De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1927 13 augustus pagina 5

13 augustus 1927 – pagina 5

Dit is een ingescande tekst.

N*. 2619 DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 13 AUGUSTUS 1927 LET OP DE BEKENDE KRUIK kaste of sub-kaste. In de meeste kasten zijn alle leden familie van elkaar: de voortdurende inteelt verhaast de algemeene degeneratie. Beklemmend is Katherine Mayo's schildering van de Hindoe kraamkamer. Een Europeesche of Hindoesche mannelijke arts mag de Hindoe-kraamvrouw in geen geval naderen, nog veel minder behandelen. Maar ook tegen vrouwelijke artsen heeft de orthodoxe Hindoe bezwaar. De aangewezen per soon voor verloskundige diensten is de ,,dhai", de vroedvrouw-toovenaarster (in NederlandschIndiëzouden wij zeggen: ,,de doekoen"). De kraamvrouw wordt in een donker hok geborgen, waar de demonen haar niet kunnen vinden. Dit geschiedt niet slechts in de huizen der armen, neen in de vorstelijke paleizen evenzeer als in de ruime luchtige bungalows van Hindoes, die in Oxford of Cambridge gestudeerd hebben. Speciaal voor het doel meegebrachte lompen, gedrenkt in het geboortevuil van andere babies, dienen als leger voor de kraamvrouw. Nooten, stukjes apenschedel, dotten haar worden in het lichaam der patiënte gebracht. Het donkere hok wordt intusschen gevuld met verstikkenden wierookdamp. Alles magische cere monie. Als de baby wat lang op zich laat wachten, springt de dhai op het lichaam der vrouw en trapt haar dansend op den buik op de manier van een wijnbouwer, die druiven in een persbak treedt. Soms houdt de dhai zich met de handen vast aan de zoldering van het donkere hok en kneedt met haar voetzolen het moederlichaam, waarbij zij de nagels harer beide groote teenen diep in het vleesch drukt. Alles godsdienstige ceremonie! Licht, reinheid, water zijn ritueel -verboden. Koemest en geitenurine zijn het voorgeschreven waschmiddel. Vóór het kind de moederborst ontvangt moet het kind eerst zijn eigen urine drinken ver mengd met suiker. Alles wat schrijfster hier mee deelt is behoorlijk gedocumenteerd: het zijn geen . onthullingen", maar well known facts", die men in de nauwkeurig geciteerde officieele rapporten van den Indischen medischen dienst kan nalezen. De Britsche overheid staat tegenover dit alles machteloos: krachtig ingrijpen zou bloedige on lusten ten gevolge hebben. Trouwens het leidend beginsel van de Britsche koloniale politiek is immer geweest: zoo groot mogelijke vrijheid aan de beheerschte volken, waar het de uitoefening van de traditioneele religie geldt. * * * Vele bladzaden wijdt Katherine Mayo aan kritiek op het kastenstelsel. Buiten de kasten staan 60 millioen paria's: uitgeworpenen, onaanraakbaren, untouchables. De paria is sub-human" hij is verre de mindere van de dieren; hij mag alleen de vuilste en verachtelijkste beroepen bekleeden. Theoretisch wordt de paria door de Engelschen tot de openbare scholen toegelaten. Practisch blijft het paria-kind er buiten: alle andere kinderen zouden wegloopen als het paria kind er binnen kwam. De paria moet den bramaan (lid der hoogste kaste) op den weg ontmoetend, van verre waarschuwen door teekens: de bramaan kan dan ter zijde gaan, opdat de paria hem niet besmette door zijn onreine sakti (etherische uit straling). Sommige paria-stammen mogen niet eens in huizen of hutten wonen: zij moeten zich holen graven of nesten bouwen in boomen. Dit zijn de zoogenaamde ..criminal tribes"; doordat zij geen beroepen mochten uitoefenen zijn ze ver vallen tot allerlei misdaad :straatroof, prostitutie, sluipmoord. Het Leger des Heils heeft in de laatste jaren met succes gewerkt onder de ,,criminal tri bes" en honderden paria's gereclasseerd. De paria's vormen tezamen het vierde deel van de HindoeHet ongeluk met de Gooische Stoomtram Teekening voor de Groene Amsterdammer" door B. van Vlijmen ^ ZOOLANG MEN VREEST DE SCHOONHEID VAN HET BOSCH TE SCHENDEN, BEHOUD IK MIJN U1TKI]KPOST r' bevolking. Is het niet zonneklaar, dat een volk, dat een vierde part van zich zelf buiten de cultuur gemeenschap plaatst, zich het levensbloed aftapt ? Onder de oorzaken, die vooral den nationaleii rijk dom bedreigen noemt Katherine Mayo de vereering van de Heilige Koe. De koeien mogen niet worden afgemaakt, maar zij sterven in grooten getale door voedselgebrek. Het weinige voedsel, dat zij nog noodig hebben om in leven te blijven (en dat dus geheel improductief is) komt het land jaarlijks op 117 millioen pond eterling te staan. De koeien, die niet geweid kunnen worden, zijn in ..bestjeshuizen voor koeien" (zoogenaamde yaitshalu's of pinjrapoles) ondergebracht; het voer dat de dieren daar krijgen is absoluut ontoereikend: zij sleepen in deze huizen een ellendig bestaan voort, totdat zij in algeheele uittering sterven. Onuitputtelijk is de schrijfster in het aanhalen van voorbeelden ten bewijze, dat de Hindoe geen echte dierenvriend is, eerder een verfijnde dierenmartelaar. Wij kunnen die staaltjes van dierenmarteling hier echter niet meedeelen: zij zijn te weerzinwekkend ! Het boek van Katherine Mayo, geschreven in pittig, kleurrijk Amerikaansch, is een geniaal pleidooi vóór het Britsche bewind in Indië, vóór de politiek van de sterke hand, tegen etische richting". TABA SIGAREN *» ~ ZIJN TOCH DE BESTE «~ -* LEEKENSPIEGEL 1) Mother India by Katherine Mayo, Jonathan Cape. London. M. H. to B. Welken we;/ moet men inslaan om het recht te verkrijgen een boek uit een vreemde taal te vertalen en hoe kan men te u-eten komen of een boek nog niet vertaald is? Indien er nog geen 10 jaar verloopen zijn sedert het verschijnen van eenig werk, waardoor het vertalingsrecht vrij is, moet men zich wenden tot den schrijver of tot den uitgever om met dezen een overeenkomst aan te gaan. De Vereeniging ter bevordering van de belangen des Boekhandels te Amsterdam houdt een lijst bij van ter vertaling aangekondigde werken; de Administrateur dier Vereeniging kan u dus inlichten of eenig werk ter vertaling is aangekondigd. VACANTIE IN SCANDINAVI PER K.L.M. NAAR KOPENHAGEN EN M ALMO

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl