Historisch Archief 1877-1940
1>E GROENE AMSTERDAMMER VAN 24 SEPTEMBER 1927
No. 2625
;
!
Bezuiniging door efficiency
door J. K. HAPPE
(Slot)
/""* EEN grooter fout dus, dan
be^?^ zuiniging te willen bereiken door
loonsverlaging. Maar n ding moet
nooit vergeten worden, namelijk dat
loonsverhooging en verkorte arbeids
tijd noodzakelijk gepaard moeten
gaan aan een meer dan evenredige
productiecapaciteit. Niet op den werk
man rust echter de plicht zijn pro
ductiviteit te verhoogen, maar op den
patroon. Zijn taak is het den werkman
te leeren op welke wijze hij, zonder
meer vermoeienis, beter en vlugger
zijn taak kan verrichten en daardoor
ook meer verdienen. Niet in afbeulen
schuilt het geheim van een grooter
rendement, doch in systematisch wer
ken op de voorgeschreven wijze.
Wbnderbaarüjk zijn de resultaten
door efficiency verkregen. Een met
selaar bij voorbeeld kan zonder meer
inspanning drie maal zoo vlug een
muur optrekken op een voorgeschreven
werkwijze als op de oude manier,
eenvoudig door uitschakeling van alle
onnoodige handbewegingen, door de
. vermoeienis van het bukken te ver
mijden, door zijn werktuigen op een
bepaalde manier te hanteeren, door
zijn materialen altijd op precies de
zelfde plaats te vinden. Is het dan geen
roekelooze tijdverkwisting toch maar
steeds de oude werkwijze te hand
haven? En doen wij dan niet beter
te bezuinigen op den verspilden tijd,
het loon te verdubbelen en den kost
prijs onzer woningen met een derde te
verlagen?
Terwijl in Amerika een automobiel
in 48 eenheidsuren werd gemaakt,
waren daarvoor in Europa, nog 900
eenheidsuren noodig ! Het klinkt
haast te kras om te gelooven. En toch
heeft Ford in alle landen in Europa
waar hij zijn fabrieken opzette, de
zelfde krachtsproeve gedemonstreerd.
Citroen in Frankrijk volgt thans met
succes zijn voorbeeld en ook in
Duitschland wordt naarstig gewerkt
volgens Amerikaansche
efficiencyen co-operatie-methoden. Welis
waar zijn in dit laatste land de
werktijden nog te lang, de loonen nog
te laag, doch dit is slechts een over
gangsperiode. Uit Fransche oogen
bezien is het land bezig zich met
angstaanjagende snelheid te herstellen
van de gevolgen van den oorlog.
In ons land en in Engeland zijn er
eveneens enkele fabrieken die weten
schappelijke bedrijfsleiding hebben
ingevoerd, doch de algemeene geest,
niet alleen van den werkman, doch
ook van den patroon, kant zich nog
altijd tegen deze nieuwigheden. Ver
klaarde de heer Maas, gewezen voor
zitter der fabrikantenvereeniging, op
het congres te Scheveningen, zich niet
tegen rationaliseering der industrie,
als zijnde niet in het belang der
fabrikanten?
Wij hebben ons nog niet vrij ge
maakt van den ouden sleur, wan
trouwen alles wat uit Amerika tot ons
komt behalve de Amerikaansche
artikelen die de Nederlandsche markt
veroveren door Amerikaansche ver
koopmethoden. En waarom zouden
wij Nederlandsch fabrikaat gebruiken
zoolang het niet beter en goedkooper
is dan het buitenlandsche? Ook wij
kunnen ons immers door efficiënte
massafabricatie een afname in het
buitenland verzekeren. De tijd kan
niet meer ver zijn, dat de Europeesche
tolgrenzen zullen verdwijnen en daar
mede een einde gemaakt wordt aan de
kunstmatige prijsverhooging die de
koopkracht verlaagt en de nijverheid
drukt. Eerst dan zal Europa een
afzetgebied hebben gelijk aan dat in
Amerika en massafabricatie op gelijken
leest geschoeid kunnen worden. Dan
zal er welvaart in Europa heerschen,
zooals er thans welvaart in Amerika
heerscht.
Tusschen de uitersten van het
communisme en het oude kapita
listische stelsel staat de gulden mid
denweg, in Amerika gevolgd, waar de
werkman deelt in de winst, waar in
duizende fabrieken de helft der
aandeelen reeds in handen is der arbeiders
en bovenal waar het publiek door de
lage prijzen en hooge loonen in staat
wordt gesteld ruimschoots in zijn
behoeften te voorzien.
Maar moeten wij dan daarvoor
allemaal machinemenschen worden,
zult u misschien vragen, terwijl u
met schrik denkt aan de Ameri
kaansche toestanden door Upton
Sinclair gebrandmerkt?
Diens sensatieromans dateeren ech
ter uit een vroegere periode toen de
wetenschappelijke bedrijfsleiding nog
in een aanvangsstadium was. Sinds
dien is er zoo ontzaglijk veel ver
anderd, dat wij groot gevaar loopen
bij den snelvoortgaanden tijd achter
te raken. Slechts zij, die een open oog
blijven houden voor al het nieuwe dat
er in de wereld voltrokken wordt, die
niet bevooroordeeld zijn door oude
gebruiken, gewoonten, inzichten, nei
gingen, denkfouten, die ruim van
blik zijn en groot van hart, kunnen
mee. Aan hen slechts behoort de
nieuwe tijd. Vergeefs zullen zij, die
geleefd hebben in den
vooxdenoorlogschen tijd, hopen op terugkeer der
oude toestanden. De jeugd, zich
uitende in geestdriftige, idealistische
organisaties, wil het anders; zij is het
die zich vrij maakt van den dwang
eener vermolmde maatschappij, zij
wil breken met de oude sleur en straks
zal zij, als volwassen mannen en
vrouwen, aan het bewind en beheer
komen en de veranderingen invoeren
die Europa weer zullen doen opleven
en doen verrijzen als de evenknie
onzer Amerikaansche broeders.
Het oude vervalt; een nieuwe tijd
is ingeluid, een tijd van geluk en
voorspoed voor alle volkeren. De
eeuw van efficiency is aangebro
ken!
BEGRAFENISVEREENIGING
N. SAX Jr.
P.G. Hooftstraat 38 AMSTERDAM TeUf.: 20341, 24250
REGELING VAN BEGRAFENISSEN EN
CREMATIES VAN UIT ALLE PLAATSEN
EIGEN LIJKKOETSAUTOMOBIELEN
^iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiim
ADRIAAN SCHAKEL
HEILIGEWEG 15-17
AMSTERDAM
Overhemden naar maat
5T Vervaardigd op eigen Ateliers i
r* =
By ons verkrijgbaar
N. R. V. MONTA SCHOENEN
Wed JOHN GAY'S PICCALILLl
BLIJFT HET MOSTERDZUUR MET DE FIJNE PIKANTE SMAAK l
ENGROS BIJ DE LIEVEGOED'S FABRIEKEN
N.V. DE HOUTTUINEN". AMSTERDAM
GERARD B. RIJKE
BINNEN ARCHITECTUUR
KEIZERSGRACHT 559 - Telef. 30559
Complete Meubileering
DE 25 MODELKAMER/
VAN
ItOO/ïtttttk
ZUN
/KED/TEHZIÜITICiEN
STEUNZOLENp
MET OPSTAAN DEN BUtTENRAND
) ? ,
HERSTELT DE/PLATVOET 1\
O.A.MASSING.
O.Z.VOOR16URSWAL
33AH MET BINNEN6ASTMU1SI
GE
over de behandeling Uwerwasch
tevreden, blijf dan waar ge zijt;
bent ge NIET tevreden, probeert
't dan eens bij de meer dan
100-jarige Stoom-Wasscherij
DE PEL1KAAN" te GOUDA
het voldoet U beslist zeker!
Vraagt eens om onze prijs
courant No. 16
Cliché's
Van Leer
Amsterdam
Spoor's
Mosterd
W. A. Spoor Jr., Culemborg:
DEN HAAG FERD.vVL.IET ARNHEM
BADKAMMICHTIIIfiEN
zoowel eenvoudige als betere uitvoering.
G, J. DE KONING 8 ZOON
Keizersgracht 447, A'dam
Tel. 43688. Opgericht Ao. 1739.