Historisch Archief 1877-1940
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 24 SEPTEMBER 1927
No. 2625
Tegenstellingen
Het, met veel Es ist nickt-voa.hr"-geweld, door Hindenburg onthulde
monument ter herdenking van den slag bij Tannenberg,
Het, door maarschalk Petain plechtig en
eerbiedig onthulde doodenhuis, ter her
denking van den slag bij Verdun
Schilderkunst
Hollandsche Kunstenaarskring, Amsterdam
Ik schreef in een vorig artikel, dat de
HollandBche Kunstenaarskring zich in een moeielijke
periode bevindt. Dat blijkt ook (want dat is altijd
een teeken l) uit de onthouding van een aantal
leden der vereeniging en daartoe behooren van de
feesten als Jan Sluyters, Gestel, Polet, Piet Wieg
man. Wanneer zulken zich niet vertoonen beteekent
dat, dat zij tot de door iedereen erkenden behooren,
en dat v oor hen de tentoonstellingen niet meer die
noodzaak bezitten, die zij in vroeger tijd voor hen
hadden. Maar er zijn toch naast deze onthoudingen
tekortkomingen; er is niet gevraagd of wellicht
gevraagd met restricties, waardoor op deze ten
toonstelling, en die kon dat velen ! gemist worden,
die haar zeker hadden versterkt, terwijl er aan
wezig zijn, die haar verzwakken. De laatsten zal ik
niet noemen, maar tot hen, die ik mis, behoort o.a.
Van TJytvanck, de teekenaar en schilder van vele
portretten en H. Wiegersma, wiens werken toch den
HoUandschen Kunstenaarskring of aan het bestuur
niet onbekend kunnen geacht worden te zijn, en
waarin meer vaart is en meer eigenaardige hoe
danigheden zijn dan in een aantal der genoodigden.
Ik wijs met nadruk op dit alles, omdat ik den
Hollandschen Kunstenaarskring zeer genegen ben,
en Mj, een langen tijd, een functie vervuld heeft
in het Amsterdamsche leven, die ik gaarne steeds,
bij voortduring, goed zag voortgezet. En zelfs als
wij veronderstellen, dat hij niet in ons land alleen
? een goede tentoonstelling kan vormen, waarom
vraagt hij dan geen sterke buitenlanders want
er zijn er nog genoeg, die hier niet bekend zijn, en
^ waarom organiseert de beeldhouwer uit de leden
niet eens een tentoonstelling van enkele sterke
niet-Hollanders, opdat wij op ons gemak, en zeker,
kannen vergelijken, wat wij hier tot het beste
rekenen, en wat daar tot het beste wordt gerekend.
De kosten! Ik weet, die zijn groot, maar
Botterdam, den Haag, Amsterdam kunnen zich toch
combineeren?
Tot de genoodigden behooren, behalve zij die
reeds aan meer tentoonstellingen van deze ver
eniging deelnamen o.a. Bieling, Charles Eyck,
Hulshoff Pol, Kuyten, Joep Nicolas, Willink, en
naar ik meen ook Martinez.
Het werk van den Cubaan Martinez is niet op
zijn sterkst hier te zien. Het schijnt mij toch toe,
dat in de andere stillevens, die ik van hem
ken, de kleur ongetroebelder was, dat het heele
schilderij, meer sonoor, toch meer licht hield;
dat de vormen geboetseerd waren in straffer
spanning. Martinez is een schilder, dien ge door
dit werk zoudt kunnen onderschatten, en dat
is een vervelend gevoel voor wie, door welke om
standigheden ook, beter op de hoogte is. Toch kan
hier dadelijk neergeschreven worden dat door
werk als van Martinez de tentoonstelling niet dat
verwarde heeft gekregen dat in den Hollandschen
Kunstenaarskring nog niet voorkwam. Komt het
dan door Remicns? Ongetwijfeld behoort deze
teekenaar en beeldhouwer tot de zwakken. Vooral
de teekeningen missen wat in teekeningen der
beeldhouwers kan trekken; de andere zorg om de
volumina; de zorg de lichamen te geven moeten,
anders dan, zeker, de coloristen ze zien. Van de
beeldhouwwerken is de Tijger, en de kop a la
Raedecker het meest aangename nog dat wij van
hem moesten be/.ien. In den (teakhouten) tijger
is de spanning in het dier haast overdreven; in de
kop (87) zooals ik zei de a la Raedecker, kunt ge
gemakkelijk erkennen, hoeveel grooter de psy
chische spheer is, die het werk van Raedecker tot
een zóó gewaardeerde afzonderlijkheid maakt.
Goede beelden zenden als uit een kern hun
innerlijke straling, en deze straling schijnt het
beeld blijvend te omhullen wie vindt dat bij
Remiëns
Zeker komt iets van het verwarde in de ten
toonstelling door het werk van A. C. Willink. Dat
komt niet door de lust het vleesch van zijn naakten
zóó sterk te willen modelleeren (ge voelt te weinig
het skelet!), niet door deze modelleerlust komt het,
die ge, op andere wijs, bij Hynckes toch waardeert
(moge de stad Hynckes meer fel leven geven dan
hij buiten vond), maar door een' geest, dien wij in
Holland weinig vinden en weinig liefhebben. Van
waar en door wien ook beïnvloed, Willink heeft
hier te veel in zijn uitingen, als kwamen deze van
Italianen door een Duitscher tot hem. Er is een
niet diep verborgen akademisme in deze beelden",
dat bij ons te lande eigentlijk zeldzaam is, en enkele
schijnbaar maar vreemde, in schijn
moderngevonden attributen, kunnen dit akademisme niet
verbergen. Een klein schilderijtje met boomen, etc.
heeft een te verdragen en niet opdringende kleur;
het rose der naakten daarentegen doet ons zoo
weinig de gave der kleur veronderstellen in den
schilder, dat we niet anders dan kunnen hopen,
dat een komende tentoonstelling (bij Kleykamp)
beter dunk ons zal brengen dan we in Amsterdam
konden krijgen. Nu, moet ik zeggen, is ook om
andere redenen (psychische uitdrukking der fi
guren) Willink een tegenvaller.
Me j. Coowenberg, bij Kleykamp, den Haag
Sterkste spanning in de lijn en een ongereptheid
van 't zwart-en-wit moeten de eigenschappen zijn
van werk, zooals mej. Couwenberg wil maken.
Te schrijven dat haar zoo iets gelukte, was het
begaan van een onjuistheid. Vooral in de njn, in de
spanning der lijn schiet zij te kort; het ongerepte
van het wit-en-zwart is beter benaderd. Maar deze
teekenares van vrouwe-,J mannen- en ^kinder
portretten (in een paar vrouweportretten is zij nog:
op haar best) mag toch niet vergeten, dat de psy
chologische inhoud van een portret een der aan
gename noodzakelijkheden daarvan is, en wan
neer denkt zij daaraan genoeg?
A. PLASSCHAERP
Bij D. G. Santee Landweer, Heerengracht 396>
De eigenaar van dezen kleinen genoeglijken
kunsthandel vraagt de aandacht voor een ten
toonstelling van fransche prentkunst. Opnieuw
bewijst hij dat er voor weinig geld nog iets goeds.
te krijgen is. Onder de litho's van Daumier, zijn
specialiteit, exposeert hij eenige vroege bladen
uit het weekblad la Caricature, dat in 1835, om
politieke redenen verboden werd. Daarbij is er
een, Ie repos de la France, dat de beste eigen
schappen van den teekenaar in zich vereenigt,.
eenvoud van voordracht en grootsche conceptie.
Louis Philippe is op den troon in elkaar gezakt
aan weerszijden treuren de geplukte gallische
haanen het vernederde Frankrijk in een vrouwenfiguur ge
symboliseerd. Aan een haast weerzinwekkend thema
is hier zulk een aangrijpende en nobele vorm gegeven,
de opbouw is zoo klassiek en de tragiek in zulk
een verheven ernst gedrenkt, dat de gedachte aan?
een caricatuur verdwijnt. Hier gaat een vergelijking;
met vroegere Engelsche caricaturisten niet meer
op. Tusschen het genie van dezen zuidelijken
Franschman en dat van den Germaanschen Beet
hoven bestaat verwantschap. Beiden hebben een
heilige en smartelijke verontwaardiging in dert
tegelijk meest beknopten en meest volmaakten
opzet weten te vertolken. De fraaie en uit een
picturaal oogpunt rijkere prenten uit de latere
Charivari, waarvan de heer Landweer
uitnemendeexemplaren toont, missen den verheven en naieven
geest, die aan zulk een prent ten grondslag ligt.
Aan deze hoogten kunnen etsers als Charles Jacque
en Adolphe Hervier niet tippen. Dat neemt niet
weg dat vooral de eerste, als hij zich liet gaan,.
een levendigheid en frischheid van
voorstellingbereikte, die ge den dikwijls te zoetsappigen
schilder niet zoudt nageven. Niet de illustratieve,
gecomponeerde, aan een voorbijën tijd herinne
rende, vriendelijke vertellingen behooren tot zijn
beste werk, maar de plaatjes die hij vermoedelijk
buiten', op de plaats zelve bekraste en waarop hij
soms met de weergave van een paar zwijnen
volstond. Daar vindt ge niets minder dan een
synthese van landelijke heerlijkheid. En 't lijkt
niet overbodig te vermelden dat het
mooisvoor prijzen tusschen / 3.50 en / 12 te verkrijgen is.
HENNL'S.
J. S. MEUWSEN, HolL A'dam-R'dam-Den Haag,
DE BESTE HOEDEN IN HOLLANB