Historisch Archief 1877-1940
DE CROENE AMSTERDAMMER VAN l OCTOBER 1927
No. 2626
v
B1JKOMST1GHEDEN
door ANNIE SALOMONS
? CCLXXXVIII
T K heb me eens laten vertellen,
dat de diepste mijn naar
verhou- ding geen belangrijker insnijding in
het oppervlak van de aarde maakt
dan wanneer men met een speld in een
appel prikt en de schil niet heelemaal
doorboort.
We spreken veel over menschen, die
We goed kennen"; menschen, met
wie we intiem" zijn, maar, als we hij
Onszelf al nooit aan ons eigenlijke
klokhuis" toekomen;?ik geloof, dat
het bij onze naaste medeschepselen
meestal niet verder dan de speldeprik
gaat, die halfweg de schil blijft steken.
Alleen van onze familieleden plegen
we iets meer te weten, maar dat
intuïtieve raden heeft eigenlijk met
v kennen niets te maken; hier is het de
verwantschap van het bloed, die niet
alleen stemmen denzelfden klank en
oogen dezelfde wyze van kijken geeft,
naar die ook de onderbewuste roer
selen, die onze daden en onze gedach
ten bepalen, van hetzelfde mengsel
' doet zijn. Hier is het de eenheid van
den gemeenschappelijken stamvader,
die, zonder dat de persoonlijke sym
pathie onderling nu altijd zoo bizonder
groot hoeft te zijn, toch altijd samen
houdt als n clan, die eigen" is, en
die de overige wereld als het andere,
van ander bloed, buitensluit.
Nu is echter de moeilijkheid, dat
ieder lid van zoo'n samenhoorigheid
zich met de nauwste banden van
genegenheid pleegt te binden aan een
lid van een andere clan" en naar
mate het familiegevoel sterker is, en
vooral: de liefde der persoonlijke uit
verkiezing grooter, liggen er meer
kansen voor 't grijpen, die een conflict
onvermijdelijk maken. Ik geloof, dat
we hier dan tegelijk de verklaring
hebben, waarom sinds eeuwen, en
internationaal, de schoonmoeder een
zoo weinig populaire figuur is. Het is
niet, omdat oude vrouwen over het
algemeen lastig worden; we kunnen
even goed de andere richting uit
generaliseeren en zeggen, dat oude
vrouwen over het algemeen het liefste
zijn, wat onze samenleving oplevert.
Maar het is de verhouding als schoon
moeder, als scTioow-zuster, die, uit haar
wezen zelf, tot botsingen aanleiding
geeft.
Want liefde, de liefde tusschen
ver- loofden, de liefde tusschen
echtgenooten, is van nature exclusief. Ze
wil, dat tusschen twee menschen
eenheid van denken en voelen zal
bestaan; ze wil eigenaardigheden aan
elkaar afslijpen; ze wil alles, wat niet
van elkander is, zoowel in verleden als
toekomst, zoover mogelijk van den
ander verwijderd houden.
Maar ze zijn niet allén samen
gekomen: ieder bracht mee ten
huweEETKAMER
NAAA ONTWERP W. P E NAAT
? BESTAANDE UIT ?
DRE5SOIR.TAFEL.
THEETAFEL.4STOELEN
9.ARMSTOELEN
?. 473.
UITGEVOERD IN PRIMA
EIKENHOUT EN IN ELKE
CEWENSCHTE HOUTM.EUR
AFBEELDINGEN PRANG O
rsMETZccs:
lijk een heelen stoet van familieleden,
die in de bruidsdagen als het ware
symboliseerden dat ze er bij bleven
behooren, door met festijnen en
grappen en herinneringen aan de jeugd
voortdurend te doen gevoelen, dat ze
het lid van hun clan niet loslaten,
maar dat ze, bij deze nieuwe eenheid,
mee van de partij blijven. En dan
komt de strijd tusschen de oude ver
wantschap van het bloed, die eenheid,
die veel dieper wortelt dan persoon
lijke uitverkiezing, en de liefde van
twee jonge menschen, Aie elkaar
volmaakt willen zien, en die daarom
het afwijkende, het
anders-dan-eigenwezen-zijn zoolang mogelijk negeeren,
tot ze het in de aangetrouwde"
familie als een sterken karaktertrek,
als een niet te miskennen
levenseigenaardigheid terugvinden..
De natuurlijke tegenstrijdigheid tus
schen echtgenoot en schoonfamilie
ligt vooral hierin, dat hij uit de levens
houding van die vreemde clan hoe
langer hoe meer de zekerheid krijgt,
dat het onmogelijk zijn zal het geliefde
wezen ooit heelemaal zóó te modelee
ren, dat het een volledig antwoord op
zijn aanleg wordt. De schoonfamilie
beteekent de jeugd, de opvoeding, de
herinneringen van de ander. Toutes
les années que je ne te connaissais
pas" zijn nooit meer uit te wisschen
als iets dat niet geweest is; het is niet
alleen het schuldige" verleden, maar
elk verleden, dat buiten den ander om
geleefd is, dat in een groote genegen
heid hindert en vijandig aandoet.
En nu is de schoonfamilie juist dat
verleden altijd opnieuw herleefd; want
die voelt, dat het nieuwe bestaan hun
ontsnapt; dat er tusschen deze twee
menschen weer een andere sfeer
. gemaakt gaat worden van nieuwe
gewoonten en gebruiken, die voor hun
kinderen weer als de alleen goede, de
normale levenshouding zal gelden.
Daarom spreken ze intuïtief, in dien
kring, die zich van hen dreigt te
vervreemden, veel over de jeugd, over
de kinder- en jongelings- of meisjes
jaren, van degeen, die uit hun nestje
kwam. En de ander, de indringer,
begrijpt zijn eigen wezen niet; hij
heeft zijn jonge vrouw toch boven
alles lief en hij wil alles van haar
weten: de kleur van haar haar, toen
ze een klein meisje was, haar lieve
kindergezegden, haar stoutigheden en
haar verdrietjes. Waarom houdt hij
zich dan, alsof hij nauwelijks luistert,
als hem al die feiten en herinneringen
worden verteld; waarom zet hij het
doosje met haar zorgvuldig bewaarde,
kleine witte melktanden een beetje
geïrriteerd op tafel, als vond hij het
maar sentimenteel gezeur?
Het is, omdat de schoonfamilie met
het ophalen van al die oude dingen
weer met volle hand beslag schijnt te
leggen op de uitverkorene; het is,
alsof ze met hun verteedering over het
kind, dat ze ns was en dat hij niet
kende, hem buitensluit als een nouveau
riche, die de diepere waarde van zijn
schatten nooit zal weten te benaderen.
En uit gevoelens van dezen aard is de
niet te ontveinzen, maar op het eerste
gezicht een beetje ontstellende, waar
heid te verklaren, dat zoowel de man
als de vrouw van nature een intu
tieve aversie voelen voor haar, die de
liefste-der-wereld het leven heeft ge
schonken, en die men dus eigenlijk
met de diepste dankbaarheid tegemoet
moest treden.
Dat er dan toch zoo dikwijls een
goede verstandhouding tusschen
schoonzoon of schoondochter
eenerSnelschrift **
In den Boekh- en na
postwissel bij RIËNTS
« ««. r
ZclfoncL 95 Ct. ft. * *~ . Daguerrestraat 28.
DEGELIJKE OPLEIDING, mond. en schrift aan bovenstaand adres.
PHOENIX-MEUBELEN"
Voor WONING en KANTOOR zijn GOED, GOED
KOOP en worden onder GARANTIE geleverd ? <*
BEHANGEN - STOFFEEREN - BEDDENMAKERIJ
<? <*> ? <*> Amcfi>f»llntTl
141 Tel. 42689 /ItUSlClUrtlll
Magazijn Damrak 76 Tel. 48489 ?
Fabriek-Toonkamers Warmoésstraat
IE OOSTERBEEK
LEVEPT
MEUBELEN
EN VEB/IEEINCiEN
OVERHEMDEN
NAAR MAAT
FR. SINEMUS
20 Lcfafachestraat 22 - Amsterdam
NET OPSTAANDE!* BUITENRANO
t / ,
HERSTELT Df/PLATVOÉTll
.A.MASSING.
O.Z.VOQR8UR6WAL 33*
toHETBINNEN6ASTHUISr
u
een diner, zorgt dan voor
helder, mooi TAFELGOED!
DE PELIKAAN" te GOUDA
wascht ook uw tafelgoed ALS
NIEUW.
Vraagt voor Uw wasch eens
om onze prijscourant No. 16
W. J. VOGEL Jr.
2e Jan van der Heijdenstr. 3
b. h. Sarphatipark
Telefoon 24747
BEGRAFENISSEN
CREMATIE
TRANSPORTEN
BOUUTINHET
Gedurende de fïerfst speciale aanbieding s laap/ïamers
dJnc/er den :fi.
Olmsterdam, Oio ftin 17 ~ Qjen Qfaag, ^aan c(oopes Q - ^Haarlem
NOVA
Het zooeven verschenen
October>nummert
met meer dan 60 illustra
ties, bevat onder anderen:
LOUIS DE VRIES door Frans Hulleman; AHMED DE BEDOEÏEN, Een verhaal
uit het opstandige Syrië, met zeer fraaie teekeningen van W. Heskes enz. In dit
Nummer begint B. HÉRRICK THOMSON zijn door Bielkinerijk geïllustreerd verhaal
FILMLAND.
(Alom verkrijgbaar a 60 cent).
zij ds en schoonmoeder anderzijds
wordt gevonden, moet geheel aan
persoonlijke charmes en persoonlijke
sympathie worden toegeschreven. Hun
verhouding stelt ze tegenover elkaar,
als verleden en toekomst van eenzelfde
geliefd wezen; als vertegenwoordigers
van verschillende samenhoorigheden,
die ieder in dat ine en zelfde hart hun
merkteeken willen drijven. Maar als
de genegenheid van mensch tot mensch
hun natuurlijke tegenstelling ver
zacht, wordt het samen dezelfde
liefhebben, en op hetzelfde heil be
dacht zijn,in plaats van een. schrijnende
keten een onverbrekelijke band; en
zoo zullen erzeker beminnelijke
schoonmoedersf en beminnelijke schoon
zoons en schoondochters genoeg wor
den gevonden, die naar waarheid
kunnen verklaren, dat ze nooit hebben
gemerkt, dat de natuur van hun
verhouding hen in verschillende rich
tingen dreef.