Historisch Archief 1877-1940
12
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 3 SEPTEMBER 1927
No. 2622
COMOEDIA
door HENRIK SCHOLTE
Wat het tooneelseizoen 1927/1928 ons brengt
Herdenkingsfeest A. J. C.: De Sol'
daten" door A. van Collem
'C' EN onzalig oogenblik heef t den heer vanCollem
op de gedachte gebracht om zijn Slagveld",dat
«en der aangrijpendste verzen uit onze moderne
letterkunde is, te vervolgen en uit te werken" tot
?een langgerekt declamatorium, dat bijna nergens
boven de hoogte van een pacifistische brochure in
?dialoogvorm uitgekomen is. De hierin tot vizioen
gemaakte opstanding der gedoode soldaten heeft
niets meer gemeen met de verheven triestheid van
Tiet oorspronkelijke en in zichzelf besloten vers,
waarvan tenslotte weer een paar prachtige strophen
-als coda herhaald worden.
Op een volkomen duister slagveld men had
?de goudpaarse nacht" wel bar Egyptisch opgevat!
werd het inleidend gedicht door Louis Vervoorn
gedeclameerd: sonoor bel canto", maar helaas
?zonder dat overgegeven en mateloos mededoogen,
?dat voor dit, met bijna vrouwelijke gevoelsele
menten uitgeschreven gedicht een eerste
ver«iachte is.
Ook daarna bleef het tooneel zoo donker, dat wij
^elfs de schaduwen niet onderscheiden konden.
En al mag nu Goethe zeggen dat de muziek het
mooiste klinkt als men de uitvoerenden niet kan
wen, het was er dan soms muziek naar ! Men ving
- van weerszijden wat half verstaanbaar dialect op,
"voorts de extatische maar niet ver genoeg dragende
«tem van Lucas Wensing in het midden, het mas
sieve geluid van Co Balfoort een tage daarboven
boven en als ik althans het zoekprentje juist
opgelost heb het vrij neutrale orgaan van Ben
Oroeneveld (tevens regisseur) ter rechterzijde.
Maar wat tenslotte den heer Sternheim bezield
heeft om zich met zijn ergerlijke stemgebreken,
"waar niets tegenover staat, opnieuw op van Collem
"te werpen, is mij een raadsel gebleven. Het
spreekioor der A.J.C, was topografisch niet te
determijieeren.
Zoo werd dit een allereerst naar text, maar dan
ook naar regie en declamatie behoorlijk mislukt
experiment, waarvoor wij van Groeneveld en van
<le A.J.C, revanche eischen.
Nap de la Mar in Stieglitz
Het komt een zoo voor impressies gevoeligen
speler als Nap de Ia Mar ten goede wanneer men
liem meer dan eenmaal in dezelfde rol kan zien.
Ik herinner mij Stieglitz" van zijn jubileum, een
paar jaar geleden, in een door nervositeit geschade
opvoering en een trouwens veel minder sterke
bezetting. Ik ben blij die te kunnen vergelijken
met thans, nu ik blijkbaar een grandioozen avond
trof. Deze Stieglitz is geweldig ! In deze rol ligt
.alles wat Nap de la Mar kan: zijn charge, zijn
vir"tuooze overgangen, maar vooral de ontroerende
menschelijkheid in dezen Jood, een der weinige
;goed en groot gespeelde Joden, die ons tooneel in
het geheel te zien krijgt.
Er steekt in dezen uitbundigen gevoelsmensch,
?die in averechtsche vadertrots de carrière van zijn
?zoon dreigt te bederven en op wiens
overgevoeligheden men zoo onwetend fel reageert, zooveel
prachtige en oprechte tragiek, dat men er avond
na avond naar zou kunnen kijken zonder er genoeg
van te krijgen. Juist de burleske charge van de
eerste acte, dan de knappe overgangen naar het
dramatisch gevechtsterrein tusschen vader en
zoon in de tweede, en het andersom doorbreken
van zijn met onschuldige springstof geladene
motionaliteit in de laatste acte, maken deze rol zoo over
tuigend. Dat opkomen en veelvuldiger worden van
een driftige schuwheid in zijn zijdelings opglurende
oogen, dat stil worden in zijn goedbedoelde dom
heden en drukdoenerij kweekt een sterk meeleven,
dat ook na de pauze nog naar een hoogtepunt voert.
Hier dat uit doldriftige, huilzieke gekwetstheid
langzamerhand vol loopen van
verzoeningsgezindheid, die toch zooveel moeite heeft om door te
breken, dat is in zijn allerbesten vorm: (/root
tooneel.
Wat er dan nog aan ongemotiveerde sentimen
taliteit in dit overigens lang niet onverdienstelijke
stuk aanwezig was heeft Nap met zijn
vol-menschelijk spel aan stukken gespeeld. En hij had ditmaal
het geluk, in bescheiden afmetingen een juist
tegenspel te vinden, dat zijn rol ten goede
kwam.
