Historisch Archief 1877-1940
K^*?Tffi^v T**1;/
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 22 OCTOBER 1927
No. 2629
???lc ,.-.- .
11-1 '?, , ?
i ' '- .
, "«v
K.4-'
; D« Duitsche Burschertscha/t" hield Zondag j.L bij den Wartburg
een optocht, ter herdenking van haar 110-jarig bestaan
Pieter Breughel, de oude. Telling van
de pasgeborenen.
Dramatische kroniek
door TOP NAEFF
O
Het Amsterdamsen Tooneclt Regen. Naar
de novelle van Somerset Matigham, door
John Colton en Clemence Randolphe
OTLE de suif" ---- op de Zuidzee-eilanden.
Andere tijden, dezelfde zeden, en een minder
-delicate litteratuur . . In de plaats van Guy de
Maupassant's diligence, was het het stoomschip
Orduna" dat het ongeschikt gezelschap te zamen
bracht en, wegens een geval van quarantaine,
noodzaakte veertien dagen met elkander huis te
houden in een morsig hotelletje, het eenige van.
de bavenplaats Pago-Pago, nog bezocht door den
regenmoesson bovendien. De uiterste polen zijn:
een zendeling met zijn vrouw, en een prostituee
die voor haar verleden niet uit wenscht te komen,
doch voor het overige de troef er in tracht te hou
den. De combinatie, die overal op de wereld
noodlottig zou blijken, wordt ondragelijk onder
déenerveerende omstandigheden en het drukkend
klimaat. Het meisje van plezier, Sadie Thompson,
geeft onmiddellijk aanstoot, en niet zuinig ook,
H- al verdienen haar gedragingen met drie matrozen
en. een gramophoon meer den naam onbeschaafd,
dan bepaald liederlijk. De zendeling, verontwaar
digd, begrijpt het niettemin als zijn uitverkoren
plicht dit verdorven zieltje te redden, doch zoo
Kei gemakkelijk blijkt dat niet te gaan. Ten einde
raad, wanneer het hem volledig dreigt te ont
glippen, maakt hij van zijn missionnaris-macht
misbruik om den Goeverneur van het eiland
omtrent zekere veronderstellingen, Sadie's ver
leden betreffende, in te lichten en dezen te bewerken
het meisje per eerste scheepsgelegenheid naar
San Francisco te transporteeren.
. In haar doodsangst te San Francisco wacht
de arme vluchtelinge de gevangenis krijgt hij
haar thans klem. En meer dan dat. Zij klampt
zich aan den man, die haar met zijn dreigende en
verheven taal biologeert; van catechisante wordt
ze boetvaardige, bereid haar straf, schoon zij
zich van geen misdrijf schuldig voelt, om God's eer
te ondergaan.
v Dan echter gebeurt de weivoorziene ramp:
de man" in den strengen asceet krijgt het in
dit nauw contact met het verleidelijk vrouws
persoon te kwaad, hij strijdt, bovenmenschelijk,
doch, naar de bestemming des mans.vergeefs ....
Op den laatsten avond vóór Sadie's vertrek sluipt
hij haar kamer binnen. ... en valt het scherm.
Den volgenden morgen vindt men zijn lijk met
afgesneden hals onder de palmen. Zelfmoord.
Doet een Godsgezant dat? Zelfs in den diepsten
nood, waarbij er nog altijd wel een mouw aan te
passen blijft? Sadie bezat geen cent, zij was au
fond een goed kind, en niet al te onervaren in deze
....Een meer voor de hand liggend slot zou
zijn geweest wanneer een van de drie matrozen,
die op haar verliefd was, den aanrander overvallen
en gewurgd had. Alles leidde daartoe. En met dit
slot zou het een prachtig Grand Guignol-drama
geworden zijn. Of een stuk naar Dostojewsky,
al naar de inspiratie en het gehalte van de auteurs.
Sadie Thompson, in elk geval van haar Raspoetin
bevrijd, en in haar ongunstig oordeel omtrent het
mannelijk geslacht uitteraard gesterkt, geeft den
boetegang naar San Francisco dadelijk op, om den
verliefden en rondborstigen matroos O'Hara
(Ph. de Vries) te volgen naar Sidney, alwaar hij
haar een fatsoenlijke betrekking belooft. Het
leven is nu eenmaal een risico, maar mogelijk
houdt deze brave kerel wel woord.
