De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1927 22 oktober pagina 6

22 oktober 1927 – pagina 6

Dit is een ingescande tekst.

DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 22 OCTOBER 1927 No. 2629 CONDUITE INTÊRJEURE Type 503 Met lakenbekl. f 3450.Met lederbekL f 3550 De wagen voor Nederlandsche Wegen> 10/15 P.K. 4 cyl. motor; verbruikt slechts l L. benzine op 10 K.M; 4 portieren; 4 schokbrekers; 4-wielremmen; reservewiel met band. J. LEONARD LANG - AMSTERDAM STADHOUDERSKADE 114 TE L E F O O N 27 l 00. t'. Mosterd W. A Spoor jr,, Culemborg". l TEOO/ÏKBKK VERZORGT m WtlNIQ KO/TEN UWE WOON INU(HTIN(J VBMdT fW/ EN 5E<iBOOTIN<i ? l Niet alleen voor particulieren, ook voor Hotels, Restaurants, groote inrichtingen enz. behandelen wfj de wasch op dezelfde uitstekende wijze. Wij garandeeren ons werk. DE PELIKAAN" GOUDA l Juli 1925 -meer dan Honderd Jaar oud! Vraagt eens om onze prijs courant No. 16 6TEUNZOLEN(»Y&mÖRHOf «ET OPSTAANDEN BUlTtHRAMft t f HERSTELT DB/PLATVOeT\\ O.A.MASSING. V O.Z.VOQRBURGWAL 334. flfo* . M HET BLNHEN6ASTMUIS1 I-* li f f r E Cliché's Van Leer Amsterdam MENDELS Kalverstr. 109/111 AMSTERDAM Heteenigst speciaal-huis. Het beste adres in Ne derland voor Béb -jongens- en .Meisjes-onder en boven kleed ing. \Jn slaapkamers aparte speciale aanbieding aeen massa artikel en .tocfi tegen matige prijzen dender den jr(. ^J/ taarten Qimsterdam, Oio/tin 17 - Qjen ^(aag, 2ö<z/z (oopes S - \Jiaarlem KUNSTZAAL WILLEM BROK HILVERSUM TENTOONSTELLING van Schilderijen, Teekeningen, Houtsneden door JAN WITTENBERG en P. W. VAN B A A R S E L Dagelijks tot 31 October van 10 tot 5 uur Zondags op aanvraag VICTO Rl A-WATER fcij geregeld gebruik OSERLAHHSTEIH dlgestie bevorderend B1JKOMST1GHEDEN door ANNIE SALOMONS COXCI 'T" OEN ik van m'n eerste, on de hemel moge mij goedgunstig toe staan, dat het ook m'n laatste ge weest is ??? mode-show thuis kwam, met bonzend hoofd en verwilderde gedachten, liep ik onmiddellijk door naar de boekenkast en trok er Man and superman" van Bernard Shaw uit te voorschijn, die comedy" en philosophy", die ik zeker in twintig jaar niet in handen had gehad. Maar een onderbewuste zekerheid waar schuwde mij, dat ik daar de bevrij ding" zou kunnen vinden voor de obsessies, waarmee m'n uitgangetje van dien middag me had vervuld; dat in dit boek de kunstenaar juist die waarheden zou uitspreken, waaraan mijn verbijsterde hart behoefte had (welke bevrijding" en welke bevre diging", naar ik zelf in vele lezingen had gedoceerd, de taak van iederen, auteur en de roeping van de kunst behoort te zijn). Inderdaad werd ik niet teleurgesteld; want op de eerste bladzij, die ik opsloeg, las ik deze alles verklarende uitspraak, die in brandende letters boven den ingang van die warme, pas verlaten zaal had kunnen hangen, waar niets dan dames zaten en toezagen: , wherever ladies are is heil. Do not be surprised or terrified: you will find everything that a lady can desire, including devils who will serve you from sheer love of servitude, and magnify your importance for the sake of dignifying their service." En op de volgende bladzij, even ter snede: ,,. . . .in heil old age is not tolerated. It is too real. Here we worship Love and Beauty. . . . we can appear to one another at what age we choose." En ten slotte deze om schrijving, die de kern der kwestie in enkele woorden samenvatte: ,,Hell, in short, is a place where you have nothing to do but amuse yourself." Toen ik op dit punt gekomen was, heb ik het boek met een opgeklaard gevoel uit mijn hand gelegd en de sensaties van aversie en hopeloosheid, die me dien middag hadden bestormd, verontrustten me niet langer, omdat ik ze ineens tot den bodem doorzag: Een mode-show is, in het kort, een plaats, waar je niets anders te doen hebt, dan je te vermaken." Hooge leeftijd wordt er niet geduld. Dat ia veel te werkelijk. Hier verheerlijken we Liefde en Schoonheid. En we kunnen voor elkaar verschijnen, in eiken leeftijd, dien we zelf verlangen.." En toen ik dit zoo helder voor oogen zag, kon ik zelfs weer glimlachen om dit vreemd avontuur en erkennen, dat tegenover onze gastheeren, die moei ten noch kosten hadden gespaard om ons aangenaam te ontvangen en om ons verrassingen te bereiden, het erg ondankbaar was dat ik na afloop hun paradijs der dames" spontaan met de hel vergeleek Inderdaad hadden de met bloemen en tapijten versierde zalen een charmanten aanblik geboden; de thee was uitstekend geweest en zeer vlot geser veerd; petits fours en bonbons in abuudantie. Ik was er dan ook van overtuigd, dat op mij het woord van den duivel toepasselijk moest zijn, dat hij Don Juau toevoegt, die zich ook verveelde in de hel: you've no capacity for enjoyment," ,,it is a question of temperament." En dat het temperament van de meeste vrouwen zich in deze sfeer juist wel behaaglijk voelt, bleek uit de geweldige opkomst, terwijl nog honderden teleurgestelden geen kaart hadden kunnen bemachtigen. Ze von den het er gezellig" en dol"; het geroes van menschenstemmen en van de eindelooze, zinnelooze, zoete muziek scheen ze geenszins te hinderen; integendeel, zooals Shaw zegt: Heil is full of musical amateurs: musio is the brandy of the damned". En voor elke onwezenlijk glimlachende, ge schminkte en draaiende mannequin, die ons voorbijschoof, hadden ze een woord van feilen lof of even felle af keuring. Eigenlijk zou ik toch liever zoo'n japon eens rustig op de hand bekijken", zei een stil vrouwtje naast me, die er even raar verdwaald was geraakt als ik, die juffers bederven er meer aan, dan dat ze je lust tot koopen geven. Niemand zal toch graag op zoo'n wiegende modepop gelijken.." Maar nu is het ongeluk, dat de vrouwen, die dergelijke reëele" op merkingen maken, geenszins de beste klanten van de modemagazijnen zijn; ..,for heil is the home of the unreal"; en degenen, die zich in die sfeer van onwerkelijkheid thuis voelen, begeeren juist wél zoo iets te worden als die ziellooze poppen, bewegend op de maat van de muziek, alsof ze op gewonden waren, allemaal met de zelfde geverfde monden, en dezelfde omkoolde oogen; gezichten zonder bezieling en zonder gedachten, als een nachtmerrie van een in bewe ging geraakt wassenbeeldenspel. Voor waar, als het geen anachronisme was, zouden we bezweren, dat Villiers de l'lsle Adam na het aanschouwen van een mode-show zijn ve future" moet hebben geconcipieerd, die be angstigende fantasie van een kunst matig ineengezette vrouw, die alles kan en alles weet.... alleen: ze heeft geen ziel. En toch ook in deze omgeving bloeit de heldenmoed. Dien hebben we te bewonderen in de mannen van de pers, die van show tot show moeten gaan en telkens weer opgewekt ver zekeren, dat de firma zoo en zoo alle eer had van haar werk; dat de moderne Eva's zeer bekoorlijk waren; en dat de arme echtgenooten een aanslag op hun beurs wel niet zullen kunnen ont gaan. Voor zooveel zelfbeheersching en zooveel goed humeur past slechts de diepste eerbied. Tot slot heb ik mezelf aan m'n ooigetrokken: jij, die zoo bang bent, dat; de vrouw, door haar leven met werk buitenshuis te vullen, haar eigenlijken aard geweld aandoet, hier heb je dan de vrouw, die nooit van den boom der kennisse" heeft geproefd. Vind je die dan bekoor lijker?" Neen, nog erger. ... Ik geloof dat ik een oude brompot word, die niet meer in mij n eigen tij d^thuis hoor. ..." EETKAMER NAAR ONTWERP W.PENAAT. ? BESTAANDE UIT ? DRE,SSOIR,TAFEL, THEETAFEL.4STOELEH 2ARMSTOELEN ?.473, UITGEVOERD IN PRIMA EIKENHOUT EN IN ELKE GEWENSCHTE HOUTKLEUR AFBEELDINGEN! 1M5TER FRANCO iMSTEB METZGC2

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl