Historisch Archief 1877-1940
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 27 AUGUSTUS 1927
Vóór Vrouwent
w ,
Het doel der geslachten
door W. F. WIJNAENDTS FRANCKEN?DYSERINCK
EN zjj voorzichtig: niet ongestraft eischt
men het off er van een diepe zielsbehoefte; de
natuur is onweerstaanbaar; indien, men er niet in
slaagt de beide tendenzen, die we hebben vastge
steld, ten volle te ontwikkelen zonder dat ze met
?elkaar in strijd komen, dan zal men twee soorten
Trouwen scheppen, die twee soorten monsters
?zullen zijn: de onafhankelijker! die, om aan het
sociale leven deel te nemen, van het moederschap
?zullen afstand doen en zij die men uitsluitend aan
«de voortplanting zal offeren".
Aldus tegen het slot van z'n hoogst
merkwaar?dig, zij het niet licht verteerbaar werkje 1) Jean
Paul, de jonge fransche feminist, 'n Boek van 222
. pagina's, net van de pers (?eet ouvrage a t
?achevéd'imprimer Ie 22 Juin 1927, sur les presses
«ie l'imp. Raulot et Cie., aldus lezen we met pijn
lijke nauwkeurigheid op de laatste bladzijde!)
«n dat blijk geeft dat de schrijver met de grootste
nauwgezetheid alle wetenschappelijke en heel wat
Jindere litteratuur van bestrijders en voorvechters
van het feminisme onder de knie heeft.
Toen ik die passage las, stond met pijnlijke fel
heid m'n eigen primitieve oplossing van de kwesties
me voor den geest uit den tijd toen ik nog in the
sweet teen s" was en toen ik aanvankelijk ook geen
andere oplossing zag, al voelde ik onmiddellijk
?al het monstrueuse" er van. Wie zelf een lieve
moeder bezat, die naast eindelooze huiselijke
toe?wjjding, tot in hoogen ouderdom dorsten bleef naar
mér kennis, dieper sociaal aanvoelen, die begrijpt
intuïtief ook in de nog bijna kinderjaren dat er toch
?een anderen uitweg gevonden moet worden, dan die
«lat de volgende generaties alleen domme onzelf
standige moeders zouden hebben met daarnaast
een massa intelligente werkbijen of (en) zeer hoog
staande hetaeren.
Toch is het goed dat het, op den tweesprong
-waarop we juist ook in Nederland nog steeds schij
nen terug te komen, en gezien den koppigen tegen
stand tegen den arbeid der gehuwde vrouw in de
ihoogere en geestelijke beroepen, nog eens in alle
scherpheid door 'n man is gezegd.
Even hebben we 'de mentaliteit van een Bellamy
.hooren doorklinken, als hij wijst op het an und für
sich verkeerde, dat voor zoo tal van mannen de
vakarbeid weinig anders dan een harde noodzake
lijkheid, een ploeteren beteekent, en dat slechts in
?enkele beroepen, zooals dat van den industrieel,
?den koopman, den geneesheer, den hoogleeraar,
«len advocaat en magistraat de man gewoonlijk
-voldoende voedsel voor zijn activiteit vindt, dat
ievéns met z'n smaak en aanleg overeenkomt.
Daarom kunnen zoovelen niet begrijpen dat
^beroepsarbeid het individu omhoog brengt. Als
«de echtgenoot zich verplicht ziet het brood voor
a'n gezin te verdienen" aldus redeneert men
is hy dankbaar, dat, in veel gevallen, de vrouw
zich daarover het hoofd niet behoeft te breken en de
.gelegenheid heeft zich belangeloos aan verschillend
-werk te wijden".
De'fout van deze opvatting schuilt hierin, dat
.men zich het economisch leven niet anders kan
voorstellen, dan zooals het ten huidige dage geor
ganiseerd is, waardoor het aan de geestelijke- en
zielsbehoeften van het individu niet voldoet.
Daarom kan, binnen het kader van de tegenwoordi
ge maatschappij, het feminisme zich nimmer geheel
verwezenlijken. Maar desniettegenstaande is de
waarde van den beroepsarbeid zoo groot, dat het
-een noodzakelijkheid is geworden voor de ontwikke
ling van het innerlijk leven la conscience" zegt
de auteur van de vrouw. En wie zich het
ingezonden stuk ia de Nederlander herinnert, nu al
weer enkele jaren geleden, waardoor de Christ.
.historische figuur van Mr. dr. Franken- van Driel
in het licht van het openbare leven trad, die be
grijpt beter nog dan Jean Pain en veel beter dan
ik zelf het onder woorden zou kunnen brengen, wat
.het voor het geweten der ontvoogde, ook der
getoovige ontvoogdej vrouw beteekent afstand te
moeten doen van Tfat, met haar heele wezen is samen
gesmolten en haar mede tot mensen'' hielp vormen.
Zeker, ook onlangs werd het door de liberale
economiste ^p, van;Dorp in deVrijheid" nog eens
?nadrukkelijk erkend, dat er niets ellendigere bestaat
dan de ontneming en verkorting van het recht om
te arbeiden. Het is in principe wel het ergste wat
men een mensch aan kan doen, zoowel uit een
ideëel als uit een materieel, economisch oogpunt:
arbeid toch is het grootste geluk voor den mensch,
de grond van zijn bestaan, en tevens het eenige
middel, waardoor hij in zijn behoeften kan voor
zien. Ontnomen en verkort mag dit recht dus slechts
worden in gevallen van gebiedende noodzakelijk
heid, daar waar men recht heeft aan te nemen, dat
arbeidere hun eigen belangen niet voldoende kun
nen inzien, en hun eigen leven en dat van hun na
komelingschap in de waagschaal stellen". Helaas
meent de schrijfster ook dat dit laatste nu juist in
zekere gevallen en binnen zekere grenzen van vrou
wen geldt, op bijzondere gronden die alleen voor
vrouwen gelden, (dus haar mogelijk of feitelijk
moederschap of physiologische functie) en. ... wil
zij dus zoo noodig" aan de vrouw wel. . .. ge
weld aandoen.
Gelukkig dat er steeds meer jongeren ook in
andere landen zich doen hooren, naast haar, die door
bittere levenservaring de economische werkelijk
heid leerden zien en die met hand en tand voor het
recht der gehuwde vrouw op arbeid zullen blijven
vechten. Juist omdat ik zelf ingeslapen door
't finantieel betrekkelijk onbezorgd bestaan in
vroeger jaren de sentimenteele fout begaan heb,
van in deze tegen het orthodoxe" feminisme een
tijdlang stelling te nemen, meen ik de denkfout
der bezittenden" over dit punt, maar al te scherp
te kunnen doorzien. Trouwens zelfs 'n Bellamy be
ging de fout in z'n Jaar Tweeduizend de vrouwen zoo
ongeveer haar weeldebestaantje te laten behouden !
Anders, nu veertig jaar later, de jonge Fransche
geleerde. Si la femme doit devenir une puissance,
il faut qu'elle fasse partie de l'organisme générateur
au plus haut degréde la puissance d'un peuple;
son avenir serait irrémédiablement compromis, si
elle ne pouvait prétendre qu'exceptionnellement a
ce qui constitue Ie fondement de la vie sociale:
l'activitéproductrice".
Voor wie niet eenigszins economisch geschoold is,
moge hier om misverstand te voorkomen, aan
worden toegevoegd, dat ook het geestelijk werk
en het vervullen van alle ambten, waaraan behoefte
bestaat, tot de voortbrenging" gerekend wordt.
Het is dan ook, meen ik, iets meer dan toeval,
dat juist op het oogenblik naast de eigenlijke vrou
wenbeweging, die door zoo bewonderenswaardig
en eindeloos-opofferend belangeloos" werk tot
stand kwam en in stand kon worden gehouden,
in tal van landen de behoefte is gebleken dat de
beroepsvrouwen elkaar de hand reiken.
Om tot het duel der geslachten" terug te keeren.
Opzettelijk vertaal ik den titel niet, met het bij
ons meer voor de hand liggende: ssksestrijd.
