Historisch Archief 1877-1940
't*
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 20 AUGUSTUS 1927
No. 2620
-,. ?
T KRAMER. INGANG LUNCHEOOM VAN DE BIJENKORF'
' ' TE AMSTERDAM
ONTVANGSTHAL VAN KONING AMENOPHIS III VOOR
DEN TEMPEL TE LUKSOR
Twee Indische romans
door Mr. H. G. KOSTER
A AN de verhalen der groote romantici kon men
^^ gelooven. Zoo lang ge nog gebogen zat over
Les) Misérables of Notre Dame de Paris, geloofdet
ge aan Jean Valjean of aan Quasimodo. Zeker,
later ging ge toch weer twijfelen; maar terwijl
ge las, verlamde de geniale schrijver uw kritischen
zin door de magische werking van zijn machtig
talent. De christen-socialist Daan van der Zee is
ook romanticus: een echte en ouderwetsche. Maar
aan zijn roman De Levende Berg \) gelooft niemand.
Welk een talent zou er trouwens noodig zijn, om
zulk een enorm quantum onwaarschijnlijkheid als
waarheid te suggereeren! De Levende Berg is de
geschiedenis van Ben Lavier, een proletariërskind
mei zwerversneigingen. Ben Lavier gaat, na eerst
stroopertje en typograaf geweest te zijn, de wereld
in als hofmeester op een boot van de
Rotterdamsche IJoyd. Hij wordt reeds op de eerste reis ont
slagen, omdat hij met een aardig Engelsch
passagiertje geflirt en met den purser" gevochten heeft.
Ben r^jke jonge Engelschman, die op het
passagiertje verliefd was, heeft hem bovendien
beleedigd; hij heeft den armen hofmeester op pijnlijke
?wijze het tusschen beiden bestaand klasseverschil
tot bewustzijn gebracht. Ben Lavier besluit zich
vroeg of laat te wreken. Na vele wederwaardighe
den wordt hij in Indiëtijdens den wereldoorlog
spoedig millionair. Hij boort nu door allerlei
finantieele machinaties het handelshuis van den
rijken Engelschman in den grond en brengt dezen
tot den bedelstaf. Hij huwt met het aardige
passagiertje, dat hem sinds zijn hofmeesterschap niet
meer, gezien heeft, maar hem trouw is gebleven.
Door roekelooze beursspeculaties weet hij zich
op te werken tot een wereld-geldmagnaat. Maar
opeens gaat hij het goud verachten. Zijn
proletariërsbloed begint te spreken en hij besluit zijn
millioenen aan te wenden ten bate van de socia
listische arbeidersbeweging. Hij reist met zijn vrouw
de heele wereld rotnd en steunt tallooze stakingen,.
die de schrijver, alle nauwkeurig maf; jajir eQ
datum erbij opsomt. Hij komt pok;in Holland en
schenkt aan het KotterHanteèhei blad Voorwaarts
i 50000. Wij yernemen hoe hejji kamerlid A. B.
Kleerekooper ' dit in de koffiezaal der Tweede
Kamer aan de partij genooten vertelt en hoe de
heele S.D.A.P. er van overstuur raakt. Niet zoodra
heeft onze held een minderwaardige finantieele
manoeuvre uitgehaald, of er volgt weer een
strooiavond voor behoeftige vakvereeuigingen. In de
S.D.A.P. noemt men hem de geheimzinnige
Italiaan." Ben Lavier is een litteraire reïncarnatie
van Julius Barmatt. Slechts verloopt Ben's levens
geschiedenis minder tragisch. Want Ben doet zijn
geheele bedrijf ten slotte over aan een andere
firma, betert zijn leven om, rentenierend, verder
uitsluitend voor het proletariaat te gaan leven,
bijgestaan door zijn lief vrouwtje. En als onze
proletarische millionair van zijn vrouw verneemt,
dat zij een klein proletarisch millionairtje verwacht,
doet hij zich zelf de belofte, dat hij het wicht zal
opvoeden tot den dienst der strijdende arbeiders.
Het verhaal heet De Levende Berg, omdat de millio
nair een visioen gehad heeft op een Preangerberg,
den Boeraiigrang. Daar heeft hij in den geest het
gansche wereldproletariaat gezien en hoe het ver
trapt werd door enkele kapitalisten, waaronder ook
hij zelf was. Dit visioen bekeert hem tot liet
socialisme: Paulus op den weg naar Damascus.
Men mag op goede gronden aannemen, dat Julius
Barmatt nimmer zulke visioenen gehad heeft.
Dit boek is een krankzinnig-makende rolprent,
waarvan de explicatie gegeven wordt in een taal,
die alle hinderlijke eigenschappen n van het
socialistisch brochure-jargon n van het bombas
tisch kansel-nederlandsch in zich vereenigt. Waar
lijk deze Levende Berg is een Bloksberg, welks
christen-socialistische heksensabbath den lezers een
nachtmerrie op het lijf jaagt !
Van geheel anderen aard is de roman van Mr.
Willem Coops: Tropengloed 2). Dat is óók al de
geschiedenis van een jongmensch, dat het binnen
enkele jaren in Indiëtot millionair brengt. Mr.
Willem van der Meer (neen, dit is geen drukfout,
want zóó heet de hoofdpersoon) komt als pas
gepromoveerd jurist naar de Oost op zoek naar
een geschikt advocatenkantoor, waarin hij als
junior kan worden opgenomen. Hij beleeft allerlei
avonturen, die ieder ander vrijgezel in de Oost
'eveneens kan beleven. Natuurlijk heeft hij ook
een aardig Japansch huishoudstertje. Het pikante
van het geval is, dat hij dit schepseltje ten geschen
ke krijgt van een Chineeschen cliënt. ... in plaats
van honorarium. Ten slotte trouwt Mr. Willem
van der Meer, maar wordt nog vóór zijn huwelijk
tot de theosofie bekeerd. Hij doet nu erg veel aan
occultisme en beoefent, meer dan een goed theosoof
betaamt, het spiritisme. Ten slotte maakt hij een
soort occultistische huwelijksreis naar Europa;
want eerst bestudeeren de jonggehuwden de fakir
kunsten op Ceylon; te Bombay zijn zij de gast
van een Hindoe-wijze, een Mahatma; vóór hun
vertrek uit Bombay houden ze nog een séance,
tijdens welke een goedgezinde geest hun eenige
bladzijden astrale wederwaardigheden ten beste
geeft. Als Marseille in het zicht komt, valt het
scherm en het spel is uit. Dit verhaal van Mr.
Coops is evenals zijn onlangs verschenen Leidsch
Studentenleven in het laatst der vorige eeuw eigenlijk
niets anders dan een zeer dunne draad, waaraan
als kralen aaneengeregen zijn: anecdoten, leuke
zetten, grappige situaties, wonderlijke avonturen.
Of om een ander beeld te gebruiken: het verhaal
zelf is een mager denneboompje, dat door middel
van kaarsjes, sterren en tierlantijntjes is opgesierd
tot een blinkenden kerstboom. Tropengloed ver
toont in dit opzicht ook groote gelijkenis met
Hans Martin's Malle Gevallen, het bij onze
hedendaagsche scholieren zoo populaire handboek.
Zelfs in détails is die gelijkenis treffend. Beider
held is hetzelfde vlotte type jongmensch, verzot
op het plagen van oudere lieden; .in beide boeken
is het buitenechtelijk verhoudinkje in denzelfden
toon behandeld; in beide worden de Indo's als
halve idioten voorgesteld; beider omslag is ver
sierd met het portret van de maitresse des helden.
Maar er is n scherp verschil: in Tropengloed is een
stuk theosofische ideologie verwerkt; Malle Gevallen
blijft in den frivolen toon. is daardoor harmonischer
en in zijn soort beter. Want theosofische bespie
gelingen te midden van grappen en grollen maken
den indruk van kerkorgelmuziek in een danshuis en
omgekeerd verwekken de grappen en grollen gede
biteerd tijdens de theosofische catechisatie het
effect van een jazz-band op een zendingsfeest.
l) De Levende Berg door Daan van der Zee. -Em.
Querido's Uitgeversmaatschappij, 1927, Amsterdam.
2) Tropengloed, van der Meer's Indische erva
ringen door Mr. Willem Coops. W. L. en J. Bnisse's
Uitgeversmaatschappij Rotterdam, 1927. Ut
OOKTFRED:JUOESKE
ZANDBLAD - SIGAREN 8 en10 cis.