Historisch Archief 1877-1940
E GfcQENËAMSTERDAMMER VAN 17 SEPTEMBER 1927
K
#
l^j-J l
SPREEKZAAL
overlading van het programma
der Gymnasia
f~yOOB' ratstedigheid krijg ik eerst thans kennis
f *~^van het. tweede artikel van de hand van prof .
i IKemkamp De overlading van het programma der
1 gymnasia" in het nummer van 13 Augustus.
Mis' «chien 'is het nog niet te laat, een enkele
kantteeke, ning te maken bij dit artikel.
Kan ik mij met een groot aantal opmerkingen
?vereenigen, .niet steeds is dit het geval met de
con«lusies. Dat de derde en vierde klasse van het gym
nasium overladen zijn, doordat de aandacht in
, «leze klassen over twee gedachtencentra verdeeld
, .^wordt, wie zal hét nog ontkennen. De ervaring leert
1 inderdaad dat het slechts enkelen leerlingen
mogeHjk is, om zoowel goede resultaten in de wis- en
1 natuurkundige vakken als in de moderne en
klas1 «ieke letteren te behalen. Of misschien is het juister
. g3zegd, dat het algemeen peil der leerlingen in deze
.. klassen daalt. Het is niet zeer waarschijnlijk, dat
liet verdeelen der aandacht over twee
gedachteu«entra de eenige oorzaak is van het dalen van dit
peil. 'Nader onderzoek door vergelijking met
Andere scholen, waar deze oorzaak ontbreekt, kan
slechte en dan nog alleen bij benadering uitmaken,
" in hoeverre de fout schuilt in de overlading met
leerstof. Dit neemt niet weg, dat wij leeraren het
gevoel gekregen hebben, dat er een te veel is.
', In de- vijfde en zesde klasse wordt vooral van
ilassiek- litteraire zijde als .sterkste bezwaar tegen
,-den tegenwoordigen toestand genoemd, dat de
; l>-leerlingen vrijwel voor de klassieke vorming
'verloren zijn, dat zij nog maar in naam een
klas' sieke opleiding krijgen.
Ho& gegrond de bezwaren tegen de
tegenwoor'" <üge regeling mogen zijn, niemand wenscht den
[ toestand van vóór 1919 terug. De studenten in de
* medicijnen, in de wis- en natuurkunde, aan de
Technische Hoogeschool, voor zoover afkomstig van
i .het gymnasium, zouden weer te veel achterstaan
bfl de leerlingen van de H.B.S.. De rector van het
TJtrechtsch Stedelijk Gymnasium doet nu in zijn
laatste rede bij het sluiten van den cursus als middel
ter verbetering aan de hand, om voor de b-leer
lingen het Grieksch geheel af te schaffen. Maar
volgens Prof." Kernkamp dient eerst vast te staan,
dat het onderwijs in de wis- en natuurkundige
vakken voor hen niet kan worden ingekrompen.
Prof. Kernkamp meent, dat er eenige grond is
"voor de veronderstelling, dat zulk een. beperking
?wel mogelijk is. Eveneens beroept de heer K. zich
erop, dat hij studenten in de medicijnen kent,
?die een gymnasium hebben afgeloopen, en erover
klagen, dat zij in hun eerste jaar aan de Universiteit
eigenlijk weinig nieuws meer te hooren krijgen in de
genoemde vakken. Totdat ik dit artikel gelezen
had, heb ik, die als leeraar in de natuurkunde aan
het Stedelijk Gymnasium te Utrecht deze
opmerking reeds zeer dikwijls gehoord had, gedacht,- dat
er dan aan de propaedeuse voor de studenten in de
"medicijnen iets zou kunnen ontbreken, en voorts,
dat men door overleg met de professoren en lectoren,
die dit onderwijs geven, de propaedeuse voor
genoemde studenten misschien meer aan het doel
zou kunnen doen beantwoorden. Geeft echter het
tegenwoordige gymnasium ongeveer datgene, wat
de medische studenten van de natuurwetenschap
pen voor de propaedeuse noodig hebben, dan
is 'er ook deze weg ter verbetering, dat men den tijd
noodig voor de propaedeuse aan de Universiteit
tracht te bekorten. Een poging in deze richting
door de Liwenagel uitgevoerd, leidde echter nog
,tot niets. Wijlen Professor Magnus, met wien ik
indertijd deze kwestie besprak, was eenerzijds van
meening, dat, als men den waarborg had, dat aan
all&gymnasia en H.B.S. het onderwijs en de
exameneischen zoodanig waren, dat men vertrouwen kon
'hebben in het kennen en kunnen der afgeleverde
leerlingen, men inderdaad bij den tegenwoordigen
toestand de propaedeuse kon bekorten, dat echter
anderszijds de thans daaraan bestede ? tijd beter
dienstbaar kon worden gemaakt aan het directe
doel. Beide opvattingen heb ik vaker hooren
verkondigen.
Prof. Kernkamp zal toegeven, dat, wanneer de
propaedeuse gewijzigd zou worden en ze niet
beperkt blijft tot dezelfde stof als het gymnasium
geeft, zijn eisch tot inkrimping der natuurweten
schappen op het gymnasium op dezen grond vervalt.
Maar ook hierom kan het gymnasium niet veel
minder geven, dan het thans doet (al ontveins ik mij
niet, dat natuurlijk de leerstof en haar behandeling
Chamberlain en de Nederlandsche Motie
Teekening voor de Groene Amsterdammer" door Joh. Braakensiek
KELLNER; DIE MENEER MAAKT AANMERKING OP HET MENU!"
BEELAERTS: DAN ZULLEN WIJ DEN NAAM SCHRAPPEN, MAAR HEMHETZELPDE GEVEN"
wel gemoderniseerd kan worden), omdat het eind
examen der b-leerlingen toegang geeft tot de facul
teit der wis- en natuurkunde en de Technische
Hoogeschool. Prof. Kernkamp zal verder toegeven,
dat hiervoor een grondige voorbereiding in de
richting der wis- en natuurkundige wetenschappen
een eerste eisch is. De geachte schrijver geeft zelf
toe, dat vóór 1919 daaraan veel ontbrak. De pro
fessoren in de wis- en natuurkunde en aan de Tech
nische Hoogeschool hebben het recht van de leer
aren te eisenen, dat hun studenten goed beslagen
aankomen en de leeraren van hun kant hebben den
plicht den leerlingen zooveel mee te geven, dat zij
de verschillende richtingen, waarop het einddi
ploma recht geeft, met vrucht kunnen inslaan.
Dat de a.s. medische studenten aan het gymnasium
daardoor wel eens meer krijgen dan voor hen
noodig is. is niet te verhelpen.
Niet minder overweging verdient de overlading
in de derde en vierde klasse. Prof. Kernkamp stelt
in dit verband de vraag, of het bedoelde onderwijs
niet te streng wetenschappelijk wordt gegeven en
te veel wordt beschouwd als een deel van de pro
paedeuse voor de Universiteit, die voor de b-leer
lingen onontbeerlijk wordt geacht; of de a-leer
lingen niet beter gediend zouden zijn met, en voor
hun volgend leven niet meer zouden hebben aan
een eenvoudiger behandeling van de voornaamste
onderwerpen, die bij de bedoelde vakken te pas
komen. Ik wil niet verhelen, dat er, althans wat
de natuurkunde betreft, een streven bestaat, om
. in de 3de en 4de klasse van het gymnasium een
afgesloten trap te geven, waarin ongeveer de weg
gevolgd zal worden, dien prof. Kernkamp wenscht,
om daarna voor de b-leerlingen een meer uitge
breide behandeling te geven, terwijl voor de a-leer
lingen de natuurkunde in de 5de klasse zou ver
vallen. Bestaan tegen een dergelijkem
concentrisclien leergang m.i. verschillende bezwaren, in dit
verband wil ik slechts vermelden het practische
bezwaar, dat er in de 3de en de 4de klasse van a- of
b-leerlingen nog geen sprake is. De beantwoording
der vraag van de leerlingen, die naar de vijfde
klasse zullen worden bevorderd, of ze de a- of
brichting zullen kiezen, wordt voor ons dan nog
moeilijker, dan zij thans reeds is. Het aantal leer
lingen, dat meent de b-richting te kunnen kiezen,
maar daarvoor niet geschikt is, zal dan nog grooter
zijn dan thans het geval is. Het aantal mislukkingen
der b-leerlingen in. de 5de of 6de klasse zal sterk
toenemen. En niet steeds blijven deze thans reeds
beperkt tot het doubleeren van 5de of Ode klasse,
maar herhaaldelijk moet de leerling zijn gym
nasiale opleiding afbreken of na verlies van l a 2
jaren toch nog van richting veranderen.
Ik juich het ten zeerste toe, dat prof. Kernkamp
de aandacht op de overlading van het programma
der gymnasia in wijder kring vestigt. Naar ik
hoop kunnen bovenstaande opmerkingen zijn
bedoeling steunen en bovendien de belangstelling
verlevendigen voor de kwestie der propaedeuse
der medische studenten aan de universiteit.
Utrecht, 10 September 1927.
Dr. A. D. NATHANS
EETKAMERS
359.COMPLEET FL.
SLAAPKAMERS
540.
COMPLEET
NIEUWE MODELLEN
IN EIKEN UITGEVOERD
ONS
FABRIKAAT
FL. 557.- COMPLEET
FL. 670.- COMPLEET
FL. 676.. COMPLEET
COMPLEET FL. 580.'
COMPLEET FL.
85O.DEN H A A Q
AMSTERDAM
ZOMEN
ROTTERDAM
i