Historisch Archief 1877-1940
JE AMSTERDAMMER VAN 15 OCTOBER 1927
No. 2628
B1JKOMST1GHEDEN
dow ANNIE SALOMONS
coxc
1 R is niets merkwaardiger en
leer1 rijker, dan, na een bepaald aantal
a, (en wjj houden ons bij dit
be" palen" gewoonlijk aan het decimale
I Stelsel), Waarin een vereeniging, een
\Stichting, een instelling zich heeft
ont! 'wflckeld, heeft gemazeld en gepokt en
^ V eindelijk zich een vaste plaats heeft
*' veroverd, terug te zien naar het begin,
1 kaar de voorbereidingen, naar de
" bedoelingen, waarmee men het geheel
opgezet en naar de uitwerking,
-': die men er toen van verwachtte. Als
f';|;-iöen dan die vooropgestelde meening
'"j-i'inet déverkregen resultaten vergelijkt,
?|komt men gewoonlijk tot de
ontdekSjfcbig, dat men heel iets anders bereikt
Ir heeft, en dat men in een heel andere
1 *tohting is gegroeid, dan men eerst had
* Aangegeven; al zijn de uitkomsten
.geenszins minder belangrijk dan die,
:. %elke men toen gehoopt had;
jf* Deze gedachte zal zeker door
t Itot hoofd zijn gegaan van velen
dern, die zich óp dien stillen
herfst< -middag in de tuinkamer van een oud
L '"Botterdamsch buitenhuis hadden
ver, waar de voorzitter een kort
^overzicht gaf van den weg, dien de
Volksuniversiteit in haar- tienjarig
bestaan had afgelegd. Eigenlijk ging
fl haai; oorsprong veel verder terug dan
k tien jaar geleden, want al lang
daar?' vóór ;had men pogingen gedaan om
;*H door cursussen, gegeven door
professpren, meer kennis te brengen onder
1 een kring van menschen, voor wie het
^onderwijs aan de universiteit onbe
reikbaar was. ? Maar in die dagen
meende men zich nog nadrukkelijk te
;" moeten verdedigen, dat het heelemaal
niet in de bedoeUng lag de
wetenr schap op straat te brengen", onder
1 den minderen man". Men wilde zich
uitsluitend tot de menschen uit eigen
'?' beschaafden kring richten, en hun
hooger onderwijs" brengen, in de
zekerheid, dat kennis macht" is en
dat weten het levensgeluk verhoogt.
Hoe sterk is hiertegen de reactie ge
komen van de sociaal-voelenden uit
het begin der twintigste eeuw, die wat
lachten om het hoog" houden der
'Wetenschap als het privilegie van be
paalde kringen; die niets beter ver
langden dan haar juist te
populari»'. seeren; haar uit te dragen tot het volk
-j .tft al zijn lagen en dat volk tot haar
'K te trekken van hoog tot laag. Zóó
£{,? steek, was die drang om de
weten*"< «ohap, die de glorie van de burgerlijke
klassen had uitgemaakt, nu ook tot de
?Arbeiders te brengen, dat men het den
professorenstand eigenlijk een beetje
kwalijk nam, dat de universiteiten niet
de leiding namen van zoo'n nobele be
weging en dat niet de docenten zich
als n man beschikbaar stelden voor
NAAR O
RP W.PENAAT.
? BESTAANDE UIT ?
DRESSOIR, TAFEL.
THBETAFEL.4STOELEN
2ARMSTOELEN
IN PRIMA
?IKBNHOUT CM IN HLRB
GEWEN5CHTE HOUTM.EUR
AFBEELDINGEN FRANCO
de nieuwe taak. Maar wat had er van
het onderwijs terecht moeten komen,
als deze vak-specialisten hun stempel
hadden gedrukt op een instelling, die
noch met vak, noch met specialisatie
iets uit te staan had l
En was het eigenlijk wel een popu
lariseering van de wetenschap, die
men beoogde, begon men zich weldra
af te vragen. Was een arbeider er waar
lijk minder gelukkig door, dat hij niet,
zooals alle burgerscholieren, had ge
leerd, wie Bomulus en Numa
Pompilius en Tullus Hostilius waren?
Kwam het er eigenUjk voor zijn
mensch-zijn qp aan, of hij wist, waar
de Molukken lagen en wanneer de
Bokseropstand was geweest P Of ging
het om heel andere belangen: om hem
in contact te brengen met de belang
rijke, geestelijke uitingen in eigen en
andere landen, om daaruit zich zelf
en zijn omgeving beter te leeren be
grijpen, en zich een levensovertuiging
te vormen?
En toen deze gedachten eenmaal in
de hoofden der leiders begonnen te
leven, niet in n alleen, maar in
allerlei menschen tegelijk, omdat de
practijk en het leven zelf hen in die
richting dreven, toen kregen ze het
gevoel, dat ze dan ook van heel andere
onderscheidingen moesten uitgaan,
dan die in de schoolsche vooropleiding
wordt uitgedrukt: a. wie alleen lager
onderwijs heeft genoten; b. wie de
. middelbare of de hoogere school heeft
bezocht. Want als het levensbegrip,
de levensernst het fundament werden,
waarop toen verder wilde bouwen, dan
zou een arbeidersvrouw waarschijn
lijk in een hoogere klasse thuis
hooren dan een eerstejaars student;
en misschien zelfs in een hoogere
klasse dan de docent l
Dat werd een heel nieuwe kijk op
het geval: niet meer alleen n gever
en vele ontvangers; niet de verhou
ding van sproeier tot bouquet; maar
een. wisselwerking tusschen wie veel
geleerd en wie eenvoudig en echt"
geleefd heeft. Want als de
popularizeering van de wetenschap" niet meer
hoofddoel werd, maar eenvoudig n
van de manieren " om de menschen
tot een leven te brengen, dat rijker
was aan vreugden en voldoeningen, dan
was er ook geen reden meer, waarom de
arbeider zijn heil bepaald bij de docen
ten van de V.TJ. zou komen zoeken;
hadden die wezenlijk zooveel te ver
tellen, dat voor hem waarde had ? wat
wisten ze van zijn belangstellingen?
dan kou hij, in eigen milieu, in zijn
katholieke of sociaal-democratische
vakvereenigingen even goed en mis
schien harmonischer zijn innerlijk
leven verdiepen. . .. (En het is mis
schien wel goed er hier even op te
wijzen, dat de verinnerlijking door
een krachtig, religieus leven zeker een
van de eenvoudigste en krachtigste
manieren" is; en dat we hier meteen
de verklaring hebben van de klacht
der niet-religiexizen, dat vroomheid"
de menschen maar dom houdt. Waar
om zou men nog trachten zijn inzicht
te verhelderen, zijn bestaan te ver
klaren langs den langen weg der weten
schappelijkheid of der wijsgeerige be
spiegeling, als men eiken blij en dag in
de waarheid" mag leven door zijn
direct contact met den Dominus
scientiarum" zelf?)
Over al deze dingen en nog veel
meer, is dien Zaterdagmiddag in de
stille tuinkamer gesproken en getuigd.
Het waren menschen uit verschillenden
kring, met uiteenloopend werk en
onderscheiden levenshouding. Ze
koS n e l s c h rif t ~
ln den f°e,k£ J" "*
postwissel bij RIENTS
BALT, Den Haag,
Zelfond. 95 Ct. f r. ? + ***^L*^ **** . Daguerrestraat 28.
DEGELIJKE OPLEIDING, mond. en schrift, aan bovenstaand adres.
vSLAAtM OVCfcALIN
CATALOGUS
VRA6E
l UTRECHT
LEIDEN
DEN HAAQ
HOUraTUAT f
..
? ?
UW INTENEUK IEEET
JAREN MET U MEDE
LMT HET DOOP DE
TE 00/TEMEEK
VEBZOMEN ?
Zee/3/ %Len hij
^_. + ~ t M */
457
,j hef- Konri$sple,n. %M3286
Wie 0e/°///z School of
fènóuaóes. l/pa
5 O i
prospectus.
BOUliiTINHET
OVERHEMDEN
NAAR MAAT
FR. SINEMUS
20 tridachestraat 22 - Amsterdam
Dat zoovelen |
geregeld hun wasch bij ons laten
behandelen is geen wonder! Op
onze degelijke behandeling der
wasch tegen concurreerend tarief
wordt hooge prijs gesteld.
Hoe sfaat 't met Uw wasch?
Op aanvrage zendt
DE PELIKAAN" te Gouda
U haar prijscourant No. 16
MET OPSTAANDE* BUITENBAND
HERSTELT DEPLATVOET \\
.A.MASSING. V
O.Z.VOORBURGWAL 334. ffO
ttHETBINNENfiASTHUISI
?" Briljanten M
en andere Sieraden
iiioop - IIIILU - mm
J. v. Willigen 8 Zonen
HOEK PIET HEIK-ZOÜTMANSTR,
DEN HAAG
men maar eens in het jaar bij elkaar
om zich te bezinnen, op wat hen bindt:
hun pogingen, om iets, dat waarde
heeft, te brengen aan honderden, be
woners van Rotterdam. En zonder tot
nig concreet besluit te zijn gekomen,
terwijl ieder op die punten het licht
liet vallen, die zijn aanleg hem het be
langrijkst deed vinden, is ons van al
die besprekingen dit eene sterke gevoel
bijgebleven: wat is het weldadig met
menschen samen te zijn, zoo
warmloopeiid voor geestelijke belangen, zoo
eerlijk in hun overtuigingen, zoo open
staand voor de meening van anderen,
zoogoed van wil voor het gemeenebest.