Historisch Archief 1877-1940
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN o Str I LMBtK
P,
Voor Vrouwen:
Handgeknoopte
tapijten
door ELIS. M. ROGGE
Moderne vrouwen en moderne vraagstukken
door EMMY J. BELINFANTE
I~\ E gezusters De Saedeleer exposeeren weder
een collectie handgeknoopte tapijten, thans
in De Sirkel" te 's-Gravenhage. Sinds de groote
tentoonstelling van dit knoopwerk in den
Kotter?damschen Kunstkring eenige jaren geleden, zien wij
telkens nu hier dan daar in ons land die Belgische
tapijten tentoongesteld. Drie jonge vrouwen,
dochters van den schilder Valerius De Saedeleer,
hebben in de omgeving van Etichove een
handweefindustrie van het knoopen dezer tapijten
gesticht en naar blijkt, heeft deze onderneming
volkomen recht van bestaan. Sierkunstenaars als:
Zadkine, Jules Boulez, Van Huffel en Paul
.Hassaerts wijden hun beste krachten aan de orna
mentiek der doeken en ook de gezusters De Saede
leer bewijzen, dat zij met de weefkunst zoowel
patroonteekening als uitvoering ten volle ver
trouwd zijn.
Een zeventiental tapijten zijn in De Sirkel ge
xposeerd, 't Zijn vloer- en wandkleeden van een
tamelijk los, grof knoopweefsel. Daardoor is de
ornamentiek van zeer krachtige werking, de lijnen
spreken zuiver en sterk en het kleurgehalte komt
in de vlakvullingen helder tot zijn recht. Ook wor
den door deze eenigszins losse werkwijze bereikt:
minder wolverbruik en minder arbeid, beide groote
factoren voor de prijsberekening van den verkoop.
De doeken, alle zonder onderscheid, hebben
?een. moderne ornamentiek, wij staan tegenover
?de jonge kunst die zich niet bindt aan traditie,
maar frisch en spontaan naar voren treedt. Aan dat
gedurfde wordt soms te veel het doel geofferd.
Het tapijt dat onzen wand of vloer siert, is nu een
maal geen schüderdoek waarop men een studie
schetst als op de Fluisteringen" van Zadkine,
het stelt geducht zijn eischen die in de allereerste
plaats bepaald worden door de kleuren.
En nu is het wel eigenaardig dat de beste tapijten
.als gebruiksvoorwerpen zeker zijn die, welke de
gezusters De Saedeleer zelve ontwierpen. Hoe sober
«n zonnig doet het tintelend geel in het wanddoek
Eden" van Lieve De Saedeleer, hoe innig gevoelig
?en sappig is de kleurenmengeling van het kleedje
Ster" van haar zuster Elise. Van haar is ook de
"wandlap met de vogels, die in voornamen eenvoud
van gedempte kleuren gehouden, wel is waar naar
-de antieken teruggaat, doch nimmer zijn beko
ring verliest, omdat hij zoo streng ten eerlijk tot
ons spreekt.
Een vloertapijt met zeer goede kwaliteiten is ook
het kleed Grilles" van Hassaerts, wellicht wat
somber in zijn grijze, roodbruine en zwarte tinten.
.Frisscher en blijder van composite is Arabesques"
van Boulez, doch de zware buitenrand, niet
?opgenomen in de compositie van het geheel,
werkt storend. Beter begrepen is in dit op
zicht een kleed, waar, in het grijze middenvak
«en onsymmetrische kleurendans van Egyptische
diervormen is geknoopt, een ornamentiek, wier
klank wij terugvinden in het rustige weloverwogen
wandkleed Labor" van Hassaerts met de silhou
etten van bok, schaap en mensch.
De kleeden met hun meer of min opdringerige
kleurvakken: Parterre" en Arborescences" stre
ven hun doel verre voorbij. Doch de eigenlijke
waarde van dergelijke vloerkleeden ingesteld op
?de kleurwerking is nu eenmaal niet hangend te
bepalen, doch slechts ter plaatse waar het tapijt
.gebruikt moet worden.
