Historisch Archief 1877-1940
18
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 13 AUGUSTUS 1927
No. 2619
i
''?i
Indische
opwellingen
door MELIS STOKE
Uit het kladschrift van Jantje
t:
l
De lugubere club
"p R zijn van die berichten die ons,
schoon ver van Indië, plotseling
?weer in die eigenaardige sfeer kun
nen brengen, die de geesten daar ge
hangen houdt, en die men verliest bij
let eerste frissche briesje dat ons in
de Middellandsche Zee om de ooren
-waait.
Men luistere:
Benige ingezetenen van
lebben een circulaire verspreid waarin
opgewekt wordt tot vorming van een
Vereeniginy van Menschen aan een
tSterfhuis".
Het doel der vereeniging is om
meer decorum of levende versiering
Aan het sombere tooneel eener
begralenis te geven, teneinde de
begrafenisplechtigheid in de oogen van Inlander
en Chinees meer passend en den
Europeaan meer waardig te maken.
Opgewekt wordt om zooveel
mogelyk elke Europeesche begrafenis bij te
?wonen en troost en vertroosting aan
de achtergebleven nabestaanden te
brengen.
De contributie is laag gesteld en
niet meer opvorderbaar over de maand
-waarin men ophoudt lid te zijn."
Volgen de namen van de leden van
liet voorloopig bestuur onder voor
zitterschap van een oud-griffier van
den Landraad.
Ziehier dan een staaltje van den
tragischen strijd tegen de eenzaam
heid in het verre land.
Een soort afspraakje van: komen
jullie nou op mijn begrafenis, dan kom
ik ook op jullie begrafenis, en dan
gaan \ve niet zoo allén. . . . onder de
palmen liggen.
De zielige argumenten van grooter
waardigheid en van den indruk dien
men op Inlander en Chinees wil maken
zijn tot op zekere hoogte excuses voor
den kinderlijken opzet.
De troost en vertroosting van
achterblijvenden (in de meeste gevallen
zullen de gezinnen van overleden leden
-wel gauw op de boot naar Holland
zitten) als vereenigingsdoel is ook al
een humanitair sausje, dat de tragische
substantie maar gedeeltelijk verbergt.
En het ellendigste is nog wel de laag
gestelde" contributie, die dus voor
"niemand een bezwaar kan vormen
tegen het meegaan in den somberen
stoet der vereeniging; de contributie
is bovendien nog in het geval dat men
ophoudt lid te zijn" niet meer
opvorderbaar over die maand (lees:
-van de achtergeblevenen).
Toen ik dit bericht las moest ik
denken aan de Indische kerkhoven,
-waar Hollanders, die nimmer hun eigen
land terug mochten zien, in de
vreemde aarde liggen. ... onder af
dakjes van gegolfd plaatijzer....
Laatste hartelijke zorg van achter
geblevenen die zuchten onder de
lieete zonnestralen. . .. analogie met
liet parasolletje dat de makkers van
een. overleden Inlander boven diens
stoffelijk overschot houden wanneer
let naar de laatste rustplaats ge
dragen wordt.
Wij kunnen ons voorstellen hoe de
vereeniging" zal werken.
Daar zullen aan een sterfhuis, waar
de schelle zonnestralen door déneer
gelaten zonneschermen maar voor een
klein deel geweerd kunnen worden,
drommen van die eigenaardige troos
ters en vertroosters" komen opzetten,
in groenige zwarte kleereii en dikke
zweetdruppels op het voorhoofd, en
doordrenkte zakdoeken eri hand
schoenen in de hand. Ze zullen gaan
met de troostrijke gedachte dat elke
tocht weer een waarborg te meer is,
dat zij zelf niet alleen of met slechts
enkele rijtuigjes achter zich, in de
zwarte koets met de zes
dwergpaardjes zullen rijden.
Ze zullen onbekenden of
halfonbekenden volgen, en zich daardoor
volgelingen koopen voor hun eigen
uittocht.
En zoo koopen ze zich in hun nood
de middelen tot een zelfbedrog dat
zij, wanneer eenmaal het groote uur
komt, heelemaal niet noodig zullen
hebben.
Het is een lugubere club: een club
van collectief zelfbedrog en collectieve
vereenzaming.
* *
*
De bommen op den dansvloer
Zoo sterven wij daar. . . .
En hoe leven wij.. . . ?
Leerzaam is het verhaal van eene
vrouwelijke getuige in de zaak van
de politieke" bommenwerpers op den
dansvloer van de jaarmarkt van
Soerabaya.
Voorgeroepen werd Mej em
ployee bij de firma ....
Getuige danste net toen achter haar
een bom viel.
Zij hoorde een knal en voelde een
slag in den rug, in de lendenstreek.
Later bleek dat zij op zeven plaatsen
gewond was.
Een stukje lood bleek later tusschen
arm en lichaam te zijn gedrongen,
zonder een wond te veroorzaken.
Getuige heeft niet gedacht aan den
bom, zij wist eigenlijk eerst niet dat
zij gewond was. want zij danste door
tot 4 uur 's morgens.
Pas toen zij thuis was gekomen, be
merkte zij de verwondingen.
Getuige vergat en nu zijn wij
weer aan het woord terwijl zij
danste, waar zij was. Zij vergat haar
isolement, haar verlangen en de kwa
len die haar lichaam in de vijandige
hitte te doorstaan had.
Zij danste. En zij stelde van uur tot
uur den terugkeer naar haar huis en
de realiteiten van haar omstandig
heden uit.
En er kon een bom barsten en haar
op zeven plaatsen verwonden, zonder
dat die de betoovering brak.
Omdat zij niet wilde, dat die be
toovering verbroken zou worden. . . .
zelfs niet door een zoo krachtig in
grijpen als dat van dien bom.
Zij wilde vergeten....
De mentaliteit van het Oosten
Wij begrijpen de danseres, en wij
begrijpen de leden van het lugubere
begrafenisclubje. Maar wij zullen het
Oosten nimmer begrijpen.
Want wat te denken van de ver
klaringen die de bommenwerper van
zijn daad gaf. . . . ?
liet verslag meldt: beklant/de
zet uiteen dut men ijeen vernietiyiny run
menschenlevens beoogde, doch slechts
protest wilde aanleekenen tegen de
regeerings-politiek en tegen de toepassing van
Kenners zeggen:
MIJ smaakt allén eea
BROCHES
Cigaret''
de artikelen IGlbls en IZSter derlndisclie
staatsregeling. ..."
De ..aanteekening" van dit blijk
baar staatsrechterlijk protest, kon
voor onze gevoelens op duidelijker en
overtuigender wijze plaats hebben dan
middels een bom op een dansvloer.
Maar dat zal wel aan ons liggen.
Er zullen in de gevoelens van den.
Oosterling wel subtiele nuances zijn,
die het noodzakelijk maken, juist en
speciaal tegen artikelen IGl&i'üen
153-ier op deze wijze protest aan te
teekenen".
* *
*
Maar wij vragen het recht, het
moreele recht, om ons in eene omgeving
waar zóó gedacht en aangeteekend
wordt, een beetje eenzaam te ge
voelen.
En om dan begrafenisclubs te mo
gen oprichten en tot vier uur des
morgens te mogen dansen met zeven
wonden, zonder dat we daarom wor
den uitgelachen in het hoofdschud
dend verstandig moederland.
JUWEELEN, PAARLEN, platina.
goud, zilver enz. wordt tegen reëele
waarde te koop gevraagd door H. L a
mmers, juwelier A. o. 1845 Oudegracht 149,
Utrecht. Expert der Ned. Spoorwegen.
Confldentiëele bediening.