Historisch Archief 1877-1940
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 27 AUGUSTUS 1927
No. 2621
Het raadsel van Hollywood
* De figuur van Charles Spencer Chaplin heeft reeds
heel wat pennen in beweging gebracht. Kunste
naars, critici, psychologen alles cirkelt in
' .Voortdurende nieuwsgierigheid om den kiemen
Oost-Londenaar en het publiek wordt niet moede
Al die beschouwingen, analysen en studies te lezen??
ook al wordt het er misschien niet veel wijzer door.
"Want het feit zelf, dat men over Chaplin niet
uitjjeschreven raakt, bewijst, dat geen enkele karak
teristiek als volkomen juist en bevredigend kan
?worden beschouwd. Iedereen interpreteert het
phenomeen met de slobberbroek en het bol-hoedje,
?op zijn wijze en het moge een troost wezen voor de
^verschillende essayisten, dat niets minder licht over
Charles Chaplin verspreidt, dan hetgeen hij over
zichzelf zegt.
Intusschen zoekt men onwillekeurig naar de oor
zaak van deze universeele belangstelling, die soms
, t»t nieuwsgierigheid wordt opgedreven. Het kan
's mans artistieke beteekenis niet wezen men
interesseert zich voor de persoon van een groot
kunstenaar in den regel eerst na zijn dood. Even
min geeft Chaplin's privéleven aanleiding tot zulk
«en overmatige interesse hij leeft kalmpjes en
stilletjes voor zich heen en zelfs het bekende
huwelijks-schandaaltje is in Filmlaiid" niets
onge?woons. Hoe komt het dan dat het oog der wereld
' en speciaal van de intellectueele wereld
nu reeds bijna vijftien jaar, in nverflauwde span
ning op het Chaplin-verschijnsel gericht blijft ?
Omdat hij naar ik vast geloof voor onzen
nerveuzen, zoekenden tijd het Mysterie is en wel het
?Boeiendste van al: het onbewuste mysterie! Want
aan dit merkwaardige genie, dat de volken der
«arde heeft ontwapend en aan zich weten te onder
werpen, als nog geen veroveraar vóór hem is
let bijzondere, dat het... . eigenlijk heelemaal niet
bijzonder is ! Alles, wat den kunstenaar interes
sant" maakt, is aan dit kleine, stille manneke vol
komen vreemd. Hij is noch indrukwekkend schoon
noch imposant leelijk. Hij is niet buitengewoon
braaf en niet slechter, dan wij allemaal op onzen
tijd zijn.... hij is zelfs niet ziekelijk of pervers, het
minste toch, waardoor een groot man, die zich
respecteert, zich kan onderscheiden. Hij is maar een
nee! gewoon circus-clowntje, dat ijverig zijn best
doet grappige, goed-verkoopbare stukjes te maken.
Dat hij, al werkende, door een vreemde hartstocht
bezeten wordt door een beslistheid en een hard
nekkigheid, die eigenlijk heelemaal niet bij zijn
.timide persoonlijkheid passen, vindt hij zelf wed
ik heel gewoon: de natuurlijke overgave van
iemand, die met lust en ijver zijn werk doet. Eerst
van ons, critici en snuffelaars, heeft hij vernomen,
dat dit nu de mentaliteit van den scheppenden
- kunstenaar" is. Ik ben er van overtuigd, dat hij
ons maar toe laat praten zonder er, diep-in, een
steek van te begrijpen of er een oogenblik aan te
/gelooven. Den dag, waaro-p hij het begrijpt en er
aan gelooft, is hij vrees ik als kunstenaar ver
loren.
Wij naderen dit wonderlijke ventje met honderd
vragen op de lippen, om te bemerken, wanneer wij
doof zijn klare, heldere oogen in zijn simpele, on
gecompliceerde ziel kijken ??dat er eigenlijk niets
ie vragen valt. En wij retireeren eenigszins ver
legen, met wat rubbish over zijn hoedje en zijn
Schoenen maar nauwelijks hebben wij de deur
achter ons toegetrokken, of onze hoe- en
waarómnatuur wordt weer opnieuw verontrust door
de?zelfde raadselen, die wij niet kunnen doorgronden,
omdat het geen raadselen zijn. Immers, het grootste
': mysterie blijft voor onze eeuwig speurende eeuwig
achterdochtige oogen, het mysterie van den een
voud en der ongekunsteldheid. Zoo pijnigen wij onze
hersens voortdurend met de vraag: Wat is Chaplin?
-?Wie is Chaplin? En wij komen, na veel gerede
neer en na eindelooze uitpluizerij tot de conclusie
dat Chaplin Chaplin is !
Hetgeen alles saamgenomen, het verstandigste is,
wat wij doen kunnen.
Dékleine bibliotheek, die er zoo langzamerhand
over Ohaplin. is verschenen, werd dezer dagen ver
meerderd, met een studie van Hollandschen oor
sprong : de heer Constant van Wessem, op zijn beurt
door het raadsel van Hollywood aangetrokken,
heeft zich neergezet en zijn overpeinzingen te boek
gesteld l). Het mag na hetgeen voorafging als
een verdienste aangemerkt worden, dat hij de zaak
niet al te psychologisch aanpakte en het
gevalChaplin vrij concreet behandelt. De meer abstracte
divagaties, die in zijn boekje voorkomen, zijn groo
tendeels ontleend aan diepzinnige verhandelingen
van buitenlandsche schrijvers en er zijn ontstellende
voorbeelden van analyseer- en theoretiseer-manie
bij. Zoo het citaat van Jean Prévost (ik ken het
werk overigens niet) waarin deze omtrent Charlie's
masker zegt, dat hij er de aandoeningen op
mimeert zonder eenig spel der gelaatsspieren, alleen
door een niet verstarde evenwichtigheid, door een
lichtelijk verplaatsen der weeke partijen van het
gelaat: oogen, wangen, lippen" en zelfs twee duide
lijke formaties der uitdrukkingslijnen vaststelt: de
ene in de breedte gaand, van het midden van het
voorhoofd langs de oogbeenderen naar de kin, de
andere, kleiner, van de neus, langs,de hoeken van
den mond naar de kin, verlengd door de holten
en groeven van de wangen". Zie een dusdanig
kerven in de meest spontane, naive en bekoorlijke
kunst, die het witte doek aan te wijzen heeft, is
bijna griezelig.
Gelukkig bevat het boekje, naast dergelijke ana
tomische colleges, ook karakteristieken van Chap
lin, die leven door een scherpe observatie en frappan
te reproductie. Zoo zegt de auteur van Charlie's
jasje: ,,. . . .het jacquetje is te nauw, met te korte
mouwen en zit hem om het lijf alsof het tegelijk
zijn overjas is en hij het er koud in heeft".
Voortreffelijk is ook de volgende karakteristiek:
. .. .een onzinnig contrast met de
onbewogenheid van het gezicht ontstaat dan dopr de plotse
linge explosie van beweging in de geheele figuur als
deze met de ledematen als een levend seinenstelsel
aan zichzelf begint te telegrafeeren: Gevaar !"
En bliksemsnel met een wapperende wijde broek
en belachelijk kleine handen springt de figuur in
een holder-de-bolder ijver zich op een vlucht toe
leggend, pijlsnel de hoek van een straat om. Daar
entegen als de moeilijkheden niet meer te ontwijken
zijn beveelt de figuur aan zichzelf kalm te blijven,
zich niet door woede bloot te geven, de hand waar
dig afwerend of vermanend kalmeerend tusschen
zichzelf en zijn belager te houden, totdat hij het
zwakke punt in de situatie ontdekt heeft en er
bliksemsnel gebruik van maakt. . . ."
Behalve dat het nuttig en vermakelijk is voor
den lezer, de Chaplin-figuur door dergelijke goed
geobserveerde en aardig weergegeven fragmenten,
voor zijn geest te zien herleven blijkt eruit, dat
de auteur zijn onderwerp aandachtig heeft bekeken
en grondig bestudeerd. Wat ook de conclusies van
het boek mogen zijn of men het er mee eens is,
of niet in ieder geval heeft men het aangename
gevoel met eerlijk werk te doen te hebben en niet
met een litterair experiment. Ik ken moet u
weten menschen, die alleen maar Goldrush"
zijn gaan zien, zooals ze naar een kalf met vijf
pooten zouden kijken en die niettemin vellen vol
kunnen schrijven over Charlie Chaplin, het
Dingan-sich". Als de molen eenmaal aan het malen is,
halen ze er Freud en de wereld-revolutie bij en de
arme kleine Chaplin blijkt niets meer dan het
onbeteekenende voorwendsel te zijn voor een meneer,
die zichzelf gaarne hoort. De film begint de ri
gueur" te worden bij het intellect en het is wel
een van de somberste schaduwzijden van dit overi
gens verheugend verschijnsel, dat alles, wat het
maagdelijk papier belaagt, nu met alle geweld wil
publiceeren: Wat ik, over de film denk !" God
beware de arme rolprent het rampzalige
Stem"experiment ligt nog versch in het geheugen. ... ik
DIT
MERK
IS EEN WAARBORG VOOR ONOVER
TROFFEN REPRODUCTIE EN
ONGEËVENAARDE AFWERKING.