Juist omdat dat woord een zekere kleur heeft ge
kregen. Want wat de schrijver geeft, zijn zuiver
sociologische, historische beschouwingen en men
moet door heel wat vermoeiend oeverriet waden,
met energie heel wat zware, klissende waterplanten
doorworstelend, een lang bed van vermoeiend kroos
dóórzwemmen, eer je in het klare, zonnige water
van de conclusies bent gekomen en je je dankbaar
en rustig door het toekomstzonnetje beschenen,
kunt laten drijven.
Maar dat is de schuld van den schrijver geenszins.
Want al die je geestelijke zwemlust eenigszins
hinderende flora, danken we aan zijn voorgangers
van Plato af die immers geen erger straf wist dan
de slechten te dreigen met een reïncarnatie als
vrouw en 'n derde incarnatie als dier via het
oude Egypte 2), Griekenland, 't Romeinsche rijk,
met Abstecher naar de Tonga-eilanden, Cuba, de
Bosjesmannen en de Irokeezen, tot de werken van
Lange, Niebuhr, Mommsen, Thirwall, Grote,
Hearne, Montesquieu, Bachofen, Engels, de
Varigny, Ploss, BousselS), Proudhon, Le Dantec 4),
Geddes et Thomson, Fouillée, Dürkheim,Laboulaye,
Cunow, Grosse en Starcke toe, om van de ons allen
bekende theorieën, van voor- en tegenstanders,
die men ook bij ons herhaaldelijk geciteerd vindt:
als daar zijn Jean Finot, Karl Pearson en Havelock
Ellis of Lombroso, Nietzsche, Alphonse Karr, Max
Nordau of Ie Bon nog maar te zwijgen.
Kleeding van de maand
(Teekening voor de Groene Amsterdammer"
door Hermine IJzerdraat)
Najaarstoilet geheel gehouden in zwart-wit
Brasmus en Agrippa de Nettesheim komen we
tegen, zoo goed als Westermarck en Jane Misme
en zeker nog een paar dozijn anderen.
Maar de kijk, dien Pain op al die beweringen
heeft, is in ieder geval 'n origineele en verrukkelijk
zijn de blz. 46?77, waarin hij al de contradictoire
oordeelvellingen over de vrouw aan. elkaar toetst en
er op wijst dat of er biologisch of psychologisch
nu a of a als vrouwelijke eigenschap werd vast
gesteld, de daaruit getrokken conclusie onver
anderlijk toch luidde: minderwaardig !
Daartegenover stelt de auteur dat noch het
moederschap als zoodanig, noch de gebondenheid
aan het huis en de kinderen, noch de
uiteenloopendheid van de natuur van man en vrouw tot
de maatschappelijke ongelijkheid leidden. In tegen
stelling met Dürkheim acht hij de minderwaardig
heid van de positie der vrouw een verschijnsel dat
onafhankelijk van de maatschappelijke omstandig
heden is. Daarentegen hecht hij alle waarde aan de
onderlinge sexueele verhouding der geslachten. Op
zeer talentvolle wijze beziet hij dan de hypothesen
over het buiten-de-eigen-stam huwen, de religieuse
afkeer lang vóór het christendom na te wijzen
van den sexueelen omgang.
Wij kunnen, gezien de beschikbare plaatsruimte
den auteur verder niet volgen; wij meenen trou
wens in het bovenstaande voldoende gegeven te
hebben, om diegenen die zich voor feministische
theorieën interesseeren aan te sporen om zelf het
boekje door te werken en de daarin ontwikkelde
denkbeelden aan eigen opvatting te toetsen.
1) Le duel des sexes, causes et origines Paris
Edition Badot.
2) Révillout deel IIL van l'Ancienne Egypte;
la femme dans l'antiquitégyptienne en Paturet: la
condition juridiqwe de la femme dans l'ancienne
Egypte, werken die ik bij ons nimmer hoorde noemen.
3) Système physique el moral de la femme, eind
XVfile eeuw.
4) Traite de biologie.
DRINK WEINIG MELK
maar goede melk, van betrouwbaar
GEZOND VEE.
HOFSTEDE OUD-BUSSEM.
KERKSTRAAT 67 TELEFOON 37344