Historisch Archief 1877-1940
12
DE. GROENE AMSTERDAMMER 1TAN 13 AUGUSTUS 1927
No. 26K
DE ELECTRISCHE STOEL IN SING-SING
MODERNE ARMSTOEL ?88.
f.
l
v
t'
l '
i.
l
COMOEDIA
door HENRIK SCHOLTE
Vcreenigd Tooneel: Het Chineesche
Landhuis", door Marion Osmond en
James Corbet.
l_T ET drama vangt aan in een maannacht in een
bungalow op Malakka', een nacht waarin het
begrijpelijk wordt wat den Maleier tot amok maken
?drijft" gelijk de text zegt , en dank zij een
tropischen zomeravond en een in zenuwstillende
sanatorium-kleuren opgeschilderden schouwburg
kunnen wij navoelen wat dat zeggen wil.
In het volle seizoen was deze amokmakerij er
misschien niet zoo glad doorgeslopen. Nu glim
lachen wij weliswaar een beetje over de vele
schrikaanjagende geluidjes, welluidend en naargeestig
gezang^ kortom de heele opera van een tropennacht,
maar als wij er eenmaal goed inzitten, laten wij
deze mechanisch opgewekte Chineezen-griezeling
-fcoch welwillend over ons heen gaan. Het conflict van
een mysterieuzen Chineeschen kamerdespoot om
twee blanke vrouwen is handig, oppervlakkig maar
-verdienstelijk maakwerk. Het heeft na een mislukt
exposé, waarin trouwens de heele opzet bloot
Tcomt te liggen, een goede groote scène voor de
pauze en een derde acte met een soort Amerikaansch
?duel tusschen blank en geel, waarbij het ondanks
noodelooze uitvoerigheid aan spanning niet ont
breekt. Maar bovenal geeft het gelegenheid tot spel,
?en daarvan heeft het Vereenigd Tooneel ditmaal
?dankbaar gebruik gemaakt.
Paviljoen Vondelpark"
Tel. 24190-27595
Groote en kleine Zalen voor Déjeuners,
Diners, Soupers, Bals en Recepties
Huize ZOMERDIJK BUSSINK.
Van Dalsum als Yuan (Sing \vas een stijgende
verrukking. Dit bezeten, maar volmaakt
beheerschte, hooghartige karakter is een meesterwerk gewor
den, dat buiten medediging meedoet in den
prijskamp der anderen. Het was groot spel van een
groot speler, een meeslepende rol en eigenlijk te
goed voor dit zomerstuk.
Eerens kwam in zijn angst-scène om de loterij
des doods goed los. maar zijn spel was meer sterk
dan mooi. Van de beide vrouwenrollen leek mij
Minny ten Hove de beste, al droeg een geforceerd
manuaal en een onwelluidend accentueerende stem
haar groote scènes niet. Nel Htants. die het best
genuanceerde karakter te spelen kreeg, bleef helaas
slordig, onnatuurlijk en ongeloofwaardig.
Belangrijk voor de sfeer van het geheel waren
in dit geval ook de bediendenrollen uit de omgeving
van Sing: het door Xell Knoop met kennis van
zaken gespeelde Maleische meisje, dat zoo jammer
lijk weggevoerd werd al bleef het onduidelijk
of de wreede Sing deze knoop doorhakte of alleen
maar tijdelijk liet verwijderen en het
slobberchineesje met den beaten grijns, waarmee Frits
van Dijk het beroemde voorbeeld van Kloppers
uit den (zelen Mantel" evenaarde. De Aziatische
partij in deze opvoering zal daarom wellicht dezen
Chineeschen draak nog weten te temmen t'üeen
goed gedresseerde duizendpoot, waarna men ook in
koelere seizoenen curieus en geamuseerd komt
kijken.
* * *
Z omerspelen Frankendaal: Don Quichot
op de Bruiloft van Kamacho", door Pieter
Langendijk
Op een idealen zomeravond, dat het verblijf op
Frankendaal een waar genot was. heb ik een weder
opvoering van Langendijk's ..Don Quichot" gezien.
zoo vlot en zoo vermakelijk als er maar zelden in
een gesloten schouwburg iets wordt vertoond.
Het is merkwaardig hoe dit werk van een zes
tienjarige uit een malheureuzen tijd hier opnieuw
tot leven gekomen is. /eer zeker was dit in de eerste
plaatste]da.riken aan den terugkeer van Johan Kaart.
die in dit debuut als Sanche Pance de geesten van
de hansworsten aller eeuwen in zich scheen te ver
eenigen en een volksman op poolen zette van zoo
oerkomische vitaliteit, dat men bijna buiten zich
zelf van vreugde over dit waarlijke
tooneelspelen raakte.
Hij werd daarbij ondersteund door prachtig
tegenspel van Lachapelle's Don Quichot, gaaf en
met een stiltragische grandezza, al is zijn text
minder dan die van Sanche, den natuurlijken
hoofdpersoon, en al ligt er in de soms wat starre
monologen-zelf nauwelijks iets van de moderne
gevoeligheid, die wij zoo graag in Don Quichot aan
wezig denken. Ken derde groote figuur uit stuk en
opvoering was de Kamacho van Lucas Wensing.
Deze acteur, dien wij meestal in bescheid.en type
werk zien. speelde hier den boer zonder n fout
accent en daarbij met een kleur, die zoo van een
onzer oude schilderijen scheen afgenomen. Het was
aan deze rt»l te danken dat het stuk zelfs de vrij
zwakke ontknooping goed passeerde. Maar naast
het meesterlijk samenspel van dit trio waren ook
de kleinere rollen, met name de Waalsche kok
Vetlasoepe van Hunsche en de Meester Jochem
van Verbeek, genrewerk van het beste soort.
De omstandigheden brengen met zich mee. dat
waarschijnlijk maar weinig tooneelliefhebbers deze
voortreffelijke opvoeringen bijgewoond hebben.
Dat is zeer jammer, want tegenover veel gefor
ceerde reclame die er zoo vaak voor de min of
meer problematische actualiteit van het
oudHollandsche blijspel gemaakt wordt, was dit ineens
een natuurlijke en alzijdige overwinning: een aller
aardigst stuk in een uitstekend t; bezetting.
DIT
MERK
IS EEN WAARBORG VOOR ONOVER
TROFFEN REPRODUCTIE EN
ONSEÉVENAARDE AFWERKING.
N.V. DUTCH GRAMOPHONE COMPANY.
AMSTERD. VEERKADE 22A DEN HAAS