De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1927 8 oktober pagina 1

8 oktober 1927 – pagina 1

Dit is een ingescande tekst.

e urocne eefcblad voor Nederland Lf K' TRIANON is toch gezelliger en gedistingeerder ONDER HOOFDREDACTIE VAN G. W. KERNRAMP Redacteuren: H. BRUGMANS. M. KANN EN TOP NAEFF Secretaris der Redactie: C. F. VAN DAM Uitg.: N.V. DE GROENE AMSTERDAMMER KEIZERSGRACHT 333 AMSTERDAM. C Onverslijtbaar OPGERICHT IN 1877 No. 2627 ZATERDAG 8 OGTOBER 1927 Door de lucht naar Indië, heen en terug ET de vliegtochten over den Atlantischen Oceaan heeft het in den afgeloopen zomer niet ?willen boteren. Ook het publiek heeft er blijkbaar genoeg, ja, te veel van gekregen. Lindbergh en hij verdiende het won aller harten, speciaal die van de vrouwen; maar na hem is het enthousiasme spoedig gedoofd. Het noodlot tig einde van de pogingen om uit Europa naar Amerika te vliegen bracht het woord waaghalzerij óp d$ lippen" van hen, die eerst van durf en stout moedigheid hadden gesproken; de velerlei moeite, «üe men zich-ginds, aan den overkant, moest geven om verongelukte vliegtuigen op te sporen, deed mopperen over den last, veroorzaakt door onbekookte probeersels van roekelooze vliegers, tuk op roem en geld; men hoorde reeds gewagen van maatlegelen, die in sommige landen werden overwogen ?om geen nieuwe pogingen, tot het oversteken van ?den Oceaan door de lucht toe te laten, tenzij onder stevige waarborgen van degelijke voorbereiding en Jeen aan alle eisenen der techniek beantwoorden-de uitrusting. Bovendien begon men beu te worden van de ge weldige bombarie, die er reeds lang vóór, en ten slotte bij het vertrek van een vlieger gemaakt werd, zonder dat er nog een enkele reden tot juichen be stond, en haalde de schouders op over de telkens herhaalde aankondiging van reizen, die nooit plaats hadden. Ook hing er om sommige plannen een vies luchtje van financieel gescharrel. Van al dit weerzinwekkende gedoe was gelukkig niets te bespeuren bij de vliegtochten van Neder land naar Indië. Het is waar, zij konden niet zulk een sensationeele gebeurtenis genoemd worden als het oversteken van den Atlantischen Oceaan; het eraan verbonden gevaar, al mag men het vooral niet onderschatten, mocht niet halen bij dat van liet vermetele avontuur om een etmaal boven de :zee te vliegen; maar voor ons, Nederlanders, was ?de poging om door de lucht naar Indiëte reizen toch een allerbelangrijkste onderneming; de moge lijkheid om een kortere verbinding met Indiëte -verkrijgen, trof niet alleen de verbeelding en scheen ?die ver verwijderde landen reeds dichterbij te brengen, maar deed ook het reëele belang beseffen van het welslagen der tochten. Toen van der Hoop en zijn reisgezellen van Weerden Poelman en van den Broeke in October 1934 met hun vliegtuig P VII den eersten tocht door de lucht naar Indiëaanvaardden, heeft merag?een in gedachte, en duizenden ook in. werkelijkheid hun gelukkige reis" toegeroepen. Na het vertrek van Schiphol beschreef de P VII een breeden boog boven Amsterdam om afscheid te nemen van de hoofdstad; overal stonden groepen menschen naar hen op te kijken; de mailbooten aan de kade en <le sleepbootjes op het IJ, de groote fabrieken, ja zelfs de locomotieven op de rangeerterreinen lieten de stoomfluiten brommen of gillen; al hoorden de vliegers dat niet door het zware geronk van den motor, zij zagen toch, zoo schrijft van der Hoop in. zijn reisverhaal, de witte stoompluimpjes, als even zoovele wuivende zakdoeken. '? De noodlanding bij Philippopel en het gedwongen oponthoud van een maandlang om de schade aan liet vliegtuig te herstellen, wekten bezorgdheid over den goeden uitslag van den tocht; gelukkig volgden op dezen tegtenspoed geen nieuwe; allen reeds geuiten pessimistischen verwachtingen ten .spijt, konden de vliegers, zoodra zij eenmaal maar weer van Philippopel waren opgestegen, de verdere reis zonder tegenslag van groote beteekenis af leggen. Den 2isten November kwamen zij behouden te Batavia aan; den afstand van Amsterdam naar Batavia, die 15373 K.M. bedraagt, hadden zij af gelegd in 127 uur, verdeeld over 20 vliegdagen, zoodat een gemiddelde snelheid van ruim 120 K.M. per uur was bereikt. Van der Hoop en zijne metgezellen hebben, als alle pionniers, hun tocht volbracht onder de moei lijkste omstandigheden. In het boek, waarin van der Hoop de reis beschreef (?Door de lucht naar Tndi':"), kon hij dan bok van die ervaring gebruik maken om de voorwaarden aan te geven, waaraan voldaan zal moeten worden, zoo men een geregelde verbinding met Indiëper vliegtuig tot stand wil brengen. Verschillende vliegvelden zullen moeten worden verbeterd, vooral ook wa>t de uitrusting betreft en de drainage van de terremen gedurende den regentijd. Voor sommige etappes zal gebruik moeten worden gemaakt van watervliegtuigen. Br zullen enkele nieuwe draadloozéstations en waarnemingsposten voor den weerberichtendienst moeten wor den opgericht en de samenwerking tusschen de reeds bestaande stations en waarnemingsposten dient beter te worden georganiseerd. Wanneer de luchtroute eenmaal in werking is getreden, zal er in etappes kunnen worden ge vlogen, zoodat toestellen en personeel elkaar af lossen; wanneer men sneller toestellen gebruikt en ook gedurende een deel Van den nacht vliegt, zal het mogelijk zijn den afstand Amsterdam?Batavia in ongeveer een week af te leggen. Niet ne Nederlandsche maatschappij zar*deze luchtlijn behoeven te exploiteeren; indien samenwerking met andere mogendheden kan worden verkregen, zullen de af zonderlijke etappes kunnen worden gevlogen door vliegtuigen van verschillende mogendheden, zoodat er in plaats van ne luchtlijn, verschillende luchtlijnen zullen zijn, elk onder eigen vlag. Ziedaar het programma, dat de heer van der Hoop ontwierp. Aan de uitvoering ervan is men echter nog niet toe gekomen. Voor een goed deel zal dit te wijten zijn aan de moeilijkheid, om een luchtlijn Nederland?Indiërendeerend te maken. Het vervoer per lucht kan passagiers, goederen en post omvatten. Alleen zij, die voor zaken naar Indiëwillen gaan en zoo spoedig mogelijk verlangen terug te keeven, en enkelen, die wegens familieomstandigheden (ziekte b.v. van een bloedverwant) de snelste ver binding met Indiëzoeken, zullen van een vliegtuig gebruik maken. Het aantal van deze personen zal echter voorloopig wel gering blijven, al dadelijk om de groote kosten van de reis. Intusschen, dat deze niet iedereen afschrikken, heeft de jongste tocht door de lucht naar Indiëgeleerd, tevens de eerste, waarop zoowel de heen- als de terugreis is volbracht. In Juni en Juli van dit jaar hebben de vliegers Geysendorffer eu Scholte. bijgestaan door den werkmeester Weber, den heer van Leair Black met zijn bediende veilig naar Batavia gevoerd, en weer terug, trots zandstormen en zware moessonregens. Zij legden de heenreis in korter tijd af dan van der Hoop en de zijnen, in 13 vliegdagen in plaats van 20; voor de terugreis hadden zij 14 vliegdagen noodig. Het vrachtvervoer zal bij een luchtverbinding met Indiëgeen factor van eenige beteekenis wor den.. Zooals van der Hoop schrijft: gewicht en omvang van vrachtgoederen zijn in den regel te groot naar verhouding van de waarde, en de be hoefte aan een snellen overtocht doet zich hierbij te weinig gelden om zulk een kostbare wijze van vervoer te wettigen. Op kleine schaal zullen mis schien pakketten van waarde, monsterzendingen en dergelijke per vliegtuig worden overgebracht, maar dit zal voorloopig bijzaak blijven". Met deze laatste categorie van vrachtgoederen is men eigenlijk reeds op het terrein van het poste/na met frambozenvullinc^. De. koningin der BONBON5. RBVÜEJtf Lo)-oj> den naam aan den \ '/ De inhoud staat op pag. 20 vervoer gekomen. Juist dit nu kan het best per vliegtuig geschieden. Bij dringende aangelegen heden zal natuurlijk de telegraaf het aangewezen middel blijven voor het overbrengen van berichten. Maar daarnaast zullen duizenden het op prijs stel len, wanneer een -vliegtuig, zeg in 10 of 14 dagen, brieven naar en van Indiëoverbrengt; tegenwoordig hebben die ongeveer vier weken noodig om de plaats van bestemming te bereiken. Ook voor de verzending va,n couranten en sommige drukwerken zal, wanneer de kosten niet te hoog loopen, ge bruik kunnen worden gemaakt van de luchtroute. Luitenant Koppen en zijn metgezellen, die in den vroegen morgen van l October 1.1. van Schip hol opstegen, hebben een zwaren postzak (600 brie ven en 15.000 briefkaarten) ingeladen; hun vlieg tuig heet dan ook de Postduif; tiet doel van hunne reis is mede om al vast propaganda te maken voor direct luchtvervoer van de post naar Indië; tevens hoopt luitenant Koppen de reis al weer in korter tijd af te leggen dan zijn voorgangers. Geysendorf fer en Scholte gebruikten. 27 vliegdagen voor de uit- en thuisreis; Koppen vleit zich met de ver wachting, in omstreeks 20 dagen van Amsterdam naar Batavia te vliegen, heen en weer. Tot dusverre was de fortuin hem gunstig. Toen hij verleden Zaterdag opsteeg, waren honderden, ondanks den nacht, trots regen en wind, naar Schiphol getrokken, per auto, per fiets, zelfs te voet, om getuige te zijn van zijn vertrek. Ook wie dat niet deden, zullen hem van ganseher harte toewenschen: goede reis en behouden thuiskomst ! Mogen luitenant Koppen en wie hem behulpzaam zijn op zijn tocht, het hunne er toe bijdragen om het tot stand komen van een geregelde lucntpostverbinding tusschen Nederland en Nederlandsen. Indiëte bevorderen ! KEUNKAMP

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl