De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1927 1 oktober pagina 9

1 oktober 1927 – pagina 9

Dit is een ingescande tekst.

Het zilveren feest der 's-Gravenhaagsche vakschool voor meisjes door IDA HEIJERMANS Margaretha A. S. Meyboom f r\ EN 29sten September heeft bovengenoemde ^"^ school haar zilveren feest gevierd met een j>lechtigen gedenkmiddag en een tentoonstelling, ?daarna nog een paar dagen te zien. Er zou geen reden zijn om naar aanleiding van ?dit feest hier iets te zeggen, indien de 's Graveiiliaagsche Vakschool voor Meisjes onder de nijver.heidsscholen. niet een bizondere plaats innam.. Met frisschen durf is deze school begonnen; door liet nienwe, dat zij gaf werd al dadelijk de aandacht van deskundigen, belangstellenden en leeken op /haar gevestigd, want onmiddellijk stuurde zij met Jiaar leerlingen den kant van het eigenlijke vak?onderwys uit, om zoodoende te bewijzen wat haar naam eigenlijk beteekende. Indien bijv. de meisjes «om. opleiding voor het kostuumvak kwamen vragen, leerden de kinderen, al waren zij nog maar -twaalf jaar, dadelijk alles hanteeren, noodig 0111 jhaar in het gekozen vak de vaardigheid te geven, berekend naar de handigheid en het opvattingsvermogen van beginaelingen. En van meet af aan ?werd óók met haar niet vergeten, dat ieder mensch ?ontwikkeling en steunende theorie noodig heeft om het in zyn vak tot iets te kunnen brengen en ?tevens werd ingezien, dat elk meisje in de toekomst geen vreemdeling mag blijven op het gebied van ?andere speciaal vrouwelijke bezigheden. Verschillende vakken werden onderwezen, aller lei cursussen gegeven, zoodat de toeloop van leer lingen, die om een practische opleiding kwamen ?vragen, welke toch het ideëele niet verwaar loosde, van den beginne af aan hebben b.v. onderwijs in zang en liqhaamsoefeningen op het programma der school gestaan, zoo groot werd, ?dat een ander gebouw noodzakelijk werd. i Het is een lust om te constateeren, hoe in den vóoroorlogscben tijd, het gebouw werd in 1913 in gebruik genomen, de gemeente den Haag moeite noch kosten gespaard heeft om een school te stichten, die eenig is in ons heele land en mistschieu in de wereld, zooals geestdriftige buiteniandsche bezoekers het meer dan eens verzekerd "hebben, ook in het gedrukte woord. Doch ten slotte is het mooiste gebouw niets dan ?een omhulsel, wordt een dood iets. wanneer het miet door het leven zelf bezield is. En kloppend van warm leven is de school als onderwijsinrich?ting, zoodat eigenlijk geen vreemdeling, die ons vakonderwijs komt bestudeeren, ons land verlaat -zonder door de autoriteiten naar de inrichting te ?worden gebracht en geen landgenoot, die waarlijk datzelfde onderwijs in al zijn geledingen en op zijn best wil leeren kennen, kan haar deuren voorbij gaan zonder te vragen om toegelaten te worden. Het meest eenvoudige schoolmeisje en het meest in verfijning opgevoede freuletje bezoeken lessen en cursussen en tusschen beiden in is een gansene categorie van leerlingen van uiteenloopende oeconomische omstandigheden. De meesten komen om vakkennis vragen, waardoor zij liet gansche leven in staat zullen zijn het brood te ver dienen, anderen willen slechts een aanvulling op verschillend gebied, ook om eigen kennis voor het eigen werk nog wat veelzijdiger te maken. Een gansche reeks van beroepen wordt geleerd: het allereenvoudigste en het allerfijriste koken; hulpen in het gezin leeren er hand en hoofd ge bruiken; kinderjuffrouwen krijgen een opleiding, in elk opzicht af; huishoudsters worden er ge vormd, enz. De naaldvakken in al hun om vang worden geleerd, natuurlijk ook stofversieren en het teekeiien voor alle vakken noodig: zoo, dat de meisjes haar vaardigheid kunnen gebruiken in atelier en gezin, als huisnaaister, maar ook krijgen wie het verlangen, de grondige vorming, welke de leerares noodig heeft, die later weer eigen leerlingen zal hebben. Het hoedenvak wordt eveneens in zijn ganschen omvang beoefend.. . . en alles en allen, worden gesteund door inzicht in datgene wat de mensch buiten zijn vak eveneens noodig heeft. Tal van oud-leerlingen zijn dan ook in allerlei betrekkingen werkzaam, in nederigen, zoowel als in belangrijken, arbeid. Onder haar zijn er bijv. eenvoudige hulpen in het gezin, naaisters, modistes, kiuderjuffrouweu, maar ook huishoudsters, leeraressen, directrices van nijverheidsscholen. De school heeft verschillende ateliers, een geheele waschiurichtiiig, een kleine crèche en kinder kamer voor de opleiding der kinderjuffrouwen, een internaat om aan het huishoudelijke werk voor de leerlingen het schoolsche te ontnemen, enz. Er is een bestuur, dat de schoolzaken behartigt, als werkte het steeds voor eigen persoonlijke be langen. Hier dient gememoreerd te worden de naam van de overleden mevr. Zillesen, voor wie nooit iets te veel was. waar het haar troetelkind, de school, gold. Er zijn leerkrachten aan de school verbonden, van wie sommigen ook mee jubileeren" of het spoedig doen zullen en die de lange jaren het onder wijs dienden en dienen door algeheele toewijding. En dan is er de directrice, Aaltje Berghuis. Wie over de school schrijft, moet het doeii over Het treurig bericht bereikt ons, even voor liet afdrukken van dit weekblad, dat Margaretha Meyboom te Voorburg is overleden. In het volgende weekblad hopen wij een stuk teplaatsen over het leven en icerken van deze eenvoudige, nobele vrouw, die in stilte haar u eg ging en vele ten zegen was. haar, want zij is de ziel van alles. Dochter van een vader, die zijn lauweren verdiende op het gebied van het ambachtsonderwijs, was zij van huis uit met fijneintelligenten en practischen zin begaafd. Zij heeft van het begin af aan in de school de groote lijnen aangegeven; haar aanwijzingen werden gevolgd bij bouw en inrichting van het complex aau de Louise Heiiriettestraat. Zij over ziet het geheele onderwijsterrein, zoekt zelf steeds en prikkelt daardoor anderen tot het vermijden van sleur. Buitengewoon veel eischt zij van zichzelf den langen schooldag, die 's morgens al om half acht in het intema,at begint en soms 's avonds om 10 uur pas eindigt, na de avondlessen, terwijl de middagmaaltijd ook nog leermateriaal is voor de meisjes, die tafeldienen moeten leeren. En alles is steeds tot in de puntjes verzorgd, zoodat het schoolgebouw nog altijd den indruk maakt van pas in gebruik genomen te zijn, IM In het vakonderwijs is onze Aaltje Berghuis een figuur van buitengewone beteekenis die ongemeen organiseerend talent bezit. DRINK WEINIG MELK maar goede melk, van betrouwbaar GEZOND VEE. HOFSTEDE OUD-BUSSEM. KERKSTRAAT 67 TELEFOON 37344 L,* Kt Het menu van de maand » door R. LOTGERING?HILLEBARND peterselie verloren en de geur blijft beter bewaard. Aardappelcroquetjes worden van een stijve, smakelijke aardappelpuree ge maakt. In deze puree moet men zuinig zijn met de melk en wat royaal Gevulde Kalfsborst, Worteltjes, Aardappelcroqueljes, Schuimkop met kwetsenmoes. Bestel voor de kalfsborst een niet te klem stuk van het dikste gedeelte van de borst vraag den «lager het stuk vleesch aan twee kanten open te snijden, zoodat het gemakkelijk gevuld kan worden. Ge bruik voor plm. 2 K.G-. kalfsborst, 200 gram kalfsgehakt, 200 gram varkensgehakt, l ei, wat gehakte "truffels, peterselie, gehakte cham pignons, oud brood, peper, zout en rnootmuscaat. De beide soorten gehakt moeten, pp de gewone wijze, smakelijk worden aangemaakt tot een slappe massa. Het zakje" van kalfsvleesch -wordt met dit mengsel gevuld (niet -te stijf, want dan barst het onder het Tjraden) de open zjjden met een groote naald en een dun scherp touwtje dichtgenaaid eu het stuk" vleesch verder met boter of kalfsvet in den oven of op de kachel in plm. 2 uur mooi licht bruin en gaar gebraden. Voor het opdoen verwijdert men de touwtjes en snijdt met een scherp mes dunne plakken van het gebraad. Om de kleine worteltjes zoet en smakelijk te kunnen opdienen, moet men ze, na het schoonmaken, allén met boter en een beetje zout op een heel klein vuurtje zetten desnoods een hél klein beetje water om den panbodem te bedekken, maar meer niet. De worteltjes vragen dan onop houdelijk uw zorg, omdat ze moeten worden omgeschud telkens weer l wil men ze allen gaar en geen enkele aangebrand hebben. De bereiding neemt ook wat mér tijd, maar het einde loont de moeite de worteltjes hebben hun eigen lekkere smaak veel beter behouden dan wanneer ze, met mér water opgezet, hard gekookt hebben. Het afmaken met zér fijn gehakte peterselie is de laatste be werking, die velen inplaats van in de pan, liever in de dekschaal zien toe gepast. Er gaat dan niet zooveel hoeveelheid varieert naar de grootte van den schotel) gemengd met suiker. Om een werkelijke schuimkop" of meringue te krijgen, vermengt men het zér stijf geslagen eiwit met 50 gram witte suiker,vper eiwit. Het vruchtenmoes behoort er flink hoog mee bedekt te zijn; er moet een kop" op den schotel zijn. De schuimberg moet nu nog bestrooid worden met de boter. De kleine balletjes, die men van de puree vormt, moeten tweemaal gepaneerd worden en in heet frituurvet mooi bruin gebakken. Schuimkop met kwetsen. De vruch ten van dezen tijd, geschikt om te worden verwerkt in nagerechten* jams zoetzuur, enz., zijn de kwetsen. Voor dit gerecht wascht en pit men zooveel kwetsen, dat zij, gestoofd, een vuurvasten schotel, die voor uw gezin groot genoeg is, bijna vullen. De gepitte vruchten worden met suiker en hél weinig water op een zacht vuurtje gaar gemaakt, het sap gebonden met wat sago en nu in den vuurvasten schotel gedaan. Nadat de vruchten wat zijn afge koeld, bedekt men ze met het stijfgeklopte wit van eenige eieren*(de met wat suiker en dan in een lauw warmen oven, om langzaam uit te drogen, bros en hoogstens licht geel van kleur te worden. Is het schuim hard geworden dan is het gerecht klaar. Men dient het aardig op door een taartpapiertje op een bord te leggen en daarop het schoteltje te plaatsen, 't Gerecht wordt koud ge geten.

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl