Historisch Archief 1877-1940
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 15 OCTOBER 1927
13
WELEER EN NOU
door en met teekeningen van CORNELIS VETH
Als vrouw verlangde zij niet mee te tellen.
Den man deed zij den oorlog aan, een feilen
En trachtte hem in alles t' evenaren,
Ondanks zijn voorsprong van veel duizend jaren.
Luid sprak uit haar wezen en werken en dracht:
Pas op, want nu nadert het Derde Geslacht!
De geëmancipeerde vrouw
Niet in den wedstrijd van geest en verstand,
Om modieus ie zijn de vrouw zich nu vermant.
(leen voorrecht van de vrouw acht zij verbeurd,
Met man en man-zijn te/jelijk zij flirt.
Waar is toch al die strijd op uitgeloopcn?
Zij l;an nu zelf haar sigaretten koopcn.
Muziek ie de hoofdstad
door CONSTANT VAN WESSEM
m
ir
Concertgebouw t 1ste abonnementsconcert
'\/\ ET een feestelijk gevoel ontmoeten wij alle
maal elkaar weer bij de opening van het
Concertgebouw-seizoen. Wij hebben meestal onze
vaste plaatsen en wij zijn bijeen met hen, die ook
hun vaste plaatsen hebben, die aan hun hoekje,
hun plekje, hun rij, zelfs hun nummer gehecht zijn.
Wij kennen elkaar niet en toch kennen wij elkaar,
zooals wij daar op de rood-pluche stoelen zitten.
Het is alsof we nooit weg geweest zijn, alsof er
geen zomer tusschen lag, alsof de conversatie, die
achter ons op denzelfden toon wordt voortgezet,
niet door eenige maanden zomer onderbroken is
geweest. Wij kijken naar het podium en in onze
gezïchtslijn zitten weer al dezelfde orkestleden:
wij zien Zimmerman en profile" en Denayer en
trois-quart" en Scager heelemaal en face". Neen,
niemand zal durven zeggen, dat ónze concertzaal
uren niet een aparte, toch zoo vertrouwde
wereld voor ons hebben. Als een wat vijandige
nieuwigheid hangt alleen het radio-toestel boven
onze hoofden te bengelen, dat het concert uit
zendt". Applaus. We staan allemaal op. Daar is
Monteux. En daar komen de kransen en de heer
Boëll spreekt het welkom uit met een handdruk en
een krans. En dan plotselinge stilte. Monteux heft
den dirigeerstok. De eerste toon klinkt, het is
Brahms' 1ste symphonie, het nieuwe seizoen is
begonnen. "
De solist van dezen eersten avond was Jacques
+ ?
t
L
MUZIEKHANDEL C
PIANO'S
IVLEUGELS
Tel. 443
A' 1835 a H DAHD n Tel 443
JthtirSt.Piit.r4 H' KAHK UTRECHT
Thibaud. Het vioolconcert van Beethoven stond
aangekondigd. Zij, die Thibaud als violist kennen,
dachten onwillekeurig: waarom wilde Thibaud
juist met hetBeethoven-concert spitsroeden loopen 'i
Het mag niet als axioma worden gesteld, datFran
schen geen Beethoven en Duitschers geen Fransche
muziek kunnen spelen, maar voor een aanleg als
die van Thiband geldt dit zeker. Thibaud is een
zeer groot violist maar die aan zich zelf zeer
ongelijk blijft, die op temperament, op fantasie.
op inspiratie" speelt, dus een bewegelijke, wat
kleurige en stemmingvolle muziek vraagt voor
zijn volstrekt niet klassieken" aanleg. Wij
ervoeren het met dit concert van Beethoven nog
maals: Thibaud hield het niet voortdurend in n
bezieling vast, naast prachtige gedeelten stonden
hoorbare inzinkingen alsof hij muziek speelde, die
hem niet interresseerde, ze louter als passagewerk,
als overgang naar een volgend moment, waarin
zijn kracht en zijn temperament weer kon opleven,
zag. Men bewonderde zijn toon, de fijne eigenschap
pen van zijn spel, zijn streek, zijn figuratie, totdat
de cadens kwam: hier barstte opeens, in een stijlloos
gefantaseer op de voorgaande melodieën, muziek
los. Men ergerde zich en was toch geboeid; het was
Thibaud, men herkende hem weer, men bewonderde
hem weer, maar met wat spijt: waarom had hij niet
een ander concert gespeeld? Thibaud's Beet
hoven-concert heeft niet bevredigd, wij hebben
zijn andere accenten in de finale b.v. niet kunnen
aanvaarden, onze bewondering is niet verder
kunnen gaan dan tot de materieele kwaliteiten
van Thibaud's spel.
Dreidener Kreuz-chor
Het Duitsche jongenskoor geeft wederom eenige
concerten in ons land, onder leiding van zijn
dirigent Otto Richter.
Ongetwijfeld kan dit ensemble op een vaardigheid
en een gedrildheid bogen, die aan het virtuoselijke
grenst. Daarom is het jammer dat Bach's motet
Singet dem Herrn" zoo kennelijk als inleidend
bravour-stukje werd gekozen, hier was knap
gezongen, maar toch niet zoo muzikaal belieer.seM
dat het tot een echte kunstprestatie is geworden:
de hooge jongensstemmen, zetten toch wat schel in,
iti de fuga ontstond een wat doffe klank en de'
accentueering van den melodischen lijn bleef niet
steeds duidelijk en vast. Feitelijk bevredigt zulk
een vierstemmig samenzingen met jongcnsstemmen
in sopraan-ligging niet geheel en al: de hooge toon
behoudt- vooral in het forto meestal iets hards en
schels. De drie ..Ohorgesange" na de pauze, het
dankbaar geschreven ..Knabenchov" van Paul
Pfitzner en het religieus gezang van Max Bruch
voldeden beter en hier ook ontwikkelde het
Dresdener Krenzchor een gaveren en warmeren
tonenklank. J let is alleen jammer, dat de dirigent
Richter in Schuman's ..Schön Rohtrant" wat al
te sterk, door vertragingen en uithalen, poogde de
muziek ..psychologisch" toe te lichten, waardoor
deze in een voor ons wat onbehagelijke
Duitschsentimenteele pathetiek verviel.
De zangeres Jacoba Krantz-Roosenburg vulde
het programma aan met de voordracht van eenige
liederen van Scarlatti en Schubert: een aangename,
niet steeds beheerschte stem, wat dun van geluid
en in de voordracht gelukkiger in Schubert dan in
Scarlatti.
Met het Wilhelmus werd het concert besloten.
DIT
Greatest
Artists
MERK
Finest
Recording
IS EEN WAARBORG VOOR
ONOVERTROFFEN REPRODUCTIE EN
ONGEËVENAARDE AFWERKING.
N.V. DUTCH GRAMOPHONE COMPANY.
AMSTERD. VEERKADE 22A DEN HAAO
Int. Muziek tentoonstelling ("ienève 1927
Hoogste onderscheiding.
*