Historisch Archief 1877-1940
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN" 10 SEPTEMBER 1927
No. 2623
Indrukken van de Volkenbondsvergadering
fi'
p k
^
*i*y
*&,
bS*
f&ll
fe-<;t
B:
dacht ik dat het Budolf Valentino
?*?"* waa, maar toen ik me herinnerde, dat deze
ridder van het, decorum niet meer onder de
levenden telde al had ik hem verleden week
nbg in Amsterdam bewonderd , begreep ik, dat
d*M gebruinde jongeman, die, overschaduwd door
e«b fantaetiachen cow-boy-hoed, midden op den
Quai Wilson uit een zeegroen gelakten twoseater
«tapte, tot de ornate aanhangselen behoorde van
de een of andere Zuid Amerikaansche Delegatie.
Zulke verrassingen biedt de wereldhoofdstad in
de September- of Kermiamaand.
V
Bén maand in het jaar is die wereldhoofdstad
ook wereldstad. Dan doet, onder de warme
Septemberzon, de Quai Wilson niet onder voor de
.Promenade des Anglais in Nice. Dan suizen in lange,
on-onderbroken rijen auto's voorbij met de vlaggen
van alle mogelijke delegaties en een
ultra-babylonische spraakverwarring heerscht in de
stamp! volle café's en restaurants.
Bond den ernst des levens?Briand, Stresemann,
en Chamberlain, die in de salons van het hotel des
'Bergues of in de glazen vertrekken van het
Volkenbondspaleis confereeren dartelt demondainiteit.
Afgevaardigden van kleine staten, die geen directe
beslommeringen van half of heel niet-permanente
raadszetels na te jagen hebben en door het werk
in commissies niet te zeer in beslag zijn genomen,
geven aan hun smaak voor het wereldburgerschap
uiting, die den correcten Chamberlain en den
slordigen Briand zoo koud laat als kikkers. Maar
' Zuid Amerika en Oost-Europa reiken elkaar hierin
de hand.
* *
*
Een Zuid-Amerikaan intusschen, die in de
. cuisine van het Volkenbondswerk thuis is, is
tegen aller verwachting in met enkele stem
men vóór op den Oostenrijkschen gedelegeerden
graaf Mensdorf, tot Voorzitter van de achtste
Assemblee gekozen. Quani, de gezant van Uruguay
te Parijs, die tot voor twee jaar zijn land in den
Baad vertegenwoordigde en te Genève een zeer
geziene persoonlijkheid is,
Overigens wordt de Assemblee dit jaar over
schaduwd door donkere auspiciën. Het aftreden
van Lord Cecil met het gevolg: zijn uittreden
uit de Britsche delegatie en het op niets
uitloopen van de maritieme ontwapeningsconferentie
zijn de oorzaken van dit pessimisme. Een pessimis
me aangaande het Volkenbondswerk, dat niet
gevoed wordt door eenig acuut geschil of dreigende
spanning, maar door het groeiend bewustzijn, dat
het zóó niet verder gaat dat stilstand achter
uitgang is.
Want alom groeide het gevoel, dat de tegenwoor
dige toestand niet voldoende veiligheid biedt.
***
Wanneer de atmosfeer electrisch geladen is,
flitst de spanning af over den eersten geleider. De
verwachting, dat de pessimistische spanning en
de teleurstelling over het mislukken der ontwape
ningsconferentie, die vóór de opening der Assem
blee de pacifistische gemoederen bezighield, zich,
naar aanleiding van welk voorval ook, zouden uiten,
deze voorgevoelens zijn bewaarheid. Een her
leving van den geest van het Protocol scheen
teouwens bij den aanvang der volkenbondsverga
dering niet uitgesloten.
Er waren reeds allerlei geruchten in dien zin
opgedoken.
Men schreef Sokal, den eersten Poolschen ge
delegeerde, het voornemen toe, een voorstel tot
een algemeen verdrag van non-agressie ter tafel te
willen brengen. In elk geval was het niet twijfel
achtig of Polen zou, mocht het in de Assemblee
tot een of andere plechtige verklaring komen van
een buiten-de-wet stellen" van den oorlog, deze
verklaring gaarne in een redactie gesteld zien,
die aan zekere Poolsche wenschen tegemoet zou
komen.
* *
*
Welke wenschen? Men moet zich de situatie
van Polen hiervoor indenken. Als eerste belang
hebbende bij de situatie in Oost-Europa kan het
zich bij den toestand, geschapen door het verdrag
van Locarno, niet met even zooveel gerustheid
neerleggen als de West-Europeesche mogendheden.
Zijn in het Westen de na-oorlogsche grenzen door
het verdrag van Locarno nog eens plechtig be
vestigd en door wederzijdsche waarborgen
onaantastbaar vastgelegd in het Oosten is dat niet
in die mate het geval.*Wel zijn de verdragen voor
de betrokken staten als fatsoenlijke leden van den
volkenbond wét, maar verdragen zijn te veranderen
of te saboteeren; met aanvullende verdragen en
handelsverdragen kan getalmd worden en tot het
uiterste gechicaneerd. En ten slotte kan, onder den
invloed van omstandigheden die niet steeds van
te voren te overzien zijn (revoluties, financieele
uitputting of economische desorganisatie) een
staat eenvoudig gedwongen worden om in een in
grijpend en nadeelig verdrag te berusten.
Hetgeen er in het kort op neerkomt, dat Polen
nog afgezien van gewapend conflict mogelijke
Duitsche territoriale eischen ducht, of dat in het
algemeen de Slavische Zuid- en Oost Europeesche
staten eenige vrees koesteren voor de
DuitschOostenrijksche Anschluss-gedachte".
Mocht echter in het Concert der Mogendheden
Duitschland te bewegen zijn nog eens plechtig den
door de verdragen van Versailles en Trianon ge
schapen toestand ook in het Oosten te bevestigen,
dan schijnt Polen wel bereid hier concessies tegen
over te willen stellen. ... van anderen. Met name
van Frankrijk inzake de bezetting van het Rijnland.
Moge deze generositeit van andermans zaken op het
eerste gezicht allerdolst lijken, bij nader inzien is
dat toch niet zoo gek. Frankrijk ziet zijn invloed
in de Kleine Ententen dan aanzienlijk rijzen et. ziet
zich zoo een leidende positie in ee n soort Europeesch
gemeenebest toegewezen.
Met het Britsche rijk is in deze plannen blijkbaar
geen rekening gehouden. Misschien, omdat er in dit
project.... voor Groot-Brittanniëgeen plaats was.
Evenmin, overigens, als er hierin in het geheel
niet met de werkelijkheid rekening gehouden
schijnt.
Men bezweert den oorlog, men behoedt den
vrede evenmin met een ijdel vertoon van wereld
burgerschap als met schaakspelletjes en
Kuhhandel". Geen listige onderhandelingen waarbij
het eene voordeel tegen het andere nadeel wordt
uitgewogen verzekeren den Vrede, maar dat doet
alleen de adhaesie aan de Vredesgedachte zelf: het
zich gebonden verklaren om, onder alle omstandig
heden, geen oorlog te voeren.
En de ontwapening dient men niet met een con
gres en een tractaat, maar met den wil te ont
wapenen.
Polen heeft de zaak zelf ter hand genomen
maar niet voordat Nederland den kat de bel heeft
aangebonden eri is inderdaad met een voorstel
gekomen, dat thans op schrift is gesteld en dat,
na een inleiding, bestaat uit de twee volgende arti
kelen.
1. Elke oorlog, die voor de oplossing van inter
nationale conflicten ondernomen wordt zal worden
verboden.
2. Alle internationale geschillen moeten langs
vreedzamen weg worden opgelost.
* *
*
Het is de groote verdienste
van onzen minister Beelaerts
van Blokland de leiding
te hebben genomen met een
verrassende manoeuvre.
Hoe meer men tot een
klare formule tracht te ko
men, des te meer moet men
zich rekenschap geven, dat
het probleem der materieele
ontwapening wordt
beheerscht door moreele ont
wapening".
Met deze woorden leidde
Jonkheer Beelaerts van Blok
land, dat deel van zijn rede
in, dat aan de in nerveuse
spanning verkeerende ver
gadering het verlossende
woord bracht.
De minister weidde uitvoerig uit over de voor
zichtige politiek van het Conseil,verdedigde en lichtte
zijn werkzaamheid toe, maar wees er met nadruk
op, dat dit alles niet genoeg is en dat er meer ge
daan moet worden. Het groote gevaar van de pro
tectionistische politiek zag hij, terecht, onder het
oog, en meende verder, dat de economische ontwape
ning een machtige factor voor moreele ontwapening
is en, in het kort, ging hij de resultaten van de
economische wereldconferentie na.
Zijn, aandachtig aangehoorde, rede besloot hij
met het indienen van de volgende resolutie:
De Vergadering,
overtuigd dat het, zonder de discussie over het
protocol van Genève te .heropenen, wenschelijk is om
na te gaan of het oogenblik niet is gekomen om de
'bestudeering der beginselen, die den grondslag van
het protocol hebben gevormd, te hervatten;
Overwegende, dat het van het grootste belang is,
dat de Vergadering de werkzaamheden der voor
bereidende ontwapeningscommissie bevordert;
besluit de studie der grondbeginselen van het proto
col van Genève en der conclusies van het rapport der
voorbereidende commissie naar de desbetreffende
commissie te verwijzen.
Daverend applaus klonk na deze redevoering, aan
welk applaus sommige delegaties niet deelnamen. De
Engelschen onthielden zich demonstratief van eenig
bewijs van instemming. Chamberlain, die onder de
rede was binnen gekomen, trok, zittend in zijn bank,
met de schouders; hij keek vrij ontstemd en dacht
ongetwijfeld: laat hem praten, wij doen het toch
niet, of dacht misschien wel: als wij maar niet die
lastige dominions hadden, die zulk een verbintenis
moeilijk kunnen aanvaarden.
Wellicht ook overwoog hij hoe een en ander
te kunnen omzeilen (in het later door Polen inge
diende voorstel zag hij daartoe een kans, die hij
zich daarna weer moest laten ontglippen door de
vasthoudendheid van de Poolsche Delegatie, waarop
Chamberlain niet had gerekend.)
Er was voor Chamberlain alleszins reden om
door de rede van minister Beelaerts verstoord te
zijn, daar hij nog vóór de zitting aan de Engelsche
journalisten had uiteengezet het hoe en waarom hij
over de veiligheid en de ontwapening geen discussie
wenschte.
Briand was met van der Velde en de Brouckère
onder de eersten, die Beelaerts de hand kwamen
drukken, al zal de Fransche instemming van
platonischen aard blijken te zijn, nu Frankrijk
met Engeland tegen de aanneming van de resolutie
zijn. In elk geval heeft Minister Beelaarts'
rede de algemeene instemming vaa de afgevaar
digden van alle kleine naties en van de pacifisten,
die langzamerhand bevreesd werden voor de overal
opduikende bewapeningsplannen. Zelfs twee dele
gaties van Noordelijke staten onderschreven niefc
alleen de redevoering van onzen minister, maar
gaven blijk nog minder ingenomen te zijn met de
werkwijze van den Raad.
* *
*
Het was Chamberlain's opzet het Poolsche
voorstel dusdanig te doen wijzigen, dat Engeland
zijn steun aan dit voorstel kon geven, en men
het niet kon verwijten het vredeswerk te onder
mijnen. Vervolgens wilde hij den president laten.
beslissen om Nederland's voorstel zelfs niet in de
commissies te doen behandelen, waarmede het,
voor de groote mogendheden onaangename,
Nederlandsche ontwerp van de baan zou zijn.
(De Nederlandsche delegatie zal echter met dezen
gang van zaken geen genoegen nemen, en in elk
geval trachten haar voorstel in stemming te
brengen). Maar Polen wilde niet de wijzigingen,
die haar ontwerp tot nul en geener waarde
zouden hebben teruggebracht, overnemen,
Thans is een nieuw Poolsch voorstel op komst
en wij kunnen op dit oogenblik niet bevroeden
wat de inhoud en het lot van dit nieuwe voor
stel zal zijn. Tjit alles blijkt in elk geval, dat
alle pogingen in het werk worden gesteld, om
Nederland's voorstel weg te werken".
Maar ook al zou Beelaerts van Blokland thans
geen succes oogsten de Fransche meenen dat
zijn voorstel zes jaar te vroeg is ingediend dan
mag hij zich in elk geval de groote verdienste aan
rekenen het politieke geweten te hebben wakker
geschud en te hebben gewezen op den
verderfelijken weg, die is ingeslagen en bergafwaarts
voert. Beelaerts heeft zich hier den gangmaker
getoond in den edelen wedstrijd om ontwapening,
al is voor velen de vaart, die hij er in heeft gezet,
te groot.
Braak ensiek's plaat van verleden week stelde de
vraag: wie van de kleine mogendheden zal de
David zijn die den Goliath Mars verslaat? Onze
Minister van Buitenl. Zaken heeft alvast den steen
opgenomen, waarvoor hij den dank verdient van
alle goedwillenden.
Genève M. K.