Historisch Archief 1877-1940
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 8 OCTOBER-1927
11
SLAPENDE
Schilderkunst
door A. PLASSCHAERT
Toon Kelder, bij Breckpot, Antwerpen
Ik heb laatst geschreven, dat een tentoonstelling,
die bestaat uit veel werk van n enkelen schilder,
een gevaarlijke onderneming gewoonlijk voor dien
schilder is, en dat een goed getal schilders er niet
zonder ernstig kleerscheuren afkomt. Want het
is voor iedereen, die het werk der kunst bedrijft,
moeilijk altijd levendig, altijd met spanning zooal
,niet vol spanning te zijn, en tegelijk de eentonigheid
(deze niet in slechten zin gedacht) te vermijden,
die aan een, persoonlijkheid van zelve eigen is (wat
is een goede persoonlijkheid eigenlijk anders dan
een zelfd iets, telkens wat gevarieerd vóór of door
het nieuwe, andere probleem; en hoe zouden wij
een persoonlijkheid in de kunst zoo gemakkelijk
herkennen, zoo een aantal eigenschappen niet aan
ieder werk waren inhaerent?)
Zonder twijfel erkennen wij in Toon Kelder een
persoonlijkheid; een aantal eigenschappen van
kleur en van den vorm vinden wij, telkens gewijzigd
door ontroering en door de voorsteling of door
beiden samen, terug in de werken, die hier hangen.
Hij is dus van huis-uit vrij van het zich een per
soonlijkheid te moeten bouwen, zich een straffen
omtrek te scheppen, zooals dat anderen overkomt,
die juist als persoonlijkheid niet gansch en gaaf ter
waereld zijn gekomen. Daarvoor ontgaat Kelder
een gevaar, het gevaar van tot een formule ver
starren, zooals dat voorkomt bij die persoonlijk
heden, wier uiterlijke vorm voor een deel door den.
wil wordt bepaald, dus moedwillig en feitelijk; wier
vorm niet ontstaat uit en door den innerlijken
dwang van het bloed.
Het werk van Kelder is bloedrijk; de kleur (de
j TRANSPORT Mij. HOLLAND"«
JWccspcrzijde 94 AMSTERDAM!
<| Telefoon 51271 Tel.-Adres Transport"!
Verhuizingen, door geheel Europa per meu- <
belwagen en gesloten spoorwegwagons, [
binnenlands ook per gesloten autoverhuis- <
wagens met aanhangwagen. Binnen een J
rayon v. 80 K.M. bespaart men Hotelkosten <
BEWAARPLAATSEN VOOR GEHEELE EN<
GEDEELTELIJKE INBOEDELS <j
mooie grijzen" o.a., die Permeke prees) hebben
een klank, zonder schraalte, zonder gewilde into
natie; er is natuur in de stem; en materiaal, zooals
de muziekkritici dat noemen, is zeker in voldoende
mate aanwezig. De kleur is gaarne naar het donkere
en naar het zware heengebracht; zelfs is Kelder,
zou ik willen zeggen, tot de uiterste grenzen daar
van gegaan, en is, vermoedelijk, een terugkeer tot
meer kleur, in den zin van meer kleurverschil en
niet zoo naar beneden afgestemde kleur" logisch
na zulk uiterste te verwachten; de basstem",
zal misschien opener klinken, en eigentlijk meer een
baryton blijken te wezen. Enkele aanduidingen
doen dit verwachten; een vroegere, nog niet zóó
langgeleden voorbij gegane periode, doet dit stellig
verwachten (hoewel nooit lucht of luchtig, was
Kelder toen meer een voorbeeld van kleur-exces
dan kleur-betooming. Dit wat de kleur aangaat.
Wat den vorm betreft, het werk in Antwerpen
vertoont dat zonder n wankeling in dit opzicht,
Kelder is van die school der Hollandsche schilders,
die dezen vorm r/root houden; die plooitjes in getal
vervangen door n plooi; vele kleine lichten door
n licht; vele vormen door n vollen vorm, die a'
de kleinere in zich opnam, want uitdrukt. Hij ver
eenvoudigt dus door samenvatting; terwijl, en ook
dat is een kenmerk van de schilders, waartoe hij
toch zeker gedeeltelijk behoort, hij het beschilderd
vlak eenvoudiger en tegelijk straffer,
gemarkeerdeenvoudiger dus verdeelt. Zonder ge wilden
mathematischen ondergrond is de verdeeling toch vaster dan
b.v. bij de Haagsche School. Ik noem die Haagsche
School echter met voorbedacht. Want ook Kelder
is feitelijk een impresssionist, al is hij een vereenvou
digend impressionist, een impressionist uit een
latere periode. Hij is daardoor zeer Hollandsch;
hij wenscht, en moet bovenal 't gevoel van het
leven en van het levende geven; de natuur etc. is
meer een adem voor hem, dan een kristallisatie. Hij
is een realist; hij is, schilderlijk, er op uit de afzon
derlijkheid der stoffen etc., de kleuren van de
voorwerpen te geven; hij bepaalt deze dingen niet
BROODJES
?
als van uit n oorsprong komende; hij verheugt
zich integendeel in de verscheidenheid. En wat
anders deed ooit de realist? Hij is dus een colorist,
in den technischen zin van dat woord. Eii hij is dat
alles ongetwijfeld het meest volledig iri het zelf
portret, met het naakt ernaast, dat uit 1927 is.
Dit is belangrijker dan het bekende portret van
Stellwagen; het is soberder, toch rijker; meer
enkel schilderij, schilderkunst; het is later dan
Stellwagen; het bewijst dus een vooruitgang liet
is meer beschaafd; een onnoodige nadruk door de
materie, door 't opbrengen van de verf, is hier
vermeden, en dat was een der beterschappen, die
noodzakelijk waren voor dit talent. Want dat is
Kelder. Zoo ge het niet koudet erkennen, dan
maakt deze tentoonstelling dat voor goed duidelijk.
Niet, doordat alles even goed is, noch dat hier alle
fouten afwezig zijn, maar juist daardoor: doordat
de verzameling als geheel als een levend geheel
aandoet, en doordat fouten, die er waren (er bleven
er nog !) verbeterd werden; doordat uitwassen
werden afgesneden van een kracht, die moet winnen
juist door intooming.
BIJTELSLIJPEB
Tentoonstellingen
Kunsthandel D. G. Santee Landweer, Amster
dam. Tentoonstelling van Fransche
prentkunst
Kunsthandel Hofstee Deelman, Vondelstraat 10,.
Amsterdam. Schilderijen van Kvapil. Tot 15
Oct
Stedelijk Museum, Amsterdam. Batiks var»
Bagnhild d'Ailly. Tot 15 October.
Stedelijk Museum, Benedenzalen, Amsterdam.
Schilderijen en etsen door Frank Brangwijn erk
Jan Poortenaar. Tot 24 Cctober.
ADVERTEERT in
DE GROENE AMSTERDAMMER"
??is een zin die ge dikwijls leest.
\Vaarom juist in cle
GROENE AMSTERDAMMER..?
OMDAT het advertentietarief
buitengewoon billijk is. De GROENE wordt
immers bij uitstek gelezen door het beste
publiek <?- door het publiek dat Jets te
besteden heeft.
Ge BETAALT DUS NIET voor een
verspreiding, die drukkosten, porto en
papier kost en waarmee ge tienduizenden
lezers bereikt, die niet in de eerste plaats
tot het koopkrachtige publiek benooren.
MAAR HET BETAALT U in dit blad
te adverteeren waarvan ge weet dat uw
onkosten direkt worden aangewend om U
in contact te brengen met het koopkrachtige
publiek.
Advertentiën 75 ets. per regel, meerdere
plaatsingen bij contract.
De administratie
van de Groene Amsterdammer
KEIZERSGRACHT 353
Telefoon 37964
f* S. MEUWSEN, Hofl, A'dam?R'dam?Den Haag.
DE BESTE HOEDEN IN HOLLANa