Historisch Archief 1877-1940
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 17 SEPTEMBER 1927
No. 2624
Indrukken van de Volkenbondsvergadering
(Met teekeningen voor de Groene Amsterdammer" dóór Edna Plachte)
HDAT-4D Achter St'
. K/\nJCV Utrecht Tel. 443
MUZIEKHANDEL D T A NT fV <N
Violen Snaren lT l /A IN W O
Genève, 15 September 1927
; / . A, GUANI
i Voorzitter van dg Assemblee
STJ N ding is, zeker ! . Het Britsche kabinet
|^"* zou nu niet meer durven volhouden, dat Lorii
iCecil beter had gedaan aan te blijven en mee te
S gaan naar Genève. Dit had slechts tot de grootst^
[verwarring aanleiding gegeven en de zaak geen goed
'gedaan. Be houding, die de ngelsehe minister van
pBuitenlarïdsche zaken zich verplicht voelt aan te
;nemen tegen iedere strikte formuleering van eeh
jaJle landen; omvattenden dwang tot arbitrage en
[?waarborg tegen aggressie, zou er dés te scherper
jdoor zijn geworden.
! In de ontvangst, door Sir Austin Chamberlain
'Maandag aan de geheele pers aangeboden, heeft hij
nogmaals betuigd, dat deze houding geenszins voort
vloeit uit een wanhopen aan of gebrek aan
ver'trouwën m de gestelde desiderata. Integendeel.
Maar waarop dan ?
? Natuurlijk kwam in zijn mededeeling de ver
gelijking Biet het British Empire weer naar voren,
dat dikwijle een- Volkenbond zonder Constitutie
wordt genoemd. En daar het Britsche rijk, of eenig
onderdeel er van, een Dominion voor zich zelf,
geen garanties op zich nemen wil, die het later wel
licht niet .zou kunnen nakomen, gevoelt het Bijk
zich en bloc wars van elke formuleering. Zelfs
intern. Er is op dit oogenblik geen enkele tjarantie,
dat Canada niet eens een staatkundige aansluiting
bij de V;*. 8. zal zoeken-(maar er ziju weinigen, die
? d&t serieus gelooven).. Wél -is er een feitelijke en
^^persoonlijke band met Londen, en de aan een
garantie grenzende overtuiging, dat ieder conflict
tueschen verschillende deelen van het Rijk in der
Boinne geschikt zal worden, Aan- conflicten waarlijk
? geen gebrek maar dat doet hier niet ter zake.
; Nu'is het technisch niet alleen uitermate on
dankbaar om een complex van staten, dat slechts
i;door conventies en niet door constitutioneele
formtdee tot een Rijk vereenigd is, naar buiten toe
.?wèl'door constitutioneele regels (als er b.v. in het
z.g. Protocol van Genève vervat zijn) in den
Vol; kenbond aan formeele en strikte banden vast te
leggen.; Maar, hoe schoon de moeilijke uit
komst ook zou zijn, Sir Austin wil dat zelfs niet;
. tenminste nu niet. Later, wanneer er zooveel
.onderlinge verdragen gesloten zouden zijn, dat een
algémeene regeling slechts een verklarende be
krachtiging van den bestaanden en wei-geregelden
itoestand is, zou daar in het minst geen be
zwaar tegen zijn. Zoo is immers ook het verdrag
TABA SIGAREN
** ** ZIJN TOCH DE BESTE ** -*
van Locarno ontstaan volgens Chamberlain's
opvatting. Nu moeten wij tevreden zijn met den
jaarlijks te constateeren vooruitgang.
Deze redeneering was bekend. Zeker, er is een
jaarlijksche vooruitgang. In dit opzicht was de
rede van Stresemann belangrijk, die verklaarde dat
Duitschland bereid was het verdrag tot verplichte
arbitrage te teekenen. Frankrijk had zich hiertoe
reeds vroeger bereid verklaard, mits nog minstens
n groote mogendheid dezelfde verklaring zou
afleggen. Ongetwijfeld een groote stap vooruit.
* *
*
Briand heeft het in zijn groote rede voor de
Assemblee dan ook niet aan waardeering voor de
politiek der Duitsche regeering laten ontbreken
(zeer ten ongenoege van zekere Duitsche bladen).
Aan, Fransche zijde vindt de traditie van het
voetje voor voetje, de politiek van Chamberlain,
grooten weerklank. Algemeen wordt er op gewezen
dat de Fransch-Britsche Bntente van den aanvang
af toch ook een TJnderstanding zonder garanties
was. , . . nog een stap verder, en de oude politiek
van Ententes en Bondgenooten wordt weer tot de
grpndveste van den wereldvrede verklaard J
* * ;
? ? ? , *
Veel waarheid moge er schuilen in de Britsche
redeneering ??maar n zeer ernstig bezwaar
kleeft er aan, n.l. dat een dergelijke politiek de
bewapening weer in de hand werkt. Minister
Beelaeipts heeft hier openlijk op gewezen. Rn in de
derde ;(ontwapenings)commissie, waar ook de
Hollandschèen Poolsehe Voorstellen behandeld
worden, verdedigde Jhr. Loudón het Nederlandsche
standpunt. "
Dat door de Britsche politiek de ontwapening
weer in het vergeetboek dreigt te raken, is niet het
eenige nadeel dat deze richting aankleeft. Er schuilt
in (Kt conservatisme een nog veel grooter gevaar.
Het zal niet in ons opkomen te zeggen, dat Cham
berlain,. of Briand, de vos ie, die de passie preekt
B H IA N O
maar stel, dat er eens een vos kwam, dan zou
hij zeker op deze manier de passie prei'ken, en '/Ach
voor alle voorkomende gevallen van een uitweg
verzekerd weten.
Het valt niet te loochenen, dat het
Volkenbondswerk op dit oogenblik in een vicieuzen cirkel rond
draait. Garanties die kunnen we niet geven",
zeggen de Engelschen, niet omdat we niet willen,
maar omdat we de goede zaak allerminst zonden
bevorderen, door iets te beloven, dat wc eventueel
onmogelijk gestand zouden kunnen doen". Goed.
Maar dan blijft ook het internationaal wantrouwen
bestaan en schrijdt de wedloop in bewapening' weer
voort, die op zijn beurt de goede zaak alweer
minstens even ondienstig is. Verzekeringen van
vredelievendheid helpen daar weinig tegen, wat
Chamberlain ook zeggen moge. En Engeland's
politiek inzake de ontwapening bewijst dit reeds,
Hoe ernstig men de ngelsche redeneering ook
nemen moge juist het uittreden van Lord Cecil
bewijst dat niet ieder Britsch politicus aan de op
lossing twijfelt. Waar een wil is, is een weg. En
als een vastgeworteld vertrouwen in de
volkenbonds-idee gerechtvaardigd is, dan moet er ook
een weg zijn om uit den tegenwoordigen vicieuzeli
cirkel te geraken.
Het Hollandschèvoorstel, eigenlijk: de goede
raad om de principes van het Protocol opnieuw
in studie te nemen, spreekt daarom voor zich zelf,
* *
*
Teneinde aan Chamberlains objecties tegemoet
te komen heeft de Nederlandsche delegatie haar
voorstel geamendeerd. Jhr. Beelaerts legde het
als volgt aan de Vergadering voor:
De Vergadering,
overtuigd, dat het, zonder dat de discussie over
het protocol van Genève van 1924 icordt heropend,
(/eiretficht is te onderzoeken, of kef moment niet is
gekomen, om de studie der ontwapening, veiligheid
en arbitrage, uitgedrukt in het Pact, te hervatten;
overwegende, dat het van het, grootste belang is,
dat de Vergadering de tcerkzaamheid van de voor
bereidende commissie voor de ontwapeningsconfe
rentie stimuleert,
besluit de studie van, de bovengenoemde principes
en der paragrafen van het rapport en van het
supplement-rapport over de werkzaamheden van
den Raad en het secretariaat, die betrekking
hebben op ontwapening, naar de derde commissie
te verwijzen.
in welken vorm hét naar de commissie werd
verwezen.
Behalve het werk in de commissies, dat deze week
de aandacht van de leden der versch ijlende delega
ties vorderde, heeft in de Assemblee de verkiezing
voor de leden van den Kaad plaats gehad.
Onder groote publieke belangstelling werdpn
Cuba, Canada en Finland tot leden van den Baad
verkozen, waarbij Chamberlain en Stresemann als
stem-opnemers fungeerden. Een dag tevoren
was bij stemming uitgemaakt, dat Belgiëniet
voor herkiezing in aanmerking kwam. Belgiëwas
evenmin permanent als z.g. semi-permanent raads-,
lid. Een herkiesbaarstelling was echter mogelijk doqr
een. besluit met twee-derde meerderheid te nemen.
Een soort constitutie-wijzigend besluit dus, waar
bij in zeker opzicht van het rotatie-stelsel, waardoor
alle landen op hun beurt in den Baad komen, wordt
afgezien. 29 staten waaronder Nederland?waren
voor de herkiesbaarstelling van België, 19 er tegen.
Nu is juist door de kleine staten verleden jaar het
rotatie-stelsel zoo vurig bepleit en hoe is het nu
mogelijk vragen sommige delegaties zich af ?
dat Nederland, dat zich in volkenbondszaken dit
jaar tot kampioen der oppositie heeft opgeworpen,
nu plotseling tot de binnenkamer-politiek terug
keert?
Houdt men echter rekening met het feit, dat
organisatorisch dit rotatie-systeem zeer soepel
(vergeef mij, Charivarius !) is gemaakt, zóó dat
de rooster van zetels naar behoefte vlugger of
langzamer kan draaien, mits hij draait en be
denkt men, dat Nederland nog n jaar recht op
zijn zetel heeft, dan is er weinig begrip van den
toestand voor noodig, om in te zien waarom
Nederland zijn stem op Belgiëuitbracht.
M. K.
VERZOEKE ALLE STUKKEN VOOR DE REDACTIE
IN TE ZENDEN AAN HET SECRETARIAAT VAN DE
GROENE AMSTERDAMMER" KEIZERS
GRACHT 333, AMSTERDAM.
BATENBURG & FOLMER
(G. W. FOLMER)
DEN HAAG.
HUYGENSPARK 22
BERGPLAATSEN VOOR INBOEDELS
MET SAFE-INRICHTING
VERHUIZINGEN ONDER GARANTIE
INTERNATIONALE TRANSPORTEN