De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1927 1 oktober pagina 10

1 oktober 1927 – pagina 10

Dit is een ingescande tekst.

DE CROENE AMSTERDAMMER VAN l OCTOBER 1927 No. 2626 v B1JKOMST1GHEDEN door ANNIE SALOMONS ? CCLXXXVIII T K heb me eens laten vertellen, dat de diepste mijn naar verhou- ding geen belangrijker insnijding in het oppervlak van de aarde maakt dan wanneer men met een speld in een appel prikt en de schil niet heelemaal doorboort. We spreken veel over menschen, die We goed kennen"; menschen, met wie we intiem" zijn, maar, als we hij Onszelf al nooit aan ons eigenlijke klokhuis" toekomen;?ik geloof, dat het bij onze naaste medeschepselen meestal niet verder dan de speldeprik gaat, die halfweg de schil blijft steken. Alleen van onze familieleden plegen we iets meer te weten, maar dat intuïtieve raden heeft eigenlijk met v kennen niets te maken; hier is het de verwantschap van het bloed, die niet alleen stemmen denzelfden klank en oogen dezelfde wyze van kijken geeft, naar die ook de onderbewuste roer selen, die onze daden en onze gedach ten bepalen, van hetzelfde mengsel ' doet zijn. Hier is het de eenheid van den gemeenschappelijken stamvader, die, zonder dat de persoonlijke sym pathie onderling nu altijd zoo bizonder groot hoeft te zijn, toch altijd samen houdt als n clan, die eigen" is, en die de overige wereld als het andere, van ander bloed, buitensluit. Nu is echter de moeilijkheid, dat ieder lid van zoo'n samenhoorigheid zich met de nauwste banden van genegenheid pleegt te binden aan een lid van een andere clan" en naar mate het familiegevoel sterker is, en vooral: de liefde der persoonlijke uit verkiezing grooter, liggen er meer kansen voor 't grijpen, die een conflict onvermijdelijk maken. Ik geloof, dat we hier dan tegelijk de verklaring hebben, waarom sinds eeuwen, en internationaal, de schoonmoeder een zoo weinig populaire figuur is. Het is niet, omdat oude vrouwen over het algemeen lastig worden; we kunnen even goed de andere richting uit generaliseeren en zeggen, dat oude vrouwen over het algemeen het liefste zijn, wat onze samenleving oplevert. Maar het is de verhouding als schoon moeder, als scTioow-zuster, die, uit haar wezen zelf, tot botsingen aanleiding geeft. Want liefde, de liefde tusschen ver- loofden, de liefde tusschen echtgenooten, is van nature exclusief. Ze wil, dat tusschen twee menschen eenheid van denken en voelen zal bestaan; ze wil eigenaardigheden aan elkaar afslijpen; ze wil alles, wat niet van elkander is, zoowel in verleden als toekomst, zoover mogelijk van den ander verwijderd houden. Maar ze zijn niet allén samen gekomen: ieder bracht mee ten huweEETKAMER NAAA ONTWERP W. P E NAAT ? BESTAANDE UIT ? DRE5SOIR.TAFEL. THEETAFEL.4STOELEN 9.ARMSTOELEN ?. 473. UITGEVOERD IN PRIMA EIKENHOUT EN IN ELKE CEWENSCHTE HOUTM.EUR AFBEELDINGEN PRANG O rsMETZccs: lijk een heelen stoet van familieleden, die in de bruidsdagen als het ware symboliseerden dat ze er bij bleven behooren, door met festijnen en grappen en herinneringen aan de jeugd voortdurend te doen gevoelen, dat ze het lid van hun clan niet loslaten, maar dat ze, bij deze nieuwe eenheid, mee van de partij blijven. En dan komt de strijd tusschen de oude ver wantschap van het bloed, die eenheid, die veel dieper wortelt dan persoon lijke uitverkiezing, en de liefde van twee jonge menschen, Aie elkaar volmaakt willen zien, en die daarom het afwijkende, het anders-dan-eigenwezen-zijn zoolang mogelijk negeeren, tot ze het in de aangetrouwde" familie als een sterken karaktertrek, als een niet te miskennen levenseigenaardigheid terugvinden.. De natuurlijke tegenstrijdigheid tus schen echtgenoot en schoonfamilie ligt vooral hierin, dat hij uit de levens houding van die vreemde clan hoe langer hoe meer de zekerheid krijgt, dat het onmogelijk zijn zal het geliefde wezen ooit heelemaal zóó te modelee ren, dat het een volledig antwoord op zijn aanleg wordt. De schoonfamilie beteekent de jeugd, de opvoeding, de herinneringen van de ander. Toutes les années que je ne te connaissais pas" zijn nooit meer uit te wisschen als iets dat niet geweest is; het is niet alleen het schuldige" verleden, maar elk verleden, dat buiten den ander om geleefd is, dat in een groote genegen heid hindert en vijandig aandoet. En nu is de schoonfamilie juist dat verleden altijd opnieuw herleefd; want die voelt, dat het nieuwe bestaan hun ontsnapt; dat er tusschen deze twee menschen weer een andere sfeer . gemaakt gaat worden van nieuwe gewoonten en gebruiken, die voor hun kinderen weer als de alleen goede, de normale levenshouding zal gelden. Daarom spreken ze intuïtief, in dien kring, die zich van hen dreigt te vervreemden, veel over de jeugd, over de kinder- en jongelings- of meisjes jaren, van degeen, die uit hun nestje kwam. En de ander, de indringer, begrijpt zijn eigen wezen niet; hij heeft zijn jonge vrouw toch boven alles lief en hij wil alles van haar weten: de kleur van haar haar, toen ze een klein meisje was, haar lieve kindergezegden, haar stoutigheden en haar verdrietjes. Waarom houdt hij zich dan, alsof hij nauwelijks luistert, als hem al die feiten en herinneringen worden verteld; waarom zet hij het doosje met haar zorgvuldig bewaarde, kleine witte melktanden een beetje geïrriteerd op tafel, als vond hij het maar sentimenteel gezeur? Het is, omdat de schoonfamilie met het ophalen van al die oude dingen weer met volle hand beslag schijnt te leggen op de uitverkorene; het is, alsof ze met hun verteedering over het kind, dat ze ns was en dat hij niet kende, hem buitensluit als een nouveau riche, die de diepere waarde van zijn schatten nooit zal weten te benaderen. En uit gevoelens van dezen aard is de niet te ontveinzen, maar op het eerste gezicht een beetje ontstellende, waar heid te verklaren, dat zoowel de man als de vrouw van nature een intu tieve aversie voelen voor haar, die de liefste-der-wereld het leven heeft ge schonken, en die men dus eigenlijk met de diepste dankbaarheid tegemoet moest treden. Dat er dan toch zoo dikwijls een goede verstandhouding tusschen schoonzoon of schoondochter eenerSnelschrift ** In den Boekh- en na postwissel bij RIËNTS « ««. r ZclfoncL 95 Ct. ft. * *~ . Daguerrestraat 28. DEGELIJKE OPLEIDING, mond. en schrift aan bovenstaand adres. PHOENIX-MEUBELEN" Voor WONING en KANTOOR zijn GOED, GOED KOOP en worden onder GARANTIE geleverd ? <* BEHANGEN - STOFFEEREN - BEDDENMAKERIJ <? <*> ? <*> Amcfi>f»llntTl 141 Tel. 42689 /ItUSlClUrtlll Magazijn Damrak 76 Tel. 48489 ? Fabriek-Toonkamers Warmoésstraat IE OOSTERBEEK LEVEPT MEUBELEN EN VEB/IEEINCiEN OVERHEMDEN NAAR MAAT FR. SINEMUS 20 Lcfafachestraat 22 - Amsterdam NET OPSTAANDE!* BUITENRANO t / , HERSTELT Df/PLATVOÉTll .A.MASSING. O.Z.VOQR8UR6WAL 33* toHETBINNEN6ASTHUISr u een diner, zorgt dan voor helder, mooi TAFELGOED! DE PELIKAAN" te GOUDA wascht ook uw tafelgoed ALS NIEUW. Vraagt voor Uw wasch eens om onze prijscourant No. 16 W. J. VOGEL Jr. 2e Jan van der Heijdenstr. 3 b. h. Sarphatipark Telefoon 24747 BEGRAFENISSEN CREMATIE TRANSPORTEN BOUUTINHET Gedurende de fïerfst speciale aanbieding s laap/ïamers dJnc/er den :fi. Olmsterdam, Oio ftin 17 ~ Qjen Qfaag, ^aan c(oopes Q - ^Haarlem NOVA Het zooeven verschenen October>nummert met meer dan 60 illustra ties, bevat onder anderen: LOUIS DE VRIES door Frans Hulleman; AHMED DE BEDOEÏEN, Een verhaal uit het opstandige Syrië, met zeer fraaie teekeningen van W. Heskes enz. In dit Nummer begint B. HÉRRICK THOMSON zijn door Bielkinerijk geïllustreerd verhaal FILMLAND. (Alom verkrijgbaar a 60 cent). zij ds en schoonmoeder anderzijds wordt gevonden, moet geheel aan persoonlijke charmes en persoonlijke sympathie worden toegeschreven. Hun verhouding stelt ze tegenover elkaar, als verleden en toekomst van eenzelfde geliefd wezen; als vertegenwoordigers van verschillende samenhoorigheden, die ieder in dat ine en zelfde hart hun merkteeken willen drijven. Maar als de genegenheid van mensch tot mensch hun natuurlijke tegenstelling ver zacht, wordt het samen dezelfde liefhebben, en op hetzelfde heil be dacht zijn,in plaats van een. schrijnende keten een onverbrekelijke band; en zoo zullen erzeker beminnelijke schoonmoedersf en beminnelijke schoon zoons en schoondochters genoeg wor den gevonden, die naar waarheid kunnen verklaren, dat ze nooit hebben gemerkt, dat de natuur van hun verhouding hen in verschillende rich tingen dreef.

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl