Historisch Archief 1877-1940
6
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 20 AUGUSTUS 1927
No. 2620
B1JKOMST1GHEDEN
door ANNIE SALOMONS
'
#
CCLXXXII
'T* OEN ik uit het verre land was
komen terugvaren, zonder iets
te vermoeden, van wat in het vader
land de wereld der lezende dames en
heeren in beroering bracht, was n
van de eerste vragen, die mij door een
literatuur-lievend man werd gesteld:
Hebt u het nieuwe boek van Alie
Smeding al gelezen?" En op mijn
lichtelijk beschaamd antwoord, dat
ik" door m'n verblijf in de tropen wat
achter was .geraakt, verklaarde hij
resoluut: Ik vind het walgelijk; een
walgelijk boek en dat dat dan
nog door een jonge vrouw is geschre
ven !" En daar ik den spreker als
iemand met zeer ruime opvattingen
kende, die waarschijnllijk veel uitin
gen hl zijn appreciatie zou opnemen,
waar ik me al lang afgekeerd zou
hebben, besloot ik, dat ik dit boek
dus niet behoefde te lezen. Want
waarom zou een mensch zich plagen
iaet lectuur, waarvan, hij vooruit
?weet, dat ze hem niet zal liggen,
terwijl hij toch al altijd tijd te kort
komt, om kennis te nemen van de
vele publicaties, die hem genot zouden
kunnen geven....
Tot zoover was er niets
verwonderlijks aan het geval. In een vrij land
leven menschen met uiteenloopende
levensopvattingen. Een kunstenaar
legt in zijn werk van zijn levens
houding getuigenis af, omdat hij er
zich met zijn heele persoonlijkheid in
xdtspreekt. Met zulk een belijdenis
zou hij andersgeaarden,
anders-denkenden, anders-overtuigden kunnen
kwetsen; daarom is het natuurlijk,
als die zich van het lezen van een
dergelijk boek onthouden, of dat ze,
? als ze den geest ervan niet kenden,
het terzyde leggen, zoodra ze bemer
ken, dat ze in gezelschap zijn geraakt,
dat hun tegenstaat. Maar nu in de
laatste vijftig jaar er over ieder de
aandacht trekkend boek veel meer
pagina's worden volgeschreven, dan
het boek zelf bevat, zal zoo'n on
wetend er-in-loopen wel buitengewoon
zelden voorkomen.
Maar nu is het eigenaardige met
het boek van Alie Smeding, dat ik er,
in den korten tijd, dat ik me weer
tusschen lezend Nederland mag be
wegen, telkens over aangesproken ben,
of ik het nog niet kende; dat ik het
toch noodzakelijk lezen moest; dat ik
er iets over moest schrijven zelfs. ...
en dan daarna kwam telkens weer de
glorieuse meedeeling, dat ze het zoo'n
afschuwelijk, zoo'n verwerpelijk, zoo'n
schandelijk boek vonden.
Ik* aabet eerlijk verklaren, dat ik die
gedragslijn niet begrijp. En als ik
nu dan wezenlijk over het nieuwe
boék-van Alie Smeding" ga schrijven,
EETKAMER
NAAR ONTWERP W. P E NAAT.
? BESTAANDE UIT ?
DRESSOIR.TAFEL.
THBETAFEL.45TOELEN
2ARM5TOELEN
?.473.
UITGEVOERD IN PRIMA
EIKENHOUT EN IN ELKE
GEWENSCHTE HOUTKLEUR
AFBEELDINGEN FRANCO
IMSTER'
i METZGC2
terwijl ik het nog altijd niet gelezen
heb en het ook niet zal lezen, dan is
het niet, omdat ik nogeens de waarheid
van den paradox uit onzen studenten
tijd wil demonstreeren, dat men
altijd het beste schrijft over het boek,
dat men niet gelezen heeft. Maar het
is vooral om me rekenschap te geven
van deze vraag: als al die menschen,
die van hun vrienden en bekenden,
van de critici en de recensenten gehoord
hadden, dat, hoe men ook over de
kunstwaarde moge oordeelen, Alie
Smeding's nieuwe roman een aan
vechtbaar" boek is, toch juist hiernaar
grepen, en dit wilden lezen, en dan
daarna zich te buiten gingen in
krasse veroordeel ingen ervan wat
zoekt dan de groote men", voor wie
de auteurs schrijven en bij wier gunst
ze moeten bestaan, in een roman?
En het peinzen over deze questie
heeft me somber gemaakt. Waarom
lezen menschen eerst met gretigheid,
wat ze later met denzelfden wellust
hekelen ? Vanwaar die drang zich te
ergeren; dat zoeken van het
aanstootelijke en dan de ,,on"heilige
verontwaardiging erna?
Ik herinner me, dat ik, toen ik pas
in de twintig was, eens op een cursus
van de Volksuniversiteit verklaarde,
dat ik over een bepaald boek niet zou
spreken, want dat ik het na eenige
bladzijden had neergelegd, omdat het
me tegenstond. Een jong dogmaticus
uit mijn auditorium schreef me toen
een briefje, waarin hij mijn houding
veroordeelde, omdat een meisje zonder
verantwoordelijkheid wel mocht lezen,
wat haar beviel en opzij leggen, wat
haar kwetste, maar dat ik als critica
en als docente verplicht was, goed en
slecht te lezen n te bespreken, het
goede prijzende, het slechte lakende....
En omdat ik in dien tijd gauw ge
loofde, dat een ander gelijk had, heb
ik het toen ook eens op die manier
geprobeerd. Maar ik ben toch weer
tot mijn eigen opvatting van m'n
lectuur en van m'n werk teruggekeerd.
Kiezen we ook niet onder de menschen
alleen hen tot onze kameraden, met
wie we innerlijk contact kunnen
krijgen? Laten we de andere niet
gaan, omdat er toch geen geestelijke
winst te behalen zou zijn? Natuurlijk
moeten er recensenten zijn, die alles
lezen; die het verkeerde, in welken
zin dan ook, kunnen signaleeren;
maar die zijn er al, en te over. ...
Waarom mogen er dan ook niet
enkelen bestaan, die lezen, wat ze
mooi vinden, en die alleen schrijven
en spreken, over wat ze lief hebben
en bewonderen? Een mensch groeit
met z'n bewonderingen; hij trekt
zich omhoog, aan wat hij begrijpend
liefheeft. Maar het afbreken, het
hoonend op de kaak stellen maakt
licht hard en bitter; en men moet al
een zeer bescheiden aanleg hebben,
wil men door het rechtertje spelen
over zijn minderen (en helaas soms:
over zijn meerderen) niet eigengereid
en ingebeeld worden. Een criticus mag
toch ook weieens aan zich zelf, aan
zijn eigen karakter denken;. ... maar
waarom denken dan al die eerst
begeerige, en later zoo hoogmoedig
afkeerige lezers van Alie Smeding zoo
weinig aan het hunne? Zij hebben
niet eens den plicht van voorlichting",
van op-de-hoogte-van-hun-tijd te zijn.
Hoe kan men alle plezieren tegelijk
verlangen: eerst de piquanterie van
een roman, waarin buitengewoon
openhartig over sensaties wordt ge
sproken, waarover men gemeenlijk
zwijgt; en dan de deugdzame
zelfHOTEL GROOT-BADHUIS", ZANDVOORT.
Kamers met
volledig pension
vanaf f8.50
PHOENIX-MEUBELEN"
Voor WONING en KANTOOR zijn GOED, GOED
KOOP en worden onder GARANTIE geleverd <^> <*>
BEHANGEN - STOFFEEREN - BEDDENMAKERIJ
Magazijn Damrak 76 Tel. 48489 <*> =*> «*> c*> <^> <*>
Fabriek-Toonkamers Warmoesstraat 141 Tel. 42689
UW INTENtUG LEEFT
JAREN MET U MEDE
LMT HEI DOOP Dtl
l
VEBZOIKEN
STEUNZOLEN(a^oRHOi
HET OPSTAAN D EN BUITEN R AH O
HERSTELT D f/ PLATVOET \\
.A.MESSING. ^X
O.Z.VOOR8URGWAL 334.
%HET BINNEN6ASTHUIS/
OVERHEMDEN
NAAR MAAT
FR. SINEMUS
20 Lcfebchestraat 22 - Amsterdam
BOUUTINHET
nTiriGEn VERSTREKT DE DIRECTIE
TELEFIMT.MS2603
Casino Noordwijk, Restaurant Saur
lederen dag
DINER- en
SOUPER
CONCERT
met het
Roemeensche
Orkest
Cornelius
Codolban
lederen dag
T H E E- en
SOIREE
DANSANT
met de Original
Jazz Band
The Berkeley's
LUX-DE CAMERA"
Hebt U interesse voor fotografeeren?
Zoo ja, leest dan het gecombineerde fototijdschrift
LUX^DE CAMERA"
VRAAGT GRATIS PROEFNUMMER,
Administratie Warmoesstraat 147/151 - Amsterdam.
verheerlijking, die in de verontwaar
diging erna tot uiting komt. We
zouden waarachtig geneigd zijn uit
te roepen: wie zoo'n boek voor z'n
plezier leest, moet het dan maar mooi
vinden ook. Hij heeft tenminste het
recht er met een preutsch mondje
schande van te spreken, volkomen
verspeeld. Het bijbelwoord, dat in
speciale kringen van ons land populair
is: Onderzoekt alle dingen en be
houdt het goede", sloeg zeker nooit
op prikkelende romans, waaruit men
juist het slechte" pleegt te ont
houden; en ik gevoel meer respect
voor een eerlijk artiest en iemand, die
in levensopvatting en waardebepaling
diametraal mijn antipode is, zooals
Alip Smeding, dan voor menschen,
die eerst het zoet vei-bodene snoepten
en dan erna een grooten mond op
zetten, dat het bedorven smaakte.