Historisch Archief 1877-1940
Relativiteits-Rhapsodie
Over Shakespeare, de Mikado, wilde
? olifanten, het Rembrandttheater, muzika
liteit en de film.
I_I ET. kan zoo af en toe op je gegooid" worden,
, hoe verschrikkelijk betrekkelijk alles is....
ook de belangrijkheid der diverse kunstvormen.
Het is een waarheid, zoo eenvoudig, zoo verstrek
kend en tegelijk zoo voor de hand liggend, dat -wij
schier van verbazing omvallen, wanneer ze ons,
^n een moment van helderziendheid, weer eens
duidelijk wordt. En. toch kunnen wij alle dagen
constateeren, dat bij onze rechterburen de vraag
of Mengeïberg naar Amerika mag gaan, aanleiding
?kan 'wezen tot een echtscheiding terwijl onze
linkerbuurman alleen in het Concertgebouw be
lang stelt, wanneer hij zonder paraplu in de van
Baerlestraat door een stortbui wordt overvallen.
Wij ervaren dagelijks, hoe letterkundigen van
ftllerlei grootte en kleinte, elkander uit- en weder
aankleeden zonder dat er, buiten den kring der
juiteressenten, een haan naar kraait. Wij lezen in
?fle krant, hoe de kunsthistorici X. en Y. op leven
jen dood vechten, over de efuaestie, hoeveel echte
.Hals'en er precies zijn hetgeen ons schouder
ophalend aanleiding geeft te denken, dat het aantal
halzen in ieder geval met twee vermeerderd is.
Als welopgevoede menschen respecteeren wij
elkanders hobby en toonen wederkeerig een be
leefde belangstelling, doch in ons diepste binnenste
leeft een volslagen onverschilligheid zooal niet
een ironische minachting voor de privépassies van
onzen evennaaste. Het is hoogst leerzaam voor ons,
dissidenten, die de kettersche filmleer aanhangen,
dit alles te .bedenken en gade" te slaan. Immers
tegenover de film neemt men die egards niet in
acht en het mag voor hen, die haar liefhebben, een
wijze les en een troost zijn, zich te rechter tijd de
?relatieve belangrijkheid aller aardsche dingen te
binnen te brengen.
*, *
Het was in het Lessing-theater het was
Shakespeare en, het was een sof: de beide konings
drama's Hendrik IV" gecoupeerd, samengeperst
en op n avond vertoond. Efficiency? De hemel
?weet het de Duitscher houdt nu eenmaal van
veel tegelijk. Resultaat: een volkomen
gedecomponeerde tragedie de drehbühne als een razende
,aan het werk om die non-stopvlucht over twee
stukken op n avond, bij te beenen. Geniale mo
menten van Ernst Deutsch, Klópfer en Wegener
in dezen chaos van uit hun verband gerukte
tafereelen. Een decor, welks kleuren meestentijds de
iaren op onze Hollandsche hoof den deden te berge
rijzen. Een beschamend succes voor het jonge
acrobaat je, dat Falstaff's page speelde en de vrij
heid nam van zijn rol een formeele variété-einlage
te'maken. Ten slotte, als contemporaine muziek,
moderne.... blues !
Ziedaar Shakespeare in een der grootste thea
ters van Berlijn.
Toen washet, dat ikmijnkunstzinnigen begeleide!
bekende, hoe een Chaplinfilm voor mij dichter bij
den geest van Shakespeare staat, dan dit volge
stopte Stratford-würstchen. De uitwerking was ver
pletterend: eerst stomme verbazing toen nauw
verholen minachting. Mein lieber Herr, reden
wi'nicht ber den Film. Ich kenne ihn kaum, aber
ich hasse ihn l" En ik begreep, dat ik voor dezen
man had afgedaan dat ik een tweede-rangsch
mensch was geworden.
Ik ontmoette hem daarna nog eens bij De
Mikado" in het Groszes Schauspielhaus. Een andere
Zeitgemasze" bewerking. Sullivan's bekoorlijke
operette; met haar lichte melancholieke
lavendelgeur van veertig jaar liggen, haar naïve, simpele
tekst en haar charmante muziek uitgerekt,
opgeverfd en toegetakeld tot een volslagen revue.
Dancing boys en dancing girls bloote beenen en
foloote andere dingen een jammerende
cravattenTABA SIGAREN
/f*'** ZIJN TOCH DE BESTE -* -*
VACANTIE IN SCANDINAVI
PER K.L.M. NAAR
KOPENHAGEN EN MALMO
tenor en een vette, brutale soubrette. Wat er van
de muziek over was, gesyncopeerd of vernield onder
de geeseling van een jazz-slagwerk. En temidden
van deze ordinairheid en smakeloosheid, in tragi
sche eenzaamheid de grandioze creatie van Max
Pallenberg.
Mijn kunstzinnige kennis amuseerde zich blijk
baar kostelijk alleen toen hij mij gewaar werd
verstrakte zijn opgewekt gezicht en in zijn oogen
las ik duidelijk het minachtende woord: Film!"
Voor de zooveelste maal constateerde ik, dat er
menschen zijn, die voor de gruwelijkste dramatische
mislukking altijd nog meer respect hebben, dan
voor de film, die zij kaum kennen, aber bassen".
En over dienzelfden man had ik den avond te
voren, op een muzikale soiree, de diagnpse hooren
stellen: Ein ganz netter und tachtiger Mensch
aber absolut unmusikalisch!" Waarmee hij, door
n handbeweging, uit dezen kring werd weg
gevaagd.
O, betrekkelijkheid der betrekkelijkheden !
. Toen zag ik Chang".
Chang" is het epos van de wildernis het
hooglied van de kracht en de snelheid en den moed
de elegie der wijde verten. Chang" is de toover
van het snel-verschietende beeld, de roes der godde
lijke beweging, de zalige duizeling van het jagende,
kloppende rhythme. Chang" is de geheimzinnige
stem van het ongerepte, van het ongenaakbare,
waarnaar wij wonderlijk ontroerd en bevangen
luisteren en die de moedigsten onder ons met
onweerstaanbaren drang tot zich lokt. Chang" is
de rauwheid, de wreedheid en. daarnaast de har
monische mildheid der natuur. Chang" is het
wonder, dat onze kultuur-zieltjes doet sidderen van
ontzag. . . . Helaas ! Chang" is maar een film !
Chang" is maar een film, gij zelfvoldane dames en
heéren, die een bijeengeflikten Shakespeare, een
verkrachte operette verkiest boven het lichtspel,
dat gij kaum kennt und hasst". Maar Chang"
is tevens naast Potjemkin" naast
Nibelungen" naast Ménilmontant" een der vedetten
van een onweerstaanbaar voorwaartsdringenden
uitdrukkingsvorm, van een nieuwe, vitale kracht in
ons oude, vermoeide kultuurleven. . . . een kracht,
wier mogelijkheden wij pas beginnen te leeren ken
nen en die ons nog bijna dagelijks met verwonde
ring slaat.
Chang" is het cinematografisch reisverhaal van
twee stoutmoedige Amerikanen, die de wildernissen
van Noord-Siam doortrokken. Het decor is het
oer-woud de acteurs zijn inboorlingen en de
requisieten bestaan uit strik, bijl en geweer. Met
deze middelen is een drama geconcipieerd zoo aan
grijpend in zijn machtigen eenvoud, zoo
adembeklemmend in zijn fatale onverbiddelijkheid, als
onze verlitteratuurde en bij eengedachte theater
wereld ze niet meer kent. De sierlijke wreedheid
van den sluipenden panther de fantastische
groteske der slingerende apen het elementaire
geweld van een kudde voortstormende wilde olifan
ten .... het is alles van een overweldigende schoon
heid. En daartegenover de nietige mensch, met
niets dan zijn brein en. zijn moed ziedaar het
groote, eeuwige drama in zijn oervorm !