\\7 U hebben de verschillende Hollandsche
tooneelgezelschappen een opgave gevraagd
van hetgeen zij in het seizoen 1927?1928 ten
tooneele brengen. Deze gegevens volgen hier
onder, met daarnevens de namen van actrices
en acteurs, die aan die gezelschappen zijn ver
bonden.
Vereenigd Tooneel (Directie Eduard
Verkade en Dirk Verbeek)
Er wordt begonnen met Maeterliiick's Blauwe
Vogel als grondstuk te exploiteeren. Het V.T. opent
'5 September met Mevrouw W arren's bedrijf. De
voorstellingen, door Tilla Durieux en haar gezel
schap van dezen Shaw gegeven, werd voor den
heer Verkade aanleiding om het werk nog eens weer
grondig door te lezen en die studie heeft hem geleerd
dat dat stuk allerminst verouderd is. Mevrouw
Chrispijn?Mulder zal mevrouw Warren spelen,
Nel Stants is Vivie, Eerens speelt den dominee,
Frits van Dijk den jongen Gardrier, Verkade speelt
Crofts.
Verder L'Aiglon met FJse Mauhs als den hertog
van Keichstadt, Verkade als Metternich. Van
Galsworthy zal Verbeek Escape regisseeren en er
de hoofdrol in spelen; van den Bussischen volks
commissaris Loenatsjarsky, De bevrijde Don
Quichot, waarin Verkade den titelrol speelt. Dan
wacht het publiek nog een Berrini ea een Marchand.
Van het luchtige genre: Der Fuasballkönig, een
soort Kribbebijter en van Savoir ia iigurante de la
Oaité. Van eigen bodem brengt het V.T. onder
andere een stuk van A. den Hertog, Stille kracht
geheeten. En wellicht zal het in de Kerst- of
Faaschvacantie de Amsterdamsche jeugd vergasten
op een oorspronkelijk sprookje.
Belangrijk is zeker nog te vermelden, dat in den
loop van het aanstaande speelseizoen Albert van
Dalsum zal worden belast met de regie van twee
literaire matinees die, n door keuze van stuk n
door aankleeding meer experiment zijn dan eigen
lijk bij een officieel gezelschap usance is.
Samenstelling van het gezelschap:
Dames: Hetty Beek, Vera Bondam, Mies
Elout, Marie Faassen, Willy Haak, Sara Heyblom,
Mieke Hildesheim, Minny ten Hove, Gusta
Chrispijn Mulder, Nel Knoop, Louise Kooiman, Else
Mauhs, Polly Obdam, Betsy Ranucci-Beckman,
Nel Stants, Dora Wallant.
H e e r e n: J. Carpeutier Alting, J. C. Boogaard,
Phil. la Chappelle, Albert van Dalsum, Frits van
Dijk, Henri Eerens, Dom. de Gruyter, Paul Huf,
Willem Hunsche, Joh. Kaart Jr., Kommer Kleyri,
Jan Lamers, Cees Laseur, Hans van Meer-ten,
G. Pilger, Dirk Verbeek, Eduard Verkade, Lucas
Wensing.
Het Centraal-Tooneel (Directie Cor
Ruys en Louis de Bree)
Het Centraal Tooneel begint te Amsterdam zij n
seizoen in het Centraal Theater op l October a.s.
O.m. zal het voor het voetlicht brengen:
Par Ie bout du nez" blijspel n.h. Fransch van
Raoul Praxy. Felix" van Henri Bernstein.
Mademoiselle Hou nat van Claude Anet. Mon
sieur Brotonneau" De Flers en de Caillavet.
..Der Strom" Max Halbe. D-irnentrayiidie"
Wilhelm Braun. Tu in'epouseras ! Louis
Verneuil. Hoera !. . . . Een jongen" Arnold en Bacli.
,.Au premier de ces messieurs\" vanMoézy?Con.
Twee weken Papa Johan W. Broedelet. Maiiine
Jean Jacques Bernard. Thuiskotnst Jean
Jacques Bernard. Potash en Perlemoer van
Charles Klein, in de bewerking van A. Keyding.
Samenstelling van het Gezelschap:
Dames: Anriie de Bree, Kitty Kluppell,
Tilly Lus, Marie van Westerhoven.
H e e r e n: Frits Bouwmeester, Louis de Bree,
Pierre Myin, Anton Ruys, Cor Ruys en Bram
Thomas.
(Met enkele artisten worden nog besprekingen
gevoerd).
Vereenigd Rotterdamsch-Hofstadtooneel
(Directeur Cor van der Lugt Melsert)
Nieuw repertoire:
Rivièra, door Frans Molnar. Désiré, door Sacha
Guitry. Ein Besserer Herr, door Walter
Hasenclever. Het Heksenproces door Mr. C. P. v. Rossem.
Wie ben ik? door Joh. W. Broedelet. Poudre de
Riz, door Jo v. Ammers-Kuller. De Professor zonder
Pruik, door Herman Poort. Paulus unterden J uden,
door Frans Werfel. Die Letzte Geliebte, door Ossip
Dymov. Om de Menschen, door Marcellus Emants.
Het Graf van den Onbekenden Soldaat, door Paul
Raynal. Die Gelbe Rose. door Paul Kornfeld. Op
de proef, door Fred. Lonsdale.
Samenstelling van het gezelschap:
Dames: M. Bouwens, Annie Brugman, Joekie
Broedelet, Fie Carelsen, Henny Förster, Rie
Gilhyus, Dora Haus, Mien Landheer-Tels, Annie
v. d. Lugt Melsert?v. Ees, Henny van Merle,
Gertie van Raalte, Eline Pisuisse, Kitty Posthumus,
Juliette Roos, Carla de Raet, Corry Roozendaal,
Wilh. Schwab-Welman, Jo van Walraven.
Heeren: Pierre Balledux, Piet Bron, C.
Dommelshuizen, Jan van Ees, Jan Grefe, Louis
van Gasteren, Charles Gillhuys, Louis Gimberg',
B. G roenier Jr., Willem Huysmans, Joh. Haus,
Bob van lersel, Jan v. d. Linden, Jos. Liesting,
Cor van der Lugt Melsert, Cor v. d. Lugt Melsert
MAzn., Louis Makkay, Ru Mulder, Eduard Palmers
P. Rienks Jr., Anton Roemer, Jacques Reule,
Herman Schwab, Fred. Sterneberg,, Joh. Steen
bergen Jr.
Het Amsterdamsen Tooneel" (Directeu
ren) Louis de Vries, Herman Kloppers en
Willem van Korlaar Jr.)
gaat spelen: De Koopman van Venetiëvan
Shakespeare; Maya, van Gantillon; Der Garten
Eden, van Bernauer en Oesterreicher; Der Patriot,
van Alfred Neumann; Joseph Catani, van Jhr.
A. W. G. van Riemsdijk; De Violiers, van Willem
Schürmann; Schakels, van Herman Heyermans,
en verder een aantal reprises.
Samenstelling van het Gezelschap:
Dames: Caroline van Dommelen, Annie
Follender, Marie Gilhuys, Math. Kiehl, Nelly Oost
hout, Mies Versteegh en Ida Wasserman.
Heeren: Karel Baars, Louis Chrispijn, Joris
Diels, Coen Hissink, Willem van der Hoog, Herman
Kloppers, Folkert Kramer, Charles Specht, II. K.
Teune, Louis de Vries en Ph. de Vries.
Rika-Hopper theater (Directeur Jacques van
Hoven)
Het openingsstuk zal zijn: ,.Het leven Grijpt"
vatt Knut Hamsuir.
Daarna voert het op Le Violons d'Automno",
van E. Surgutcheff.
Verder ,,Das Wunder um Beatiïce" van
Hellniuth Unger in de vertaling van Mevrouw J os.
Simons?Mees. ..Maman" van JoséGermain en
Paul Moncousin, ..Diana e la Tuda" van
Piraiidello. The Queen was in the Parlour" van Nocl
Coward, Out of the Kitchen", Marïgold" van
L. Allen Ilarker en T. R. Pryor.
Het R. H. theater is in onderhandeling omtrent
stukken van Maeterlinck, Tolstoï, Zola, Vautel.
Shakespeare enz.
Samenstelling van het Gezelschap:
D a m e s: Theo v. d. Bel, JuliaCuypers,Mientje
Gosschalk, Rika Hopper, Enitrra Morel, Willy
Hutman, Dogi Kugani, Rie Snoek-Bayer.
Heeren: Rob. Geraerds, Adolf Hamburger,
Jac. van Hoven, Nico de Jong, Is. Monnikendam,
Jacques, Snoek, Willem v. d. Veer, Louis Vervoorn,
Theo van Vliet, Charles de Vos, M. van Warmelo.
(Bij het afdrukken hadden wij nog geen ant
woord ontvangen van het Nieuwe Neder-landsch
Tooneel en van het gezelschap, dat onder directie
van Nap de la Mar Circus Carrégaat bespelen).
DIT
MERK
IS EEN WAARBORG VOOR ONOVER
TROFFEN REPRODUCTIE EN
ONGEËVENAARDE AFWERKING.
N.V. DUTCH GRAMOPHONE COMPANY.
AMSTERD. VEERKADE 22A DEN HAAO