Historisch Archief 1877-1940
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 13 AUGUSTUS 1927
No. 2619
Een Amerikaansche beeldenstormster in
Britsch-Indi
door Mr. H. G. KOSTER
l'
Katherine May o
T N onzen tijd wordt vereerd al wat uit Indi
?komt. Wel te verstaan: uit Voor-Indië,
Britsch-Indië. Indische Wijsbegeerte, Indische
godsdiensten, Indische architectuur, sculptuur en
dichtkunst houden de verbeelding van duizenden
westerlingen geboeid. Zelfs meenen velen onzer,
dat een Indiër als een tweede Christus in ons midden
is opgestaan. Zij luisteren naar zijn woord, ont
vangen en huisvesten dien Indischen Messias als
een vorst. In de fantasie onzer tijdgenooten schijnt
Voor-Indiëeen tooverland, mysterious India",
waar rijzige Mahatma's rondgaan, Meesters van
Wijsheid, toegerust met bovenaardsche krachten;
waar heilige mannen aan de oevers van
stilspiegelende wateren zich verdiepen in Veda's en
TJpanishads; kortom, waar de schoonheid, de
reinheid, de liefde en de rust wonen, waarnaar ons
bedorven en rusteloos westen hijgt als een van
dorst versmachte naar lafenis. Koet Hoemi, Tagore,
Grandhi:' als goddelijke muziek klinken die namen
velen in het oor; een belofte van een nieuw morgen
rood: een,, het daghet in den oosten !" Zietdaar de
poëzie.
* *
*
Nu het proza. Doet eens een vereerder van
dit Indiëeen nuchtere, gewone vraag uit de aard
rijkskunde of uit de geschiedenis. Vraag hem
de namen van de volken, die er wonen, van
de provincies, waarin het grondgebied is verdeeld;
vraag wie Akbar was, wie Warren Hastings. Tien
tegen een, dat hij u het antwoord schuldig
blijft. De vereering van Indiëzooals die bij theo
sofen en Tagore-minnaars tot uiting komt, is
dikwijls slechts de vereering van een fata morgana.,
van een door eigen fantasie geschapen lucht
spiegeling. Daar in die wonderlijke dweepzieke
bovenkamers leeft een ander Indiëdan de echte
tastbare driehoek, die zich uitstrekt tusschen de
Perzische en Bengaalsche golf, van de
Himalayatoppen af tot in den Indischen Oceaan. Over dat
werkelijke Indië, land van stof en zweet, van
cholera, pest, dood, hongersnood en waanzin komt
ons vertellen een dappere Amerikaansche vrouw
Miss Katherine Mayo in haarboekMotter/ndw.l)
Moeder Indië": dat is de naam waarmee de Hindoe
bij voorkeur zijn geboortegrond aanduidt, zooals
de Bus ook spreekt van Moedertje Rusland".
Katherine Mayo heeft Indiëin alle richtingen door
reisd van den Kyberpas tot Kaap Comorin, van
Karachi tot Manipoer. Zij heeft gezien hoe arm
het volk is, hoe onwetend, en hoe ziek, lijdend vooral
aan venerische ziekten. Zij heeft de gasthuizen,
gynaecologische klinieken, crèches bezocht; zij
heeft gezien hoe de kinderen er sterven als muizen;
hoe vuil het volk is, hoe zwak en futloos. Zij heeft
gehoord de volksmenners, die de kwalen óók
kennen en als al-genezend middel uitschreeuwen:
swaradj, swaradj, d.w.z. autonomie, zelfregeering
voor Indië. Zij is gaan denken, studeeren, inter
viewen, statistiek gaan beoefenen. En zij is ge
komen tot de zeer scherp geformuleerde conclusies
'TRANSPORT Mij. HOLLAND"i
'Weesperzijde 94 AMSTERDAMS
|Telefoon 51271 Tel.-Adrcs Transport",
f Verhuizingen, door geheel Europa per meu-!
? belwagen en gesloten spoorwegwagons, j
') binnenlands ook per gesloten autoverhuis- <
| wagens met aanhangwagen. Binnen een
> rayon v. 80 K.M. bespaart men Hotelkosten
> BEWAARPLAATSEN VOOR GEHEELEEN©
)?GEDEELTELIJKE INBOEDELS
die zij heeft neergelegd in haar boek. Deze: wat e
goeds is in Indië, dankt het aan Engeland; swaradj
is een dwaasheid en een misdaad; jammer en lijden
der Voor-Indische bevolking zijn grootendeels het
gevolg zoowel van de toomelooze, perverse zinne
lijkheid der Indiërs als ook van de verderfelijke
dogma's van den Hindoe-godsdienst. De perversie
der Voor-Indiëers is godsdienstig en de godsdienst
is pervers. Dat is de kern van Miss Mavo's boek,
haar sfovj'dboek.
Het ergste sexueele misbruik der Hindoes be
treft volgens Katherine Mayo het kinderhuwelijk.
Het Hindoe-meisje mag reeds de oudste heilige
boeken schrijven het voor de eerste bewijzen
harer puberteit niet ontvangen vóór haar huwelijk.
Zulks behoort in het huwelijk te geschieden.