N.V. DUTCH GRAMOPHONE COMPANY.
AMBT6RD. VEERKADE 22» OEN HAA»
voor mij praat nog liever met een bioscoop-portier,
die weet er in ieder geval iets van !
De heer van Wessem heeft niet alleen de films
van Chaplin bestudeerd, ook zijn kennis van de
Chaplin-litteratuur is zeer uitgebreid misschien
wat te uitgebreid, in zooverre het boekje voor een
niet-onaanzienlijk deel uit citaten bestaat.
Intusschen is dit nadeel betrekkelijk, want het
geeft in ieder geval een kijk op de diverse meenin
gen. Wat de auteur zelf over zijn sujet zegt, is
veelzins het lezen waard. Zoo b.v. het hoofdstuk:
Is Chaplin een clown?" een der beste deelen
waarin hij met de inderdaad wat vage en onjuiste
opvatting, als zou Chaplin een clown in de gewone
circus-beteekenis zijn op afdoende wijze breekt.
Ook het chapiter Chaplin's kleeding", dat door
deze materie, feitelijk Charlie's beeldend vermogen
raakt is interessant en met het dwaze gezeur, dat
Chaplin het costuum van anderen (in casu: Little
Titch) zou hebben geïmiteerd wordt grondig af
gerekend. Zoo Little Titch deze (Chaplin's) hoed
al mocht hebben gedragen, niemand draagt Little
Titch's hoed zóó als Chaplin" besluit de auteur.
Met belangstelling leest men ook, wat Chaplin
over zich zelf zegt al zullen misschien velen met
mij van meening zijn, dat niets minder betrouwbaar
is, dan deze auto-biografie en zelf-analyse. Immers
ons gezond verstand en een onafwijsbaar in
stinct, weigeren van den kleinen, grillig-spontanen
charmeur, zwaarwichtigheden te aanvaarden als:
Ik ben geen clown ! Mijn clowneskheid heeft een
innerlijke beteekenis. Ik zou liefst mij zelf als mi
misch satyrist willen beschouwen "
enzoovoort, enzoovoort. Kom, kom apekool ! Men
proeft er den interviewendon journalist uit....
zeker niet den heer-lijken improvisator, die zelfs
geen scenario schrijft !"
Een ander hoofdstuk behandelt Charlie's com
plete oeuvre, van zijn Keystone-comedy's tot en
met Het circus" een overzicht, dat bij een
heropvoering der Chaplin-films (zooals dit jaar in
Parijs is geschied) goede diensten kan bewijzen.
Tot slot volgt, volledigheidshalve, een overzicht
van Charlie's privéleven, waaraan de liefhebbers
hun hart kunnen ophalen: zelfs de korte idylle met
Pola Negri ontbreekt niet !
Alles saamgenomen een boekje, dat vele lezers
zal trekken en dit door zijn ernstigen en
belangwekkenden ondergrond ongetwijfeld verdient.
1) ,.Charlie Chaplin" door Constant van Wessem.
Uitg. Mij. De Gulden Ster", Amsterdam.
VERZOEKE ALLE STUKKEN VOOR DE REDACTIE
IN TE ZENDEN AAN HET SECRETARIAAT VAN DE
GROENE AMSTERDAMMER" KEIZERS
GRACHT 333, AMSTERDAM.
Hier is de Kachel!!!
een vulkachel,
U kent toch het nieuwe systeem
CENTRALE VERWARMING.
Zoo niet, vraagt nog heden onze brochure:
IN DEN WINTER DE ZOMER IN UW HUIS
HERINGA & WUTHRICH, HAARLEM. Tel. 11966
Voor den. Haag: C. OLDENBURO Jr., RHswljk. Tel. Den Haag 18970
Voor 't Gooi: W. SE1BERT, Oranjelaan 3 A, Bussum. Tel. 1515.