Historisch Archief 1877-1940
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 8 OCTOBER 1927
17
H
t T
Fransche Avant-Garde
.-*
v
ff
re'
'l "
'?
W&t'
K-w
Bi*'4
l
*
*
Filmliga Cavalcanti
Het bedrijf", dat geen tjjd en waarschijnlijk
ook geen lust heeft, zich op te houden met woord
en taalgevoeligheden, spreekt van de speelfilm"
zooals het van den smijter" spreekt. Het bekijkt
in zijn show-rooms de kunstig bedachte
vertelseltjes en de uitbundige doening der ijverige dames
en heeren, die zich in onbewuste zelf-critiek film
acteurs" noemen en constateert een aanzienlijke
afwijking met het leven van alledag. In de vierkante
nuchterheid van zijn kantoren zoekt het bedrijf"
naar de zakelijkste en meest juiste benaming, yoor
dit, zijn .handels-artikel en het vindt (zooals het
meer gaat) de kernachtigste: het ontdekt de speel
film".
k ben nieuwsgierig, hoe het bedrijf" datgene
zal aanduiden, wat wij pretentieus, maar ietwat
lamlendig avant-garde films" noemen. Wanneer
het zich tenminste ooit met dit incourante artikel
zal bemoeien....
* *
*
Wat is de karakteristieke eigenschap der
avantgardefilm? Dat zij geen speelfilm" is en het ook
onder geen voorwaarde wil zijn ! Zij verwerpt het
gecomponeerde beeldvlak de bedachte intrige
het spel. Haar wachtwoord is: leven, leven en nog
eens leven. Zij ondergaat in heftige ontroering de
emotie der. alledags-wonderen: het silhouet van
?een vrachtboot tegen den lichtenden avondhemel
het scheren van een meeuw langs het watervlak
het raadselachtige crescendo van een zich in
beweging zettenden locomotief de placide rug
van een drentelenden politie-agent. Zij kan zich
niet verzadigen aan den onuitputtelijken rijkdom
van boeiende gegevens, die, tezamen het leven
vormen. Zij analyseert en synthetiseert tevens:
zij voelt ui het vage gebaar -m het uitstooten van
een rookpluim in het voorbijschieten van een
vluchtigen schaduw, iedervafzonderlijk een schakel
in ontelbare ketens van gebeurtenissen, die drama's
opzichzelf zijn. En tegelijkertijd tracht zij die
'eindelooze kruising van motieven vast te houden
in, een breede, machtige contrapuntiek.
Haar essentie is: de beweging haar charme:
de argeloosheid haar middel: de objectiviteit.
Daarom staat zij diametraal tegenover de speel"
film.
* *
*
Cavalcanti heeft ons op de Liga-matinee met
drie speciinena zijner kunst doen kennismaken.
En rade" een greep in het bonte, veelvormige
leven van een internationale haven. ,,Le train
saus yeux" een brok spoorweglyriek. Tenslotte
La petite'Lilie" een groteske, een scherts op
het tema van een Fransch liedje.
De totaal indruk is in de eerste plaats, dat Caval
canti, hoewel Braziliaan van geboorte, wel een
zeer Fransch cineast is. Zijn werk heeft de clarté"
en de soberheid, die de echte Gallische kunst ken
merkt. Hij vermijdt alle zwaarte, alle troebelheid.
In n opzicht schiet hij tekort: in beknoptheid.
Vandaar dat voor mijn gevoel, het beste was, het
fragmentarische Le train sans yeux".
Van de intrige zal wel niemand, ondanks de
goedbedoelde, maar uitteraard korte verklaring,
veel begrepen hebben. Wat absoluut niet binderde
KEIZERSGRACHT 772 AMSTERDAM
"? -TLI.CF. y;iy
ATELIER ViXÖREPi-öATiËN
', D!:'.M.'.s- F-L r -N W . LA:. H i ''-L.CsNTPA L
integendeel: men voelde zich' volkomen vrij van
iedere traditioneele lotgévallengeschiedenis ?
men. kpn de daverende polyphonie, het jagende,
stampende rythme onbelemmerd op zich laten in
werken. En als zoodanig was het een zuiver
cincastisch bijna physiek genot. Over en door elkaar
heen schieten de beelden in een kolkende, wielende
chaos, waarin men zich ademloos en duizelend
verliest. Het was op deze wijze een aangrijpende
reproductie van de fatale, mysterieuze kruising der
gebeurtenissen wij weten niet waarheen, noch
waarvandaan, die ons bij tijden zoo ontstellend
bewust kan worden. En alles gedragen door een
onverbiddelijke dynamiek en een obsedeerend
rythme. Een prachtig staal van cineastische kunst!
In En rade" doet zich het gebrek aan beknopt
heid gevoelen. Het is als een Schubert'sche finale:
mooi mooi mooi.... maar te lang! Het
geheel is met onmiskenbare voornaamheid en
zeldzame cineastische gevoeligheid behandeld en
de verschillende fragmenten zijn van een groote
gaafheid. Maar de moeder kijkt net iets wie weet
hoe weinig ! maar toch iets te lang op den brief,
dien zij gevonden heeft. Het op zichzelf prachtige
uitvaren van de mailboot onderbreekt net iets te
lang het stuwen der gebeurtenissen. De gruwelijke
verschijning der waardin, wordt net iets te laat
afgesneden, om haar volle fascineerende werking
te behouden. Daardoor ontstaat af en toe een
sensatie van traagheid, die de dramatische span
ning niet ten goede komt. Men zegt, dat Cavalcanti
naar stilte en bezonkenheid in zijn werk streeft en
ik erken gaarne, dat de quaestie stille of verslapping
een zuiver persoonlijke is. Maar toch kan ik het
gevoel niet onderdrukken, dat deze cineast in de
uiterst subtiele behandeling der filmische
fermate's", althans bij En rade" dikwijls misgrijpt.
Overigens heb ik alle bewondering voor het werk.
Het simpele gegeven van de barmeid in de
matrozenkroeg, die gruwt van de eeuwige, brutale begeerte
in al de mannenoogen, die haar omringen die
eindelijk bij den jongen zeeman de zuivere, stille
liefde denkt te vinden, tot ook bij hem de brand
der begeerte opvlamt en zij hem in wanhoop van
zich stoot is met groote eenvoud en liefde be
handeld. De beelden en de beeld-opvolging zijn
dramatisch zeer suggestief de weergave
deihoofdfiguren (van spel" is hier, over het algemeen
geen sprake) hier en daar subliem. Als voorbeeld
noem ik het schipbreukverhaal van den ouden
matroos een wonder van reserve, soberheid en
geladenheid !
Eén ding moet mij van het hart: ik heb mij
verbaasd (en dit bij een persoonlijke ontmoeting
ook aan Cavalcanti te kennen gegeven) over de
verschijning van een figuur als Cathérine Hessling.
Dit is de zuiver Amerikaansche coquette met
een rudimentaire geestigheid, aangedikt tot
aanstellerij maar zonder de onmiskenbare techni
sche kwaliteiten van de Yankee-star. Moi, je
préféréune Sibirskaja, M. Cavalcanti !
Tot slot ging de burleske La petite Lilie".
Interessant als experiment, maar naar mijn mee
ning het minst geslaagd. Hier heeft Cavalcanti te
hoog gegrepen. Met een lantaarnpaal, een meisje
in een geruit rokje en een manken diender een
kwartier van goddelijke dwaasheid te geven dat
vraagt geen talent, dat eischt: genie ! De gedachte
aan den kleinen man met het bolhoedje eri de
slobberbroek, drukte zwaar op de toeschouwers....
Zoo hebben wij dan kennis gemaakt met het
oeuvre van Cavalcanti en voor ons zelf het vóór
en tegen van zijn kunst kunnen vaststellen. Wij
hebben een ruimer overzicht kunnen krijgen over
het werk van dezen cineast, die tot de belangrijkste
figuren der jong-Fransche school behoort.
De jong-Fransche school: dat zijn de moedige
dwazen, die met een camera en een paar honderd
francs de wereld willen veroveren dat zijn de
zonderlingen, die niet kunnen rekenen, alleen maar
gelooven. Dat zijn een Chomette, een Feyder, een
l'Herbier.. .. dat zijn de werkers, wier kunst wij
anders nooit te zien zouden krijgen en die met het
enthousiasme van idealisten hun ruïne
tegemoetsnellen.
Tenzij wij ze helpen !
Voor wie het interesseert nog het volgende: De
Film-Liga heft een entree, beneden den gemiddelden
bioscoop-prijs. Zij is toegankelijk voor iedereen:
voor u, uw dienstmeisje en uw dokter ! Dus is
zij een kunstzinnige elite-kring" !
Duidelijk of niet?
Paviljoen Vondelpark"
Tel. 24190-27595
Groote en kleine Zalen voor Déjeuners,
Diners, Soupers, Bals en Recepties
Huize ZOMERDIJK BUSSINK.
RIJM-KRONYCK
Mijn landelijk ideaal
door MELIS STOKE
Eigenaren, van stukken land van willekeurige
grootte, waarop boomen staan die, hoewel
geen bosch vormende, het landschap zoodanig
verfraaien dat hun behoud gewenscht is,
kunnen volgens een nieuw wetsontwerp
bekistingvrijdom genieten.
Wanneer ik te oud ben om langer te rijmen.
verlaat ik de stad tusschen Amstel en IJ.
Reeds lang heeft de landelijke lust mij bekropen
een goddelijk stukje natuurschoon te koopen
met een hekje er om en een bordje er bij.
... .zoo'n bordje met straf- en met boetébedreigincf
voor wie zich begeeft op mijn stukje natuur....
En, rond mijn lief huisje en ruischende dennen.
zoo'n hekje met prikkels en vlijmscherpe pennen
oi 'n hooge met scherven bemetselde muur. . . .
Dan staar ik omhoog naar de drijvende icolken
en adem de buitenlucht, zuiver en rein... .
'k Beluister der vogels aandoenlijke stemmen
en wandel verrukt langs de angels en klemmen
van mijn liefelijk plekje Verboden Terrein....
Des morgens, wanneer, na mijn thee en mijn eitje,
mijn lichaam een beetje beweging verlangt.
dan ga ik 'mijn stuk/e natuur inspe?teeren.
en zien of geen mensch met een scheur in zijn kleeren
bebloed in mijn scherven en prikkeldraad hangt. ...
Dan ga ik zoover als ik vierkante meters
bezit van de schoonheid en trots dezer aard'....
en blijf aan de grens van mijn landie, mijn eigen,
den ivandlaar met booze gebaren bedreigen,
wanneer hij te dicht bij mijn eigendom waart....
Ik dank de natuur voor haar heerlijke gaven....
Ik zegen mijn Schepper en mijn Parlement
voor mijn zestiende Are en zeventien boomen. . . .
icanneer deze wet er ten suoefligst mag komen
De natuur is zoo mooi. .. En mij ko*t ze geen cent.. .
AAN DE INZENDERS
Alle voor het redactioneele gedeelte
Bestemde inzendingen moeten
worden geadresseerd
AAN HET SECRETARIAAT DER
REDACTIE VAN
DE GROENE AMSTERDAMMER"
KEIZERSGRACHT 333
AMSTERDAM,
zonder vermelding van persoonsnamen.
De geschiktste omvang van artikelen
bedraagt ten hoogste 1800 woorden.
Indien de bijdrage voor illustreering
met foto's in aanmerking komt, gelieve
de inzender, zoo mogelijk, de foto's
die niet reeds in andere week- of dag
bladen mogen zijn gereproduceerd ?
tegelijk met het artikel in te zenden.
De copy moet in macKineschnft zijn
geschreven, terwijl slechts n zijde
van het papier raag zijn gebruikt.
Indien inzenders prijs stellen op terug
zending van ongevraagde bijdragen.
wanneer deze niet worden geplaatst,
dan moet daarvoor porto worden
ingesloten.