Hoe het zij, de doeken uit Etichove passen bij de
moderne binnenarchitectuur. Ze zijn met hun
persoonlijk karakter producten van onzen tijd en
aullen hun weg wel vinden, maar slechts als zij de
voornaamheid in kleur en ornamentiek weten te
.behouden en hooger op te voeren.
gJIIIHIIIIIllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll
l J. B, BENNER & ZOON i
l PIANOHANDEL ^^^ i
= DEN HAAG 97 NOORDEINDE =
XVIII. Dubbele moraal
r\ E strijd tegen de dubbele moraal", tegen de
zedelijkheidsopvatting, die bij den man alles
vergaf of vergoelijkte en de vrouw voor de geringste
dwaling veroordeelde en uit de samenleving bande,
deze strijd, waarvoor een Josephine Butler de
baanbreekster is geweest, heeft wellicht het meest
bijgedragen tot de samenwerking der vrouwen
voor vrouwenbelangen, tot de georganiseerde
vrouwenbeweging. Tegenwoordig schijnt de dubbele
moraal te hebben afgedaan, schijnt het de vrouw
geoorloofd zich uit te leven" als de man, schijnt
het jonge meisje even cynisch in haar opvattingen
over liefde en huwelijk als haar broers en vrienden.
Tegenwoordig schijnt de strijd voor een meer
humane opvatting omtrent de ongehuwde moeder,
voor afschaffing van de reglementeering der
prostitutie en voor een hooger zedelijk peil van
man en vrouw, te hebben geleid tot vrijheid voor
de vrouw even lichtzinnig op geluk te jagen als de
man. Deze kan intusschen, ondanks het aantal zoo
genaamd fatsoenlijke meisjes en vrouwen, die hem
door het echtscheidingsspel tijdelijk liefdegenot
verzekeren, nog steeds het afschuwelijk instituut
van de prostitutie niet missen, terwijl ondanks
het recht op zelfstandigen arbeid, dat de vrouwen
beweging den vrouwen schonk, nog altijd een
aantal vrouwen zich prostitueeren in het huwelijk,
d.w.z. zich verkoopen aan een man, dien zij niet
liefhebben, uitsluitend om verzorgd te zijn.
Tegenwoordig schijnt de geheele wereld op haar
kop te staan !
Schijnt.. .. Want er is in alle dingen, wat wij
zien en wat wij niet zien. De ruimere opvattingen
omtrent veel, wat de conventie vroeger veroor
deelde, maakten, dat er thans veel in het openbaar
aanstoot geeft, dat vroeger in het geheim ge
schiedde. In de tijden, dat geen vrouw over prosti
tutie zou hebben durven spreken, waren er ook
vrouwen, die haar hartstocht volgden, al wisten
zij den schijn van fatsoenlijke of deugdzame vrouw
te bewaren. En in dezen tijd van echtscheidingen,
waarin het gewoon schijnt, dat echtgenooten, die
25 jaren en langer gehuwd waren, uit elkaar gaan,
om aan de bevlieging van n dag te gehoorzamen,
in dezen tijd zijn er wezenlijk gelukkige gezinnen,
die hun idealen wisten vast te houden te midden
van de algemeene verwarring op gebied van
zedelijkheid en sexueele verhoudingen.
Want die verwarring is er, en wij maken hier
opzettelijk onderscheid tusschen zedelijkheid en
sexueele verhoudingen (al hebben wij hierboven
de zedelijkheid alleen beschouwd op het gebied
van de sexueele verhoudingen) want de zedelijkheid
omvat een veel uitgestrekter terrein dan dat van
de verhouding der geslachten, hoewel deze laatste
van zoo groote beteekenis is, omdat voor de groote
massa nog steeds het gezin de basis is van de
maatschappij.
Na den oorlog is er een betreurenswaardige
zinking van het zedelijk peil der volken; moord,
brandstichten en diefstal, bedrog en overspel
komen zooveel voor, dat overal wordt gezocht
naar de oorzaken, die in. onze gecompliceerde
samenleving al even gecompliceerd zijn als de
oorzaken van den wereldoorlog, die voor een niet
gering deel verantwoordelijk is voor deze ten deele
vernielde, ten deele verminkte samenleving.
Men zoekt het in de opvoeding, d.w.z. in het
gebrek aan tucht. Men zoekt het in de sensatiefilms,
in het besmettelijke van al de slechte voorbeelden
in lectuur en in afbeeldingen. Men zoekt het in de
prikkelende kleeding der vrouw en in de vrije
verhouding der geslachten, in het
nieuw-Malthutianisme en in de danshuizen. Men zoekt het in
het bolsjewisme en in de te snelle vorderingen van
de techniek, in het internationale verkeer en in de
pers. Men zoekt het in het gebrek aan goede moeders
en in het gebrek aan godsdienstzin. Men zoekt het
in de weelde en in het gebruik van surrogaten.
En bij dit alles zou men kunnen vragen, wat is
oorzaak en wat is gevolg? Is de tijdgeest oorzaak
of gevolg, of beide?
Was de oorlog, waaraan wij de vele surrogaten
danken, en misschien ook de verwildering van de
jeugd die in dien tijd opvoeding miste en wellicht
ook de verzwakking van het moreel bewustzijn....
was die oorlog oorzaak of gevolg, of beide ? jj
Die oorlog, die den eerbied voor een
menschenleven het gevoel voor mijn en dijn verstompte,
was die oorlog zelf niet gevolg van die dubbele
moraal, die niet alleen op sexueel gebied, maar op
elk gebied van de zedelijkheid wordt gehuldigd,
die dubbele moraal, die in den eenling veroordeelt
wat in het groot wordt toegelaten, of die den
eenling toestaat wat op groote schaal wordt
verboden.
Ein Verbrcchen heisz Kanaille, tausend Mörder
heisz Bataille".
Gaat het in den handel niet eveneens met de
eerlijkheid? De man, die zich zou schamen een
gulden te kort te doen aan eenig mensch in zijn
particulier leven, weet door handige speculaties
bijna een geheel volk ongelukkig te maken, maar
blijft eerlijk man. De winkelier, die zijn wissels
altijd nauwgezet betaalt, ziet er niets in door de in
stelling van een zoogenaamd cadeaustelsel zijn
klanten te bedriegen, hen. dank zij het cadeau óf
te veel te laten betalen, of minderwaardige
qualiteit te leveren.
En dan de waarheid ! De moeder, die haar
kleinen jongen pas strafte, omdat hij onwaarheid
sprak, zegt een oogenblik later in tegenwoordigheid
van haar kind, dat zij niet thuis is voor mevrouw X,
of een of ander soortgelijk salonleugentje.
En zoo gaat het de geheele wereld door, wij
houden er tweeërlei moraal op na, onze zedelijkheid
is ten deele schijn, niet gewetenszaak, waarvoor
wij bereid zijn te leven en te sterven.
Er is beweerd, dat met de deelneming van de
vrouw aan het openbare leven, een andere geest
zou komen in de parlementen en verdere vertegen
woordigende lichamen. Zeker is het. dat daardoor
reeds gebroken is met n soort dubbele moraal,
n.l. dat in het gezin man en vrouw samenwerken,
en dat in het groote gezin van de maatschappij
alleen de man beslist. Voorloopig is er echter nog
maar een vrij eenzijdige samenwerking, omdat de
mannen de groote meerderheid vormen in alle
vertegenwoordigende lichamen.
Dit mag den vrouwen echter niet beletten invloed
te oefenen, overal waar zij de gelegenheid hebben
samen te werken met den man, ook in het
bedrijfsen vereenigingsleven. Eén vrouw met een krachtig
ideaal vermag soms meer dan zij zich bewust is.
Maar dan moet zij in haar particulier leven ook
hebben afgedaan met alle dubbele moraal.
In de anti-oorlogsbeweging hebben tal van
vrouwen reeds door haar fel optreden getoond,
dat zij de dubbele moraal niet aanvaarden en al
mogen er vrouwen zijn. die het gevaar beseffen van
eenzijdige ontwapening voor eigen land, alle
vrouwen zijn voor internationale ontwapening en
gelooven in de mogelijkheid, omdat zij den geor
ganiseerden moord op groote schaal, die oorlog
heet, verafschuwen en nimmer als noodzakelijk
kwaad kunnen beschouwen, zooals de mannen
jarenlang hebben gedaan.
Over het algemeen zijn de vrouwen, die zich
haar verantwoordelijkheid bewust zijn, meer
principieel en minder opportunistisch dan de
mannen. Dit maakt haar zeer geschikt voor den
strijd tegen de dubbele moraal. Zij hebben deze
met eenig succes gevoerd op sexueel gebied, al is
de uitslag niet de gewenschte, omdat het sexueele
vraagstuk niet te scheiden is van andere vraag
stukken van zedelijkheid.
Pas wanneer de vrouwen bewust strijd voeren
tegen de dubbele moraal op elk gebied van zedelijk
heid, kunnen zij een invloed ten goede vormen in
de maatschappij.
Koopt U een gouden ring
zonder merk?
Waarom dan wel boter
zonder Rijksmerk?
Hofstede Oud~Bussem"
Kerkstraat 67 Tel» 37344