Daarom trouwt zij op een leeftijd, waarop haar
westersche zusjes de eerste klasse van de lagere
school bezoeken. Menses, welke vóór het huwelijk
zijn ingetreden, beduiden: ongebruikt gelaten
conceptiemogelijkheid. Dit is een zware zonde: een
gelegenheid tot reïncarnatie van een ziel is voorbij
gegaan. Natuurlijk zijn de gevolgen van het
kinderhuwelijk rampzalig. De copulatie is in den regel
violatie. Tallooze jonge schepseltjes bekoopen het
met haar leven. Komen zij de physieke ontredde
ring en den psychischen schok te boven, dan
brengen zij ongelukkige zwakke babies ter wereld,
waarvan 40 % in de eerste week, 00 % in de eerste
maand sterven. De geheele tragiek van het
kinderhuwelijk geeft de auteur weer in de beschrijving
van een kliniek, waar kraamvrouwen zoet gehouden
werden met speelgoed. En met een herinnering aan
het Engelsch kinderversje: early io bed and eurli/
to rise" zet schrijfster boven het hoofdstuk .,eurly
to marry, early to die !" In 1025 maakte de leeftijds
grens voor het kinderhuwelijk een punt van debat
uit in de Legislative Assembly. Uit de verslagen
van dit Indisch parlement citeert schrijfster menige
wreed-cynische uiting van rechtzinnige Hindoes,
die liever de kindervrouwtjes aan vernieling en
dood prijsgeven, dan afstand doen van hun eeuwen
oude vooroordeelen. Katherine Mayo, hoewel een
tegenstandster van Gandhi, geeft hem alle eer, die
hem toekomt; ook hij is een fel bestrijder van het
kinderhuwelijk; het afnemen van zijn populariteit
is voor een groot deel daaraan toe te schrijven.
Des te heviger laakt zij Tagore, die in zoet-bloemige
taal het kinderhuwelijk verheerlijkt. In
aanmerkinggenomen de vele hatelijkheden, die schrijfster aan
het adres der theosofen richt, had zij óók wel even
mogen vermelden, dat de stichtster der Theoso
fische Vereeniging, Mevrouw H. P. Blavatsky, het
kinderhuwelijk steeds heeft afgekeurd en bestreden.
C oionel Olcott vermeldt daaromtrent een merk
waardig geval in Old Diary Léaves.
Van jongsaf is het leven van het Hindoe-kind in
pervers-sexueele banen geleid. De moeder onder
wijst de jongens zoowel als de meisjes zekere voor
het lichaam zoo schadelijke verkeerde gewoonten:
zij meent, dat dit de jongens vroeg tot mannen
maakt. Muurschulderingen in de Hindoe-tempels
(alleen te vergelijken met de waanzinnig-erotische
muurschilderingen in de opgegraven huizen van
Pompei) vergiftigen al vroeg de fantasie der kinde
ren. Op het voorhoofd der meisjes wordt met roode
verf een obscene teekening aangebracht. In het
bizonder bestrijdt Mayo de tempel-prostitutie. Wie
Herodotus gelezen heeft, herinnert zich zijn
mededeelingen omtrent de tempelprositutie te Babel.
(Muzen, boek I 199). Welnu, de tempelprostitutie
bestaat in Voor-Indiënog, al is haar doel en in
richting verschillend van de Babylonische. De
tempeldeernen te Jaggernath (Poori) in Orissa
bijvoorbeeld, waarheen duizenden jaarlijks ter
bedevaart gaan, dienen hoofdzakelijk om den
pelgrims in de bedevaartsdagen ter wille te zijn.
De pelgrims reizen vaak zonder hun echtgenoot^
en aan onthouding denkt een Hindoe nooit, tenzij
hij een sadhoe (heilige) of yogi (asceet) is; doch dit
wordt hij, volgens schrijfster, pas als hij door
liederlijk leven is uitgeput. De ouders brengen de
meisjes zelf naar de tempels om ze daar te doen
opleiden. Eerst hebben die kinderen daar een
prettig leventje; ze worden geoefend in zang on
dans en getooid met de juweelen van den god. Als
KATHERINE MAYO
VAM HELLES
? TABAK ?
IS I-WC/2X1.ITEIT
zij echter haar bekoorlijkheden verliezen, worden
zij ontslagen en trekken er op uit, eerst als straat
deernen en later als bedelaresseri.
Een af zonderlijk hoofdstuk is gewijd aa,n den toe
stand der weduwen. Van oudsher is de toestand
der Hindoe-weduwe berucht. Het verliezen van
den echtgenoot wordt beschouwd als een straf voor
vreeselijke zonden in vorige incarnaties.
Vandaaidat eigenlijk de weduwe tegelijk met het doode
lichaam va.n haar man behoort te worden verbrand.
Van oudsher pleegde dit in Indiëte geschieden. Het
is de befaamde zede der suttee". In 1829 werd het
door de Engelschen verboden; het geschiedde
nogtot diep in de negentiende eeuw clandestien. In onze
koloniën heeft de laatste weduwverbranding (op
Bali) plaats gehad in 1903. Nog komt het voor, dat
Hindoe-weduwen zich vrijwillig met petroleum
overgieten en zich in brand steken. Deels is dit
gehechtheid aan de swMee-traditie, deels vrees
vooide haat en verachting, waarmee de Hindoe
omgeving de weduwe overstelpt. Ook zij komt
vroeg of laat op het breede pad: tweede huwelijk
is ten strengste verboden. Is het reeds voor ieder
duidelijk, dat dergelijke zeden een verslappende»}.,
verziekenden invloed op het ras moeten oefenen,.
die invloed wordt nog verergerd door het kasten
stelsel. Getrouwd mag alleen worden binnen de
Bijzondere Aanbieding
3 kamers
salon
huiskamer
f 1175 en f 1775 slaapkamer
HEEOEnOBACMT 5OO
AM 5 T C Q D A M