Historisch Archief 1877-1940
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN l OCTOBER 1927
HlVB
m
Tegenstellingen
Aan de brug
Een idjrlle in Japan Leidscneplein
3 rugleuning
Hij was de echtgenoot van Rika Hopper, mijn
zoon".
Tot zoover de historie, gelijk zij zich tot op dit
oogenblik voorspellen laat. Het overige moeten we
Afwachten. Overtuigd werd Amsterdam van niets
zoo deugdelijk in dit laatste half jaar als van de
twee-eenheid van dit eerste menschenpaar, dat
Tiet tot een eigen schouwburg heeft gebracht; en
het was nauwelijks meer een verrassing, zoodanig
waren wij voorbereid, toen het lever de rideau de
portretten van den heer en mevrouw van Hoven
ge raadt het gelukkig glimlachend, zicht
baar trillend van verwachting op het witte doek
bracht.
De wordingsgeschiedenis van den schouwburg
vormde voor deze portretten van gastvrouw en
gastheer het kader, waarbij, zoowel de bekoorlijke
dochter van Jhr. van Riemsdijk, die de eersten
steen legde, als de metselaar, welke het overige
deed, hun rollen voortreffelijk vervulden, en allen,
die tot de metamorphose van Prot" in Rika
Hopper" hadden medegewerkt, een beurt kregen
om zich aan het geëerd publiek te vertoonen.
Om negen uur begon toen, na dit onderhoudend
défilé, de vertooning van het stuk, waarvoor wij
ook nog eenigszins waren gekomen.
En toen gebeurde het verrassende, het ver
heugende, het, hopen we hartelijk, veel goeds
voorspellende voor ook den innerlijken roem
de uiterlijke laat nu niets meer te wenschen
onzer Nederlandsche Sarah: De vertooning van
een allermoeilijkst, allermerkwaardigst
tooneelwerk,. slaagde op dezen eersten avond, schier te
vol van emoties en onvoorziene omstandigheden,
eerlijk en wonderbaarlijk. Nadat de ,,elite" vóór
, den te nauwen ingang een half uur in den regen
had gestaan, ieder op de plaats van een ander min
DIT
Greatest
Artisfcs
MERK
Finest
Recording
18 EEN WAARBORG VOOR ONOVER
TROFFEN REPRODUCTIE EN
ONGEËVENAARDE AFWERKING.
N.V. DUTCH GRAMOPHONE COMPANY.
AM*TBRD. VCCRKADE 22 A DEN HAAO
Int. Muziek tentoonstelling Genève 1927
Hoogste onderscheiding.
of meer recalcitrant zat, en de worstelwedstrijden
in de vestiaires nog slechts flauw doorklonken,
werd het stil. Het leven grijpt", maar ook de
voorstelling greep. Wij vergaten alles, tot onze
bewondering voor het aardig zaaltje en zijn be
zienswaardigheden toe hadden het desnoods
met een minder geriefelijke fauteuil kunnen stellen
wij vergaten zoo waar haast den heer en me
vrouw van Hoven-Hopper, om op te gaan in het
mysterie aan den anderen oever: het werk van den
Noorschen dichter, en hoe het groeide.... onder
de handen van den Russischen regisseur.
Wat, laten we het erkennen, een tikje bluf
geleek: de medewerking van den Rus Charoff bij
de eerste voorstelling van een splinternieuw gezel
schap, bleek een ernstige onderneming, en zoo ooit
de beteekenis van de, in ons land zoo jammerlijk
miskende, kunst van den scheppenden regisseur
nog een kans kreeg door te dringen tot ons argeloos
publiek, dan was het misschien hier, waar men het
werk van den leider, gedemonstreerd aan een
willekeurige groep Hollandsche tooneelspelers,
die voor het eerst met elkander stonden op een
vreemd tooneel, als een openbare les volgen kon.
Het was geen buitengewoon machtige vertooning
werk van dit gehalte heeft in ons la.nd wel
sterker en vooral dieper vertolking gevonden
verklaard" is ons het ingewikkeld, louter door
suggesties te benaderen stuk niet volledig, maar
veel is er tot ons gekomen in een vorm, die voldeed.
Het leven grijpt" is een van die zeldzame
tooneelwerken, die meer muziek dan tooneel zijn. Tschekow
is een der meesters, maar ook Gorki (Nacht-Asyl)
Haupttnann (Ratten, Büchner (Danton's dood)
en in onzen tijd Pirandello, hebben prachtige
levens-weefsels" gemaakt, stukken zonder
intrigue, een exposévan hoe het menschelrjke reilt
en zeilt aan de oppervlakte, en hoe het kookt en
woedt daaronder. De eeuwige beweging het v loeien
de. ... Vergeleken bij enkele van die meester
werken, geloof ik Het leven grijpt" een tamelijk
zwak werk, maar dan altijd toch een zwak werk
van een groot kunstenaar en een groot rnensch,
die wanneer hij een figuur maar even aanzet, een
woord als het ware achteloos laat vallen, al meer
in onze ziel aan het roeren brengt, dan alle middel
matige dramaturgen met elkaar. De spelers moeten
deze werken wel zeer intelligent vatten en intensief
beleven om er eiken avond opnieuw hun geheele
menschelijkheid in te gooien, eiken avond voller,
dieper, warmer.
Onder den indruk van een groote opgave zijn we
dezen eersten avond gekomen. Tot half twee heeft
een volle zaal geboeid geluisterd naar een verre
dichterstem van universeelen klank, en hier en
daar verstandhouding gevoeld. Ik hoop de vol
gende week op stuk en spel nog eens terug te
komen. Een poging als deze is van belang in een
tijd, die voor de hoogere illusies op het tooneel
niet veel plaats laat.
COMOEDIA
door HENRIK SCHOLTB
Circus Gleich
TV/f ISSCHIEN is het circus als zoodanig wel aan het
uitsterven. Het is niet langer meer een rond
reizend wereldwonder van klatergoud, waarin de
menschelijke ziel zulke vreemde parallellen placht te
ontdekken. Wat er werkelijk kunst in is, en voor
moderne gevoeligheden zelfs zulk een aantrekke
lijke kunst zoekt langzamerhand zijn eigen
wegen. Variétéen music-hall trekken de beste
solonummers tot zich en het circus houdt alleen
de bonte misère. En zijn dieren.
Nu zijn de dieren, als materiaal, bij Gleich zeer
goed, vooral de paarden. Er komt heel wat meer
kijken dan een paar halfversufte leeuwen,
aftandsche kameelen en gedweeëolifanten, er is eenArke
Noachs in de zonderlingste verscheidenheid: van
den hooghartig-droomenden dromedaris en de
onhandelbare kleine zebraatjes tot de
magischwitte zebu en het dwaze gordeldier. Hun dressuur
is meestal niet bizonder origineel: dat olifanten op
hun achterpooten zitten en dat men bij zeeleeuwen
van hun fabelachtig balanceervermogen gebruik
kan maken, weet een circusliefhebber nu wel. Maar
een veel grooter tegenvaller vormen de nummers
paardendressuur. En toch kan dit in een circus
een der voortreffelijkste nummers zijn, als
Trahkener hengsten correct en edel gehoorzamen aan.
het minste knallen van de vele meters lange
chambrière. Ken ruime vergoeding bood echter het
onstuimige en zeer knappe cowboy-nummer na de
pauze, dat eindigde in een voor een circus buiten
gewoon vaardig geënsceneerd springnummer, of
schoon ik dit vooral liever in de vrije natuur be
wonder. Hierbij werd het record gehaald door den
jongen Jostmann, die ook al in een
hoogeschoolnummer had uitgeblonken, daarbij geassisteerd
door een soort Pruisischen landjonker en Mlle Rosa
Gleich, al is deze laatste nog geen Katchen Carré.
Voor de rest miste men nog al eens die goede.
kakelbonte circussfeer van clowns eii kunsten
makers, met hun schijnbaar diepzinnig-misvormde
allegorie op het leven zelf. De clowns waren slecht
en zouteloos en slechts af en toe vertoonde een
acrobaat in een verloren hoekje onder den nok de
een of andere ongehoorde waaghalzerij. Men zocht
overal vruchteloos naar wat eenheid en illusie. Het
geheel scheen te lijden onder den te grooten opzet,
de vertooning in drie maneges te gelijk voor de
pauze was een groot nadeel en maakte bij een
overigens perfecte organisatie de afwerking toch
rommelig, en ook de balletten hadden niet veel om
het lijf. Rest nog slechts de stunt van den man, die
uit een kolossaal kanon wordt afgeschoten: een
elementaire, maar inderdaad behoorlijke sterke
sensatie. Deze man zal van dienstweigeren niet
veel moeten hebben, al is hij kanonnenvJeesch.
Kunstzaal VAN LIER
ROKIN 126 - AMSTERDAM
- Maand October
Tentoonstelling G. H. BREITNER