Historisch Archief 1877-1940
'?l
AMSTERDAMMER VAN 22 OCTOBER 1927
No. 2629
Schilderkunst
Haveman zeventig Jaar
(2) Oct. 1857-23 Oct. 1927)
Bigentlijk komt het in deze waereld er alleen
l op aan een uitzendertation" tevens te zijn;
ontvang? stations zijn we allemaal! Maar zoo'u
tiitzendstation doet nog iets anders dan berichten, daden
.en gevoelens absorbeeren; het maakt van zulke
' daden, gevoelens en sensaties iets; het hoopt ze op,
en gaat dan aan het uitzenden met zijn golflengte.
Kunstenaars zijn uitzendstations met een
persoonIjjke golflengte; willen wij ze begrijpen, dan moeten
we ons daarop instellen. En, het is eigenaardig! als
ge eenmaal verwend zijt u m te stellen op zulke
uitzendstations, dan lijkt de rest der waereld een
beetje vervelend, een beetje dood, een beetje mat,
een,beetje te dood. Ge wordt onwennig aan die
andereu. Met Havennan, die er thans als een
florissante zeventiger begint uit te zien, is het
nooit het geval geweest, dat ge bij hem den
doodin-de-pot zaagt; hij zond, en gaarne, uit! Maar
toch is er in de laatste jaren, lijkt mij, een ver
andering gekomen bij en in dezen feilen geest, die
een van de weinig belezen schilders is, die ik ken.
Laat mij dadelijk zeggen, dat ik er niet zoo veel
ken, als ge misschien zoudt verwachten, ik hield
mij bij de werkelijk-levenden t Maar er is in
Haverman iets gekomen van den beschouwer; weten
schappelijk zouden ze dat met n term dooden,
en zeggen: hij wierd objectiever, maar termen
zijn stille moorden; laten we meer op den leven
den grond blijven, en zeggen: Haverman geniet,
buiten het persoonlijke belang om, meer van
de dingen; hij is in den staat der
belangelooze kritiek gekomen, maar die rust geeft en
meer vreugde. Hij is, begrijp mij goed, daarom
niet aan het afsterven ! integendeel, de voordracht
van het openhartig oordeel bleef kantig; het heeft
de persoonlijke golflengte steeds. En waarom zou
hij niet kantig zijn? Hij heeft steeds de wezens
kantig' gegeven, zóó kantig, dat zij tot het karika
turale gingen. Dat karikaturale kwam voort uit
een telkens andere, telkens anders geschakeerde
teleurstelling; want deze realist uit de school van
Allebé, een echte AUebéer, hoopte stillekens, in
zich zelf, steeds het vlekkeloos-volstrekte, het
vlekkeloos-volmaakte naar den geest of naar de
maatschappelijkheid te ontmoeten. Ge hebt in
veel realisten dat stil idealisme, dat ze nooit
willen bekennen, en dat hun de zoo geheeten
cynische allure geeft, maar dat hun ook de mo
gelijkheden geeft der innigheid. En die innigheid
komt in de portretten, waartegenover zij zich niet
gesteld hebben met bittere scherpzinnigheid
of met den verbeten lust geen dupe te zullen zijn;
die innigheid komt in de portretten, waar zij
tegenover stonden zonder een enklen eisch; waar
hun hart zijn klokkespel te spelen begon: tegenover
hun kinderen en tegenover enkele verwanten, of
vrienden.. Daar zijn de portretten van zelf het
edelst, omdat de realist daar zijn gevoels-idealisme
eenvoudig-weg dorst laten ageeren; dat gevoel
waar hij anders stug mee was, en erover schuw.
En die belemmerende schuwheid is Haverman nu
kwijt; die belemmering is op zij geschoven; de weg
gaat niet meer over zulke hindernissen, maar er
langs. Ge zoudt het nog anders kunnen zeggen:
de pose der hardheid is verlaten; het leven, erkend,
wordt klakkeloozer aanvaard. Het wordt aan
vaard, en dat is het juist eind van veel zoeken:
wat niet te vermijden is aanvaarden, en wat een
tekort leek te zien als een onmogelijkheid, maar
altijd, zooals ge, als geheel wezen, zijt geboren en
gegroeid: Kantig dus hier, maar toch met een
glimlach.
Zóó zie ik nu Haverman: springlevend, met een
snel woord, met een snel overzien, maar met
toegeeflijkheid zoolang dat kan.
Mevrouw de Gruyter?Feuerstein,
De Bron, den Haag.
Mevrouw Feuerstein heeft talent, en humor in
dat talent; ge ziet dat in de stillevens; en soms een
gevoel voor de open ruimte in een landschap, ook
dat ziet ge op de tentoonstelling. Wij wisten dat,
en ook wisten wij, dat ze Charley Toorop moet
GIDDINGI
'UYNENBURG MUYSl
Het jubileum der Sovjetrepublieken
Teekening voor de Groene Amsterdammer" door L. J. Jordaan
EN TUSSCHEN ZITTEN !'
U - ????"? lll «II i
HET FEÉSTV ARKEN: ALS ER MAAR
bewonderd hebben! Dat weet iedereen, die de
kudden der schilderijen keurt, die het lange jaar
door aan waaksche oogen voorbijgaan. Maar ik
ben toch benauwd geworden op de tentoonstelling.
Want ik hoop niet, dat bij Mevrouw Feuerstein
zal gebeuren wat we bij den simplen Nieweg
hebben zien ontstaan; dat deze schilder van een
landschap met zachtvallende sneeuw, zich begon
te buiten te gaan (inderdaad te buiten) aan groote
figuren van tragisch wezen en tragischen gang !
Van Gogh, Vincent, is een bezit voor altijd, maar
de Vangoghjes, die smaden hem eigentlijk. En
Nieweg is geen schilder voor de tragische figuur,
en Mevrouw Feuerstein evenmin ! En toch heeft
ze de neiging (wie bracht haar dat alles bij ?) in de
portretten: den tragischen mensch te brengen!
Suze Robertson heeft die gebracht en dat is al
heel wat in n eeuw; Charley Toorop ziet de
menschen zóó en dat is nog meer in n eeuw
maar Mevrouw Feuerstein heeft dat niet in zich; zij
heeft humor, die is haar eigen, laat zij dien
opkweeken dan lukt het leven haar eerder, en
verdoolt ze niet.
A. PLASSCHAERT
Jan de Boer bij M. Wolff, Rokin
Deze tentoonstelling was een jubileumtentoon
stelling. De schilder Jan de Boer werd 3 October
1927 vijftig jaar. Zijn werk detoneert oogenschijn
lijk in een kunsthandel die zich op de
demimodernen" toelegt. Oogenschijnlijk. In den grond
is het er aan verwant. Jan de Boer is een analy
seerend en beschrijvend schilder, een propagandist
van de wonderen der natuur en een liefhebber der
natuurlijke historie. Hij toont de schelpen en
zeediertjes, krabben, sterren, egels en kreeftjes
tusschen de rotsen aan de kust van Folkestone of
mossen, zwammen, bloemen en kruipend gedierte
aan den breeden voet van een boom. Voordat hij ze
vertoont brengt hij ze samen. Dan beschrijft en
omschrijft hij ze stuk voor stuk naar vorm en kleur.
Zijn werk is illustratief en beleerend, zijn synthese
HOTEL DESPAYS-BAS
Wagenstraat 102 DEN HAAG.
Rust. familiehotel.?K. en w. str. w. op alle kam.
Vraag onze tarieven. Aanbev. J. M. v. d. SAN DE.
een agglomeratie. Er steekt een leeraar in hem.
Zelfs in zijn phantaisiën schuilt een eenvoudige
symboliek. Het aangename gaat altijd samen met
het nuttige. Misschien doet dat zijn kunstenaars
schap kwaad. Deze schilder wil te veel. De wijsgeer
of rederijker in hem verdringt den kunstenaar. Hij
wil alles laten zien. Zijn verrukking, die echt is,
uit hij niet in de eerste plaats door te schilderen,
maar door te etaleeren. Kijk dat eens, en dat, en
dat.... hoort ge hem roepen. Zoo maakt hij meer
een kijkspel dan een schilderij. Hij zou een werk
over natuurlijke historie op verdienstelijke wijze
kunnen verluchten. Hij' heeft zin voor kleur en
eerbied voor de stof. En wie zijn vroegere
krijtteekeningetjes ziet, uitvoerig en bescheiden, be
treurt het dat hij niet in dien trant is voortgegaan.
Nog zou hij de verluchter kunnen worden van een
fijn topographisch werk. Een teekeningetje van de
haven te I Jmuiden, met een zeewering in 't verkort
gezien, fijntjes en suggestief aangekleurd kon
op steen gebracht het boek openen. Meer dan
langs symbolische maar niet voldoende over
tuigende phantaisiën, ligt in die richting voor Jan
de Boer de weg naar de onsterfelijkheid.
M. F. HENNUS
VAM HELLES
TABAK ?
fVWALITEIT