Een documentaire film, dus een
kuituurfilm, een zuiver product der techniek?" Neen, zeg
ik u, neen en nog eens neen ! Deze beide Amerika
nen hebben iets anders iets beters meegebracht
dan een nuchter fotografisch relaas: zij hebben in hun
werk iets weten neer te leggen van de grootschheid,
van de poëzie der wildernis iets van de eerbiedige
ontroering, die den mensch bevangt, wanneer hij
tegenover de maagdelijke natuur staat. Zij hebben
met het snelle, feillooze apparaat eenige strophen
weten op te vangen van het duizendjarige gedicht
der jungle ? ?. ? het striemt, het doet ons juichen,
het ontroert ons: het is kunst!
Deze vorm van cinematografie is iets geheel
anders dan de zorgvuldig gecomponeerde dramati
sche film. ... zij heeft het naakte, ongetemde leven
in zijn vaart gegrepen en voor onze verbaasde
oogen gesleurd. Hebben deze menschen bewust
een kunst-film" willen maken? Waarschijnlijk
niet, maar dit neemt niet weg, dat zij een oeuvre
hebben afgeleverd, dat ons de Schoonheid en de
Idee brengt in een gansch nieuwe gedaante. En het
doet aan de waarde en de beteekenis der atelier
films niets af, wanneer langzamerhand duidelijk
wordt, dat dit op heeterdaad betrappen van het
léven-zelf in al zijn veelvormigheid, de grond
gedachte zal zijn der film als kunst.
Kan men on-filmisch" wezen, zooals men on
muzikaal of kleurenblind is? Is het mogelijk, dat
er menschen zijn, die door psychische en organische
dispositie even ongevoelig blijken voor de poëzie
van het rhythme en de beweging, als anderen voor
de poëzie der klanken of der kleuren? Het is een ge
dachte, die zich steeds sterker opdringt en die de
eenig redelijke verklaring zou geven van het feit,
dat nog zoovelen volmaakt onbewogen blijven
tegenover hetgeen voor anderen als het meest evi
dente bewijs van cinematografische kunst geldt.
Daar jubileerde nu het Rembrandttheater. Ik
verzeker u, dat er talloozen zijn, die het nog dage
lijks betreuren, dat deze schouwburg tot een bio
scoop werd ver.. . laagd". De S.O.S.-schrijver van
de Telegraaf" maakte zich tot veler tulk, toen hij
een weemoedig woord wijdde aan de schoone dagen
van weleer. Ik wil van de film geen kwaad zeggen"
besluit hij en waarachtig het is een tolerantie,
die zij niet alle dagen ondervindt. Maar men ka.i
ook van een andere opvatting zijn. Men kan OOK
meenen, dat aan het gedoe der Schoone Cubaan
sche" en andere exotische rariteiten aan de be
denkelijke komiek der Fideele Boeren" en aan de
vaak twijfelachtige muziek geen seconde te vroeg
een eind is gemaakt. Men kan ook vinden, dat een
regiem-Ter Linden, dat een Nibelungen", een
Letzter Mann" en een Variété" bracht, een
regiem-Gabriel allerminst doet betreuren. En dat
Heuckeroth, wanneer hij de filmkunst naar zijn
beste krachten dient, er zich geenszins ongelukkiger
om behoeft te voelen.
Nog is het noodig deze dingen te zeggen, maar
eens zal de tijd komen, dat ook onze filmkunst
legaal en confessioneel zal zijn en dat ook wij de
relativiteit der dingen, uit het oog zullen verliezen
en in onze levensloopgraaf zullen voortdraven,
naast die der musici, der litteratoren, der schilders.
Want wij zullen dan niet meer paraat hoeven te
zijn en naar alle kanten uitkijken.. . . tot onze
voldoening, misschien.
Want ook dit genoegen is betrekkelijk !
My house is my castle'
(mits voorzien van
Huis en Haard" meubelen)
EN
HAARD
;"?'VERACHT 500 *f|