De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1927 20 augustus pagina 13

20 augustus 1927 – pagina 13

Dit is een ingescande tekst.

DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 20 AUGUSTUS 1927 13 WELEER EN NOU door en met teekeningen van CORNELIS VETH Ik bouw u iets, volkomen naar uw wensch, Want het gemak, niet waar, dat dient den mensch ? We hebben nog niet van den stijl gewaagd.. .. Greco-Romaansch wordt altijd veel gevraagd; Natuurlijk houd ik me, terwijl ik bome. Zeer aanbevolen voor het oordeel van Mevrouw, De architect U wilt een huis. Goed, 'k wil den gevel bouwen, Hoewel 'k me met de rest niet op kan houen. 't Wordt enkel dak o/ ook 'misschien met geen. Een pittoresk spel van beton en steen; Het is voor mij een zoeken naar het Schoone. U moet maar zien, hoe u erin kunt wonen. HET AABDSCHE PARADIJS Toegepaste kunst door OTTO VAN TUSSENBROEK Aardewerk-Tuinen Men kent de Japansche dwerg-boompjes en «mniatuurtuinen. Zij zullen voorzeker aan de ?uitvinding der salonparken in het klein, omgeven door muren, poorten, trappen en terrassen niet Tteemd geweest zijn zooals een drietal Fransche ^kunstenaars deze vervaardigt, vergetend dat wat in Japan subliem is, in Europa lichtelijk belachelijk schijnt Beeds heeft men in welhaast alle bloemenwinkels bakken van aardewerk gezien, op min of meer ge slaagde manier gevuld en gegarneerd met allerhande vetplantjes, mossen en steentjes. Ongetwij feld heeft dit voorbeeld de kunstnijveren bezield die thans, met een geduld en eene toewijding, eene betere zaak waardig, hunne zoogenaamde: jardins de céramiqxie" vervaardigen, welke bij de met aardsche goederen rijkelijk gezegenden grof opgeld doen. De pottenbakker Artigas (vroeger als leeraar aan een bekende kunstschool te Barcelona werkzaam), de tuinarchiteet Nicolas M. Rubio en de schilder Raoul Dufy (bekend om zijne knappe ontwerpen van gedrukte stoffen) elkander, in Spanje op reis zijnde, ontmoetend, hebben zich verbonden tot een driemanschap waarvan eerstgenoemde het in hooge oven-temperatuur gebakken aardewerk samenstel vervaardigt, Bxibio de plant-vulh'ng en het tuin-plan en laatstgenoemde de wand- en overi ge beschildering verzorgt. Zij scheppen in dit werk een haast kinderlijk ge noegen en het is dan ook misschien het best deze d ngen als spel te beschouwen waarbij erkend dient t c worden dat bepaalde onderdeelen onmiskenbaar getuigen van een meesterschap in de beheersching der stof. Het is alles kunst in het kleine maar de nabootsing van de natuur in maquette-vorm kan, zooals b.v. in de architectuur, reden van bestaan hebben om den indruk weer te geven hoe op ware grootte een gebouw zich zal voordoen, terwijl zij hier als kamer-versiering volkomen haar doel voor bij streeft en aldus nutteloos kan heeten. Daarmede wil echter volstrekt niet gezegd worden dat zij in hare overbodigheid niet tot een voldragen kunst werk werd opgevoerd. Wat Dufy er al niet aan te pas brengt, zooals in den Tuin en het Aardsche Paradijs: de schepping van man en vrouw; den boom der kennis van het goede en kwade; Adam en Eva uit het Paradijs verdreven, het toont zijn fantasie en talent, maar men blijft zich afvragen of er voor hem geen ware wanden in ruimer verhoudingen te sieren zijn; of er voor Bubio geen werkelijke tuin- en parkterrei nen ter verfraaiing braak liggen en voor Artigas ten slotte geen grooter en belangrijker arbeid te doen valt als pottenbakker, dan wat ik zou willen noemen: het speelgoed der snobs, wier altijd d caDE TUIN dente voorkeur steeds schijnt te moeten blijven uit gaan naar het salonachtige en de nabootsing van het voor hen zoo heerlijke net-echte !" Bijzondere Aanbieding f 1175 en f 1775 3 kamers salon huiskamer slaapkamer "EECEnöCACn.T5C AM5TCODAM tl AAW)

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl