Historisch Archief 1877-1940
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 10 SEPTEMBER 1927
No. 2623
COMOEDIA
door HENRIK SCHOLTB
(t k
b,
Openlag Het Amsterdamsch Tooneel:
De Koopman van Venetië."
zal de lijdensweg van den Koopman
van Venetiëzwaarder geweest zijn dan tusschen
?negen en een, op den eersten September, zelden
-ook het blijspel daaromheen zoozeer een klucht,
?«en grap met een beroerde nasmaak.
Elke kans is door den regisseur vergooid. Men
"?durfde ons. een première voorzetten, die niets
-anders was dan een dorre opeenstapeling van
-artistieke, technische en puur organisatorische
?ongelukken, misvattingen, dilettantisme en een
troosteloos gemis aan concentratie, ernst,
senti:ment en lijn. Een aantal beroepsacteurs stonden
3iier een vaak goede reputatie te verprutsen en
?onder, he.t Antwerpensch import, dat moest
-Dienen om de rest van de moeilijke rollen te be
zetten", 'niet n lichtpunt, waarvoor trouwens met
?deze regie nauwelijks kans bestond.
Ik kan niet beoordeelen welke motieven ertoe
?geleid hebben dat-ook de Shylock van de Vries in
-elkaar gestort is. Zeer zeker had hij hem onder
Andere omstandigheden honderdmaal beter
ge.«peeld, hét hoogtepunt waarop hij zich thans
bevindt en n solo in deze opvoering: de
roman"tisch-hartetochtelijk gespeelde Tubal-scène wijzen
?daarop. Maar een andere opvatting? Ook Bouw
meester's Shylock was de getrapte, felle Jood, de
?door onze andere moraal tot zware tragiek omge
vormde komische Shakespeare-figuur, waaraan de
"text elke mildheid ontzegt. Maar hoeveel
onstuimiger, reëeler en grooter was Bouwmeester's nooit
uitgespeelde rol, zelfs onder de ongunstigste om
standigheden ! Toen Bouwmeester Jessica" riep,
niet een maar tienmaal, zagen wij hem verwilderd
-rondgaan door de open deuren van zijn huis. Toen
Bouwmeester voor de rechters de scherpte van het
jnes beproefde door er zich in dollen drift de nagels
-mee af te snijden, zat de angst ons even fel op het
lijf als den armen Antonio. En zóó houden wij,
.met Bouwmeester voor oogen, aan den Shylock
vast, tenzij men ons het tegendeel. . . . bewijst.
Bouwmeester heeft in zijn latere jaren steeds de
van Beeloo-bewerking naar Burgersdijk gespeeld,
~wat ook uit een objectief oogpunt wel beter is
?dan de oorspronkelijke comedie met zijn vele
.hoofdpersonen, die ons geen van allen zoo bar
:interesseereu en slechts in een uiterst supérieure
opvoering zouden kunnen boeien. Of liever: er is
een lyrisch carnavalstuk, culmineerend in het
,tln such a night" en volkomen parallel gebleven
aan den Shylock, den eerst tijdens het ontstaan
tot mensch geworden clown (Jood was voor
.'Shakespeare geen probleem!), dus twee afzonder
lijke stukken, die elkaar wederkeerig in werking
.schaden.
Kloppers heeft echter voor zijn opvoering de
volle maat genomen en is er in blijven steken.
Het was ondoenlijk om met dit vast tooneel
1 .van zalmkleurige zuurstangen als pilaartjes Veneti
?en Belmonte, intérieur en extérieur carnaval en
plechtigheden te suggereeren. Maar ergerlijk was
liet en triest om daarin changeerders en spelers
door elkaar aan het knoeien te zien: het werd een
beleediging voor Shakespeare, voor Bouwmeester,
voor de weinigen, die op een ander tooneel met
?eere staan, en voor de vele aanwezige
tooneelvrienden, die dit gezelschap mee ten doop hielden.
De Bialto is een Brug der Zuchten geworden en
.zij, die zich bij het verkrachten van deze verzen,
DIT
MERK
VACANTIE IN SCANDINAVI
PER K.L.M. NAAR
KOPENHAGEN EN MALM
?JS EEN WAARBORG VOOR
ONOVERTROFFEN REPRODUCTIE EN
ONGEËVENAARDE AFWERKING.
N.V. DUTCH GRAMOPHONE COMPANY.
.AMSTERD' VEERKADE 22A DEN HAAO
deze onvastheid van rollen en onzekerheid in op
komen en afgaan geërgerd voelden, hadden geen
ongelijk.
Het Vereenigd Tooneel: Mrs. Warren's
Bedrijf", door G. B. Shaw.
De aandeelen der Leidscheplein-affaire stijgen
met sprongen. Als officieele opening nu weer een
grondig herziene reprise van Mrs. Warren", die
zeer belangrijk en ook in vele opzichten geslaagd
heeten mag.
Na Tilla Durieux' knappe, maar averechtsche,
te pervers en te intelligent opgevatte Mrs. Warren
een hartstochtelijk en eenvoudig, levenswaar spel
van Gusta Chrispijn-Mulder in een regie, die zich
het weloverwogen ensemble tot hoofddoel stelde.
En inderdaad: Shaw's ironisch realisme, dat niet
kiest, tenzij tegen ons, maar alleen in zoo geserreerd
mogelijke tegenstellingen de conflicten stelt en
aannemelijk maakt, heeft in den kern van dit stuk
nog maar weinig verloren. Meer een rechter van
instructie dan een rechter die vonnis wijst, neemt
hij zijn personages de verhooren af. In dit ongezocht
en schijnbaar toevallig bijeengebracht milieu van
een verloopen middenstand leggen zij hun kaarten
open, waarbij blijkt dat alleen Vivie geen troeven
in handen heeft en dus de dupe wordt.
De Mrs. Warren van Gusta Chrispijn zal men
niet licht vergeten, zoo fel en ruw uitgehouwen in
haar domme, arbeidzame volhardendheid van
volksvrouw, voor wie het bordeelhouden slechts
een vraagstuk van bittere broodwinning is. Een
struische, vulgaire, driftige natuur, die niet van
oorsprong, maar eerst in de harde worsteling om
er te komen haar scrupules verloren heeft en
thans, voortdurend op haar hoede, de consequenties
daarvan tracht af te wenden, zoowel in een zorge
lijk, klein-makend en enerveerend schuldgevoel als
in een gepassioneerd jesuïtisch zelfbedrog, wanneer
men haar dwingt die consequenties toch te trekken.
Gusta Chrispijn heeft deze mooie rol gespeeld met
onfeilbaar rake intonaties en met een soms be
klemmende waarachtigheid, die groote bewonde
ring afdwingt.
Als eenige mislukking staat daartegenover de
Vivie van Nel Stants, een mislukking, die echter
wel voor een klein deel haar oorsprong in de rol
zelf kan vinden. Zeker, de figuur is typisch
Shawesk, maar dan ook in haar gebreken. In een
min of meer geforceerde tegenstelling tot Mrs.
Warren wordt zij te kil, te meedoogenloos-inq'
sitief in haar zucht naar oprechtheid, te bekrompen
in haar zelfstandigheid ten koste van alles: een
blauwkous tenslotte, die zich met principes ge
harnast heeft maar dan ook niet meer met open
vizier kan strijden. Zij is het type van de moderne
meisjesstudent, nog altijd, maar slechts in aanleg,
en in haar uitwerking niet tot een volledig leven
gekomen. Nel Stants heeft echter van de kente
ringen en de weeke plekken in haar rol, die des te
sterker werken omdat zij talrijker hadden moeten
zijn, niets begrepen en Vivie onbewogen gespeeld
als een harteloos, leeg, aanstellerig wezen. Het
sentimenteele moment in de tweede acte, de over
stelping van haar moeder's biecht, was evenzeer
nietszeggende confectie als haar verbitterd terug
wijzen van de laatste kansen in de slotacte. Dit
spel had den slechten schijn van aangeleerdheid
en onnatuur.
Ongedacht sterk, met name in zijn groote scène
in de derde acte, was Verkade als Crofts: onguur,
gemelijk en tanig, een die alle sporen van aristo
cratische afkomst en moraal had uitgedelgd en
daarvoor het Judasloon van de misdaad te
verachtelijker naarmate zij straffeloos is terug
ontving.
Prits van Dijk had van den jongen Frank een
opvatting, die aan originaliteit en interesse ver
goedde wat zij soms aan overdrijving en onregel
matigheid te veel mocht hebben. Voor het eerst
heb ik. hier een poging gezien om de rol van het
drukke, onrijpe en spotzieke jongetje, enfant
prodigue" in aanleg, den juisten tint te geven door
allen nadruk te leggen op het snel-verspringend,
controleerend en in zijn halfwassen zelfverzekerd
heid reeds verschalend opmerkingsvermogen: het
hout, waaruit de latere cynicus gesneden wordt.
Eerens als de dominee en Hans van Meerten als
Pread, rollen die eigenlijk de punching balls zijri
van de anderen, bleven ook nu wat negatief en
vaag, al had van Meerten in spel en uiterlijk wel
iets van het timide, naïeve en belegen idealisme,
dat men van dezen ouderen salon-anarchist", zoo
als het programma hem noemt, verwachten mag.
Ensemble Bouber: Blok en Blits".
Het is niet makkelijk na te gaan waarom deze
Amsterdamsche schets", die toch opnieuw meer
dan n hartelijk en eenvoudig motief bezit, ver
moedelijk niet lang répertoire zal houden. Er is
misschien een teveel aan vieux jeu, aan effect dat
tegen de verwachting niet intreedt, aan goed
bedoeld maar primitief-onbehouwen maakwerk.
Dit is jammer, omdat het stuk in de goede richting
ligt en omdat er ook deze keer weer goed spel
vertoond is, dat wij mér zouden willen zien. Het
is te verwachten dat een zekere groepeering in de
met-officieel gesteunde tooneelkringen tot het
natuurlijk ontstaan van een volkstheater zal
leiden, dat nu al bezig is om een factor van
beteekenis te worden en waarvoor een sterk en
zooveel mogelijk nationaal repertoire een levens
behoefte is. Maar dan beter dan deze bazar van
een beetje Mijlpalen", een beetje Ghetto" en
veel klucht van hier en ginder.
Behalve een. ouderwetsch, maar zeer suggestief
Amsterdamsch decor trof het spel van Nap de la
Mar vooral in de tragische vierde acte, waar ook
Elsensohn en Timrott een paar knappe dingen
deden. De vele bijrollen waren meest zwak bezet,
behalve een raak typetje van Anny Verhulst als de
sjikse, de schelderige, Joodsche buurvrouw van
AnnaBusch en ook de sjlemiel", een Markus
Visfiguur van Herman Bouber, den schrijver.
VERZOEKE ALLE STUKKEN VOOR DE REDACTIE
IN TB ZENDEN AAN HET SECRETARIAAT VAN DE
GRO.ENE AMSTERDAMMER" KEIZERS
GRACHT 333, AMSTERDAM.
N. V. KUNSTZALEN
DE SIRKEL"
Laan van Meerdervoort 53 D
DEN HAAG TEL, 36518
WERKEN VAN MODERNE MEESTERS
Kunstboeken, Sieraden,
Glaswerk Leerdam Unica
S»" Aardewerk *.
Reproducties naar onde meesten