Historisch Archief 1877-1940
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 20 AUGUSTUS 1927
11
COMQEDIA
door HENRIK SCHOLTE
i
l*
£
Theater Carré: De Fratellini's
T~\ E vrij algemeene teleurstelling,
die het optreden der Fratellini's
ondanks een krachtige
krantenpropaganda gebracht heeft aan hen, die
deze clowns voor de eerste maal zagen,
kan tal van oorzaken hebben.
Men vergete niet de geweldige han
dicap om hun act te moeten spelen op
een banaal operetten-tooneel tegen een
poffertjeskraam-décor aan, terwijl het
groote clowns-ensemble, dat' publiek
heet, met duurbetaalde fauteuils de
eigenlijke circusruimte vult. Buiten de
piste", het driedimensionale, auto
nome gebied van den clown, zijn zij als
visschen op het droge: men ziel ze
naar lucht happen.
Dan ??en dit kan men hun wel
? eenigszins verwijten hebben zij
Holland waarschijnlijk wat te laag aan
geslagen. Niet alleen dat zij vrijwel
uitsluitend gebruik maken van de
traditioneele clownstaai, het Duitsch,
maar ook hun spel helt dit keer
een beetje naar het vulgaire over. Voor
wie de FratellinTs bezig zag in de
kleine arena van het cirque d'hiver,
onverstaanbaar soms in hun Parij sch
argot maar kostelijk van dwaasheid
n van geest, was dit wel de grootste
teleurstelling. Maar men zal de Fratel
lini's wel niet verteld hebben, dat
Nederland zelf een paar zeer goede
en zeer geestige clowns bezit en dat
wy hier, ook door import verwend,
terecht maximale prestaties eisenen.
Dat daarnaast het publiek de meeste,
en de beste, trucs reeds kende, hetzij
door imitatie, hetzij door toevallige
parallellen, en dat tenslotte de
Fratel? lini's niet meer jong zijn.... daarmee
raakt men bijna aan de tragische zijde
van het circusleven. En al deze eritiek
neemt toch niet weg, dat de Fratellini's
ondanks alles nog een zeer knap
circusnummer blijven. Alberto, de
komische spookvogel, de fantastische
zwerver, kruising van een aap en een
pinguïn, Francesco,de rose-en-witte,
Italiaansche clown, en Paolo, de
kinderjkverwonderde crétin, staan nu een
maal voorgoed als meesterprenten in
het livre d'or der zotheid. En een kleine
scène van Alberto, krom en stupide
ineengegroeidj met zijn mansgroote
tuba, ja dat raakt nog aan de bijna
sancta simplicitas, die den grooten
clown als een allerzonderlingst aureool
kan omgeven.
Paleis voor Volksvlijt:
De Flikflooier".
Het gaat om de stroop, wat mis
schien een o te veel is, al hoeft het
thema voor ten stuk uit en voor de
betere kruienierskringen geen ver
wondering te baren. Overigens geeft
het alles wat men van goede stroop
verwachten mag: het is langdradig en
zoet en meer iets voor kleine kinderen.
Flikflooien is stroop in de pot gooien
zoodra de brij dreigt over te koken en
dan tenslotte de heele zaak maar laten
aanbranden. Volgens dit recept is het
stukje toebereid. Er zitten wel een
paar aardige momenten in, maar na
de'pauze lusten wij deze rijstebrijberg
met geen mogelijkheid meer.
Hulde daarom aan het
keukenpersoneel, dat hieraan nog smaak
pro"beert te geven. In de eerste plaats
Chrispijn, die de onuitstaanbare wee
heid van zijn type zoo tam mogelijk
houdt en ons nog menigmaal deed
meesmuilen. Dan Oor Hermus en Bets
van Berkel als het harrewarrend
ouderenpaar, en zeker ook de ondankbare
partyen, die voor het grondsop moeten
zorgen: Lous Chrispijn en Frits
Bouwmeester als twee dooie pierelala's.
Het was een karwei! j ^ _ __ _
Vereenigd Tooneel: Knecht
van Twee Meesters", door
Carlo Goldoni
De fout van De Herbergierster",
bij hetzelfde gezelschap en onder de
zelfde regie, was haar stijlloosheid: een
bezwaar waarvan Goldoni, half voor
vechter van een natuurlijk, nationaal
blijspel en half toch nog altijd aan
kloppend bij de traditioneele figuren
der commedia dell' arte, trouwens zelf
kespeare-imitatie) het zou moeten
afleggen. Van het stuk zelf is dan ook
geen letter heel gebleven.
Ongetwijfeld staat deze
Venetiaansche comedy of errors een knecht
die zich dubbel verhuurt aan de
travesti-figuur van een meisje, wier
broeder door haar geliefde in een
duel is gedood, en aan den geliefde
zelf, dien zij nagereisd was wel weer
zeer dicht bij de commedia dell'arte.
Teekening voor de Groene Amsterdamnier" door B. van Vlijmen
ALBERT VAN DALSUM
als Yoean Sing in .,het Chineesche Landhuis"
(opgevoerd door het Vereenigd Tooneel)
voor een deel de oorzaak is. En in
den opgewekten, carnavalesken toon
van heldere onschuld is destijds de
charme van het stuk toch zeker niet
geheel verloren gegaan. Het was ech
ter te voorzien, dat bij een eender ge
bleven regie-opvatting een zooveel
zwakker, wijdloopiger en soms ook
plattere Goldoni als de Knecht van
Twee Meesters" (een typische
ShaTruffaldino, de knecht uit Bergamo,
en de namen der bijfiguren wijzen daar
reeds op. Maar in deze opvoering, bij
een vaak geforceerd-ongedwongen ver
taling, scheen er dan ook alleen plaats
voor de clowneske sfeer van Masques
et Bergamasques" en het natuurlijke
karakter der hoofdpersonen, waarbij
een paar fijne en speelbare rollen zijn,
trad hoe langer hoe meer op den
achtergrond.
Nu is gelukkig de Truffaldino van
Kaart een kakelbonte potsenmaker
geworden van het beste allooi. Zie
daar onze Cartellini, drie in n t
Een gevaar van dit spel is zijn uit
bundigheid en zijn gemis aan variatie,.
maar die eet-scène, met
amusanteassistentie van de koks uit Doa
Quichot", en die vrijage waren heer
lijke burlesken opzichzelf, de
laatstevooral ook door het uitmuntend tegen
spel van Hetty Beek als
Snieraldina, die al vroeger, als een soort
Johannes de Dooper der vrouwen
emancipatie, een verdiend open doek
je had gekregen. Lachapelle was daar
naast een bescheiden, maar vaak ver
makelijke Pantalone, Magda
Janssenseen levendige, elegante, zij het wat ge
jaagde travesti-figuur als
BeatriceHaar rol, samen met de zeer sierlijk
gespeelde Clarice van Willy Haak,.
waren echter de voornaamste slacht
offers van de onsamenhangende wijze
van opvoeren. Verder mogen nog
Carpentier Alting en Kommer Kleijn als
twee vlotgespeelde, hoofsche jonge
lieden en Huf en Hunsche als
ondergeschikte buf fa-partijen vermeld
worden.
Een nieuwe factor in het gebrek aart
ensemble vormden de decors van
Valentijn van Uytvanck. Hun pictu
rale waarde, die ongetwijfeld belang
rijk is, durf ik niet te beoordeelen.
Devondst om alle meubelen onnoodig
bij een staand" stuk als dit en
overige requisieten als appliques
opde achterdoeken te schilderen,
wasalleraardigst en de geestigheid om den
herbergwand met de attributen van
een kolossale kruik en gouwenaar te
versieren, kwam ook wel met de primi
tieve blijmoedigheid van Goldoni over
een. Maar het motief voor de poppen
kast", waarvan wij trouwens het grap
pig encadrement eerst bij de ovaties.
aan het slot konden bewonderen, is.
mij duister gebleven. En voor de rest
misten de interieurs veelal de locale
kleur en vooral de tijdssfeer, terwijl de
potsierlijke verhoudingen der em
blemen te modern aandeden en con
trasteerden met het spel eii de
costumeering, die ook onderling weer geen
eenheid vormde. Maar het meest op
vallend waren de laat-XIXe eeuwsche
meubelcontouren, een geschilderde
stoomboot (!) en de familieportretten:
een Beetsiaansche predikant, een
Spaansche maintenée en een
hedendaagsch Fransch militair.
In deze entourage en in deze analy
tische regie stierf Goldoni, maar een.
bandelooze commedia delFarte vierde
er hartjesdag in. Le roi est mort, vive
Ie roi !
Tegenstellingen
De in het vorig nummer geplaatste
moderne armstoel is vervaardigd door
de firma Metz & Co. naar ontwerp
van den architect Penaat. De be
doeling van de plaatsing wij geven
deze verklaring omdat er enkele lezers
zijn die daaraan een andere, ver
keerde uitlegging gaven was: te
laten zien het misbruik en het gebruik.,
die men van een stoel kan maken.
CADILLAC
Het feit, dat de Cadillac dikwijls voor
veel duurder wordt gehouden, dan ze
in werkelijkheid is, pleit wel zeer sterk
voor de hooge plaats.die de CADILLAC
in de algemeene achting inneemt
K. LANDEWEER
UTRECHT AMSTERDAM
Biltstraat 74 ~ Singel 430-432