De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1927 24 september pagina 16

24 september 1927 – pagina 16

Dit is een ingescande tekst.

1>E GROENE AMSTERDAMMER VAN 24 SEPTEMBER 1927 No. 2625 ; ! Bezuiniging door efficiency door J. K. HAPPE (Slot) /""* EEN grooter fout dus, dan be^?^ zuiniging te willen bereiken door loonsverlaging. Maar n ding moet nooit vergeten worden, namelijk dat loonsverhooging en verkorte arbeids tijd noodzakelijk gepaard moeten gaan aan een meer dan evenredige productiecapaciteit. Niet op den werk man rust echter de plicht zijn pro ductiviteit te verhoogen, maar op den patroon. Zijn taak is het den werkman te leeren op welke wijze hij, zonder meer vermoeienis, beter en vlugger zijn taak kan verrichten en daardoor ook meer verdienen. Niet in afbeulen schuilt het geheim van een grooter rendement, doch in systematisch wer ken op de voorgeschreven wijze. Wbnderbaarüjk zijn de resultaten door efficiency verkregen. Een met selaar bij voorbeeld kan zonder meer inspanning drie maal zoo vlug een muur optrekken op een voorgeschreven werkwijze als op de oude manier, eenvoudig door uitschakeling van alle onnoodige handbewegingen, door de . vermoeienis van het bukken te ver mijden, door zijn werktuigen op een bepaalde manier te hanteeren, door zijn materialen altijd op precies de zelfde plaats te vinden. Is het dan geen roekelooze tijdverkwisting toch maar steeds de oude werkwijze te hand haven? En doen wij dan niet beter te bezuinigen op den verspilden tijd, het loon te verdubbelen en den kost prijs onzer woningen met een derde te verlagen? Terwijl in Amerika een automobiel in 48 eenheidsuren werd gemaakt, waren daarvoor in Europa, nog 900 eenheidsuren noodig ! Het klinkt haast te kras om te gelooven. En toch heeft Ford in alle landen in Europa waar hij zijn fabrieken opzette, de zelfde krachtsproeve gedemonstreerd. Citroen in Frankrijk volgt thans met succes zijn voorbeeld en ook in Duitschland wordt naarstig gewerkt volgens Amerikaansche efficiencyen co-operatie-methoden. Welis waar zijn in dit laatste land de werktijden nog te lang, de loonen nog te laag, doch dit is slechts een over gangsperiode. Uit Fransche oogen bezien is het land bezig zich met angstaanjagende snelheid te herstellen van de gevolgen van den oorlog. In ons land en in Engeland zijn er eveneens enkele fabrieken die weten schappelijke bedrijfsleiding hebben ingevoerd, doch de algemeene geest, niet alleen van den werkman, doch ook van den patroon, kant zich nog altijd tegen deze nieuwigheden. Ver klaarde de heer Maas, gewezen voor zitter der fabrikantenvereeniging, op het congres te Scheveningen, zich niet tegen rationaliseering der industrie, als zijnde niet in het belang der fabrikanten? Wij hebben ons nog niet vrij ge maakt van den ouden sleur, wan trouwen alles wat uit Amerika tot ons komt behalve de Amerikaansche artikelen die de Nederlandsche markt veroveren door Amerikaansche ver koopmethoden. En waarom zouden wij Nederlandsch fabrikaat gebruiken zoolang het niet beter en goedkooper is dan het buitenlandsche? Ook wij kunnen ons immers door efficiënte massafabricatie een afname in het buitenland verzekeren. De tijd kan niet meer ver zijn, dat de Europeesche tolgrenzen zullen verdwijnen en daar mede een einde gemaakt wordt aan de kunstmatige prijsverhooging die de koopkracht verlaagt en de nijverheid drukt. Eerst dan zal Europa een afzetgebied hebben gelijk aan dat in Amerika en massafabricatie op gelijken leest geschoeid kunnen worden. Dan zal er welvaart in Europa heerschen, zooals er thans welvaart in Amerika heerscht. Tusschen de uitersten van het communisme en het oude kapita listische stelsel staat de gulden mid denweg, in Amerika gevolgd, waar de werkman deelt in de winst, waar in duizende fabrieken de helft der aandeelen reeds in handen is der arbeiders en bovenal waar het publiek door de lage prijzen en hooge loonen in staat wordt gesteld ruimschoots in zijn behoeften te voorzien. Maar moeten wij dan daarvoor allemaal machinemenschen worden, zult u misschien vragen, terwijl u met schrik denkt aan de Ameri kaansche toestanden door Upton Sinclair gebrandmerkt? Diens sensatieromans dateeren ech ter uit een vroegere periode toen de wetenschappelijke bedrijfsleiding nog in een aanvangsstadium was. Sinds dien is er zoo ontzaglijk veel ver anderd, dat wij groot gevaar loopen bij den snelvoortgaanden tijd achter te raken. Slechts zij, die een open oog blijven houden voor al het nieuwe dat er in de wereld voltrokken wordt, die niet bevooroordeeld zijn door oude gebruiken, gewoonten, inzichten, nei gingen, denkfouten, die ruim van blik zijn en groot van hart, kunnen mee. Aan hen slechts behoort de nieuwe tijd. Vergeefs zullen zij, die geleefd hebben in den vooxdenoorlogschen tijd, hopen op terugkeer der oude toestanden. De jeugd, zich uitende in geestdriftige, idealistische organisaties, wil het anders; zij is het die zich vrij maakt van den dwang eener vermolmde maatschappij, zij wil breken met de oude sleur en straks zal zij, als volwassen mannen en vrouwen, aan het bewind en beheer komen en de veranderingen invoeren die Europa weer zullen doen opleven en doen verrijzen als de evenknie onzer Amerikaansche broeders. Het oude vervalt; een nieuwe tijd is ingeluid, een tijd van geluk en voorspoed voor alle volkeren. De eeuw van efficiency is aangebro ken! BEGRAFENISVEREENIGING N. SAX Jr. P.G. Hooftstraat 38 AMSTERDAM TeUf.: 20341, 24250 REGELING VAN BEGRAFENISSEN EN CREMATIES VAN UIT ALLE PLAATSEN EIGEN LIJKKOETSAUTOMOBIELEN ^iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiim ADRIAAN SCHAKEL HEILIGEWEG 15-17 AMSTERDAM Overhemden naar maat 5T Vervaardigd op eigen Ateliers i r* = By ons verkrijgbaar N. R. V. MONTA SCHOENEN Wed JOHN GAY'S PICCALILLl BLIJFT HET MOSTERDZUUR MET DE FIJNE PIKANTE SMAAK l ENGROS BIJ DE LIEVEGOED'S FABRIEKEN N.V. DE HOUTTUINEN". AMSTERDAM GERARD B. RIJKE BINNEN ARCHITECTUUR KEIZERSGRACHT 559 - Telef. 30559 Complete Meubileering DE 25 MODELKAMER/ VAN ItOO/ïtttttk ZUN /KED/TEHZIÜITICiEN STEUNZOLENp MET OPSTAAN DEN BUtTENRAND ) ? , HERSTELT DE/PLATVOET 1\ O.A.MASSING. O.Z.VOOR16URSWAL 33AH MET BINNEN6ASTMU1SI GE over de behandeling Uwerwasch tevreden, blijf dan waar ge zijt; bent ge NIET tevreden, probeert 't dan eens bij de meer dan 100-jarige Stoom-Wasscherij DE PEL1KAAN" te GOUDA het voldoet U beslist zeker! Vraagt eens om onze prijs courant No. 16 Cliché's Van Leer Amsterdam Spoor's Mosterd W. A. Spoor Jr., Culemborg: DEN HAAG FERD.vVL.IET ARNHEM BADKAMMICHTIIIfiEN zoowel eenvoudige als betere uitvoering. G, J. DE KONING 8 ZOON Keizersgracht 447, A'dam Tel. 43688. Opgericht Ao. 1739.

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl