De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1927 17 september pagina 10

17 september 1927 – pagina 10

Dit is een ingescande tekst.

DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 17 SEPTEMBER 1927 No, 2624 ^egenstellingen: t:.Jr:,? %-!U I.,;.. ijt;;" E*V-".i &&> r HAMDÓRFF* LARENSCHB SCHOOL KILLET BARBIZONSCHE SCHOOL COMOEDIA door HENRIK SCHOLTB VerecnigdTooneelt Hallo 2-8888", door Alfred Savoir .C1 !N bétje opgetogen te.zijn over een dood^*,gewone telefoongeschiedenis, is dat de beteekenis van den boulevard overschatten? Ik weet . het niet, maar er is in deze lichte comedie met zijn soms verrukkelijken dialoog zooveel charme, zoo veel fantaisie, die dan toch altijd weer op een correlate werkelijkheid teruggaat, dat het ten slotte althans den goeden schijn heeft, nog iets meer te zijn dan een vlot en oppervlakkig blijspel voor September. Zeker, achteraf "bezien heeft het groote fouten, in zijn these zelf, ook en uitteraard in de figuur van den echtgenoot uit de derde acte. Maar Savoir wist met een speelsche vrijmoedigheid, die bijna gewetenloos is, zoo voortreffelijk over zijn zwakke punten heen te glijden, dat onze argwaan sneuvelt in het snelvuur van den spiritueelen dia loog. Tout Savoir c'est tout pardonner. En zoo aanvaarden wij deze fictie als een lichtzinnige psychologie van het alsof, vergankelijk maar actueel, een kleine ontmoeting ergens in die han gende tuinen tusschen trouw en overspel, zonder dat dit vergeeflijk a peu pres door de bruuske hand van den moralist tot hel of hemel wordt. Vera Bondam in de ongewone hoofdrol heeft zich hierbij van een geheel nieuwe en heugelijke zijde doen kennen: een uitnemend geestige typeering, juist voldoende aangezet om in haar fictie gaaf te zijn en met een paar prachtig felle, tragische slot akkoorden voor de pauze, die het geloof aan deze fictie bij ons nog meer versterkten en stuk en spel zeer ten goede kwamen. In Cees Laseur vond zij ean partner, die voor deze rol geknipt was: gevoelig in zyn geblaseerde nonchalance en met een natuur lijke overtuiging in de vele kleine schakeeringen,die deze lang niet gemakkelijke rol nu eenmaal vergt. Overigens ging het met de opvoering als met het stuk zelf. Het spel der beide hoofdpersonen overheerschte zoozeer, dat de zwakke punten in de bij rollen voor een groot deel werden weggewerkt. En toch waren noch Willy Haak, noch Joh. Kaart DIT Greatest Artists MERK Finest Becording 18 EEN WAARBORG VOOR ONOVER TROFFEN REPRODUCTIE EN ONGEËVENAARDE AFWERKING. N.V. DUTCH GRAMOPHONE COMPANY, AMSTKKD. VEEMKADE 2«A DEN H A A» Int. Muziek tentoonstelling Genève 1927 Hoogste onderscheiding. VACANTIE IN ZWITSERLAND PER K.L.M. NAAR BAZEL F 60.». in deze sfeer op hun plaats. Ook Lucas Wensing verknoeide even een alleraardigst intermezzo en Mies Elout had een ongelukkig debuut: onecht en pretentieus in een kleine, maar niet onbelangrijke rol, die trouwens een geroutineerde actrice van het tweede plan vereischt. Rott. Hof stad Tooneel: De kleeren maken de vrouw", door George Paston Het is eenzelfde onderwerp de verkleedpartij van een intelligente vrouw om de wereld op den proef te stellen, die hier een vergelijking met het bovenstaande blijspel bijna opdringt. Het is de zelfde dankbare stof, alleen verschillend behandeld: door een Franschman en door een nul. Inderdaad verschillen deze beide comedies wel als dag en nacht, een nacht waaraan zelfs de ster van Fie Carelsen geen schittering kan geven. Ik heb zelden iets dwazers gezien dan de middelste bedrijven, die zoogenaamd in de groote wereld spelen, en ik stel de regie voor het malle effect ook wel een beetje aansprakelijk. De personen kwamen bij het dozijn tegelijk op, n viel dan telkens uit en het hoofd peloton rende voorbij tot het volgende incident. Zoo hoopten zich de aanbidders voor Fie Carelsen op, tot het pauze was. Na de pauze poeierde zij de verkeerden af en hield de goeie over. en alles ge viel woordelijk, zooals wij het op den titel af al hadden kunnen voorspellen. Het was niets. Jubileum Rembrandt-tfaeater Het Rembrandt-Theater, dat deze week zijn vijf en twintig jarig bestaan herdenkt met de operette-film: ,,An der schonen blauen Donau", heeft in die kwarteeuw het meeste publiek getrok ken, wanneer de diverse directies operettes ten tooneele brachten. Max Gabriël voerde in October 1904 de eerste operette op Lentelucht nadat de heer Levin van de oprichting af, 10 September 1902, het Amsterdamsch publiek had trachtten te veroveren met variété-programma's. Na een jaar moest hij deze poging, die aanvankelijk met succes werd ondernomen, staken. Gabriël's operettes Lentelucht" en ,.de Heeren van Maxim" hadden veel succes. Eveneens .,De Fideele Boer", die later onder het directeurschap van Pauwels, Kreeft en Heuckeroth voor het voetlicht kwam. Vijf jaar beheerde deze directie het theather; in 1913 keerde Max Gabriël weer terug en wij behoeven slechts de titels: ..De mooie Cubaansche", .,Trotsche Thea", ,.De Cabaretprinses" en Polenbloed" te noemen, om voor vele ouderen den bloeitijd van het Rembrandt" als. operette theather voor den geest te roepen. Daarna moest het theater telkens, na korte speelperioden» voor eenigen tijd worden gesloten tot op 13 Sep tember 1919 het gebouw wederom werd geopend, ditmaal andere tijden, andere zeden om als. bioscoop-theater te worden gexploiteerd. De directie thans is de heer J. ter Linden directeur heeft in die jaren ondervonden, dat men een theater niet geheel aan zijn, min of meerdoor het publiek verleende, bestemming kan ont trekkend Want al gaf zij op de film de beste werken die naar historische gegevens waren vervaardigd o.a. Anna Boleijn, De Weezen van de Revolutie, Madame Dubarr en al debuteerden de grootste filmspelers op haar doek o.a. Valentino, Gloria. Swanson, Murray. Menjou , toch vonden deze,,, evenmin als de films De Nihelungen, Metropolis, De Java-film, De Mount-Everest, zulk oen gunstig onthaal als de zoogenaamde operette-films. Gezien deze ervaring, kan het dan ook geen ver wondering wekken dat de directie voor de viering van dit jubileum uitkomt met de operette-film: An der schonen blauen Donau", waarmede zij de trouwe bezoekers van haar theater aan zich verplicht. v. K. Thans exposeeren wij SLAAPKAMERS tl$ 1 \*^ ^» 13 in diverse houtsoorten, gepolitoerd en in de was. nEECEnöCACflT5QO An 5 T e a o A rt Kostelooze opslag voor latere levering. Schriftelijke garantie. Franco levering door geheel Nederland.

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl