Historisch Archief 1877-1940
N*. 2619
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 13 AUGUSTUS 1927
LET OP DE BEKENDE KRUIK
kaste of sub-kaste. In de meeste kasten zijn alle
leden familie van elkaar: de voortdurende inteelt
verhaast de algemeene degeneratie. Beklemmend
is Katherine Mayo's schildering van de Hindoe
kraamkamer. Een Europeesche of Hindoesche
mannelijke arts mag de Hindoe-kraamvrouw in
geen geval naderen, nog veel minder behandelen.
Maar ook tegen vrouwelijke artsen heeft de
orthodoxe Hindoe bezwaar. De aangewezen per
soon voor verloskundige diensten is de ,,dhai",
de vroedvrouw-toovenaarster (in
NederlandschIndiëzouden wij zeggen: ,,de doekoen"). De
kraamvrouw wordt in een donker hok geborgen,
waar de demonen haar niet kunnen vinden. Dit
geschiedt niet slechts in de huizen der armen, neen
in de vorstelijke paleizen evenzeer als in de ruime
luchtige bungalows van Hindoes, die in Oxford of
Cambridge gestudeerd hebben. Speciaal voor het
doel meegebrachte lompen, gedrenkt in het
geboortevuil van andere babies, dienen als leger voor de
kraamvrouw. Nooten, stukjes apenschedel, dotten
haar worden in het lichaam der patiënte gebracht.
Het donkere hok wordt intusschen gevuld met
verstikkenden wierookdamp. Alles magische cere
monie. Als de baby wat lang op zich laat wachten,
springt de dhai op het lichaam der vrouw en trapt
haar dansend op den buik op de manier van een
wijnbouwer, die druiven in een persbak treedt.
Soms houdt de dhai zich met de handen vast aan
de zoldering van het donkere hok en kneedt met
haar voetzolen het moederlichaam, waarbij zij de
nagels harer beide groote teenen diep in het
vleesch drukt. Alles godsdienstige ceremonie!
Licht, reinheid, water zijn ritueel -verboden. Koemest
en geitenurine zijn het voorgeschreven
waschmiddel. Vóór het kind de moederborst ontvangt
moet het kind eerst zijn eigen urine drinken ver
mengd met suiker. Alles wat schrijfster hier mee
deelt is behoorlijk gedocumenteerd: het zijn geen
. onthullingen", maar well known facts", die men
in de nauwkeurig geciteerde officieele rapporten
van den Indischen medischen dienst kan nalezen.
De Britsche overheid staat tegenover dit alles
machteloos: krachtig ingrijpen zou bloedige on
lusten ten gevolge hebben. Trouwens het leidend
beginsel van de Britsche koloniale politiek is
immer geweest: zoo groot mogelijke vrijheid aan
de beheerschte volken, waar het de uitoefening
van de traditioneele religie geldt.
* * *
Vele bladzaden wijdt Katherine Mayo aan
kritiek op het kastenstelsel. Buiten de kasten
staan 60 millioen paria's: uitgeworpenen,
onaanraakbaren, untouchables. De paria is sub-human"
hij is verre de mindere van de dieren; hij mag
alleen de vuilste en verachtelijkste beroepen
bekleeden. Theoretisch wordt de paria door de
Engelschen tot de openbare scholen toegelaten.
Practisch blijft het paria-kind er buiten: alle
andere kinderen zouden wegloopen als het paria
kind er binnen kwam. De paria moet den bramaan
(lid der hoogste kaste) op den weg ontmoetend,
van verre waarschuwen door teekens: de bramaan
kan dan ter zijde gaan, opdat de paria hem niet
besmette door zijn onreine sakti (etherische uit
straling). Sommige paria-stammen mogen niet
eens in huizen of hutten wonen: zij moeten zich
holen graven of nesten bouwen in boomen. Dit
zijn de zoogenaamde ..criminal tribes"; doordat
zij geen beroepen mochten uitoefenen zijn ze ver
vallen tot allerlei misdaad :straatroof, prostitutie,
sluipmoord. Het Leger des Heils heeft in de laatste
jaren met succes gewerkt onder de ,,criminal tri
bes" en honderden paria's gereclasseerd. De paria's
vormen tezamen het vierde deel van de
HindoeHet ongeluk met de Gooische Stoomtram
Teekening voor de Groene Amsterdammer" door B. van Vlijmen
^
ZOOLANG MEN VREEST DE SCHOONHEID VAN HET BOSCH TE SCHENDEN,
BEHOUD IK MIJN U1TKI]KPOST r'
bevolking. Is het niet zonneklaar, dat een volk, dat
een vierde part van zich zelf buiten de cultuur
gemeenschap plaatst, zich het levensbloed aftapt ?
Onder de oorzaken, die vooral den nationaleii rijk
dom bedreigen noemt Katherine Mayo de vereering
van de Heilige Koe. De koeien mogen niet worden
afgemaakt, maar zij sterven in grooten getale door
voedselgebrek. Het weinige voedsel, dat zij nog
noodig hebben om in leven te blijven (en dat dus
geheel improductief is) komt het land jaarlijks op
117 millioen pond eterling te staan. De koeien,
die niet geweid kunnen worden, zijn in
..bestjeshuizen voor koeien" (zoogenaamde yaitshalu's of
pinjrapoles) ondergebracht; het voer dat de dieren
daar krijgen is absoluut ontoereikend: zij sleepen
in deze huizen een ellendig bestaan voort, totdat
zij in algeheele uittering sterven. Onuitputtelijk is
de schrijfster in het aanhalen van voorbeelden ten
bewijze, dat de Hindoe geen echte dierenvriend is,
eerder een verfijnde dierenmartelaar. Wij kunnen
die staaltjes van dierenmarteling hier echter niet
meedeelen: zij zijn te weerzinwekkend ! Het boek
van Katherine Mayo, geschreven in pittig, kleurrijk
Amerikaansch, is een geniaal pleidooi vóór het
Britsche bewind in Indië, vóór de politiek van de
sterke hand, tegen etische richting".
TABA SIGAREN
*» ~ ZIJN TOCH DE BESTE «~ -*
LEEKENSPIEGEL
1) Mother India by Katherine Mayo, Jonathan
Cape. London.
M. H. to B. Welken we;/ moet men inslaan om
het recht te verkrijgen een boek uit een vreemde taal
te vertalen en hoe kan men te u-eten komen of een
boek nog niet vertaald is?
Indien er nog geen 10 jaar verloopen zijn sedert
het verschijnen van eenig werk, waardoor het
vertalingsrecht vrij is, moet men zich wenden tot
den schrijver of tot den uitgever om met dezen
een overeenkomst aan te gaan. De Vereeniging
ter bevordering van de belangen des Boekhandels
te Amsterdam houdt een lijst bij van ter vertaling
aangekondigde werken; de Administrateur dier
Vereeniging kan u dus inlichten of eenig werk
ter vertaling is aangekondigd.
VACANTIE IN SCANDINAVI
PER K.L.M. NAAR
KOPENHAGEN EN M ALMO