Zooals dit tooneelspel door Het Amsterdamsen
Tooneel" gespeeld wordt, is het een
tendenzstuk, met de duidelijke bedoeling denMissionnaris,
als God's bemoeial, aan de kaak te stellen en bela
chelijk te maken. De bij valsbetuigingen van het
publiek, telkens als Mr. Davidson" van de niet op
haar mondje gevallen jonge dame de kous op den
kop kreeg, bewezen, dat het als zoodanig werd
opgevat. De tekst geeft daartoe ook wel eenige
aanleiding. Deze soort stukken, waarvan Engeland
en Amerika sedert jaar en dag het monopolie
bezitten, waarvan men" nooit verzadigd raakt,
en die, met Hall Cain, Temple Thurston, en ook
Somerset Maugham aan de spits, een onuitputtelijk
repertoire vormen, waarvan het mooie meisje
op den boek-omslag de onsterfelijke heldin blijft,
bevatten feitelijk alle denkbare elementen voor
het eene, of voor het andere succes. Psychologisch
verplichten zij tot niets, de overgangen zijn, of ze
steek houden of niet, theatraal goed opgezet,
een zekere sfeer is door den metteur-en-scène
in den regel met bepaalde accessoires (hier was
het ,,de regen", die in werkelijk natte stralen
den achtergrond beheerschte) niet moeilijk te be
werkstelligen. Krijgt een eerste klasse regisseur
met een sterk persoonlijke visie en een sterk
stijlgevoel zulk een stuk in handen, dan wordt
het gegeven hem een gunstige gelegenheid tot
correctie, en zelfstandige productie. Hij bouwt de
scènes om, desnoods langs den tekst heen, voegt
het bindend cement der tusschen-tinten in, schept
daarmede op de tussohentinten komt het aan
een sfeer voor het werk, waarin de heterogene
bestandeeelen elkander niet meer hinderen, en maakt
er al doende een geheel eigen stuk van, dat noch
tans aan de beste bedoelingen van den auteur,
aan het idelale droombeeld, boven verwachting
relief geeft.
Bij minder machtige regie blijft het een mengel
moes van willekeurig verwerkte mogelijkheden,
en kan zelfs, zooals hier gebeurde onder leiding
van den heer Joris Diels, het doel geheel voorbijge
schoten worden.
De fascineerende figuur van. Mr. Davidson, dieu
wij ons wil het stuk geen persiflage worden
voorstellen als een te goeder trouw zichzelf
misleidenden, door het geloofsvuur verteerden, koort
sig ageerenden, en ten slotte, na geweldigen strijd
tusschen den geest en het vleesch, menschelijk
bezwijkenden fanaticus, zou, aldus opgevat,
de felste tegenstanders van de Zending" hebben
geboeid, zijn lijden en sterven zouden, als al wat
in eerlijken strijd ondergaat, tragisch hebben ge
werkt.
De opkomst van het welgedaan echtpaar Da
vidson, kluchtspel-figuren, zooals we die in ons
Calvinistisch land op het tooneel van buiten
kennen, besliste over het stuk naar de andere
zijde. Rondom deze zedelijkheids-apostelen moest
ook de omgeving overdreven worden aangezet, het
meisje zich meer dan onhebbelijk gedragen, de
zwarte pensionhoudster (Math. Kiehl) op het
lachsucces ingesteld worden, de dronken Hof
meester (Teune) de scène beheerschen.
Over het spel van Louis de Vries, als Mr.
Davidson valt in dit verband niet meer te zeggen,
dan dat hij er in zijn opvatting van
onmenschelijken Tartuffe, zijn talenten aan gaf, en voor zijn
schijnheiligheid zijn gerechte straf ontving.
Naast hem kon Caroline van Dommelen (zijn
vrouw) al niet veel anders doen dan meegaan in de
caricaturale richting. Zij deed dit met soberheid
en vond later op den avond nog eenige accenten,
die een vaag beeld opriepen van de vermoedelijke
bedoeling: oen klein, verdord, gansch en al ver
wrongen zieltje, dat in haar kortzichtige aanhanke
lijkheid jegens den domineerenden man slechts
plichten kent, en, hunkerend naar een kind, de
onthouding leerde prediken als hoogste gebod. . . .
Het was jammer voor enkele spelers, die zich
al dadelijk op een hooger plan stelden, dat de ver
tooning dit succes had, en geen ander. Lou Chrispijn,
een fijn type van den volslagen gederailleerden
Europeaan, welke zijn philosophische levensbe
schouwing nog slechts aan de cognac-f lesch ontleent;
een broeder van den dokter uit Blanke Ballast",
minder sentimenteel gezien en met fantasie
gespeeld. Hier was de dokter, met zijn jonge v rouw
op doorreis: Folkert Kramer, die rustig en eenvou
dig het tooneel wist te vullen.
Ida Wassermann als Sadie Thompson droeg de
vertooning. Na het minder gelukkig eerste bedrijf,
waarbij zij een prostituee van Antwerpen met
dilettantischen gebarenrijkdom meewerkte aan de
algemeene luidruchtigheid, leidde de warme,
volle overgave aan deze zware rol allengs tot een
fijnere styleering, en won zij er, in weerwil der
tekorten een onduidelijke dictie ! aller hart
mee.
Tournee Emma Gramatica: Een
lentemorgetidroom; De medailles van een
oude vrouw
Hoeveel woorden spendeeren wij aan de
tooneelspeelkunst ! En als zij dan zelve weer eens ver
schijnt met stralen om de slapen", gevoelen wij
hoe arm onze woorden zijn, en staan we eiken keer
weer verwonderd voor de hooge kunst, die aan een
J. 8. MEUWSEN, HoB. A'dam?R'dam-Dta Haag
DB BESTE HOEDEN IN HOLLAND