Dat is zeer jammer, want tegenover veel gefor ceerde reclame die er zoo vaak voor de min of meer problematische actualiteit van het oudHollandsche blijspel gemaakt wordt, was dit ineens een natuurlijke en alzijdige overwinning: een aller aardigst stuk in een uitstekend t; bezetting. DIT MERK IS EEN WAARBORG VOOR ONOVER TROFFEN REPRODUCTIE EN ONSEÉVENAARDE AFWERKING. N.V. DUTCH GRAMOPHONE COMPANY. AMSTERD. VEERKADE 22A DEN HAAS

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl