Historisch Archief 1877-1940
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 15 OCTOBER 1927
,jChineesche Theater
i Xj,
" Schets uit de Californische moving picture wereld
door Dr. C. SERRURIER
Aan het strand
Tekst en teekening voor de Groene Amsterdammer", door J. O. Sinia
?1
f Hollywood telde bij haar
& Woecoop-gebouwen al
-t
' ^^ OOIT heeft het menschdom in
"jj de wereldgeschiedenis zóó naar
??d» Waarheid gehongerd. De
Weten?chap heeft verklaard: er is een God.
En een zoekende, verlangende Wereld
toept: hoe kunnen wij Hem vinden?
, Het antwoord ligt 2000 jaren achter
ons, bij een Man die met een kleine
groep havelooze volgelingen, te mid
den van afgoderij, wreedheid en on
wetendheid verkeerde en ons door
«en verheven Offer, door Dood en
Opstanding, onze eigen onsterfelijk
heid toonde". Dit is niet het begin
van een dier traktaatjës die hier in
Amerika voortdurend la onze handen
't «f auto gestopt worden, maar de
voorMfde (ie vertaling) van het programma
, d»t den bezoekers bij de opening van
,, b»t Chtaeesche (ja, lezer: Chineesche)
Bioscoop-Theater werd aangeboden.
tallooze
een zoogen.
JBgypttech Theater; thans is
Graunaan's Chinese Theatre de nieuwste
"attractie. Laat ik er
duidehjkheids&tttre bijvoegen, dat het Egyptische
«B Chineesche alleen van uiterlrjken
4Mtd te en den stijl betreft waarin de
gebouwen zijn opgetrokken en van
Wnnen versierd. Het Egyptian Theatre,
«u weer overtroffen door de weelde van
liet Chtneesche, is op zichzelf al merk
waardig genoeg, vooral wanneer men
'?avonds, wandelende over den
vrooItyken Hollywood Boulevard, met zijn
dansende lichtreclames en pralende
>L winkels, plotseling daartusschen dat
?l «trenge bouwwerk ziet staan: de
" «ware zuilen torschen een breed, laag
v'dak en daar bovenop loopt
plecht«ttatig af en aan, met zwarten baard
en sierlijk golvend gewaad, een Egyp
tische wachter. De man verdient er
-. oqn acht-uren loon aan, met daar
' maar steeds langzaam en waardig
heen en weer te schrijden ! Tegen den
'' donkeren sterrenhemel of bij
midi f dagvoorstellingen tegen de strak
blauwe lucht, maakt hij met zijn
kleurig, in wijde plooien neervallend
gewaad, werkelijk een goed effect. Op
' het pleintje vóór het theater prijkt op
een- podium een schoone, Egyptisch
wtgedoschte Israeliete; naast haar
gt een foliant opengeslagen en elke
bezoeker van het theater, of
nieuws'?.* gierige voorbijganger, mag daar zijn
; -naam in schrijven: een voorrecht
'\ waarvan ijverig gebruik werd gemaakt.
>, De muren die het voorplein omringen
i, «UB, versierd met niet onverdienstelijke
J Egyptische teekeningen en
hierogly'. phen.
V v De heer Grauman heeft zijn
Chi- i aeesche motie-paleis ? de vijfde
'* bioscoop die hij in Los Angeles heeft
1; «ipgericht ??willen inwijden met de
Vertooning van een gloednieuwe film
l»The King of Kinys", een voor het
\ doek bewerkte voorstelling van Jezus'
t leven en lijden. Dat dit onderwerp
eenigszins zonderling contrasteert met
' de tot in de kleinste bijzonderheden
Chineesch gehouden omgeving, schijnt
r'hem niet bezwaard te hebben. Men
. 4 houdt van onverwachte en origineele
combinaties in dit merkwaardige land:
profiteerende van het succes dezer
rolprent, heeft een Hollywoodsch
banketbakker zich gehaast een nieuw
i soort roomijs met den naam Koning
, der Koningen" te bestempelen en
geen sterveling, in het overigens zeer
godvruchtig Californië, neemt daar
aanstoot aan.
Wij Hollanders, in wier leven de
bioscoop geen groote plaats inneemt,
jv;
kunnen t>ns niet voorstellen welk een
gebeurtenis een dergelijke première
een nieuw stuk, in een nieuw gebouw
voor het Amerikaausche publiek is.
Natuurlijk was van te voren voor de
meest uitgebreide reclame gezorgd.
Een pers-première, waarvoor
Amerikaansche en buitenlandsche journa
listen van heinde en ver waren
uitgenoodigd, zoodat de enorme zaal ?
bijna geheel gevuld was, ging aan den
eigenlijken openingsavond vooraf pnaar
op de officieele opening bleef de aan
dacht van heel Hollywood al dagen
te voren gespannen.
Op de hoeken der straten geplaatste
zoeklichten wierpen reeds vóór het
aanvangsuur hun stralenbundels in
alle richtingen ;een woelende
menschenmenigte verdrong zich op denboulevard
tot zoo dicht mogelijk bij het theater.
Daar was de opeenhooping bijkans
ondoordringbaar en soms bijna angst
wekkend, ware het niet dat de grappen
dei' immer vroolijke Californiërs den
moed erin hielden. Vóór het gebouw
een radio-opstelling waarvan de
louds-peakers naar rechts en links de namen
verkondigden der sterren" die in hun
fraaie auto's kwamen aanrennen om
de gebeurtenis door hun tegenwoordig
heid nog grooter luister bij te zetten.
Wipte een bijzonder beroemd, mooi
en elegant sterretje het theater binnen,
dan ging onder de toeschouwers een
daverend gejuich op, en de politie
had de grootste moeite de opdringende,
bewonderende menigte in bedwang te
houden. Wij stapten uit onze simpele
Chevrolet (het bevoorrechte merk van
hen die een Ford al te erg vinden) en
volgden de stars" op eerbiedigen
afstand. Vóór ons verheft zich licht
en sierlijk de veelkleurig versierde, in
pagode-stijl opgetrokken voorgevel.
Maar eerst treden wij in een soort
voorhof, dat door een 40-voet hoogen
muur omsloten is. Het is beplant met
palmen en vele andere exotische ge
wassen; aan weerskanten twee monu
mentale fonteinen met goudvisschen.
In dezen sprookjestuin wandelen
eenige rijkgecostumeerde Chmeezen,
met lange snorren en puntbaarden
zooals wij ze ons van oude prenten
herinneren rond en wijzen met
koninklijke waardigheid het publiek
den weg. Het cement waarmee de
voorhof geplaveid is heeft, toen. het
nog week was, de voet- en handaf
drukken, met begeleidende vriendelijke
woorden, opgenomen van eenige der
beroemdste sterren. . . . alweer een
origineel verzinsel van den
onuitputtelijken Sid Grauman. Zoo toont
de nu harde steen ons de afdrukken
van Mary Pickford's hand en voetje,
met, als onderschrift erbij gegraveerd:
Greetings to Sid". Fairbanks voegde
bij de reproductie zijner voetzolen en
handpalmen de woorden: Good luck,
Sid". Gloria Swanson liet in. het cement
een hart kerven, waarbinnen een pijl
wijst naar de bekentenis: Love always
to Sid". Tegen den voorgevel van het
gebouw kronkelt een groote, in steen
gehouwen drakenfiguur, waarop een
verborgen lamp een griezelig rooden
schijn werpt. Daarvóór troont een
door gouden vlammen omgeven
dofzilveren beeldje, dat het genie der
dicht- en tooneelkunst symboliseeren
moet. Treden wij het theater binnen,
dan zien wij in de hall en de aangren
zende vestibules n warreling van
zilver, goud en rood, tot onze oogen
er van knipperen. En in de zaal zelf
een nog kostbaarder herhaling van
Tot mijne meest geliefde uitstapjes in Indw behoorde altijd een tocht naar het
strand. Niet het slijkerige, met mangroven en andere, het zilte nat brekende, ge
wassen begroeide strand, dat, hoe interessant ook in vele opzichten, mij om tal van
redenen slechts matig kon bekoren, maar het, laat ik het maar noemen, echte strand,
met zijn blinkend wit zand en zijn wonderlijke schelpen, waar witgekuifde rollers
hun donderend lied zingen en slanke klapperboomen statig heen en weer wiegen.
Uren vaak heb ik er doorgebracht en genoten, niet het minst van de vele merkwaar
digheden, welke zoo'n tropisch strand altijd te aanschouwen geeft.
kleurencombinaties en rijk versierde
paneelen, waarin altijd weer het Chi
neesche steenrood den hoofdtoon heeft.
De muren zijn van roode baksteen,
beschilderd met fantastische vogels
en gewassen, in mat zilver. Aan de met
zilveren draken en gouden medaillons
getooide zoldering hangt, als een
lichtend kleinood, een reusachtige,
gele lampion-vormige lantaren waaruit
het licht in verblindende straling
neerstroomt. De in halve cirkels opgestelde,
eindelooze reeksen steenroode fau
teuils, waarvan de ruggen met
bloemschilderingen versierd zijn, bieden
plaats voor 2200 toeschouwers. Het
met Chineesch lakwerk bedekte
electrische orgel, indrukwekkend van af
meting, beslaat links en rechts een
gedeelte der zijwanden. Aan weers
zijden van het tooneel twee gouden
pagoden. Het brandscherm imiteert
kunstig de gelakte deuren van een
Chineesch kabinet .Want de Amerikaan
is dol op imitatie: een scherm moet
op een kastdeur, een kastdeur op een
scherm gelijken, tegels moeten er
uitzien als leer en leer als tegels,
ijzer als hout, hout als ijzer. Oogen
schijnlijk machtige, steenen zuilen
zijn vaak samengesteld uit kippengaas
met opvulsel en het marmer blijkt
papier of louter verf. . . . Hier en
daar, in zaal en vestibules, op sym
metrisch berekende afstanden staan,
als levende poppetjes, in zwaar Chi
neesch brocaat gekleede, geverfde
vrouwtjes, elk in een kring van licht.
dien een onzichtbare lamp rondom hun
kleine voeten toovert. Onbewegelijk
staan ze in hun stijve zijden gewaden:
alleen de behaagziek glinsterende
oogjes toonen ons dat zij leven. Ook
die Chineesche vrouwtjes zijn imitatie:
Amerikaansche meisjes in Oosterschen
tooi.
Terwijl de zaal zich vult tot geen
plaats onbezet blijft, gaat langzaam
het brandscherm in de hoogte en daar
achter ontplooit /iel i een kostbaar
zijden, met teere bambous beschilderd
gordijn. De eigenlijke kleui' ervan
is riiet vast te stellen: het wordt
kunstmatig verlicht in groen, paars,
fel rood, goud of zilverblauw, in
voortdurende afwisseling. Rechts, op
zij van het tooneel, klinkt plotseling
harprnuziek op. Een rij dames in
witmet-zilver gewaden (imitatie-engelen)
grijpen in haar decoratieve instru
menten en met een smeltend Stille
Nacht, heilige Nacht" wordt de pre
mière van het Chineesche Theater
ingeluid. Als deze muziek, na nog
eenige wijsjes -ten gehoore gebracht te
hebben, zwijgt, begint het groote
orkest aan den voet van het tooneel,
met begeleiding van het orgel, zijn
repertoire af te spelen en volgt met
toepasselijke symphonieën de nu aan
vangende voorstellingen op het too
neel en daarna op het doek.
Zooals het de gewoonte is in de
groote Amerikaansche bioscopen, be
gint de avond met een reeks pro
logen", d.z. revue-achtige vertoon
ngen die eenigszins betrekking hebben
op hetgeen vervolgens op het doek
wordt voorgesteld. Een met
iinitatieChineesche letters bedrukt, afzonder
lijk programma had het ons al aan
gekondigd: men vergastte ons eerst
op een aantal gezongen of gedanste
tooneeltjes, die ten doel hadden; de
atmosfeer voor het eigenlijke stuk
bij voorbaat te scheppen. Zoo zagen
wij een Oostersche volksmenigte in
gebed verzonken,; religieuse dansen en
een Oosterschen slavendsris (én Ver
zilverde neger sprong lenig als een
elastiek over het tooneel; het verband
met The King of Kings" ontgiQg mij
hier geheel); we hoorden- en zagen een
koor van Israëlitische hoogepriesters
en een kleinen jongen, niet een hel
deren sopraan, diéeen -loflied op
Jeruzalem zong en nog vele dingen
meer.. Hierop volgde een serie tabteautc
vivaids aan de Bijbelsche geschiedenis
ontleend: Jozef en -zijn, broedei's,
Daniel inde leeuwenkuil, De Ster van
Bethlehem, De "Vlucht naar 'Egypte
enz. ?..':'
Toen dit alles afgoloopen .-was,
begon eindelijk de fihn-y.ertóoning. Ik
zal niet in vele bijzonderheden van'het
stuk treden, dat zekev .binnenkort
ook in Holland te zien zal zijn-'en
stellig . mooie tafereelen-, bevat. Dit
laatste is trouwens ;te verwachten
van een film.wier-samenstelling onge
veer-2.000.000 dollar heeft gekost.,
Het leven van Jezus ?! Menig-getrouw
bioscoop-bezoeker zal 'wellicht opzien
tegeri zulk een ernstig onderwerp.
Inplaats van te kunnen popelen bij
stukken als ',,De beroofde Moeder"',
???(Zie.piag.'20).
i