Historisch Archief 1877-1940
No. 2619
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 13 AUGUSTUS 1927
13
WELEER EN NOU
door en met teekeningen van CORNELIS VETH
Het onderbewustzijn
Zijn vrouw hield vol, dat er toch iets bestond
Tusschen hem, Kuno, en nicht Adelgond.
Terwijl hij ernstig zwoer, dat 't niet zoo was,
Trok het Onderbewustzijn aan zijn jas.
Jammer genoeg" zei het, en, ivas 't maar teaar.'"
Maar destijds luisterde men daar niet naar.
Wanneer de mensch niets beters heeft te doen,
Gaat hij 't Onderbewustzijn interviewn.
Zoo krijgt die rakker met den dag meer praats
En maakt van het onschuldigste iets kwaads.
Je bent een moordenaar, een dief, een ploert,
Je voelt je diep-slecht, en intens beroerd.
Schilderkunst
door Mr. M. F. HENNUS
Galerij van Moderne Kunst. Vondel
straat 10.?Ortïz de Zarate, Harrie
Kuyten, van Rees.
ODEBNE schilderijen behoort ge te genieten
op een afstand. Het staat nergens geschreven
maar het is een sous-entendu. Bij het binnenkomen
neemt ge een ruimte van enkele meters. Het is
geen schande. Ook een goede Breitner en een goede
Monticelli van eenige afmeting, komen eerst uit
zekere verte tot hun recht. Maar de nieuws
gierige liefhebber laat niet na om, na het genot van
den afstand, dat te zoeken van de nabijheid. De
manier waarop een effect bereikt is, is niet minder
belangwekkend dan het effect zelf. En ook niet
minder pakkend. De factuur van een onverdachte
Monticelli is een wonderlijke verrassing. Wat
onbekookt leek blijkt bèheerscht, wat toeval scheen
is stevig verantwoord. Zelfs bij een laten Vincent
van. Gogh is evenwicht het eigenste kenmerk van
liet schijnbaar onevenwichtige. Geen schilderij dat
?werkelijk goed is verliest bij een onmiddellijke,
gedetailleerde beschouwing. Omgekeerd: een
schilr
I...
BEREIDINGSWIJZE STAAT OP
derij dat van nabij niet deugt kan nooit een meester
stuk zijn op een afstand. Als dit waar is, dan ont
breekt het Manuel Ortiz de Zarate aan respect voor
zich zelf en ons. Onder zijn werk exposeert hij bij
den Heer Hofstee Deelman de onbeschroomde,
zuiver naturalistische afbeelding van een naakt
meisje. Het lichaam is rose en het haar is blond.
Ondanks de aanminnige pose is het van verre niet
recht-af genietbaar. Iets in dit schilderen met het
mes herinnert aan pleisterwerk. Maar kom nu na
derbij en bekijk den kop. Zaagt ge ooit een haardos
hulpeloozer geschilderd en onbeholpener op een
hoofd geplakt; een hoofd slordiger gemodelleerd,
een mond vormeloozer gevormd, een schaduw
plakkeriger en ondoorschijnender gelegerd op een
wang? Wie zoo iets aan de openbaarheid prijs geeft
neemt, ook al is hij ,.verderop" in de uitbeelding
van zijn sujet hier of daar gelukkiger een loopje
met wie dan ook. Schilderen kan nooit zijn het
verwekken van een schijn-effect en bravour nooit
een looper op de toegangsdeur naar de schoonheid.
Ortiz kan het weten. Hij exponeert met een ander
naakt, een vrouw in peinzende houding van terzijde
gezien. Dit stuk kon van een ander zijn. Het is
nauwkeurig geobserveerd, zorgvuldig gemodelleerd,
gaaf geschilderd en de schikking der kleuren
getuigt van smaakvol overleg. Te midden van het
overige, is dit schilderij ouderwetsch. Maar het
bewijst dat n ding onmisbaar is voor welke
kunstuiting dan ook: eerlijke toewijding en het
versterkt niet het vertrouwen in het meer moderne
werk van dezen schilder.
De naakten van Harrie Kuyten winnen het in
het algemeen van die van dezen Spanjaard, al
winnen ze misschien niet bij het weerzien. Soms
zooals in een bekend staand naakt schijnt hij
te streven naar rijkdom in soberheid. In de zinne
lijkheid dier vrouw is iets daemonisch verwerkelijkt.
En zijn penseel hanteert hij met de allure van
iemand die in het metier zwelgt. Maar waar blijven
die houding en die rijkdom in een gezicht aan do
Vecht, dat g<; mede hier aantreft:1 Kan de
verbeeldor van een Breitricrachtig-naakt. te gelijk de
schilder van een zwakken Bastert zijn? Ook
Harrie Kuyten vermijdt zich in een raadselachtig
dualisme.
Omdat hij zoo volkomen echt is geef ik van de
drie exposeerenden verre de voorkeur aan van
Rees. Er is n eigenschap die voor alles gaat:
waarachtigheid, zooals er eene is die ergerlijker is
dan alle andere: te willen schijnen wat men niet is.
Van Rees nu is volkomen zich zelf en in alles wat
hij maakt herkent ge van Rees. Hij is nog geen
groot schilder, maar hij is altijd fijn, altijd beschei
den, altijd harmonieus. Hij schijnt de beschroomheid
te bezitten van een jong meisje. Maatschappelijk
gesproken is dat niet de meest begeerlijke kwaliteit;
den kunstenaar kan zij ver brengen. En achter al
zijn werk voelt ge een subtielen, peinzenden,
beschouwenden, op het hoogere gerichten geest.
Wat zijn kunst aan volbloedigheid te kort komt,
vergoeden de geestelijke waarden.
N. V. KUNSTZALEN
DE SIRKEL"
Laan van Mecrdervoott 53 D
DEN HAAG TEL. 36518
WERKEN VAN MODERNE MEESTERS
Kunstboeken, Sieraden,
Glaswerk Leerdam Unica
Aardewerk 2»*
Reproducties naar oude meester*