Historisch Archief 1877-1940
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN l OCTOBER 1927
No. 2626
i;
Israëls wezen en willen
door Prof. Dr. D. COHEN
Democratie en Directoriom
T~\ E uitslag van het vijftiende Zionistencongres,
^"^ eenige weken geleden te Bazel gehouden,
beeft démeesten, die het niet bijwoonden, maar
ook velen, die er aan deelnamen, ten zeerste verrast.
Het gold Als eert Jubileumscongres. Juist dertig
jaren geleden was, eveneens te Bazel, het eerste
Zionistencongres gehouden, het eerste Congres
tevens, waar Joden uit alle landen tezamen kwamen
om over een gemeenschappelijke oplossing van het
brandend Jodenvraagstuk te spreken. Het jaar
1897 is daardoor een mijlpaal geworden in de ge
schiedenis van bet Joodsche volk, die in beteekenis
?wordt vergeleken met het .jaar 70, toen de tweede
tempel werd verwoest. Misschien zal evenzoo het
herdenkingsjaar 1927 een mijlpaal blijken in de
historie der Zionistische beweging.
Deze heelt in de dertig jaren van haar bestaan
een groote evolutie ondergaan. Haar begin wordt
beheerscht door de, thans reeds bijna legendarische,
haast profetische figuur van Theodor Herzl, in
voorkomen, naar het woord van Bertha van
Süttner, een Assyrisch koning gelijk, in karakter
en trots den volksbevrijder Mozes evenarend. Als
redacteur van de Neue Freie Presae te Parijs ge
vestigd, en van het Jodendom vervreemd, voelde
hij, in ongebroken fierheid, meer dan anderen den
smaad, die het Joodsche volk door de Dreyfus-zaak
werd aangedaan. Hij greep naar zijn machtigste
wapen, de pen; niet, om als Zola een aanklacht te
schrijven, maar om de Joden op te wekken zich
zelf te bevrijden uit de ballingschap. Hij arbeidde
daarbij, naar hij zelf geloofde, onder inspiratie
eener hoogere macht. Tot in bijzonderheden zette
hij zijn plan uiteen, zonder te weten, dat hij
voorgangers had, onbewust ook, dat duizenden op
dit woord wachtten, om het in een daad om te
zetten. Zijn gedachte was niet nieuw; maar juist
de onbevangenheid, waarmee hg schreef, de gloed
van geloof en overtuiging, die achter zijn zakelijke
uiteenzettingen zichtbaar was, en de omstandig
heid, dat dezelfde gedachte, bewust of onbewust,
juist in dien tijd bij vele jonge Joden begon te ont
waken, hebben gemaakt, dat zijn boek moet ge
rekend worden tot de zeldzame werken, die een
ommekeer in de gedragingen van een geheel volk
teweegbrengen.
Het droeg den titel: Der Judenstaat". Dit
woord heeft aanleiding gegeven tot misvattingen,
wier invloed nog heden merkbaar is; want juist de
jongeren, die droomden van het herstel der vroe
gere Joodsche grootheid in een eigen Joodsch land,
namen het gretig over. Vele van deze, nu ouder en
bedachtzamer geworden, kunnen toch den eersten
indruk van deze tooverformule nimmer vergeten;
en ook enkele strijdbare naturen, die na hen ge
komen zijn, stellen het stichten van den Judenstaat
nog altijd als het doel der Zionistische beweging
en vechten met woord en geschrift voor hun op
vatting.
Wij bieden U thans iets
heel bijzonderst
EKEN SLAAPKAMER
? 450.
met 3 deurs kast
voor
Ziet de etalages
EN
MEUBELEN
TAPUTEH
BOftDüfiEH
HAARD
i 500 A'
Herzl zelf gaf reeds op het eerste Congres den
naam prijs; het zoogenaamd Bazelsch programma
stelt zich tevreden met het verkrijgen van een
publiek-rechtelij k gewaarborgde woonplaats voor
het Joodsche volk te Palestina".
De weinige jaren van zijn verder leven besteedde
Herzl aan het voeren van onderhandelingen met
Turkije over rechten, den Joden in Palestina te
verleenen, aan het bijeenbrengen van geld, aan het
winnen van de publieke opinie en Joodsche mede
werking. Toen hij, reeds in 1903, stierf, was het
bereiken van het doel nog niet in zicht; maar de
gedachte aan den terugkeer naar Palestina was
levend bezit geworden van het Joodsche volk.
Er waren, onder den invloed van deze gedachte,
reeds vroeger Joodsche kolonies in dat land ge
sticht, en reeds tijdens Herzl's leven was er een
strooming, die geloofde, dat men met deze lang
zame immigratie evenveel, zoo niet meer, zou be
reiken dan met diplomatieke onderhandelingen.
Doch een sterke uittocht naar Palestina heeft eerst
plaats gevonden na den wereldoorlog, onder waar
borg van de Engelsche regeering, die in 1917 door
de zoogenaamde Balfour-verklaring den Joden
de vestiging van a national home" had toegezegd.
Wel is deze term, uit vrees voor geprikkeldheid van
de zijde der Arabieren, later uitgelegd in dien zin,
dat de Joden er mochten wonen als een groep naast
de andere natiën; maar dit heeft de emigratie
van velen, vooral uit het Oosten van Europa, niet
tegengehouden. Nog meerderen zelfs zouden terug
gekeerd zijn, indien niet de Sovjet-regeering de
uitingen van de Zionistische gedachte onder de
talrijke Russische Joden vrijwel onmogelijk
maakte.
Deze groote immigratie heeft, naast de heugelijke
gevolgen van hernieuwing der Joodsche kracht
en herwinning van zelfbewustzijn, opbloei van de
Hebreeuwsche taal en den aanvang eener nieuwe
cultuur, toch ook haar bedenkelijke zijde. Het
eeuwenlang verwaarloosde land kan niet snel ge
noeg een bestaansmogelijkheid verschaffen; het
Joodsche volk is niet bij machte in korten tijd de
geweldige middelen, noodzakelijk voor den op
bouw, bijeen te brengen; maar bovenal, de psyche
van het volk heeft zich nog niet aangepast aan de
moeilijkheden van den arbeid. Hierdoor is een
crisis ontstaan, waarvan de uiterlijke verschijnselen
zichtbaar zijn in werkeloosheid, emigratie van
reeds gevestigden, het ontbreken van geld voor
noodzakelijken arbeid; maar die haar innerlijke
oorzaken ook vindt in een sterke verdeeldheid van
meeningen, vijandigheid van opvattingen zelfs
over de wijze en methoden van kolonisatie en de
leiding der beweging.
Onder den indruk van deze crisis, die zich vooral
in het laatste jaar sterk heeft toegespitst, kwam het
vijftiende Zionistencongres bijeen. Talrijke partijen
kwamen er met hun programma: arbeiders uit
Palestina, toegewijd aan sociaal-democratische
denkbeelden, en vrome rabbijnen, die de oplossing
zien in terugkeer tot het geloof der vaderen; Ameri
kaansche en Engelsche Joden, Zionisten uit
Duitschland en Midden-Europa, die voor een groot deel
consolidatie wenschen van den aangevangen
arbeid en practische beperking ten opyichte van
verdere, dikwijls al te groot opgezette plannen;
en tegenover deze de radicalen en revisionisten,
die niets onmogelijk achten, sterke overheersching
van den Joodschen invloed in Palestina eischen
op grond van de oorspronkelijke Balfour-verklaring,
sterke medewerking ook van de mandaatmacht
Engeland bij den Joodschen arbeid in het land.
Wat zou er uit de tegenstelling van deze conser
vatieve en ultra-radicale opvattingen, van deze
sterke gematigdheid en wilden overmoed geboren
worden? Zou men, als bij het veertiende Congres,
uiteengaan, zonder zelfs een leiding voor de vol
gende jaren te hebben gekozen, laat staan een
programma van arbeid te hebben opgemaakt ? Zou
elke partij en elke groep zóó sterk aan eigen be
langen en wenschen vasthouden, dat van een ge
meenschappelijk besluit, laat staan van
gemeenschappelijken arbeid, geen sprake kon zijn?
Het is anders geloopen, dan men vreesde, en deze
uitslag is nog in het laatste oogenblik een verras
sing geweest. Men heeft den weg gekozen, dien deze
tijd in dergelijke moeilijkheden wijst: de invloed
NEEMT EEN PROEF MET DE
Caramel en Toffee
van de Lancashire Confecdoncry Products
ELANDSTRAAT No. 77f DEN HAAG
der partijen op de regeering is zooveel mogelijk.
ter zyde geschoven en de leiding in handen
gegeven van een zakenkabinet, een directorium
inzekeren zin, dat met grootere bevoegdheid dan
eenig vroeger bestuur zal trachten de oplossing der
crisis in goede banen te leiden.
Het spreekt vanzelf, dat dit niet zonder veel
opwinding en moeilijkheden is geschied. En niet
ten onrechte is gezegd dat de mogelijkheid
ertoealleen geschapen is door de opofferingsgezindheid
van de arbeiders uit Palestina, die zich van stem
ming hebben onthouden om een besluit mogelijk
te maken. Maar reeds deze houding teekent den
toestand. Want de vorming van zulk een
bestuurmoge overal op tegenstand stuiten, zij gaat vol
komen in tegen de opvatting van het recht van.
medezeggingschap, dat juist in een volksbeweging
als de Zionistische als de grondzuil van den arbeid
werd beschouwd, en dat vanaf het eerste congres,
terecht, het kenmerk van het Zionisme werd ge
acht in tegenstelling met alle vroegere pogingen tot
oplossing van het Joodsche vraagstuk, die steed&
uitgingen van enkele aanzienlijke of rijke Joden.
Het gold daarom tot nu toe als ongeschreven wet,
dat in het Dagelijksch Bestuur der organisatie
de groote partijen vertegenwoordigd waren. Doch.
de groote meerderheid gelooft, dat juist hierdoor
te veel kracht en tijd aan de belangen van enkelen
is geofferd, en zij vreest bovenal, dat door dit sys
teem onbevoegden een te grooten invloed oefe
nen in zaken van algemeen belaag of van
technischen aard. Daarom is deze vertegenwoordiging
thans uitgeschakeld; en bovendien heeft het nieuw
gekozen bestuur de bevoegdheid verkregen
totwijziging van de posten der begrooting souverein
recht tot nu toe van het congres en de beschik
king over fondsen, die steeds een onafhankelijke
positie hebben ingenomen.
Een zakenkabinet, waarvan het in Palestina ge
vestigde deel bestaat uit een Amerikaansche Jodin
en twee Engelsche Joden. De Engelsche pers ge
looft, dat de nationaliteit der gekozenen de onder
handelingen met de regeering zal vergemakkelijken;
en dit is aan te nemen, al heeft het congres vrij
scherpe resoluties aanvaard tegen het gebrek aan.
medewerking van de zijde der mandaatmacht.
Maar in de Zionistische beweging is het een vol
komen novum, dat geen Oost-Europeesche Jood
nu meer deel heeft aan de leiding in Palestina,
terwijl verreweg het grootste deel der bewoners uit
Oost-Europa afkomstig is. Het is de vraag, of deze
zich bij het strenge, volstrekt onpartijdige régime.
dat volgen zal, zullen neerleggen; de eerste teekenen
zijn niet gunstig. Maar de oplossing ligt in de hand
der gekozenen n in den druk der omstandigheden.
En reeds het feit, dat deze keuze mogelijk was, kan.
een overgang naar een nieuwen toestand
beteekenen.
Tentoonstellingen
Buffa en Zoon, Amsterdam. Schilderijen van
Jacob Doyewaard. Tot 7 Oct.
Nationale Kunsthandel, 435 Heerengracht,
Amsterdam. Tentoonstelling van werken van
Amsterd. Kunstenaars. Tot 8 October.
Kunsthandel D. O. Santee Landweer, Amster
dam. Tentoonstelling van Fransche prentkunst.
Kunsthandel Hofstee Deelman, Vondelstraat 10,
Amsterdam. Schilderijen van Krapil. Tot 15 Oct.
Stedelijk Museum, Amsterdam. Batiks van
l?15 October van l?4. Zondags van 12.30?4.
Stedelijk Museum, Benedenzalen, Amsterdam
Schilderijen en etsen door Frank Brangwijn en
Jan Poortenaar. Tot 24 Cctober.