Historisch Archief 1877-1940
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 17 SEPTEMBER 1927
No, 2624
^egenstellingen:
t:.Jr:,?
%-!U
I.,;..
ijt;;"
E*V-".i
&&>
r
HAMDÓRFF*
LARENSCHB SCHOOL KILLET
BARBIZONSCHE SCHOOL
COMOEDIA
door HENRIK SCHOLTB
VerecnigdTooneelt Hallo 2-8888",
door Alfred Savoir
.C1 !N bétje opgetogen te.zijn over een
dood^*,gewone telefoongeschiedenis, is dat de
beteekenis van den boulevard overschatten? Ik weet
. het niet, maar er is in deze lichte comedie met zijn
soms verrukkelijken dialoog zooveel charme, zoo
veel fantaisie, die dan toch altijd weer op een
correlate werkelijkheid teruggaat, dat het ten slotte
althans den goeden schijn heeft, nog iets meer te
zijn dan een vlot en oppervlakkig blijspel voor
September. Zeker, achteraf "bezien heeft het groote
fouten, in zijn these zelf, ook en uitteraard in de
figuur van den echtgenoot uit de derde acte. Maar
Savoir wist met een speelsche vrijmoedigheid, die
bijna gewetenloos is, zoo voortreffelijk over zijn
zwakke punten heen te glijden, dat onze argwaan
sneuvelt in het snelvuur van den spiritueelen dia
loog. Tout Savoir c'est tout pardonner. En zoo
aanvaarden wij deze fictie als een lichtzinnige
psychologie van het alsof, vergankelijk maar
actueel, een kleine ontmoeting ergens in die han
gende tuinen tusschen trouw en overspel, zonder
dat dit vergeeflijk a peu pres door de bruuske hand
van den moralist tot hel of hemel wordt.
Vera Bondam in de ongewone hoofdrol heeft zich
hierbij van een geheel nieuwe en heugelijke zijde
doen kennen: een uitnemend geestige typeering,
juist voldoende aangezet om in haar fictie gaaf te
zijn en met een paar prachtig felle, tragische slot
akkoorden voor de pauze, die het geloof aan deze
fictie bij ons nog meer versterkten en stuk en spel
zeer ten goede kwamen. In Cees Laseur vond zij
ean partner, die voor deze rol geknipt was: gevoelig
in zyn geblaseerde nonchalance en met een natuur
lijke overtuiging in de vele kleine schakeeringen,die
deze lang niet gemakkelijke rol nu eenmaal vergt.
Overigens ging het met de opvoering als met het
stuk zelf. Het spel der beide hoofdpersonen
overheerschte zoozeer, dat de zwakke punten in de bij
rollen voor een groot deel werden weggewerkt.
En toch waren noch Willy Haak, noch Joh. Kaart
DIT
Greatest
Artists
MERK
Finest
Becording
18 EEN WAARBORG VOOR ONOVER
TROFFEN REPRODUCTIE EN
ONGEËVENAARDE AFWERKING.
N.V. DUTCH GRAMOPHONE COMPANY,
AMSTKKD. VEEMKADE 2«A DEN H A A»
Int. Muziek tentoonstelling Genève 1927
Hoogste onderscheiding.
VACANTIE IN ZWITSERLAND
PER K.L.M. NAAR BAZEL
F 60.».
in deze sfeer op hun plaats. Ook Lucas Wensing
verknoeide even een alleraardigst intermezzo en
Mies Elout had een ongelukkig debuut: onecht en
pretentieus in een kleine, maar niet onbelangrijke
rol, die trouwens een geroutineerde actrice van
het tweede plan vereischt.
Rott. Hof stad Tooneel: De kleeren
maken de vrouw", door George Paston
Het is eenzelfde onderwerp de verkleedpartij
van een intelligente vrouw om de wereld op den
proef te stellen, die hier een vergelijking met het
bovenstaande blijspel bijna opdringt. Het is de
zelfde dankbare stof, alleen verschillend behandeld:
door een Franschman en door een nul. Inderdaad
verschillen deze beide comedies wel als dag en
nacht, een nacht waaraan zelfs de ster van Fie
Carelsen geen schittering kan geven. Ik heb zelden
iets dwazers gezien dan de middelste bedrijven,
die zoogenaamd in de groote wereld spelen, en ik
stel de regie voor het malle effect ook wel een beetje
aansprakelijk. De personen kwamen bij het dozijn
tegelijk op, n viel dan telkens uit en het hoofd
peloton rende voorbij tot het volgende incident.
Zoo hoopten zich de aanbidders voor Fie Carelsen
op, tot het pauze was. Na de pauze poeierde zij de
verkeerden af en hield de goeie over. en alles ge
viel woordelijk, zooals wij het op den titel af al
hadden kunnen voorspellen. Het was niets.
Jubileum
Rembrandt-tfaeater
Het Rembrandt-Theater, dat deze week zijn
vijf en twintig jarig bestaan herdenkt met de
operette-film: ,,An der schonen blauen Donau",
heeft in die kwarteeuw het meeste publiek getrok
ken, wanneer de diverse directies operettes ten
tooneele brachten.
Max Gabriël voerde in October 1904 de eerste
operette op Lentelucht nadat de heer Levin
van de oprichting af, 10 September 1902, het
Amsterdamsch publiek had trachtten te veroveren
met variété-programma's. Na een jaar moest hij
deze poging, die aanvankelijk met succes werd
ondernomen, staken.
Gabriël's operettes Lentelucht" en ,.de Heeren
van Maxim" hadden veel succes. Eveneens .,De
Fideele Boer", die later onder het directeurschap
van Pauwels, Kreeft en Heuckeroth voor het
voetlicht kwam. Vijf jaar beheerde deze directie
het theather; in 1913 keerde Max Gabriël weer
terug en wij behoeven slechts de titels: ..De mooie
Cubaansche", .,Trotsche Thea", ,.De
Cabaretprinses" en Polenbloed" te noemen, om voor vele
ouderen den bloeitijd van het Rembrandt" als.
operette theather voor den geest te roepen. Daarna
moest het theater telkens, na korte speelperioden»
voor eenigen tijd worden gesloten tot op 13 Sep
tember 1919 het gebouw wederom werd geopend,
ditmaal andere tijden, andere zeden om als.
bioscoop-theater te worden gexploiteerd.
De directie thans is de heer J. ter Linden
directeur heeft in die jaren ondervonden, dat
men een theater niet geheel aan zijn, min of
meerdoor het publiek verleende, bestemming kan ont
trekkend Want al gaf zij op de film de beste werken
die naar historische gegevens waren vervaardigd
o.a. Anna Boleijn, De Weezen van de Revolutie,
Madame Dubarr en al debuteerden de grootste
filmspelers op haar doek o.a. Valentino, Gloria.
Swanson, Murray. Menjou , toch vonden deze,,,
evenmin als de films De Nihelungen, Metropolis,
De Java-film, De Mount-Everest, zulk oen gunstig
onthaal als de zoogenaamde operette-films.
Gezien deze ervaring, kan het dan ook geen ver
wondering wekken dat de directie voor de viering
van dit jubileum uitkomt met de operette-film:
An der schonen blauen Donau", waarmede zij
de trouwe bezoekers van haar theater aan zich
verplicht. v. K.
Thans exposeeren wij
SLAAPKAMERS
tl$
1 \*^ ^»
13
in diverse houtsoorten,
gepolitoerd en in de was.
nEECEnöCACflT5QO
An 5 T e a o A rt
Kostelooze opslag voor latere levering.
Schriftelijke garantie.
Franco levering door geheel Nederland.